|
Varnagel är tillbaka och det med besked I
Vargars land är en riktigt bra skiva i typisk
Varnagel-stil. Här svara de på ett gäng frågor
så här före jul 2022.
FOTOGRAFER
Bild 1:Elsa Lundin Bild 2:Jon Alexandersson
Bild 3:Elsa Lundin Bild 4:Katriina Mäkinen Bild
5:Nikko Knösch
15 år sedan förra LP:n/Fullängdaren…vad har
hänt emellan? Har ni spelat hela tiden?
-Allt och inget kan man säga. Bandet beslöt
att lägga ner året efter förra plattan och
mellan då och nu har vi alla gjort en massa
olika saker på varsina håll. På musikfronten är
det väl Erik och Tobbe som mest lirat vidare i
punkiga tassemarker, Tobbe i Järnmalm, Kolonin
och Maskopi, och de båda tillsammans i Bendel &
Co, samt i Joe Hill-visbandet Hillstroem. Erik
har också tutat en del i blåsorkester, medan
Freddan lirat både vispop i Clas Celsing Band
och hårdrock i X-Romance. Genom åren har
Varnagel dock gjort korta men regelbundna
återföreningsgigs i samband med Beat Butchers
jubileumsfester och passade även på att spela in
lite nya låtar i samband med jubileet 2014.
Samma medlemmar eller hur är det. Berätta
lite om varje medlem, ålder, familj, jobb och
spelar ni i något annat band?
-Ja, samma medlemmar fast vi är en färre nu.
Henkan klev av skutan 2021 inför vår lite mer
ordentliga återförening. Medlemmarna är kort och
gott tre gamla polare och numera farsor:
arkivarien Erik, 41 och lärarna Freddan, 41 och
Tobbe, 42 vårar. Det finns lite band och projekt
som slumrar i kulisserna för oss alla (se ovan)
men just nu är Varnagel vårt enda aktiva projekt.
Ni har döpt nya skivan till ”I vargars land”.
Vilka är vargarna och vad syftar ni på med
titeln?
-Albumets titel och tema anspelar på ett
samhälle där grupper ställs mot varandra i
kampen för sin överlevnad. Där flocken finns för
vissa, men inte för andra, där välfärdsstaten
sakteligen spelar ut sin roll och där alla
behöver använda alla till buds stående medel för
att trygga sitt och sina. Kort sagt att tvingas
vara en “varg bland vargar” - ett gammalt
talesätt för påtvingad anpassning för överlevnad.
Temat är alltså ingen diss mot våra gulliga
varg-voffsingar i sig, utan symboliserar snarare
ett splittrat och rasistiskt klassamhälle som
ligger på lur när privata ekonomiska intressen
håller i taktpinnen. Många av låtarna är
tillkomna ur en ilska och frustration över detta
vargsamhälle och vad det gör med oss människor,
hur vi mår och beter oss.
Det blev Beat Butchers som fick äran att
släppa skivan…var det andra intresserade?
-Det vet vi inte då vi helt enkelt inte
frågat någon annan. Vi har haft ett fantastiskt
samarbete med BB genom åren och det var liksom
självklart att direkt ringa dem så fort vi
bestämt oss för att väcka Nageln till liv igen
för att fråga om de var på. Men sen när
processen med plattan väl var igång och vi hade
fått ut första digisingeln “Som tiden ger rätt”
i februari, 2022, hörde faktiskt det japanska
bolaget Waterslide av sig och ville släppa
plattan på CD, både i Japan och här i Sverige.
Så, som ett samarbete mellan BB och Waterslide
blev det alltså en CD-variant, vilket alltså
inte var planerad från början, med tre extra-spår
som varken finns på vinylen eller släpps
digitalt. Till japankonvolutet skrev också Shiva
från det japanska trallpunkbandet Takahashigumi
en linernote-text som en liten introduktion av
oss till den japanska publiken. Vi har haft lite
kontakt med Japan tidigare genom åren, sålt iväg
lite skivor, merch och så, men detta med släppet
har verkligen varit en ny och spännande pryl för
oss. Tror de skulle trycka upp lite t-shirts
därborta nu också, så snart är det väl dags att
masa sig över och lira! Det är ju dock en rätt
stor och kostsam apparat, men we’ll see, vore ju
sjukt skoj!
När ni gör låtar, hur går det till, är det
någon som har ett embryo eller kommer ni med
färdiga låtar till replokalen?
