TV Smith var från början mest känd som sångaren
i Adverts och jag har gjort några intervjuer med
honom innan men det var 12 år sedan förra gången
så här kör vi igen .... December 2018.
Det var 12 år sedan jag intervjuade dig förra
gången. Vad har hänt sedan 2006. Vad är det
viktigaste som har hänt?
-Det känns som att allt har förändrats och
samtidigt förändras ingenting. Jag skulle vilja
säga, Brexit, Trump, Syrien, flyktingkrisen ...
etc ... etc. Men i slutändan ser jag
på en världssituation som bara är en
fortsättning på girighet, ojämlikhet och
missförvaltning som alltid har funnits. Samma
som alltid varit. Därför fortsätter jag att
skriva låtar om det, samma som jag alltid har
gjort.
Du är över 60 år nu. Hur känns det (jag har 4,5
år kvar )?
-Jag har slutat att ora mig för ålder. Vissa
saker blir lite svårare, men det är livet. Jag
känner att mitt jobb inte är färdigt så jag är
glad att vara tillräckligt friskt för att kunna
fortsätta turnera - det är det viktigaste för
mig.
Vad är den största skillnaden att vara en
punkare nu när du är över 60 om du jämför när du
var 21 och sjöng i Adverts?
- När jag var 21 blev jag i stort sett pådriven
av en musikbransch som såg pengar att bli den
nya punkrockrörelsen. Nu bryr sig inte branschen
om punk och jag gör precis vad jag vill - med
fullständigt oberoende och fyrtio år mer
erfarenhet att lita på.
Vad betyder punk för dig idag och har din syn på
punk förändrats genom åren?
-Ärligt, så bryr
jag mig inte riktigt om punk. Det enda
som är viktigt är att gå vidare, inte passa in i
en genre. Många av de så kallade punkbanden som
finns nu är bara pinsamma, fast i en smal ide om
vad de tror punk ska vara. Det var aldrig vad
punk handlade om - det handlade om kreativitet,
energi, uppror och att uppskatta individualitet.
Jag vet att du spelar mer akustisk musik men jag
tycker alltid att det låter punk du spelar men
jag tror att det beror på din röst eller hur kan
vi annars förklara det?
-Ja, som jag sade innan,
vem bryr sig om det är punk eller inte?
Det är bara ett ord. Jag antar att jag har
fördelen av att komma ihåg hur det var när alla
de ursprungliga punkbanden, inklusive The
Adverts, började och det fanns inget ord för
det. I slutet av 1976 användes termen "punk
rock" endast för några amerikanska band.
U.K.-band hade inte en banner att marschera
under. För mig är punk bara ett annat ord för
att vara äkta.
Spelar du ofta
idag? Är det både ensam och med ett band?
-Jag spelar runt 130 spelningar per år, så jag
är i princip på en oändlig turné. 90% av dem är
solo och resten är med ett band.
Vilket band har du idag som spelar med dig,
berätta om dem?
-Jag har ett band i Barcelona som vi kallar
Bored Teenagers när de spelar med mig. Det har
varit ett projekt som utvecklats under många år.
De började, och spelar fortfarande ibland, som
ett poppunkband som heter Suzy & Los Quattro. De
supprotade mig på några låtar när jag först
turnerade med dem i Spanien, sedan utvecklades
det därifrån. Nu har vi en stor repertoar och
kan spela en komplett Advertsgig, liksom en
komplett uppsättning av mina senare låtar. Vi
ska göra båda uppsättningarna vid nästa års
Rebellion festival i Storbritannien.
Lever på din musik? Har du alltid levt på din
musik?
-Jag gör det nu. Jag har ingen manager eller
någon annan som hjälper mig, så jag har inte tid
att göra något annat än musik ändå. När jag
faktiskt inte är ute på turné bokar jag
spelningar, organiserar resan - och självklart
låtskrivande och inspelningar. Men det har inte
alltid varit så. Det var en period på minst tio
år mellan The Exlporers i början av 80-talet
fram till mina första solo-spelningar på
90-talet när ingen var intresserad av vad jag
gjorde. Jag kunde inte ens hitta några klubbar
som skulle låta mig spela. Jag Jag var pank
länge och tjänade inte någonting på min musik.
