Total Misär har kommit tillbaka efter många års
tystnad och här ger de den längsta intervjun som
gjort i Skrutts snart 40åriga historia.
Mars-2021
Lite historia om gruppen?
-Bandet bildades nån gång 1989-1990 i Mariestad.
Vi är inte helt på det klara med exakt när.
Första lineupen bestod av Ola Lindberg(gitarr &
sång), Fredrik Gard(trummor), Peter Andersson
Lilja(gitarr & sång) samt Andreas Bister(bas).
Efter andra demon från början av 1995 lämnade
Gard bandet för filmstudier i Stockholm och
ersattes av Ola Sundström. Vi var en del av
punkvågen under 90-talets första hälft, främst
aktiva i Västergötland. Replokalen hade vi på
Skogsbrynet där bl a Cosa Nostra repade och
Wolfbrigade(då Wolfpack) bildades. Cosa Nostra
blev en stor inspirationskälla, även om vi inte
kopierade stilen. Men vi lärde oss mycket om hur
man kan arbeta med musik genom att studera hur
de repade.
Ola blev från början den mest drivande i bandet,
och förutom några enstaka undantag kom alla
låtar och texter från honom. Så är det än idag,
även om vi jobbar med låtarna tillsammans i
replokalen.
Vi spelade in flera demokassetter, men endast
två kom ut till försäljning. Den första, ”Jag
måste spy(text av Gard för övrigt), kom 1993,
och vid det laget var namnet Total Misär
etablerat. Den andra, ”Spring för ditt liv”, kom
1995. Den inleds av låten ”Panik”, som Peter
skrev, vilken blev en av våra främsta låtar. Den
demon sålde vi först med texten ”Ej
originalomslag pga tidspress. Ring så skickar
vi!” för att ingen pallat teckna ett omslag till
den. 1996 medverkade vi på samlingsskivan ”Words
of wisdom” som släpptes av Markus och Martin
Wiking under namnet RapeCakeRecords. Låten vi
valde till skivan var ”Polare”, och den får väl
betraktas som vår stora ”hit” från
90-talsperioden.
Samma år den skivan kom ut lade vi bandet till
vila eftersom Ola hade fullt upp med plugg och
andra intressen. Vår sista spelning blev på
ARA-festivalen i Lidköping.
Efter många år av återkommande samtal bestämde
vi oss äntligen för att börja spela igen, och i
oktober 2018 träffades vi i en replokal vid
Münchenbryggeriet i Stockholm, där Gard repade
med sitt thrashband. Alla originalmedlemmar utom
Bister var med. Samma helg kontaktades Mattias
”Arvid” Rasmussen, en gammal bekant från
Mariestad som numera spelar gitarr i Mähälium
och trummor i Deny, och han gick med på att
sköta basen.
Efter att vi spelat in albumet ”Bortom mörka
hav” i januari 2020 på Elvärket i Mariestad,
blev det klart att alla inte drog åt samma håll.
Bland annat var avståndet mellan Mariestad, där
Peter och Arvid bor, och Gnesta, där bandet har
sin bas idag, ett problem. Mattias lämnade sin
plats i bandet till förfogande, och en tid
därefter valde Ola och Gard att gå vidare utan
Peter, och hittade två nya medlemmar mera
lokalt. De nya medlemmarna är Johnny
Jonsson(gitarr och sång) och Gustav Häntak(bas
och sång). Tack vare dessa två nya tillskott har
bandet nått nya höjder och repar regelbundet med
god framgång. Vi håller just nu på med en
singel, vilken kommer släppas digitalt för att
presentera bandet med den nya sättningen, och
vara en försmak för ett nytt kommande album.
Berätta lite om varje medlem, ålder, jobb,
familj, band före och band bredvid??
-Ola är 45 år gammal och bor idag utanför Gnesta
med sin sambo, samt ett par katter och rätt
många höns. Bandets replokal/studio är även
inhyst i deras hus. Han försörjer sig(nåja) på
sin firma, vanligtvis genom medverkan på
medeltids- och vikingamarknader under
sommarhalvåret. Han är hantverkare med läder som
främsta inriktning, men snickrar även en hel
del. Utöver marknadsbiten jobbar han inom
byggsektorn då och då. Han spelade i ett
punkband vid namn ”Kärnvapenkrig” innan Total
Misär. Detta var ett ytterst lokalt
Mariestadfenomen och de släppte aldrig något,
men det finns några låtar inspelade. Det fanns
även ett band c:a 2000-2005 som först spelade
skramlig rock’n’roll/actionrock och sedan nån
sorts mix mellan döds- och powermetal, men det
lyfte aldrig. Ola håller på att spela in
rock’n’rollmaterialet från den tiden och kommer
släppa det vad det lider.
Gard är 47 år, lastbilschaufför(sopbil för
närvarande) med en bakgrund inom filmbranschen,
där han jobbat med ljus på många stora film-och
TV-produktioner samt reklamfilm. Han tar
fortfarande småjobb inom den branschen ibland,
men är egentligen rätt färdig med den. Han bor i
Farsta med fru och son, samt en katt.
Efter flytten till Stockholm spelade han thrash
i bandet Inflikted. Han och ena gitarristen har
fortsatt efter det i bandet Minefield.
Johnny är 40 år, jobbar som V/A-tekniker i
skrivande stund, men är på väg att byta jobb.
Han har gjort lite av varje och har bl a ett
förflutet som lastbilsmekaniker. Gillar att
meka/åka veteranbilar och hojar. Söker efter
frid i sinnet och ett arbete utan rassesnack
bland kollegor, båda verkar vara en utopi.
Önskar han var smart nog att uppfinna den
ultimata kraftkällan, helt ren och förnybar, för
att kunna ge den till folket och på så sätt
slippa skövlingen av moder jord så som det är
idag.
Han spelade tidigare i deathmetalbandet World
Battering, samt håller på med ett thrashprojekt
i sin hemmastudio. Bor i Mölnbo med sin sambo
och ett par katter.