-Historiskt har vi i regel jobbat med att ta
med hyfsat färdiga låtidéer som sedan slipats
och putsats gemensamt i repan. Denna gång har vi
jobbat helt annorlunda och verkligen skrivit
tillsammans. Vi har utgått från idéer och satt
musik till varandras texter eller text till
varandras musikaliska idéer, allt under ett
ständigt bollande fram och tillbaka. Vi hade
vargtemat klart för oss rätt tidigt i processen,
så det har varit en slags sammanlänkade
ledstjärna under skapandet av varje enskild låt.
Omslaget är annorlunda och färgrikt, vem har
gjort det och vad var tanken med omslaget?
-Vår gamla polare Kristin Andersson har målat
tavlan som i original är 80 x 40 cm och gjord i
oljepastell. Hon fick ta del av tema-idén och
låtarna under skapandet av plattan och fria
händer att tolka det hela visuellt. I teknik och
färgval har hon inspirerats av psyk-proggomslag
från 70-talet, och i omslagsmotiven har hon
använt liknelser från romersk mytologi. Ett av
motiven, Moder Justitia - här avväpnad men med
knuten näve - står som en representant för en
maktlös rättvisa men hedrar samtidigt minnet av
Kristins och bandets gemensamma nära vän som
tragiskt gick bort 2019, delvis till följd av
långvarig utbrändhet och psykisk ohälsa – som
ännu ett offer för vargsamhället kan man säga.
Är det viktigt att ha ett omslag som sticker
ut och som visar vilken typ av musik man spelar?
-Visst är det alltid bra att ha ett omslag
som folk lägger märke till. Däremot är det
mindre viktigt att ha ett omslag som visar
vilken typ av musik vi spelar, utan snarare ett
omslag som speglar och binder samman tankarna
och sinnelaget bakom låtarna. Däremot har vi vår
logga som vi använt sedan starten 1999 och den
funkar ju lite som signum för vad det är liksom,
vilket i alla fall vi själva förknippar med det
här vi håller på med, en viss typ av feeling och
sound.
Hur har eller rättare sagt har er syn på punk
ändrats sedan ni första gången kom in i punken?
-Det är nog olika för var och en av oss
beroende på hur vi såg punken som kids.
Freddan: För mig är det snarare den "trygga
famnen"-feelingen som ständigt vuxit och totalt
suddat ut tidiga barndomens oinsatta fördomar om
punken som något argt och farligt. Som ung grabb
upplevde jag det som spännande men också rätt
läskigt att plötsligt iom gigs hamna i de där
trånga, mörka, coolt klottriga lokalerna helt
knökfulla med folk som totalt öste ur sig all
sin samlade frustration i allsång och knuffande
trängsel framför scenen.
Idag
är det som mammas trygga famn där man bara ler
och känner att möjligheten att få dela detta pys/output
förenar och står för bästa sortens gemenskap och
trygghet. Punk-oasen liksom.
Erik: Svår fråga tycker jag. Jag kom in i
punken (eller hur man nu ska uttrycka det) när
jag gick i femman, och blev helt såld på musiken,
attityden och D.I.Y-andan. Sen dess har det hänt
en hel del, både med mig och med punken. Jag
hoppas och tror att den största förändringen
ligger hos mig.
Att spela punk i Sverige nu när den brunblå
sörjan styr är kanske lättare på ett sätt eller
vad säger ni om valutgången?
-Tycker att mycket påminner om tidigt
nittiotal då det också sköljde en
högerpopulistisk “reaktion” över landet med
rasism och andra svinerier inne i riksdagshuset.
Nu har denna “våg” pågått typ sen mitten av
2000-talet och handlar väl om typ lite samma
grejor - folk upplever välfärdsförsämringar och
arbetslöshet i kombination med invandring till
traditionellt homogena områden/städer. Samtidigt
vill medelsvensson ha mer och bekvämare, inte ta
skitjobb eller bo i områden med dåliga rykten.
