TV Smith var från början mest känd som sångaren i Adverts och jag har gjort några intervjuer med honom innan men det var 12 år sedan förra gången så här kör vi igen .... December 2018.

 

Det var 12 år sedan jag intervjuade dig förra gången. Vad har hänt sedan 2006. Vad är det viktigaste som har hänt?

-Det känns som att allt har förändrats och samtidigt förändras ingenting. Jag skulle vilja säga, Brexit, Trump, Syrien, flyktingkrisen ... etc ... etc. Men i slutändan ser jag  på en världssituation som bara är en fortsättning på girighet, ojämlikhet och missförvaltning som alltid har funnits. Samma som alltid varit. Därför fortsätter jag att skriva låtar om det, samma som jag alltid har gjort.

 

Du är över 60 år nu. Hur känns det (jag har 4,5 år kvar )?

-Jag har slutat att ora mig för ålder. Vissa saker blir lite svårare, men det är livet. Jag känner att mitt jobb inte är färdigt så jag är glad att vara tillräckligt friskt för att kunna fortsätta turnera - det är det viktigaste för mig.

 

Vad är den största skillnaden att vara en punkare nu när du är över 60 om du jämför när du var 21 och sjöng i Adverts?

- När jag var 21 blev jag i stort sett pådriven av en musikbransch som såg pengar att bli den nya punkrockrörelsen. Nu bryr sig inte branschen om punk och jag gör precis vad jag vill - med fullständigt oberoende och fyrtio år mer erfarenhet att lita på.

 

Vad betyder punk för dig idag och har din syn på punk förändrats genom åren?

-Ärligt, så bryr  jag mig inte riktigt om punk. Det enda som är viktigt är att gå vidare, inte passa in i en genre. Många av de så kallade punkbanden som finns nu är bara pinsamma, fast i en smal ide om vad de tror punk ska vara. Det var aldrig vad punk handlade om - det handlade om kreativitet, energi, uppror och att uppskatta individualitet.

 

Jag vet att du spelar mer akustisk musik men jag tycker alltid att det låter punk du spelar men jag tror att det beror på din röst eller hur kan vi annars förklara det?

-Ja, som jag sade innan,  vem bryr sig om det är punk eller inte? Det är bara ett ord. Jag antar att jag har fördelen av att komma ihåg hur det var när alla de ursprungliga punkbanden, inklusive The Adverts, började och det fanns inget ord för det. I slutet av 1976 användes termen "punk rock" endast för några amerikanska band. U.K.-band hade inte en banner att marschera under. För mig är punk bara ett annat ord för att vara äkta.

 

Spelar du ofta  idag? Är det både ensam och med ett band?

-Jag spelar runt 130 spelningar per år, så jag är i princip på en oändlig turné. 90% av dem är solo och resten är med ett band.

 

Vilket band har du idag som spelar med dig, berätta om dem?

-Jag har ett band i Barcelona som vi kallar Bored Teenagers när de spelar med mig. Det har varit ett projekt som utvecklats under många år. De började, och spelar fortfarande ibland, som ett poppunkband som heter Suzy & Los Quattro. De supprotade mig på några låtar när jag först turnerade med dem i Spanien, sedan utvecklades det därifrån. Nu har vi en stor repertoar och kan spela en komplett Advertsgig, liksom en komplett uppsättning av mina senare låtar. Vi ska göra båda uppsättningarna vid nästa års Rebellion festival i Storbritannien.

 

Lever på din musik? Har du alltid levt på din musik?

-Jag gör det nu. Jag har ingen manager eller någon annan som hjälper mig, så jag har inte tid att göra något annat än musik ändå. När jag faktiskt inte är ute på turné bokar jag spelningar, organiserar resan - och självklart låtskrivande och inspelningar. Men det har inte alltid varit så. Det var en period på minst tio år mellan The Exlporers i början av 80-talet fram till mina första solo-spelningar på 90-talet när ingen var intresserad av vad jag gjorde. Jag kunde inte ens hitta några klubbar som skulle låta mig spela. Jag Jag var pank länge och tjänade inte någonting på min musik. Långsamt började saker förändras när jag började spela solo. Min filosofi blev att ta varje konsert som jag erbjöds. Jag lärde mig att inse att varje spelning är viktig, oavsett hur liten den är eller hur få personer som dyker upp - du måste ge 100% varje kväll. Det är fortfarande så tycker om det.

 

Du släpper ut dina saker på fysiskaskivor, är det viktigt för dig och har du en känsla om du bara släpper ut de digitalt så har du släppt någon skiva?

-Ja, jag känner fortfarande att du måste ha något du kan hålla i handen innan det känns verkligt. Jag lever med låtar i mitt huvud hela mitt liv, men för att få ett fysiskt objekt är ett uttalande att ge låtarna en giltighet. De är inte bara i min fantasi längre, de finns på riktigt. Det finns saker i den digitala världen av musik som jag tycker om. Till exempel gillar jag det faktum att en sång kan dyka upp i ditt huvud och du kan vanligtvis hitta den direkt på internet och lyssna på den. Det håller bra musik levande.

 

Har du mycket material som inte är släppt än, vilket kan komma ut i en stor box eller något liknande?

.Allt jag har gjort har släppts nu. För några år sedan samlade jag alla odefinerade demos och lade dem på två cd-skivor som heter "Sparkle In The Mud" och "Lucky Us". De är fortfarande tillgängliga. Sedan dess har jag släppt allt jag har skrivit.

 

Jag vill att du ska berätta lite mer om följande låtar ...

-We stand alone

En värld där vi är teoretiskt mer i kontakt med varandra än någonsin, tack vare sociala medier, och ändå känner vi oss faktiskt mer isolerade.