Gustav är med sina 31 år ynglingen i bandet. Han
har studerat estetisk musik på gymnasiet, samt
musikproduktion och ljudteknik. Han har spelat i
ett par band innan Total Misär, där Wormwood är
mest framträdande. Han har kört lastbil hela
sitt yrkesliv, men håller just på att studera
vidare. Han är ensamstående med en dotter och
bor i Gnesta. Utöver detta skiljer han sig även
från resten av medlemmarna genom att vara den
ende som inte har katt. Dottern var inte med på
det mötet där detta beslut togs, och stillar
ibland sin kattabstinens med en av katterna hos
Ola. Katten i fråga var inte med på det mötet,
och gör sitt bästa för att fly när hon hälsar
på.
De tidigare medlemmarna är det väl inte vår sak
att tala för, men vi kommer lägga upp personliga
berättelser från var och en som är med eller har
varit med i bandet på hemsidan www.totalmisar.se.
Men en kortfattad redogörelse kan vi väl komma
med utan att säga för mycket:
Bister, vår ursprungliga basist, fortsatte inte
med musiken efter att bandet pausade -96. Peter,
som var närmast honom pga uppväxt och skola,
samt bodde granne med honom under uppväxten,
tappade kontakten med honom en tid innan bandet
drog igång igen. Han bor fortfarande i
Mariestad.
Peter blev med i Cosa Nostra när Total Misär
lades på is 1996. De saknade en
gitarrist/sångare eftersom Svein flyttat till
England. Idag är han lektor i svenska(tror det
var lektor i alla fall) och jobbar på Göteborgs
universitet och högskolan i Skövde. Han har två
söner och en särbo i Göteborg, varför han väl
kan sägas bo halva sin tid i Mariestad och halva
i Göteborg.
Arvid jobbar inom vården, har en dotter och en
särbo. Han spelar gitarr i Mähälium och trummor
i Deny. Han bor i Mariestad.
Under 90-talet spelade han i sitt första
punkband 3 meter älg, vilka fick replokal mitt
emot Total Misär på föreningshuset Skogsbrynet.
Det var så vi lärde känna honom. Han gick även
på samma gymnasielinje som Olas yngre syster,
som tyckte han var skitjobbig först. Men det
tycker hon så lätt om alla möjliga typer.
Ola Sundström bor idag i Malmö. Han började
spela i metalbandet Eternal Autumn efter att
Total Misär lades på is. De är också aktiva
igen. Oklart om Ola är med idag eller ej.
Jag kan höra mycket både trallpunk fast på ett
hårdare sätt och en hel del annan svensksjungen
punk, hör jag rätt? Var det bättre förr?
-När vi började spela fanns inte begreppet
trallpunk riktigt. Och när det började dyka upp
var det band som Asta Kask, Strebers m fl man
syftade på. Sen kom band som Räserbajs och
ändrade på folks definition av trallpunk med
sina poppiga, glada tongångar, och då passade
tralletiketten dåligt på de gamla banden och
även oss. Så om man inte gillade den musikaliska
utvecklingen de banden stod för kan man ju tycka
att det var bättre förr. Men de som spelade den
luftigare, gladare trallpunken var ju i många
fall väldigt bra. Det var bara inte en
stilutveckling som passade oss.
Vi spelar inte trallpunk, råpunk, punkrock,
kängpunk eller crustpunk. Vi spelar punk av det
hårdare melodiösa slaget. Rotade i den musik
Asta Kask, Strebers, DLK(innan ”Tomat”) och KSMB
skapade, samt inspirerade av band som Cosa
Nostra, Wolfbrigade, Anticimex, och tidiga Bad
Religion. Idag med vissa inslag av rock’n’roll
och metal, varav det sistnämnda nog knappt märks
för de flesta.
Total Misär, är ni nöjda med namnet? Konstigt
att inget annat punkband hade tagit namnet
innan! Om inte det bästa bandnamnet hade varit
upptaget, viket namn hade ni valt då? Jag menar
vilket är det bästa bandnamnet?
-Från början hade vi inget namn alls, som väl är
fallet för de flesta. Ola kom på det briljanta
namnet ”Badskum” på en fest hos Bister, men vi
bytte rätt snabbt till ”Misär”, som var Gards
idé. Och strax efter det tyckte Gards polare
porr-Jocke att vi måste heta nåt tuffare, och
föreslog ”Total Misär”. Vi tänkte att vi ju
kunde ha det tills vi kom på nåt bättre. Men det
gjorde vi aldrig, och sen växte vi in i namnet.
När vi släppte första demon ”Jag måste spy” var
namnet etablerat.
Idag är det lyckligtvis lättare att undvika att
råka ta samma namn som nåt annat band, eftersom
det är enkelt att söka på nätet innan man
bestämmer sig. Så var det inte riktigt för bara
några årtionden sedan, men vad vi vet fanns det
i varje fall inget annat Total Misär innan oss.
Något bästa bandnamn är ju inte lätt att peka
ut. När man var tonårspunkare och lite lagom dum
i huvet tyckte man ju att det var kul med så
absurda namn som möjligt. ”Snedsågad
skethusgavel” var ett bandnamn som cirkulerade
och ansågs av vissa vara väldigt svårslaget. Men
det kanske inte var det mest klockrena namnet ur
ett symboliskt perspektiv. ”Mobbade barn med
automatvapen” eller ”Palme sköt först” kan ju
kännas klockrena om man gillar provokativa namn
men inte bryr sig så mycket om djupare budskap
och sånt. Var och en får nog svara själv på
vilket som är det bästa bandnamnet.
Vad är det bästa med att spela live? Saknar ni
att spela live nu?
-Det bästa med att spela live är att få
direktkontakt med publiken. Att nå fram med sin
musik och sitt budskap. Och att hjälpa till att
skapa ett sammanhang av gemenskap där folk
träffas på riktigt, blir del av en rörelse. Och
såklart att göra bra ifrån sig som band,
leverera sitt set på bästa möjliga sätt och få
publiken att komma i stämning, och folk kanske
kommer fram efteråt och visar uppskattning.
Ingen av oss har ju stått på en scen på länge,
så ordet ”saknar” är kanske inte helt rätt. Men
vi ser verkligen fram emot att komma upp på en
scen och spela. Vi snackar även om att streama
gig om coronarestriktionerna fortsätter medföra
begränsningar för evenemang.
Var är bäst att spela, var är sämst? Vad gör en
spelning riktigt dåligt?
-Om lokalen och scenen är undermålig, eller om
utrustningen och teknikerna inte håller måttet
är det ju inte lätt att göra en bra spelning.