En stor andel av samhällets lägre skikt utgörs
av folk med annan etnisk bakgrund och det är vad
som hamnar i fokus, istället för klass och
segregation liksom. Skillnaden nu verkar väl
vara att det finns starkare internationell
nykonservatism i närområdet och att våra svenska
nationalister blivit än mer slipade och legitima
liksom. Förutom den uppenbara rasismen och
nationalismen som landet nu röstat fram, är det
extra skrämmande hur de också verkar vilja
försöka styra den fria kulturen och folkbildning/civilsamhället
i en mer statskontrollerad och ideologisk
riktning. Men man kan kanske “hoppas” på att
regeringen nu kommer genomföra så pass mycket
traditionell ekonomisk högerpolitik att det blir
uppenbart för många brunkålsröstare att denna
politik knappast kommer ge dem mer i plånbok
eller trygghet liksom. Får tro att de flesta av
dessa väljare mest är desperata och besvikna
över välfärdsförsämringar, och inte är rasister
egentligen. Men som det ser ut nu går det mer
och snabbare mot segregation, klyftor och grupp
mot grupp, en jävligt farlig och risig
utveckling.
Era låtar är ju politiska ibland och tycker
ni att det är viktigt att få in åsikter i era
låtar?
-Ja, Varnagel har väl redan från börjat varit
ett slags utlopp för politiska och personliga
frustrationer, i kombination med ett driv att
skapa något som låter konstruktivt och
energigivande, nåt som ger oss själva en känsla
av både tillfredsställelse och pepp framåt på
nåt sätt. Musiktexter är ett sätt att diskutera
eller testa en åsikt på ett fritt och ganska
lekfullt sätt. Eller åsikt och åsikt, det
handlar kanske oftare om en stark känsla som
ilska eller sorg över något man sett omkring sig
eller upplevt i sitt liv och vardag, vilket
föder textidéer. Det blir ett sätt att ta hand
om den känslan, att utforska den och kanske
diskutera och bilda åsikter utifrån, nåt åt det
hållet. Men en låt är en låt och vi har nog
aldrig ställt krav på att texterna måste vara
supergenomtänkta, sammanhängande och logiska,
rent politiskt. Har nog ändå alltid varit fokus
på musiken/skapandet och just utloppet för olika
känslor, då kanske mest av ilska, hat, sorg,
besvikelse etc.. Sen känns det ju såklart bra om
man genom detta kan påverka andra att fundera på
det vi sjunger om och kanske tänka till på vissa
områden, eller få pepp i att stå på sig i något.
Just att utgå från ens genuina personliga
känslor kan nog ibland vara extra kraftfullt då
man kanske får lättare att känna igen sig,
relatera etc., att det inte bara blir plakat
liksom - även fast det också kan vara skoj och
peppigt ibland.
Vem eller vilka är den bästa politiska
artisten/gruppen tycker ni?
-Artister och grupper som genom musiken
ingjuter energi och vilja att agera, att göra
saker, ja, att faktiskt förändra grejor i sitt
liv och i livet runt omkring. Vi i bandet har
påverkats på olika sätt av olika artister genom
vår uppväxt men ofta återkommer vi till t.ex.
Rage Against the Machine, som vi alla växt upp
med från mellanstadiet kan man väl säga. Om vi
ska namedroppa några punkband som haft den där
direkt aktiverande inverkan på oss så kanske
Cosa Nostra, Charta 77, Köttgrottorna, Bad
Religion och Dead Kennedys. Har även inspirerats
en del av vissångare och då kanske främst av Dan
Berglund, Fred Åkerström, men också Joe Hill.
Favoritgrupper just nu i Sverige?
Finns det några unga och bra grupper som
ni kan rekommendera?
-Det går lite i perioder hur mycket man
lyssnar på musik och det finns mycket svensk
musik, inom t.ex. metal och vis/pop/indie som vi
i bandet diggar och inspireras mycket av. Men om
vi här ska avgränsa oss lite till punk är det ju
jävligt skoj att gamla scenkamrater och
favvoband tar upp instrumenten igen, t.ex.
Vintertid, Coca Carola, Slutstation Tjernobyl,
Skumdum. Sen slås man ju av att det idag finns
en ganska livaktig och väletablerad scen på ett
helt annat sätt än när vi härjade på 2000-talet.
Tänker främst på gardet av idel superskickliga
och välljudande band som hållit fanorna högt och
slitit hårt under lång tid nu: Mimikry, Lastkaj
14, DLK, Björnarna som alla givetvis är omöjliga
att inte digga. Sen lite extra puff för nyare
band som Fruktansvärld, Järncell och Slaveriet,
och här i Sthlm Trallskruv och Hyrda Knektar -
bra jävla grejor alltihop!