Långsamt började saker förändras när jag började
spela solo. Min filosofi blev att ta varje
konsert som jag erbjöds. Jag lärde mig att inse
att varje spelning är viktig, oavsett hur liten
den är eller hur få personer som dyker upp - du
måste ge 100% varje kväll. Det är fortfarande så
tycker om det.
Du släpper ut dina saker på fysiskaskivor, är
det viktigt för dig och har du en känsla om du
bara släpper ut de digitalt så har du släppt
någon skiva?
-Ja, jag känner fortfarande att du måste ha
något du kan hålla i handen innan det känns
verkligt. Jag lever med låtar i mitt huvud hela
mitt liv, men för att få ett fysiskt objekt är
ett uttalande att ge låtarna en giltighet. De är
inte bara i min fantasi längre, de finns på
riktigt. Det finns saker i den digitala världen
av musik som jag tycker om. Till exempel gillar
jag det faktum att en sång kan dyka upp i ditt
huvud och du kan vanligtvis hitta den direkt på
internet och lyssna på den. Det håller bra musik
levande.
Har du mycket material som inte är släppt än,
vilket kan komma ut i en stor box eller något
liknande?
.Allt jag har gjort har släppts nu. För några år
sedan samlade jag alla odefinerade demos och
lade dem på två cd-skivor som heter "Sparkle In
The Mud" och "Lucky Us". De är fortfarande
tillgängliga. Sedan dess har jag släppt allt jag
har skrivit.
Jag vill att du ska berätta lite mer om följande
låtar ...
-We stand alone
En värld där vi är teoretiskt mer i kontakt med
varandra än någonsin, tack vare sociala medier,
och ändå känner vi oss faktiskt mer isolerade.
Land of the overdose
Hur vet vi när vi har fått nog när vi uppmanas
att alltid vilja ha mer?
File it under not my problem
Om människor är dumma nog att falla för alla
etablissemangets lögner ... varje gång då tror
jag, det finns inget jag kan göra för att få dem
att ändra sina sinnen ...
Senast förlorade fårLost lost sheep
... men vanligtvis minns jag att det alltid är
värt att hålla på att försöka. Det finns alltid
en chans att folk kommer att vakna och ser vad
som händer.
Snälla berätta lite om skivan Sleaze som kom ut
under 2012. Den spelades in 1975 efter vad jag
förstår? Finns det någon chans att få tag på en
kopia av den?
-Det var en rskiva jag gjorde när jag var på
konsthögskolan i ett år 1975. Jag hade redan ett
band i skolan innan, men jag tog det ett steg
framåt med Sleaze. Vi spelade några lokala
spelningar och hyrde en studio för att spela in
de låtar jag hade skrivit för bandet. Vi spelade
in allt på en tagning, sedan tryckte vi cirka 50
kopior av slutresultatet och sålde det till
vänner och familj. Det är typ av ett glam /
prog-sound med långa ovanliga låtar. Jag skulle
inte kalla det "punk" men det låter fortfarande
ganska intressant och ovanligt. För några år
sedan kontaktade en amerikansk etikett mig att
ge den en fullständig release. Den pressningen
har nu sålt slut men ett av spåren kommer att
återsläppas nästa år på en Cherry Red samling
som heter “All The Young Droogs.”
Och hur är det med CD-romskivan med Richard
Strange-Raw meat for the Missionaries?
-Under de oroliga tiderna för vår andra skiva
Cast of Thousands brukade jag ofta besöka
Richard Strange för att få ett annat perspektiv
på saker och komma utanför punkrestriktionerna.