Eller om det av nån anledning inte kommit
särskilt mycket folk. Eller om det är för
konstig blandning av musikstilar på giget. Var
det är bäst eller sämst kan vi inte svara på
eftersom vi inte varit ute på många år. Men
utifrån upplevelser på andras spelningar är t ex
Debaser Hornstull rätt bra, medan Café 44
fortfarande, efter så många år i samma lokal,
inte klarar av att leverera vare sig bra ljud
eller en dräglig miljö. Efter över 30 år borde
åtminstone luftkonditionering vara på plats. Det
är synd, eftersom de fyller en otroligt viktig
roll för alla som inte kommer in på krogen.
Sen är det ju bra att spela på vissa ställen av
andra skäl också. Klubb Altruism t ex, som
skänker sitt överskott till Suicide Zero och
Kvinnohuset Tranan. Förutom den poängen ska det
väl vara en rätt bra klubb lokalmässigt också,
men det har vi inga egna erfarenheter av än.
Avslutningsvis finns det ett stort problem i
många städer idag, och det är den så kallade
gentrifieringen. Det finns ju inget som gör en
spelning så dålig som att det inte längre finns
nånstans att spela överhuvudtaget. Om man
flyttar till en stadsdel för att det är coolt
och trendigt med allt uteliv där, kanske man ska
ge fan i att utöva påtryckningar på kommunen och
fastighetsägarna för att få detta uteliv att
klappa igen, till förmån för t ex glutenfria
bagerier och barbershops. Eller så kunde man
gett fan i att alls flytta till den stadsdelen.
I Stockholm t ex har flera små och mellanstora
scener försvunnit de senaste åren på grund av
gentrifiering, och det är förödande för band som
är i början av sin bana, eller som inte passar
på stora scener och arenor av andra skäl. Och
vart ska alla som vill se livemusik gå? Varför
ska de vara förpassade till industriområden
utanför stadskärnorna? Men vi kan alla vara med
och motverka den här utvecklingen. Punken har
alltid varit en D.I.Y.-rörelse. Det är dags att
folk börjar engagera sig igen, letar efter
ställen att köra gig på, snackar med
studieförbund och fritidschefer och sätter igång
och fixar spelningar. Vi hoppas själva kunna få
till lite sånt framöver. Vi har några olika
lokaler på gång och har haft inledande samtal
med Studiefrämjandet om samarbete för det.
Hur är det att spela denna sortens punk I
Sverige idag? Känns det viktigare än någonsin i
dagens kalla samhälle att spela punk ?
-Eftersom Total Misär är ett ganska tydligt
politiskt band är svaret på frågan ja.
Högervridningen, polariseringen och de ökade
klassklyftorna är värre idag än på länge. När vi
var aktiva på 90-talet var det organisationer
som VAM, BSS och Ny Demokrati som försökte
förvränga huvudet på folk. Idag har de gått på
högskolor, lärt sig knyta slipsknutar och
använda retoriska knep, och dessutom springer de
andra högerpartierna runt som nyttiga von
Papen-liknande idioter och bidrar till skiten.
Det har aldrig i modern tid varit så viktigt att
försvara det öppna, demokratiska
mångfaldssamhället som nu.
Den historiska aspekten av detta kanske inte
Gustav och Johnny kan säga så mycket om eftersom
de är nya i bandet och genren. Men när Ola
letade ersättare för Peter och Arvid var han
tydlig med bandets politiska framtoning, och den
ställer de givetvis upp på.
Hur skulle ni beskriva er musik med tre ord?
-Rejäl röd punk? Eller kanske ”fråga alla
lyssnare”? Fast då är det ju inte vår
beskrivning. Vete fan, ärligt talat. Det där med
korta definitioner är rätt svårt.
Vad betyder punk för er, är det bara ett ord
eller är det en livsstil? Vad är skillnaden på
er syn på punk om ni jämför med när ni var
yngre?
-Det här är ju en fråga som inbjuder till långa
funderingar och utläggningar. När man var yngre
var det dels kul med upprorsandan och revolten,
dels med känslan av att tillhöra en gemenskap
som gjorde nåt utan att vara kontrollerad av
samhällets representanter. I mångt och mycket
var det ju en illusion, men vi hade ändå rätt
fria tyglar att forma vår gemenskap i den
gynnsamma miljö studieförbunden erbjöd på den
tiden.
När man blir äldre blir man väl dels mera
politiskt medveten, dels mera luttrad och
cynisk. Man känner igen det politiska
slingrandet. Man känner igen mönstren i högerns
strategier att förstöra välfärdssamhället. Man
känner igen tongångarna från alla pappskallar
som svalt de enkla lösningarna extremhögern
matar dem med och man känner igen den bekväma
attityden hos den som bestämt sig och sedan
lutar sig bekvämt tillbaks och slutar ta in
fakta och argument. Och man slutar aldrig
ifrågasätta orättvisor och orimligheter. Men
idag med lite annorlunda tillvägagångssätt än
när man var tonåring. Organisation och samverkan
med andra för att uppnå nåt bättre, istället för
att skrika, visa finger och vara obekväm rakt
upp i ansiktet.
Man får ju en lite annan livssyn när man lämnar
ungdomsåren bakom sig, och Gard hänvisar till
Stefan Sundström i SVT-dokumentären ”Eran”, där
han pratar om saker som kunde sägas under den
tidiga punken, med ett exempel ur Ebba Gröns låt
”Vad ska du bli?”. Den texten innehåller saker
som är direkt sårande och underkänner de vuxnas
hela strävan, och Sundström tycker att det inte
var så moget eller snällt.
Det är ju sådant man kan förstå när man blivit
vuxen själv och kanske har en egen familj att
försörja, eller bara har hyra och räkningar att
betala. Ska man attackera nån så ska det väl
helst vara den som står för sånt som gör
samhället sämre, som bevarade klassklyftor och
människors olika värde, inte vanligt hederligt
folk som bara försöker få sin vardag att funka.
Så idag är det väl mera intressant att försöka
medverka till förändring och vara positiv till
andra, mindre stereotypa sätt att leva utan att
direkt pissa på dem som inte kan eller vill göra
sådana val.