Men gemensamt för mycket inom scenen nu är
att det mestadels verkar handla om folk i vår
ålder eller äldre. Man kan ju fundera på om
punkscenen blivit en lite smånostalgisk gubb-
och gummklubb, lite som Sweden Rock-fenomenet
liksom. Eller så har vi helt enkelt dålig koll
och blivit lite småblinda för hur det ligger
till med yngre band och återväxt av scenen. Vi
har ju dessutom varit lite borta från scenen ett
antal år, så får väl skylla lite på det också
hehe. Får hoppas att vi med lite fler gigs under
västen nu framöver får bättre koll på unga och
nya. Med det sagt, verkar det ändå som att det
idag poppat upp lite nya bolag etc. som har
varit duktiga på att plocka upp lite yngre band.
Vi har som sagt dålig koll, men tänker lite på
t.ex. Borgerlig Begravning som ju är ett
kanonband (och kanske inte behöver någon närmare
introduktion för läsarna här).
Har er publik ändrats när ni spelar ute idag
om ni jämför med 15 år tillbaka eller är det
samma människor fast något äldre ?
-Förvånande nog har det dykt upp många som
stod där och stuffade för femton år sen - är
bara lite tunnare behårade och mer fårade i
fejjorna liksom. Några tar med sina kids numera
och vill visa dem vad de själva studsat runt
till back in the day. Sånt är ju sjukt stort och
hedrande för oss. Sen verkar det lite som att
många av den äldre publiken kanske hade lämnat
scenen lite just under tiden vi var som mest
aktiva i mitten av 2000-talet, och som nu hittat
tillbaka lite till den svenska melodiösa punken
med alla de grymma band som nu finns. För dem
blir vi ju lite en nyupptäckt. Men nog är det
lite yngre folk också som dyker upp - men det
beror ju lite på var man spelar också. På
hemmaarenan - Kafé 44 - har det alltid varit ett
visst tillflöde av nya generationer. Men när vi
lirade första återföreningsgiget, som var just
där, var det faktiskt lite kusligt: 44:an var
sig lik, vi körde många av de gamla låtarna,
många i publiken var sådana som alltid dök upp
förr etc. Det var som en tidskapsel, som att
tiden verkligen stått still. Tänkte att vi
skulle vara lite tröttare och inte orka lika
mycket som förr etc., men tyckte fasen man fick
samma energi som förr också på nåt sätt. Kanske
lite mer träningsvärk dagen efter bah hehe.
Vad är det bästa med att spela live och vad
är er styrka när ni spela live?
-När det känns klockrent är när vi kan få
till den fysiska aspekten av hur våra låtar är
skapade och låter. Att man kan känna att våra
och publikens kroppar och kroppsvätskor liksom
uttrycker den kombination av frustration och
pepp som mycket av bandet handlar om. En konkret
del av denna känsla är ju allsång - när det blir
en stor och maffig allsång genom låtarna sker
förtrollningen - då är alla med i låtarna och
man känner att vi alla gör det tillsammans i
lokalen liksom. På så sätt lever låtarna lite av
egna liv och musiken på nåt sätt lirar sig själv,
och vi som personer kan bli som deltagare och
uppleva det hela som alla andra, då blir det ett
bra flow och kontakt med publiken. Det är väl
kanske det som är vår styrka då kanske - att vi
har hyfsad kontakt med publiken och kan engagera
dem i musiken, och kanske det att vi nog känner
en rätt stark tilltro till att låtarna talar för
sig själva och att vi därigenom kan ha kul,
skoja och busa lite med publiken och varandra,
både mellan och mitt i låtarna. Det smittar nog
av sig, en bra kväll åtminstone. Sen kanske en
annan styrka kan vara nuförtiden att vi lärt oss
lira låtarna i lite rimliga tempon - är så lätt
hänt att man drar i väg nå jävulskt i tempon
live. Att hålla ner tempot liiite så att man
hänger med i liret kan nog ge ett tight intryck
plus ibland nog kanske även intryck av att det
faktiskt är snabbare än vad det är - kort sagt
det boostar det energiska i vår musik då kanske.
Vilken av era egna låtar är din personliga
favorit, vilken är den roligaste att spela och
vilken är den tråkigaste? Vilken låt är
publikens favorit?
