Olle från Vintertid var så alldeles snäll att han svarade på ett gäng frågor om deras musik, liv och leverne. Detta skedde i påsktid 2005. Vintertid är ett band som ser och låter helt klart intressant och nu när det inte finns så många svensksjungande punkband blir det ännu mer intressant.

Historia?
-Daniel och Markus ville lira punk och eftersom de båda ville spela gitarr
och sjunga så togs Olle på bas och Kim på trummor in. Detta skedde i
november -03.
Några spelningar gjordes och en demo spelades in under våren -04 och
responsen var oväntat bra. Sommaren -04 bestämmer sig Markus för att sluta så bandet försätter som trio och i september åkte de till Umeå och spelade in material till den kommande mini-cdn "Ge oss en orsak". Skivan släpptes i samarbete med Oslipade diamanter records, Kamel Records och Second class kids Records i Februari i år.

DANIEL


Medlemmar, berätta om ålder, familj, jobb, intressen och något hemskt
om varje medlem?
-Kim -83 Jobbar på någon slags budfirma i Stockholm, det han gillar bäst är
att äta och sova, en gång sov han 20 timmar i sträck.
Daniel -81 Trogen medlem i pilsnersamfundet, har emigrerat från norrlands
huvudstad för en karriär på posten i Göteborg, men fick nyligen sparken.
Var alldeles för nykter under Roskildefestivalen en gång och pissade i
sitt eget tält.
Olle -84 Troligen den trognaste medlemmen av dem alla då han varken har
flyttat från Kiruna eller slutat. Gör inte ett skit om dagarna men
planerar att flytta in i Daniels vardagsrum senare under våren.


Band före och band bredvid?
-Olle har lirat dödsmetall i "Every bone broken" och runk pock tillsammans
med Daniel i "Billy Mayhem and The fucking cosmonauts". Daniel har även
spelat hc och punk i några band, bland annat Sideburner. Kim lirar vid
sidan av Vintertid i ett hillbillypunkband som heter Reek och innan det i
punkbandet Jonny mögel.

Varför ett namn som Vintertid, låter dystert?
Det var just så vi ville det skulle låta, dystert, kallt och eländigt. Som
norrlänning så ser man ju just midvintern som en enda lång sveda i motvind
med total jävla mörker.
Men nu har solen börjat titta fram så allt känns lite mindre dåligt just nu.

Ni benämner er punk som dyster men är den egentligen inte ganska glad?
-Från början var det ju tänkt att både musik och text bara skulle vara
vemodig och ångestladdad men det gick senare mer och mer över till
politiskt och aggressiv.
Glad tycker jag dock inte den är.


Det finns inte så  många band i denne genre i Sverige just nu eller
finns det det och beror det kanske på att den här typen av musik inte får så stort utrymme i media som när Diapsalma och liknande kom  fram?
-Ja nog finns det en hel del bra band som lirar idag. Ta Varnagel, Total
apati och Lastkaj14 som tre exempel på relativt nya band som håller mycket
hög klass.
Sen så har vi ju Asta kask, Skumdum och Charta 77 som lirar fortfarande.
Utrymmet beror väl mest på en trend plus att det blir svårare och svårare
för små band att komma ut med sin musik. Allt har med pengar att göra. Sen
så är det väl inte riktigt lika revolutionerande nu som i början på
90-talet.

Finns det några bra band i Sverige idag?
-Förutom dem jag nämnde innan så har vi ju Totalt jävla mörker, Skitsystem,
Winnerbäck, The (International) Noise Conspiracy, Human Waste,
Millencolin, Cult of luna, Deadlock, Hellacopters, Timbuktu, Raymond och
Maria, Looptroop och Sahara Hotnights mm. mm...

I utlandet?
-Rancid, Nofx, Bad religion.. ja det finns så mycket så jag får damp i min
lilla hjärna.

Vad tycker du är viktigt när du lyssnar dig på en grupp, är det något speciellt du fastnar för hos en grupp och som du kan säga att gruppen skiljer sig från andra?
-Skiljer sig från andra vet jag inte men i rock, punk, hc och metal tycker
jag svetten, energin, drivet och adrenalinet är viktigast. Texten är
också viktig, speciellt när det är på svenska. I lugn musik är det
ångest, smärta och vemod jag vill höra.

Vad är viktigast för er,är det texter, musik eller är det att ha en
 refräng som folk kommer ihåg?
-Driv, melodi, harmoni, text

Vad drar ni för folk till era konserter?
-Eftersom vi är så nya och okända så är det mest vanliga musikintresserade
och kompisar som kommer och tittar, men i och med släppet så hoppas vi
att det ska börja dyka upp mer "inlyssnat" folk.

 Ni släppte en "riktig" skiva på Oslipade Diamanter, hur kom det sig
 att det blev en riktig?
-Vi kom ju i kom ju i kontakt med OSD när vi var med på deras
samlingsskiva "mera kol" som gavs ut i somras och när dom hörde att vi
var på väg in i studion så frågade dom oss ifall vi var sugna på att
släppa materialet i samarbete med dem. Vi fick sedan även ekonomisk hjälp
av Kamel och Second class kids när de fick höra att vi inte hade råd att
genomföra hela själva.

Nu när alla band kan släppa en skiva i och med datarevolutionen, kommer
det mer skit än förut tycker ni?
-Nej! det kommer ju en massa bra musik som det aldrig hade funnits pengar
till att släppa annars.
Men det var ju säkert en 6-7-8 år sen man började ladda ner musik från
internet och då var jag inte speciellt gammal så jag minns nog inte
riktigt hur det var innan de.