Och det är ju många som växt upp i punken som
lärt sig göra saker mer på egen hand, eller
snarare tillsammans med andra inom
punknätverket. Idag finns ju klubbar, skivbolag,
distributionsbolag och merchverkstäder som alla
drivs småskaligt av entusiaster inom rörelsen.
Ola har en grej han återkommer till hela tiden:
Ulf Dagebys textrad från låten ”Sent en
lördagkväll” är fortfarande lika aktuell idag
som då, och sätter fingret rätt väl på vad
punken är för honom: ”Bygga nåt tillsammans som
ingen jävel förstör”.
Hur ser ni på nedladdning, mp3 och liknande? Ni
finns inte på Spotify?
-Vi finns på Spotify när det här publiceras, och
en del andra ställen också ... men när vi fick
frågorna hade det digitala släppet inte gjorts
än.
Nedladdning och streaming är bra för
spridningen. Det är positivt att musik och annat
innehåll blivit lättillgängligt. Det som är
mindre bra är att de företag som levererar dessa
tjänster oftast är beroende av investerare som
ska ha sin del av kakan, eller helt enkelt vill
behålla större delen av den själva. Och det blir
väldigt lite till artisterna. T ex 1,31 öre per
lyssning på Spotify.
Vill man stödja artister man gillar är det
bättre att köpa skivor och merch, och såklart
att gå på spelningar när det går att arrangera
sånt igen. Det kan man ju göra oavsett hur
mycket man använder streamingtjänster i dagliga
livet.
Hur tycker ni att det är att bo i Sverige idag,
politiskt? SD+M? Covidpandemin?
-Vi var ju inne lite på det politiska i en
tidigare fråga. Men för att utveckla är det
såklart ett problem att högerextremismen
normaliserats till den grad som skett. Dels har
rättsväsendet svikit sitt ansvar genom att inte
bromsa SD i tid, vilket det finns lagliga
möjligheter att göra genom lagen om inskränkning
i föreningsfriheten. Den går ut på att staten
kan förbjuda organisationer som kränker
demokratiska principer och mänskliga
rättigheter. Men det skedde inte med SD, de
tilläts sprida sin skit och nu sitter de i
Riksdagen med 20% väljarstöd.
I kölvattnet av SD:s framgångar har media tonat
ned hotet från andra organisationer, och använt
beskrivningar som ”invandringskritiska” om
grupper som har fysiskt våld som redskap och
betraktas som terrorister av SÄPO. Och i stort
sett alla andra riksdagspartier har anpassat sig
till den här smörjan, främst i ledet såklart
Moderaterna och deras knähund Kristdemokraterna.
All den här bruna smörjan är ju i grunden samma
sak, där SD är vågbrytaren in i det politiska
etablissemanget, där möjlighet till stora
samhällsförändringar finns. Det är olyckligt att
varken media eller politiska partier inser
vidden av den faran.
Men den allmänna högervridningen i samhället
slutar ju inte med den rena högerextremismen.
Den spirande nyliberalismen och kapitalismen gör
stora landvinningar idag, men mer och mer
avregleringar för storföretag och mer och mer
utförsäljning och privatisering av allmännyttan.
Och detta kommer till stånd pga att alltför
många inte bryr sig om att sätta sig in i
politiken innan de går och röstar, utan låter
sig luras av populistiska halvsanningar och
lögner. Låter sig lockas med skattesänkningar
och fördelaktiga boräntor, som om det vore
viktigare än att bevara och utveckla ett jämlikt
välfärdssamhälle som gagnar alla. Egoistiska
perspektiv används som skygglappar för den
solidariska strävan som är bra för alla, inte
enbart de priviligierade. Och det är en ond
cirkel av snedfördelade resurser bakom alltihop.
Högerns propagandamaskiner har mångdubbelt
större resurser än deras motståndare, eftersom
kapitalisterna som sitter på alla tillgångar
genom sitt industrikapital kan pumpa in pengar i
den här åsiktsmaskinen. Antingen sker det genom
tankesmedjor eller mediabolag, eller genom
direkta partibidrag. Och det är en ständig kamp
i uppförsbacke för vänstermotståndet då de som
drabbas av högerpolitiken inte har samma
resurser att bidra med. Det enda att göra är att
mana till solidaritet och motstånd. Aldrig
någonsin i Sveriges moderna historia har det
varit viktigare att rösta vänster i kommande
val, och gärna bidra på annat sätt till
motståndet mot högern, genom t ex donationer
eller medlemskap i organisationer som vill
försvara det toleranta och jämlika samhället.
Ingen kan göra allt i detta, men tillsammans är
vi starkare.
Företagsstödet under pandemin visar också tecken
på den totala kapitalistiska dominansen. Hur kan
det annars vara rimligt att stora börsnoterade
industriaktiebolag får så mycket hjälp, trots
att de har riskkapital i form av aktieägares
pengar? Samtidigt förväntas enskilda
näringsidkare ha egna sparade tillgångar att
leva av i händelse av kris, och har de inte det
får de vackert gå under. Och där hittar vi i
stort sett hela kulturbranschen. Alla musiker,
varietéartister och konstnärer finns inom den
sektorn. Vidare alla klubbar och festivaler, som
kanske inte drivs som enskilda firmor, men inte
är tillräckligt stora för att kunna påverka
politiska beslut till sin fördel. Hur många av
dem kommer överleva pandemin om de inte får
hjälp? Staten ska ju vara alla vi tillsammans.
Men i högerpolitikens verklighet är det inte så.
Och då har vi inte ens berört alla timanställda
och deltidsjobbare än. Vänstern fick i alla fall
igenom en utvidgning av a-kassan under krisen.
Men i ett annat politiskt klimat skulle det
blivit mycket mera omfattande åtgärder för att
hålla alla flytande, inte bara de som gott har
råd att simma själva.
Finns det några band I Sverige idag? I er
hemstad?
-Det finns en hel del bra band idag, och tack
vare den digitala revolutionen på 90-talet har
det ju blivit mycket lättare att hitta varann
och hålla kontakt. Svårt att pusha för några
specifika, för då missar man massor av andra som
också är värda att nämna. Men i Gnestatrakten
känner vi bara till Politiskt Inkomplett, som vi
inte vet exakt hur aktiva de är.