-Detta är ju grejor som förändras hela tiden,
så detta får bli ett lite nedslag just nu:
Tobbe: Favvis är nog “Ensamvargtimmen”,
vilken också är lite svår och yxig, men inte
tråkig att spela live. Svårt att svara på
tråkigt att lira live för i regel skiter vi i
att lira nån låt om den börjar kännas boring
live - alt. piffar upp den, lägger till nåt så
den blir skoj igen. Men jag har alltid älskat
att lira “Trall punkt nu” t.ex.. Den är ju också
lite av en publikfavvis i konkurrens med “Stenar
mot Pansarvagnar” då.
Freddan: "Hon står där" har en given plats
hos mig. Dels för att texten är så konkret
utformad men ändå har flera lager där den
faktiskt kan handla om nästan vem som helst.
Sen var det när jag, innan jag gick med i
bandet, hörde den låten live på 44:an som jag
blev helt golvad och började fjäska nåt
förfärligt om att jag om chansen skulle dyka upp
bara måste få vara med i bandet.
Erik: Personliga favoriter har en tendens att
ändra sig över tid. Låten “Fastän ni ler” från
demokassetten “Ledarskap, karriär och kompetens”
från år 2000 är dock en låt som har hållit länge.
En låt som alltid är rolig att spela är “Frihet
för få”. Tråkigt aktuell.
Spelar ni någonsin några covers?
-Det händer, men var betydligt vanligare förr.
Det har väl smugit sig in en och annan cover på
band som t.ex. Radioaktiva Räker, Räserbajs,
Asta, Köttgrottorna och andra gamla hjältar. Vi
spelade faktiskt in en cover på låten “Alinge
Texas” (Räserbajs) i ett projekt där vi och
några samtida scenkamrater (Greta Kassler,
Snorting Maradonas och Sällskapsresan) gjorde en
split där vi hyllade och dammade av varsin
gammal klassiker från våra gamla förebilder (“Melodier
vi minns (typ)”, mCD, 2006). Nu känner vi väl
att vi har så mycket egna låtar som gärna vill
lira så det blir svårt att ha plats för covers
på de 30-40 minuter vi ofta kör.
Berätta lite om följande låtar
a.Som tiden ger rätt
En sorts hyllning till alla tiders kids som
envist stått/står upp mot vuxenvärldens
allehanda skit trots att de alltid får höra att
de har fel och trycks ner. Tiden ger dem ofta
rätt till slut. I en värld där den äldre
generationen alltid lyckas hitta på något nytt
idiotiskt är det tur att det hela tiden fylls på
med arga ungar som vågar gå emot på nya kreativa
sätt. Musikaliskt är låten en ganska enkel d-taktshistoria,
baserad kring ett hårdrockigt riff och en
melodiös refräng, en låt som skrev sig ungefär
så snabbt och enkelt som den låter.
B.Den ångerfulles klokskap
En ganska ironisk låt om fördomar om livets
olika faser. Textidén föddes i ilska över
kommentarer om hur ens liv är/borde vara av folk
som “har vart med förr” och uppmaningar om att
ta tillvara på livet som det är just nu - som
att det skulle vara det bästa tänkbara liksom.
Vi är 40+ allihop och man får ofta höra att det
är den bästa åldern etc., så texten är väl ett
sätt att dels hantera en press att uppskatta
allt och att man inte har nån rätt att klaga på
nåt, samt som en ironisering över företrädesvis
äldre livsdomare som minsann vet hur ens liv är,
hur man mår och vad som väntar runt hörnet i
form av ånger och bitterhet. Musiken är
mestadels en fyrtaktare som hämtat lite vibbar
från Rise Against och tydligen omedvetet lite av
Raymond & Maria i verserna haha (sas i recension
på Brewpunk.se).
C.Näktergalen?
En låt om att bejaka och bevara sin
rastlöshet och kreativitet, trots att det kan
göra att en vuxen människa framstår som galen i
många sammanhang. Kort sagt, ett slags
utanförskap som ändå handlar om att våga vara
sig själv och stå för det, fortsätta med sina
knäppa idéer, vara barnslig och ha ett lager av
vansinne - som det kan vara lite
tillfredsställande att veta att folk i vardagens
omgivningar inte har en aning om. Musiken är
lite skejtig och är på det hela taget en ganska
klassisk Varnagel-låt som växlar lite mellan
moll och dur. Låten innehåller även plattans -
som för övrigt består av ganska sångintensiva
dängor - enda lite längre instrumentala parti i
mitten.
Har ni spelat mycket i utlandet?