OLLE
 
 

Det här med nedladdning av musik, var står ni där, är det rätt att man
kan gå in och snoka i någon annans dator?
-Snoka skulle ju inte jag vilja kalla det, den man laddar musik från har
ju så gott som godkänt det. Jag tycker det är schysst att slippa betala
multum bara för att få höra lite musik. Iof så lägger jag ner mycket
pengar på skivor också. Priset på plattor är ju sjukt oproportionellt
till vad det kostar att göra en platta.
Har märkt att dem som blir mest upprörd av hela fildelningsprocessen är
ju de bolagen och artisterna som redan har pengar så att dem hade klarat
sig livet ut utan att behöva lyfta ett finger. Samtidigt så finns ju
individerna som försörjer sig som musiker men ej behöver en yacht på
bakgården för att kunna leva. Dem gör inte mycket väsen av sig. Hellström
tex. blev bara glad när hans skiva kom ut på nätet innan den släppts.
Mycket vill ha mer. Ja de var bara en grej jag lagt märke till.

 Laddar ni ner själva?
 -hmmm... vem har skickat dig?

Får skivbolagen skylla sig själva?
-Ja, jag tror de var alldeles för långsamma på att utveckla nya format och
sätt som man hade kunnat sälja musik på. Speciellt de stora bolagen som
hade haft råd med sådant.

Hur tycker ni det är att bo i Sverige idag? Politiskt då menar jag?
-Det beror helt på vilket perspektiv du sätter frågan i. Rent generellt har
vi det jävligt bra om man jämför med övriga världen. Men om man synar
Sverige som land i sömmarna lite ser man ju ganska snart skillnad på rätt
och fel. Mängder med utslagna människor på gatan, utbrändhet som drar sig
neråt i åldrarna, arbetslivets sänkta status jämte akademisk utbildning
som kommer lämna Sverige utan arbetare när föregående generation går i
pension, utspridd drogliberalism bland unga, allmänt accepterade förtryck
av minoritetsgrupper som homosexuella, politikernas ständiga svek
(ideologiskt och reellt), könsrelaterade förtryck i vardagen,
främlingsfientlighetens nyfunna fotfäste bland partipolitiken,
ätstörningar bland barn, utbredda missbruk och en hel del annat skit. Alla
dessa exempel är egentligen symptom på en sjukdom som vårt samhälle lidit
av i många år nu. Sjukdomen får man sedan kalla kapitalism om man vill,
men det behöver inte vara hela sanningen. Poängen är att det inte kommer
hålla ihop länge till. Det måste komma en gräns där hela skiten brakar
samman. Men som sagt, vi har det bättre än majoriteten.

Hur skötte sig regeingen vid tsunamikatastrofen?
-Klantigt och långsamt, de hade kunnat skicka mycket mer hjälp än vad dem
trodde behövdes mycket tidigare och sedan trappa av det eftersom.
Samtidigt tycker inte jag man ska döma dem alltför mycket då vi bor i
Sverige och som bekant så drabbas inte detta land speciellt ofta av
sådana händelser. Det är nog lite typiskt Sverige att alltid försöka
hitta syndabockar. Regeringen är nog inte allt för vana och förberedda på
naturkatastrofer, det finns nog mycket annat att tänka på. Men som sagt
så hade dem kunnat reagera mycket snabbare.
 

KIM


Är katastrofer ett bra tillfälle för oppositionspartier att göra reklam
för sig själv? Känns inte det osmakligt?
-Ja visst är de det, mycket av svensk partipolitik idag går ju ut på
smutskastning. Svensson ser ju ingen skillnad på partierna och då är det
mycket effektivare att kasta skit på varann.

Vad skulle ni göra för förändringar om ni fick bestämma i en vecka i
Sverige?
-Statliggöra allt som har med vård, omsorg och kommunikation att göra och
förbjudit nästan all offentlig reklam.De hade jag börjat med iallafall.

Musik och politik, går det alltid hand i hand?
-Nej! kolla bara på Brittan, det är rent hat. Men å andra sidan handlar
ALLT om politik, det beror bara på hur mycket man vill övertolka det hela.

Kan musik ändra någons liv, förutom att folk musik som ett yrke? Jag
menar radikala förändringar i någons liv?
-Utan musiken hade vi ju knappast varit de personerna vi är idag, vi hade
nog aldrig träffats. Mest troligt hade vi varit döda för länge sen.

Det bästa politiska bandet/artisten?
-Knutna nävar.

Snälla ranka dina fem favoritskivor, fem favoritkonserter och fem
viktigaste sakerna i livet?
-Har nog aldrig haft några givna favoriter så jag säger alla RATMs och alla
Mora träsks skivor för de var dem som fick mig att börja spela musik.
Konserter:
Nofx/lund -03
Totalt jävla mörker/Hultsfred -04
Rancid/sthlm -03
Refused/pdol -98
Bad religion/sthlm -04
Vikiga saker: Mat, tak, stimulans och utveckling.

Första, senaste och dyraste skivan i samlingen?
-Första var nog Klasses julkalender, dyraste Misfitsboxen och senaste var
Salvation med Cult of luna.

Mest pinsamma skivan i samlingen?
-Alla har sin givna plats.

VIlken är frågan du vill ha men aldrig får, ställ den och besvara den?
-Varför? svar: hmm, det var en svår fråga. Jag får säga pass.

Framtidsplaner för bandet?
-Ska försöka flytta verksamheten till Göteborg och styra ihop saker och ting.

För dig själv?
-Ska arbeta i vildmarken ett par veckor nu sen måste jag bort ifrån den här
kommunen.

Visdomsord?
-Man måste se det positivt, idag är vi en dag närmare döden.

Nåt att tillägga?
-Se till att pallra er till alla (läs våra) spelningar i framtiden, vi
måste försöka blåsa liv i livemusiken igen! Det hänger lika mycket på
publiken som bandet.

MARKUS