Det lokala perspektivet är väl inte så
jätteviktigt i det här fallet dock, det har
större betydelse om man får för sig att börja
arrangera gig. Då vill man såklart lyfta dem som
finns lokalt, även om det kanske inte stannar
med det. Band vi haft lite kontakt med är t ex
Puffra från Järfälla, Vet Hut från Malmö,
Drömsemestern från Dalarna(lite oklart exakt
vilken stad), The Sensitives, där Gustav känner
trummisen, Los Bastards från Umeå(eftersom Ola
köpte en gitarr av Viktor i det bandet) och
Råttorna(Martin hjälpte Ola med konsertbiljetter
till en KSMB-spelning). Sen har vi växlat lite
skrift med Lastkaj 14 och Ett Dödens Maskineri
från Falun, och även med Mart i DLK, även om det
var rätt sval respons från honom. Han mindes oss
säkert inte från 90-talet. Och såklart
Slaveriet, eftersom Bjurre än en gammal bekant
och förebild från Mariestadtiden, och vissa
andra i bandet har koppling till Arvid, så på
grund av honom kan vi såklart nämna Deny och
Mähälium. Asta Kask kan väl nämnas också pga
lite bollning Ola haft med Bonni. Givetvis
Wolfbrigade också eftersom det är Jocke Rydbjer
som mixat och mastrat plattan i sin Wolfden
Studio. Vilka av de här vi kommer dela scen med
återstår väl att se, och det är inte alla vi
pratat om sånt med. Och det finns ju massor av
andra band som är värda att nämna, men allt får
inte plats här.
Hursomhelst kan vi väl göra en liten lista för
varje medlem, med band vi gillar och som vi
kommer på nu, med förbehåll att vi kanske missar
några som vi borde tänkt på. Både punk och
annat, stort som smått:
Olas lista:
Gamla Pengar
Kardinal Synd
Headons
7 svåra år
Burning Kitchen
Bombfors
Välta Stället
Trubbel
Bäddat För Trubbel(Båda namnen tog kanske samma
namn från början?)
Marulk
Dundertåget
Raised Fist
Gluecifer
Kvelertak
Ossler
Orkan
Finntroll
Vintersorg
Hoven Droven
Den Flygande Bokrullen
Seasick Steve
Gards lista:
Tragedy
Anticimex
Cosa Nostra
Wolfbrigade
Overkill
Sodom
Destruction
Exodus(gamla grejerna)
Kreator
Slayer
Motorhead(gamla trion)
Gustavs lista:
The Sensitives
Tysta Mari
The Drippers
Lastkaj 14
Björnarna
Kiss
The Hellacopters
Gluecifer
Turbonegro
The Hives
Johnnys lista:
Allt med Dio.
Slayer
Rage (Avenger)
Destruction
The Exploited
Kreator
The Crown
Motörhead
Opeth
Nazareth
Kvelertak
Hypocrisy
Bach (+ det mesta inom klassiskt)
I
Body Count
Spelar ni något utanför Sverige?
-Av förklarliga skäl är svaret till dags dato
”nej”. Hur det blir i framtiden får vi väl se.
Vi har i alla fall sålt skivor till Ryssland och
Japan och blivit spelade i en podd i Argentina.
Andra bra band från utlandet?
-Punken i Sverige blir ju lätt en inhemsk
angelägenhet då de flesta sjunger på svenska,
och texterna är ofta skrivna ur ett svenskt
perspektiv. Men det är klart att det finns
utländska band som kan nämnas, förutom de
klassiska som Pistols, Clash, Stiff Little
Fingers, Sham 69, GBH, Black Flag med mera och
yttermera. För oavsett vilka som började har man
väl lyssnat på det som tilltalade en. Tidiga Bad
Religion kanske. Främst plattan ”Suffer” då. The
Business och Youth Of Today, när man är på det
humöret. Eller Exploited. Gluecifer är väl
nästan punk. JMKE var rätt sensationella på
90-talet då de gjorde några spelningar i
Sverige.
Era texter, vad influeras ni av? Aldrig på
annan språk än svenska?
-Textförfattandet drivs av motstånd mot
högerextremismen och kapitalismen, och den
orättvisa, hat och våld de för med sig i form av
sexism, hbtq-hat, motstånd mot miljörörelsen och
allmän faktaresistens. Dessutom visar texterna
på bättre alternativ, även om det i punken är
lätt att fastna i ensidig attack på det man
ogillar. Texterna är nästan uteslutande
demokratiskt socialistiskt vinklade.
Vi skriver enbart på svenska. Det är lättast att
få fram budskap på det egna språket, och vår
inriktning är främst att nå fram med saker som
rör svenska förhållanden och politik, även om
vissa ämnen såklart blir världsomspännande och
kräver internationellt engagemang och
solidaritet.
Finns det något ni aldrig kommer skriva om?
-Alltför personliga texter om det egna känslo-
och relationslivet kanske. Det går absolut att
närma sig det utan att vara patetisk, och det
finns ju band som gör det. Omtanken om varann är
ju en viktig del av gemenskapen inom punken, och
i högsta grad något som borde genomsyra
samhället mera än det gör idag. Men blir det
perspektivet för personligt hamnar man lätt i en
position där man personligen blir i fokus, när
det för vår del är mera intressant att lyfta
frågor ur ett bredare perspektiv. Även sådant
som handlar om psykisk och känslomässig balans.
Får man in ett element av samhällsstrukturer och
gemensamma angelägenheter som många kan relatera
till kan det väl funka. Men inte att sända ut
ett alltför personligt rop på hjälp i
känslomässig kris. Då får det nog hamna i ett
annat projekt än det här bandet. Inte för att
det är fel att skriva sånt, men det känns lite
för självcentrerat för Total Misärs koncept
idag.
”Skojiga nonsenstexter” som var kul att supa
till på 90-talet har heller ingen plats i
bandets nuvarande form. Som titelspåret på
första demon ”Jag måste spy”, för att nämna
något konkret. Det var ju jättekul i tonåren. Om
folk gillar den stilen, fortsätt gärna lyssna på
den. Inget ont i det och det är ju rätt
harmlöst. Men vi kommer inte komma med nåt sånt
i vår nuvarande tappning. Tar vi upp nån av våra
gamla låtar med sådant textmaterial kommer vi
skriva om dem.