-Förutom ett besök till UFFA i Trondheim har
det varit inrikesgigs för hela slanten.
Har något fans gjort nåt galet, eller rättare
sagt någon tribut som en tatuering eller
liknande?
-Känner inte till om nån gjort nån
Var-tatuering, alt. glömt det, men ett gäng
inspelade covers av folk på våra låtar har det
hunnit bli genom åren. Men det galnaste, och då
verkligen i en positiv mening, är att vi genom
åren fått en trogen skara följare som hängt med
oss hitan och ditan - folk som berättat,
muntligt och skriftligt hur mycket vi betytt för
dem, ibland har det handlat om liv och död, om
livslust och pepp, men också musikalisk
inspiration till att bilda band, lira punk etc.
Sen är det också en jäkligt skoj grej när folk
som vanligtvis inte lyssnar på melodisk punk -
och det var rätt många under 2000-talet, det var
liksom lite ute och passé - typ black metal-folk
och liknande som kommer fram och säger “fast ni
var jävligt bra” - sånt värmer.
Sen under avdelningen galet kan ju Japan
nämnas igen också. Vi har haft en liten hängiven
klick som lyssnat på oss sen start, och vissa av
dem har kommit hela vägen till Sverige för att
se oss, det är ju ballt! Särskilt eftersom de
inte kan svenska heller. En i den klicken har
skivbolaget som nu släpper nya plattan på CD i
Japan. Ska bli spännande att följa hur det går
för plattan därborta - är ganska galet.
Tycker ni att det är tvunget att släppa
musiken på vinyl/Cd och inte bara digitalt.
Skulle ni känna att ni gjort något på riktigt om
ni bara släppte digitalt?
-Nä, tror inte det. Vi är alla uppväxta med
plattor och kassetter, och lyssnar en del på det
sättet fortfarande, så nej, bara digi tror jag
inte är vår grej riktigt. Men det var ju
intressant när vi la ner 2008, då gjorde vi en
sista platta med osläppt, B-sidor och sånt, som
vi kallade “Sista biten”. Det var ju mest för
att det var sista pusselbiten i Varnagelpusslet
för den gången, men det var ju samtidigt lite
med tanke på vad som höll på hända då, med
Spotify och allt (lanserades hösten 2008) -
sista plastbiten liksom. Men det har ju
verkligen inte blivit den sista plastbiten för
oss utan vi har släppt två CD och två LP (som
man ju aldrig trodde skulle komma tillbaka) sen
dess. Det fysiska är roligt och kreativt att
skapa, att skaffa, att hålla i och spisa. Det
konkretiserar och typ “estetiserar” musiken - på
samma sätt som att man inte äter bara med smak
och lukt, utan även med ögonen.
Köper du mycket skivor själv?
-Vi köper väl kanske inte supermycket plattar
nu för tiden ska erkännas. Vissa av oss försöker
stödja band när man är på gigs etc., så blir det
lite nätbeställningar när det kommer nya släpp
av favvisband etc.
Första, senaste och den dyraste skivan du
köpt? Vilken är skivan du letat efter i många år
men inte fått tag på?
-Tobbe: Aldrig varit diskofil på det sätt,
aldrig jagat särskilda pressar etc. Men jag har
väl köpt nån bootleg och nån box, el dubbelvinyl
el. liknande nån gång som dragit iväg, men typ
300 spänn max? Minns inte riktigt första skivan
jag köpte själv för egna pengar, men var helt
klart vinyl och säkert en 7”. Kan tänka mig att
det var Svullo eller kanske Leila K eller
liknande. Vet att jag köpte Twisted Sisters
“Come out and play” jäkligt tidigt också, dvs.
när jag var kanske 9-10 bast. Innan dess var det
mest kassetter, Europe, Carola, Trance Dance,
Bon Jovi, Guns and Roses, Alice Cooper, Magnus
Uggla etc. men de köpte jag nog inte själv utan
fick väl på jular etc. Senare när jag fick min
första CD-spelare, tror jag min första CD-platta
var Scorpions “Crazy world”, ni vet den med
“Wind of Change” och “Send me an Angel” -
mäktigt!
Freddan: Första plattan var vinylsingeln "I
was lucky" med duon So What. Brorsan tjackade
"Mercedes Benz" med Orup samtidigt så farsan
fick två låtar att bli skittrött på i en smäll.