 

Land of the overdose

Hur vet vi när vi har fått nog när vi uppmanas att alltid vilja ha mer?

 

File it under not my problem

Om människor är dumma nog att falla för alla etablissemangets lögner ... varje gång då tror jag, det finns inget jag kan göra för att få dem att ändra sina sinnen ...

 

Senast förlorade fårLost lost sheep

... men vanligtvis minns jag att det alltid är värt att hålla på att försöka. Det finns alltid en chans att folk kommer att vakna och ser vad som händer.

 

Snälla berätta lite om skivan Sleaze som kom ut under 2012. Den spelades in 1975 efter vad jag förstår? Finns det någon chans att få tag på en kopia av den?

-Det var en rskiva jag gjorde när jag var på konsthögskolan i ett år 1975. Jag hade redan ett band i skolan innan, men jag tog det ett steg framåt med Sleaze. Vi spelade några lokala spelningar och hyrde en studio för att spela in de låtar jag hade skrivit för bandet. Vi spelade in allt på en tagning, sedan tryckte vi cirka 50 kopior av slutresultatet och sålde det till vänner och familj. Det är typ av ett glam / prog-sound med långa ovanliga låtar. Jag skulle inte kalla det "punk" men det låter fortfarande ganska intressant och ovanligt. För några år sedan kontaktade en amerikansk etikett mig att ge den en fullständig release. Den pressningen har nu sålt slut men ett av spåren kommer att återsläppas nästa år på en Cherry Red samling som heter “All The Young Droogs.” 

 

Och hur är det med CD-romskivan med Richard Strange-Raw meat for the Missionaries?

-Under de oroliga tiderna för vår andra skiva Cast of Thousands brukade jag ofta besöka Richard Strange för att få ett annat perspektiv på saker och komma utanför punkrestriktionerna. Jag hade alltid varit en fan av hans band "Doctors Of Madness" innan Adverts började att spela. Vi arbetade på några sånger tillsammans och spelade in dem på hans åtta spårbandsmaskin utan att vi skulle släppa dem. De är en mycket unik samling låtar och arrangemang och jag skulle fortfarande älska att släppa dem om jag någonsin får tid. Under tiden tror jag att de är tillgängliga som en CDr från Richard Stranges hemsida.

 

Tycker du att det har kommit några nya intressanta band på sistone?

-Eftersom jag alltid är ute på turné, är jag inte riktigt den person som ska ha den frågan. Jag har inte tid att leta efter nya band, även om jag ibland får se folk som jag beundrar på samma spelningl som jag - främst sångare / låtskrivare som Pascal Briggs, Billy Liar, Louise Distras, Joe Solo ...

 

Fem skivor du kan inte vara utan?

-Samma svar, egentligen. Jag har inte tid att lyssna på skivor. När jag har lite tid arbetar jag med egna skivor.

 

Vilken är låten alla vill höra på en konsert med dig?

-Jag skulle  nog säga, av de gamla låtarna, "Gary Gilmore Eyes" självklart. Det finns något om statusen för en hit som bara sitter i människors sinnen. Men idag finns det många nya låtar som jag måste spela på varje spelning: till exempel skulle de flesta i publiken vara väldigt olyckliga om jag inte spelade "Lion And The Lamb", "Expensive Being Poor", "Generation Y" ...

 

När du spelar solo spelar du låtar från alla dina band då?

-Ja, det är alltid en blandning, och jag har aldrig en förplanerad lista så det är det som känns rätt på kvällen.

 

Vilken låt tycker du är det roligaste att spela?

-Roligt?! Jag är inte säker på att kul är vad jag handlar om!

 

Jag har aldrig sett dig spela, finns det någon chans att se dig snart i Sverige?

-Det gör jag gärna. Jag gjorde mina första datum i Sverige på länge tidigare i år och nu väntar jag på att bli inbjuden igen. Jag hoppas att jag inte behöver vänta länge ...

 

Vad sägs om England nu. Hur är det med Brexit och det där. I Sverige hade vi ett val där Sveriges demokrater (det bruna alternativet i mina ögon) fick 18,5% av rösterna ... inte så bra?

-Jag hoppas att folk kommer att komma till sans och se att det här är en era där vi måste komma samman för att räkna ut världens problem, inte splittras och försöker behålla så mycket vi kan för oss själva. All denna nationalism har ingen mening - du kan inte leva bortsett från resten av världen. Du kan inte stoppa huvudet i sanden och hoppas att alla problem försvinner iväg. Vi behöver globala lösningar på de globala problemen.

 

Är det lika roligt att spela idag som det var när du var yngre? Vad är den största skillnaden med spelställen med promotorer etc?

-Jag tycker om det jag gör mer än någonsin tidigare. Jag har direkt engagemang i alla aspekter av det, från att skriva sången för att samla upp gitarrkabeln i slutet på kvällen. Det är jävligt hårt arbete men jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Även om världen som jag rör mig ibestår i huvudsak av små klubbar som drivs av människor som älskar musik och som  är glada att de låter mig få mig att komma och spela för dem. Det är väldigt ärligt och riktigt, och bevis på att det finns en äkta musikscen bortanför från den falska kommersiella musikbranschen.

 

Framtida planer för ditt musikliv?

-Mina omedelbara planer är att fortsätta turnera och spela de nya låtarna förl så många människor som jag kan nå. Utöver det har jag ingen aning om. Ingenting jag planerade någonsin arbetat ut som jag förväntade mig så jag tycker det är bättre att bara ta varje dag som det kommer.

 

För dig som person?

-Samma svara, verkligen.

 

Vilken visdom att ge oss?

-Samma svar!