Sen finns det ju självklarheter som rasistiska
och sexistiska föreställningar som aldrig skulle
komma på tal i det här bandets textmaterial. Som
sunkig skämtjargong från ungdomen, då det var
mer eller mindre norm att folk skämtade om
rasifierade, kvinnor, sexuellt ickenormativa och
funktionshindrade. Men det är väl så uppenbart i
sammanhanget att det knappt behöver nämnas.
Politik och musik, hör det alltid ihop? Har ni
skrivit någon icke politisk låt?
-Nej, givetvis måste politik och musik inte
alltid höra ihop. Det finns band som skiter helt
i politik. Och ibland är det kanske tur. Inom
hårdrocken, till exempel, har det ju visat sig
att då politiska åsikter kommer fram där är det
ofta av det högervridna slaget. Som Iced
Earth-medlemmen som dök upp som Trumpsupporter
till exempel.
Men inom punken är det rätt svårt att se att
politiken inte har någon roll. Och fler grejer i
livet och vardagen än folk kanske tänker på har
politiska dimensioner. Till och med en sån sak
som att välja vad man köper i mataffären har ju
politiska konsekvenser, och även det faktum att
det talas mer om den typen av individuella val
idag. Egentligen är det rätt falskt, eftersom
folk inte kan påverka strukturerna särskilt
mycket på individuell nivå. Det är såklart en
bra sak att folk blir mer medvetna i sin
konsumtion. Men nyliberalismen försöker befria
näringslivet från sitt mycket större ansvar
genom att lägga över det på slutkonsumenten
istället. Så bara en sån enkel sak som att välja
mjölkpaket eller toalettpapper har politiska
dimensioner. Och det kan leda till slutsatser om
politiska system och hjälpa folk att ta rätt
röstsedel när valet kommer.
Total Misär kommer nog aldrig skriva en
opolitisk låt, även om budskapen kan vara mera
subtila i vissa texter. Oftast är de dock inte
det.
Bästa politiska band/artist?
-Det beror på hur man ser det. Vissa band
levererar kanske välskrivna låtar som ger
lyssnaren ökad insikt i ämnena de handlar om.
Andra band kanske når framgångar främst genom
att spela musik som uppmärksammas av många. Sen
finns det ju band som klarar båda dessa ting med
bravur. Mart har alltid varit en briljant
textförfattare, och vissa av DLK:s tidigare
låtar är tydligt politiska och håller dessutom
än idag. Det finns bra grejer i det senare
materialet också, även om många inom punken nog
tappat intresset för DLK idag. Detsamma kan
sägas om Bonni, som skrivit bra grejer både till
Asta Kask och Cosa Nostra. Vad gäller de senare
grejerna kan man framförallt lyfta EP:n
”Historien dömer oss alla” som Asta Kask släppte
inför förra valet. Nationalteatern har också
varit betydelsefulla för punken och
samhällsutvecklingen, och de är även ett sådant
band som lyckades skaffa nya generationer av
fans, som ju för övrigt Asta Kask också gjort.
Men bland de punkband som är mera aktiva idag
kan man väl nämna Lastkaj 14, även om de inte är
tydligt politiska i alla låtar, 7 svåra år,
Kardinal Synd och Vänsternäven. Och givetvis Ett
Dödens Maskineri.
Tror ni musik kan ändra någons liv, då menar jag
texter etc?
-Ja, det finns otaliga berättelser om hur folk
upplevt en sorts uppvaknande genom musiken, och
inte sällan en specifik låt. Vissa berättar även
om hur en speciell låt eller ett speciellt band
hjälpt dem genom en tung period i livet. Alla
har nog sådana låtar och band. Eller åtminstone
många av oss. Om vi lyckas åstadkomma något
sådant är såklart svårt att gissa, men det vore
ju jättefint att lyckas med det. Musiken är en
speciell konstform som kan bära mycket känslor,
ge folk stöd när livet är svårt, och även mana
till kamp när det är nödvändigt, och bidra till
gemenskap och en känsla av meningsfullt
sammanhang, som alla människor behöver.
Ert omslag är riktigt fräckt på er CD, vem har
gjort det. Är det viktigt att ha ett omslag som
man förstår vilken typ av musik man spelar?
Vilken är ert favoritomslag alla tider?…
-Omslagstecknaren är en kille Ola hittade i
Gnesta. Han heter Martin Ander, manderoid på
Instagram, för den som vill se mer av hans
arbeten. Förutom att det är en bra grej att
stödja småskalig lokal verksamhet fattade han
som antirasist och feminist grejen med bandet
också. Han har lite koppling till punkscenen
sedan tidigare och ville gärna göra mer i den
vägen.
Ola hade skissat länge på flera koncept till
omslag, och den sista fick Martin utgå ifrån,
tillsammans med en del inspirationsbilder, fast
med tydlig önskan om att han skulle göra bilden
på sitt sätt. Detta var ett nytt sätt att jobba
för honom. Både han och bandet blev mycket
nöjda.
Loggan och bombsymbolen hade Ola designat i
förväg, men Martin fick teckna även dem på sitt
sätt för att stilen skulle vara sammanhängande.
Vi lär nog fortsätta samarbeta med honom även på
kommande produktioner.
Är det viktigt att få ut fysiska skivor? Vinyl
eller CD eller både och? Finns det någon bra
skivaffär i er närhet kvar? Känns det som om man
släppt en skiva om man bara ger ut den digitalt?
-Fysiska skivor tycker vi är viktigt av flera
skäl. För det första känns det ju bra för en
själv. Att jobba med att ta fram en fin produkt,
med bildkonst, grafisk design och allt annat,
och se det färdiga resultatet, är ju
tillfredsställande på ett helt annat sätt än att
bara släppa digitala album. Det är mera ”på
riktigt”. Och vem vet om alla streamingsidor
kommer ligga uppe för evigt? Ett fysiskt album
har du ju själv, i din egen samling. Och på det
viset blir det ju intressant för lyssnarna
också.
Vinyl är såklart roligare än CD, ljudet är
bättre(även om det kanske har mindre betydelse
idag när man oftast spelar in digitalt) och
eftersom formatet är större får de estetiska
värdena ta mera plats, det är ju mycket roligare
att ställa upp en fin vinylskiva på en
tavelhylla än en liten CD. Men det är ju enormt
mycket dyrare att pressa vinyl, så där kommer
CD-formatet in som ett mera lättillgängligt
alternativ för många band. Många bloggar och
fanzines vill dessutom ha en fysisk skiva för
att skriva recension, och i övrigt
promotionsyfte behövs det också.