Oj, dyraste minns jag inte. Tror nypressen av
Bombtrackplattan med Rage Against the Machine
sved lite extra i lädret.
Plattan jag letar efter men inte funnit är
Tarantula's (portugisisk metal) gamla
debutplatta från tidigt 80-tal. Den är så sjuukt
kass att jag bara måste ha den!
Erik: Första skivan jag köpte var inte en
skiva, utan en kassett med Pontus och
Amerikanerna. Kassetten (som förstås även gavs
ut på skiva) hette “Följer ett spår” och
innehöll megahiten “Godmorgon Columbus” som jag
snappat upp på radion. För er som missat Pontus
och Amerikanerna handlar det snäll pop på
svenska. Året var 1991 och jag var 10 år.
Senaste skivan är inte heller en skiva utan även
det en kassett; kassetten som följde med zinet “Halvdan
Permanent” # 1. För er som missat: Kolla upp på
halvdanpermanent.se.
Dyraste skivan vete tusan, jag tror inte att
jag betalat några större summor för skivor.
Däremot har jag rotat igenom väldigt många
skivbackar i jakt på äldre svenska punkskivor
och har en del rariteter, inte minst gamla
vinyler med Köttgrottorna. De gjorde någon
specialutgåva av “Pendeltåg” som jag letade
efter länge, men när jag väl hittade den valde
jag att inte köpa den. Så kan det gå.
Ska ni ut och spela mycket nu med tanke på
skivsläppet?
-Det blir inget "livet på vägarna" med siktet
på att sätta rekord i så många gigs som möjligt.
Vi håller istället ögat öppet för att hitta
ställen och gigs som vi känner riktigt stor pepp
att åka på. Lite färre gigs än vi gjorde förr
helt enkelt men då också med mer fokus och
glädje på varje grej.
Vilket är det konstigaste och mest udda
bandet som ni någonsin delat scen med?
-Oj, det finns många haha. Har ju lirat många
gånger med band i helt andra genres vilket
kanske har blivit lite skumt publikmässigt etc.
Men det “konstigaste” är nog de gånger vi lirat
i sammanhang där mäsk står i högre kurs än musik
liksom - festivaler och arr där större delen av
publiken ligger i spyor i buskarna liksom. Minns
särskilt en gång där de jästa dryckerna flödade
tidig eftermiddag och vi blev surprisade med att
det knappt fanns nån utrustning där vi skulle
lira, och vi hade ju inte med nån liksom. Minns
det som att det fanns en förstärkare alla
strängbändare skulle dela på i princip, nåt som
liknande ett halvt trumset, några mickar från
60-talet, och en smarrig gammal tramporgel! Den
gången sa vi tack men nej tack - gick ju inte
att lira för vår del plus att vi låg minst ett
varv efter i mäskmaran. Så vi fick åka hem och
tugga i oss konsekvenserna - divor och
mäskhatare haha. Nämen, det är preskriberat och
bara ett fniss nu för tiden. Ett annat minne är
när vi var med att arra fest i en klubblokal för
en finsk förening, tillsammans med några polare,
bl.a. ett black metal-band. De körde grisblod
och hela köret, så den där skiten hamnade
överallt sen, inte minst i bastun haha. Lagom
kul att lämna åter lokalen sen (till typ en
polares morsa), med blodfläckar överallt som
inte gick att skrubba bort.
Ju mer man funderar desto fler minnen. Apropå
lira med konstiga gäng har det ju hänt ett antal
gånger att vi lirat med band som fått för sig
att slå sönder utrustningen under eller efter
gigs, eller slå sönder hela stället där de är
inhysta och sånt. Trist stajl, som vi aldrig
blivit särskilt impade av - bara bratigt och
bortskämt beteende liksom.
Har du några andra visdomsord?
- I’d rather have a bottle in front of me
than a frontal lobotomy.
Framtidsplaner för bandet? För dig själv?
-Att komma ut och spela i landet och
förhoppningsvis hjälpa plattan som vi är sjukt
stolta över att få hamna i lite fler
skivsamlingar därute. Sen får vi se vad som
händer helt enkelt. Kanske regissera en
actionrulle…
Nåt att tillägga?
-Stort tack för uppmärksamheten och för många
roliga och ibland lite kluriga frågor! Kör hårt
med fanzinerandet, länge leve osv., stöd och läs
fanzines gött fölk - det är kul och bra för
själen. Skål och god afton från Edra Varpågar! |