Jag hade alltid varit en fan av hans band "Doctors
Of Madness" innan Adverts började att spela. Vi
arbetade på några sånger tillsammans och spelade
in dem på hans åtta spårbandsmaskin utan att vi
skulle släppa dem. De är en mycket unik samling
låtar och arrangemang och jag skulle fortfarande
älska att släppa dem om jag någonsin får tid.
Under tiden tror jag att de är tillgängliga som
en CDr från Richard Stranges hemsida.
Tycker du att det har kommit några nya
intressanta band på sistone?
-Eftersom jag alltid är ute på turné, är jag
inte riktigt den person som ska ha den frågan.
Jag har inte tid att leta efter nya band, även
om jag ibland får se folk som jag beundrar på
samma spelningl som jag - främst sångare /
låtskrivare som Pascal Briggs, Billy Liar,
Louise Distras, Joe Solo ...
Fem skivor du kan inte vara utan?
-Samma svar, egentligen. Jag har inte tid att
lyssna på skivor. När jag har lite tid arbetar
jag med egna skivor.
Vilken är låten alla vill höra på en konsert med
dig?
-Jag skulle
nog säga, av de gamla låtarna, "Gary
Gilmore Eyes" självklart. Det finns något om
statusen för en hit som bara sitter i människors
sinnen. Men idag finns det många nya låtar som
jag måste spela på varje spelning: till exempel
skulle de flesta i publiken vara väldigt
olyckliga om jag inte spelade "Lion And The
Lamb", "Expensive Being Poor", "Generation Y"
...
När du spelar solo spelar du låtar från alla
dina band då?
-Ja, det är alltid en blandning, och jag har
aldrig en förplanerad lista så det är det som
känns rätt på kvällen.
Vilken låt tycker du är det roligaste att spela?
-Roligt?! Jag är inte säker på att kul är vad
jag handlar om!
Jag har aldrig sett dig spela, finns det någon
chans att se dig snart i Sverige?
-Det gör jag gärna. Jag gjorde mina första datum
i Sverige på länge tidigare i år och nu väntar
jag på att bli inbjuden igen. Jag hoppas att jag
inte behöver vänta länge ...
Vad sägs om England nu. Hur är det med Brexit
och det där. I Sverige hade vi ett val där
Sveriges demokrater (det bruna alternativet i
mina ögon) fick 18,5% av rösterna ... inte så
bra?
-Jag hoppas att folk kommer att komma till sans
och se att det här är en era där vi måste komma
samman för att räkna ut världens problem, inte
splittras och försöker behålla så mycket vi kan
för oss själva. All denna nationalism har ingen
mening - du kan inte leva bortsett från resten
av världen. Du kan inte stoppa huvudet i sanden
och hoppas att alla problem försvinner iväg. Vi
behöver globala lösningar på de globala
problemen.
Är det lika roligt att spela idag som det var
när du var yngre? Vad är den största skillnaden
med spelställen med promotorer etc?
-Jag tycker om det jag gör mer än någonsin
tidigare. Jag har direkt engagemang i alla
aspekter av det, från att skriva sången för att
samla upp gitarrkabeln i slutet på kvällen. Det
är jävligt hårt arbete men jag skulle inte vilja
ha det på något annat sätt. Även om världen som
jag rör mig ibestår i huvudsak av små klubbar
som drivs av människor som älskar musik och som
är glada att de låter mig få mig att
komma och spela för dem. Det är väldigt ärligt
och riktigt, och bevis på att det finns en äkta
musikscen bortanför från den falska kommersiella
musikbranschen.
Framtida planer för ditt musikliv?
-Mina omedelbara planer är att fortsätta turnera
och spela de nya låtarna förl så många människor
som jag kan nå. Utöver det har jag ingen aning
om. Ingenting jag planerade någonsin arbetat ut
som jag förväntade mig så jag tycker det är
bättre att bara ta varje dag som det kommer.
För dig som person?
-Samma svara, verkligen.
Vilken visdom att ge oss?
-Samma
svar! |