Sen kan man inte bortse från att banden behöver
sälja skivor och merch för att få igen lite av
sina utlägg för musikproduktionen. Det är inte
gratis att göra musik. Och om man verkligen vill
stödja ett band och hjälpa dem fortsätta, är det
jättebra att köpa deras grejer. Från
streamingsidor får man inte mycket, 1,31 öre per
lyssning på Spotify, till exempel. Alla
musikplattformar har dock inte samma villkor.
Det kan vara bra att kolla upp vilka som har
bäst villkor för kreatörerna och använda deras
tjänster istället. Men störst stöd för band och
artister blir det när man köper plattor och
merch av dem.
Var snäll och berätta något riktigt roligt som
hänt under er karriär på scen eller bakom scen
etc?
-Det finns mest smågrejer eftersom vi hade ett
långt uppehåll från 1996-2018. Så än så länge
finns inte några direkta exempel från nutid. På
90-talet kan det väl gå att hitta nåt, men inget
spektakulärt. Möjligen att Gard avslutade sin
gärning i bandet, innan han flyttade för att
påbörja sina filmstudier, med att trilla av
trumpallen och ned bakom trumscenen på sista
spelningen han var med på. Vi hade alla druckit
för mycket den gången.
Hur ser er publik ut? Vad drar ni för folk?
Saknar ni några typer av folk?
-Det återstår väl att se, eftersom vi inte gjort
några spelningar sedan ARA-festivalen i
Lidköping 1996. Men en förhoppning är såklart
att vi kommer dra en del ungt folk till våra
gig, även om det är folk runt 40-strecket som
verkar utgöra kärnan i punkpubliken numera. Det
är ju hos de yngre framtiden ligger.
Och så vore det kul att nå ut mer till folk med
utländsk bakgrund. Punken tenderar att vara en
kultursfär med rätt stor majoritet av vita
svenskfödda. Det har såklart inte alltid varit
så, om man kollar på band som KSMB till exempel.
Men idag är väl punken inte så aktuell för folk
i segregerade områden, som storstadsförorter,
fast budskapet i musiken i hög grad handlar om
orättvisor som säkerligen upplevs starkare där
än i andra områden. Som antirasistiska låtar,
till exempel. Förvisso kan det ju vara bra att
leverera musik med antirasistiska budskap till
unga människor från mera priviligierade
bakgrunder som matas mycket med rasistiska
högeridéer idag när de ska bilda sig en
uppfattning om hur världen funkar, men det blir
inte helt hundra med sånt material om det inte
når fram också till dem som är offer för
rasismen.
Och med det sagt finns det ju problem som kanske
känns mer i småstäder på landsbygden, där
missnöjet ökar för att infrastrukturen förfaller
och arbetsplatserna stänger. I sådana områden
hittar SD mycket av sitt väljarstöd, som de
lurar med enkla lösningar i form av ökad makt
och privilegier på ojämlik och rasistisk grund.
Där skulle man gärna nå fram med insikter om
högerpolitikens och nyliberalismens konsekvenser
i form av orättvis resursfördelning,
storstadscentralisering och ökade klassklyftor.
Få dem att fatta att samhället blir bättre om vi
bryr oss mer om att skapa en välfärd för alla
istället för att bara bry oss om oss själva och
våra närmaste.
Var snäll och ranka fem favoritskivor, fem
favoritkonserter.
Det får väl bli en lista per bandmedlem för
skivorna då.
Album:
Ola
Cosa Nostra - Under ytan
Ett dödens maskineri - Det svenska hatet
DLK - Le som en fotomodell
Dundertåget - Skaffa ny frisyr
Lastkaj 14 - Som en dålig film
Gards
Alla motorhead plattor med första trion.
Exodus - fabulous disaster.
Sodom - agent orange.
Metallica - dom första 3 plattorna.
G.B.H - city baby attacked by rats.
Gustav
KISS - Dressed to kill
Metallica - Ride the lightning
Dissection - Storm of the lights bane
Children of bodom - Hate crew Deathroll
Gluecifer - Tender is the savage
Johnny
Den grå kassetten med avriven textremsa jag
hittade som 15 åring, som senare (tack vare en
klasskompis) visade sig innehålla ett axplock
från Metallicas 4 första skivor.
Rage - Ten years
The Haunted - Made me do it
Arch Enemy - Wages of sin
Opeth - Blackwater park
Konserter:
Ola:(Inte så mycket stora grejer, föredrar
mindre gig)
Dubioza Kolektiv, Kägelbanan 2016
Entombed, Stockholms universitet, 2004(träffade
min sambo där)
Gard:
Nofx
Motorhead
Lillasyster
Death breath
Fu manchu
Gustav:
The Darkness, Sthlm 2013
Kvelertak, Sthlm 2014
The Cure, Roskilde 2012
Black Sabbath, Sthlm 2005
The Hellacopters, Sthlm 2019
Johnny:
Motörhead - münchenbryggeriet -02
Entombed - Nyköping -01(?)
Rage - SRF -01
Children of bodom - Wacken -06
The Crown - Getaway Gävle -10(?)
Är det tråkigt med intervjuer? Eller blir det
inte så mycket?
-Än så länge har vi inte behövt genomlida så
många. Men det är ju kul om man har nåt att
säga. Svårigheten ligger mest i att samordna
hela bandet för dem.
Ifall ni kunde välja fem band från historien,
döda och levande att ha en konsert ihop med ert
band, vilka är drömbanden då?
-Ola tycker att det blir lite väl mycket
idolkult över sånt, och för honom känns det väl
inte som att det hör hemma i punken egentligen.
Men det är klart att vissa band haft betydelse,
som Sex Pistols och Clash, för att gå långt
tillbaka, Bad Religion, Asta Kask och Strebers
för att nämna några som fick betydelse lite
senare eller mera inom landets gränser. Frågan
är om man skulle vilja stå på samma scen som de
där kända stora banden egentligen? Det är ju
roligare att dra en publik på egna meriter än
att agera uppvärmare åt ett annat större band.
Men med allt det sagt hade vi några kul gig på
90-talet tillsammans med Cosa Nostra, Dia Psalma
och DLK. Och det är klart att man får spela
förband tills man kommit igång. Men att värma
upp för stora elefanter är egentligen inget vi
drömmer om.
Gard tycker att det skulle varit kul att spela
med Motörhead och träffat Lemmy. Och Johnny
tycker det varit coolt att dela scen med Thin
Lizzy.
Är musik ett bra sätt att få ut frustration och
bli en snällare person? Är ni argare idag än ni
var unga punkare?
-En av medlemmarna i Råttorna kläckte ur sig
termen ”nyarg” under deras medverkan i Döda
Katten Podcast. Det var jävligt träffsäkert. Och
nu, när det politiska klimatet, med värre
högervindar än nånsin och normalisering av
extremhögern manar till att spela punk igen, är
det en passande beskrivning på hur man kan känna
sig. Och visst är det bra att använda musiken
för att ventilera frustration. Det funkar fint,
förutsatt att man spelar tillräckligt arg musik.
Och det gör vi. Men man får ju inte ventilera
sig tom heller, utan behålla fokuset på varifrån
frustrationen kommer, så man kan göra vad som
går för att uppnå en positiv förändring.
Vilken är den konstigaste frågan ni fått i en
intervju?
-Vi får väl ösa ur det ytterst begränsade
intervjuarkiv vi har än så länge för att besvara
den frågan på bästa sätt:
En nöjesreporter hade spaltat upp 10 frågor till
oss. Den första frågan utgjordes egentligen av 4
frågor. Mer än en av de efterföljande frågorna
var direkta upprepningar av tidigare frågor. Men
egentligen var inga av frågorna konstiga i sig,
det konstiga låg väl snarast i hur lite som
verkar krävas för att få jobb som reporter idag.
Vilken är frågan ni aldrig får, ställ den och
besvara den?
-Eftersom vi inte gjort så många intervjuer än
går det inte att ge nåt bra svar på det här. Men
generellt är det ju roligare att få kreativa,
intressanta frågor än banala, i stil med ”Har ni
någon favoritlåt på skivan?”.
Framtidsplaner för bandet?
-Vi ska spela in ett nytt album. Det blir väl
nån sorts fullängdare, men vi har inte spikat
låtarna än. Dock kommer vi släppa en digital
singel snarast möjligt, som försmak på albumet
och för att presentera bandet med den nuvarande
sättningen.
Vi gör gärna en vinyl av albumet. Kanske kan vi
ha råd med det med hjälp av förköp. Och så ska
vi göra gig. Om pandemin ger vika inför
vaccinationerna så det går att arrangera
evenemang igen, vill säga. Men vi planerar även
att streama, så om vi bara kan få 10-20 pers
framför scenen kan vi i varje fall göra nånting.
Och när det släpper mer vill vi ordna spelningar
till vilka vi kan bjuda in fler band att
medverka.
För dig själv?
-Den här frågan är väl riktad till Ola, eftersom
han sköter korrespondensen. Men alla i bandet
har del i den.
Hursomhelst hoppas jag bli bättre på att spela
in, eftersom vi kommer försöka sköta det i vår
egen replokal. Och så vore det bra att få
ordning på inkomsterna, som blivit lidande till
följd av pandemin. Allt jag haft över har jag
lagt på musikutrustning och studioutrustning,
och det vore skönt att ha lite marginaler.
För övrigt är planerna att rösta på
Vänsterpartiet i det kommande valet, och försöka
engagera mig så mycket som möjligt för att
hjälpa dem framåt. Det finns inget annat rimligt
riksdagsparti i det här landet idag, som jag ser
det.
Visdomsord?
-Återigen Ulf Dageby: Bygg nånting tillsammans
som ingen jävel förstör.
Nåt att tillägga?
-Det finns alltid nåt att tillägga!
Ta ansvar. Bry dig. Gör vad du kan.
Stöd de grejer du gillar och ta inget för givet.
Finns det band du gillar, köp deras plattor och
merch, gå på deras konserter(när det går att
arrangera sånt igen). Fundera på hur du lyssnar
på musik till vardags. Använder du bara en
streamingtjänst som Spotify, som tar alla pengar
själv och endast ger småsmulor till kreatörerna,
eller använder du även tjänster som har
schysstare villkor för mindre och oberoende band
och artister? Finns det lokal verksamhet du
gillar, som småbutiker med ekologiskt sortiment,
lokala matproducenter, små enskilda hantverkare
eller nån liten klubbarrangör, stöd dem. Handla
av dem, anlita dem och gå på arrangemangen,
kanske inte för att det är det billigaste
alternativet, men för att stödja din lokala
småskaliga näringsverksamhet istället för stora
börsnoterade aktiebolag. Kanske inte giget på
det där stället är asintressant för dig
egentligen, men du vill att klubben ska klara
ekonomin och fortsätta arrangera grejer, så det
finns en mötesplats att träffa folk på och se
mindre artister och band uppträda. Finns det
organisationer som gör bra grejer, engagera dig
i dem. Som välgörenhetsorganisationer,
rättviseorganisationer, kulturföreningar,
fackförbund eller politiska organisationer. Om
du inte pallar aktivt engagemang personligen,
stöd dem med bidrag eller medlemsavgift. Och
ifrågasätt folk i vardagen som ger luft åt
rasistiska och sexistiska åsikter, eller annat
fördomsfullt brunhögerskit som normaliserats
långt bortom rimlighetens gräns idag. Låt dem
veta att du inte håller med. Skaffa motargument
och påvisa det felaktiga i deras påståenden.
Expo, ETC och Motargument med flera är bra
källor till sånt. Och passa på att rannsaka dig
själv också. Har du några vanor från uppväxten
som borde förändras? Slentrianmässiga mönster du
inte tänkt på som du egentligen inte gillar? Det
har nog de flesta av oss, särskilt vi som kommer
från en mer eller mindre priviligierad miljö.
Kan du bli ett bättre exempel själv?
Världen blir vad vi gör den till gemensamt. Både
i stort och smått. Internationellt såväl som
lokalt. Och den måste bli bättre igen. Det är
många grejer att tänka på, men gör man nånting
istället för ingenting så bidrar man till en
positiv förändring. |