Rick Titrö och Kärleksministeriet är en grupp
jag bara hört på Ursäkta Röran. Nu har Rick
skickat sin nya skiva och det är en skiva fylld
med långa texter, bra texter, små historier och
det är en typ av singer/songwriter som många
borde kolla upp. Här kommer en öppenhjärtlig och
lång intervju med Rick. September 2021
Berätta lite om dig själv? Ålder, familj, band
före?
-Alla rockstjärnor dör vid 27 års ålder så
istället för att fylla 28 år återuppstod jag.
Som den absoluta gräddan av alla rockstjärnor:
Jesus, Paul McCartney och jag. I det här andra
livet har jag vid det här laget alltså hunnit
bli fyra och ett halvt. Eller om man nu inte
tror på den typen av reinkarnation kan man också
se det som att jag fyllde så jämnt man bara kan
för ett halvår sen. Två upphöjt med fem. 32. Och
i juni kommer jag ha snurrat lika många varv
runt Solen som en LP gör per minut. Jag växte
upp i en familj med fyra barn men nuförtiden bor
jag ensam i en liten etta i Malmö. Det är nog en
omöjlighet att som soloartist ha projekt
tidigare än sig själv och det har jag ju inte
haft heller. Mitt kompband Kärleksministeriet
finns egentligen inte heller utan uppstår varje
gång jag spelar som soloartist ihop med andra
musiker. Första gången det sattes ihop var någon
gång i gymnasiet när hela skolan lekte
melodifestival. Innan dess hade jag dock varit
med i några olika band såsom djurrättsbandet
Tjangalla Bangalla i mellanstadiet och
punkbandet Förortsbarn (som besjungs på den nya
plattan) i högstadiet. Efteråt har jag väl mest
varit med i mer projektartade konstellationer
som exempelvis Kal P Dal-coverbandet
Slashasarna, bonnarockarna Lantisarna samt
Spruckna Toner och Gökboet som jag reste land
och rike runt med som en del av utbildningen på
Visskolan i Västervik på Gamleby Folkhögskola.
Ett projekt jag är med i för närvarande är
musikerkollektivet Kalaskapellet som inte finns,
aldrig funnits och aldrig kommer finnas heller
men som inte kan låta bli att dyka upp med jämna
mellanrum i olika former. Med helt olika
repertoar för varje gång. Exempelvis har vi
gjort renodlade hyllningskonserter till bland
annat Johan Johansson, Eggstone, Kim Larsen och
svensk punk men även spelat de olika
medlemmarnas originallåtar från andra projekt.
Till råga på allt har vi tillochmed lekt
blåsorkester. För närvarande håller vi på att
sätta ihop ett stort medley av Malmö-låtar.
Berätta lite om varje medlem, ålder, jobb,
familj, band före och band bredvid?
-Oftast brukar jag spela ensam, ibland
akustiskt, ibland elektriskt. På tidigare
inspelningar spelade jag de flesta instrument
själv. Men "Laglös" som släpps i oktober är
inspelad med så många andra musiker att det var
självklart att den skulle ges ut även i deras
namn. Eftersom Kärleksministeriet är en väldigt
löst sammansatt konstellation vet man aldrig
vilka som ingår i bandet, det brukar skilja sig
från gång till gång. På skivan består Rick Titrö
och Kärleksministeriet av: *Rick Titrö: sång,
akustisk gitarr, munspel, banjo och slagverk
(för tidigare projekt, se ovan) *Mats Bengtsson:
piano, elorgel och dragspel (Wilmer X, Jakob
Hellman, Magnus Johansson, Llongo, Dr Yogami,
Amazonas, EMI:s studiomaffia, mm) *Bernhard
Steiner: fiol (Under Tiden, Kalaskapellet, mm)
*Niklas Almqvist: mandolin, banjo och irländsk
bouzouki (soloartist, The Outriders, mm) *Anders
Dahlheim: kontrabas (Under Tiden, Kalaskapellet,
mm) *Joakim Strandberg Nilsson: trummor
(Faithful Darkness, In Mourning, mm) *Anette
Rosengren: kör (Skav, Snubblar In,
Kalaskapellet, mm) *Emma Silfver: kör (Under
Tiden, Grown Up Stories, Kalaskapellet, mm)
*Anna-Mia Barwe: duettsång på "Hollywood"
(soloartist, Jazz po Skånska, Gyssla, mm)
*Ludvig Samuelsson: klarinett på "Jag tror jag
vilar mig i soffan ett slag" (Ludvig Samuelsson
Trio, Hanutten, Karlssons Kluster, Lasse Mørck
Quartet, mm) *Jimmy Bussenius: tramporgel på "Eufaniens
hymn och nationalsång" (Skurklandet, Kall Brand,
Eldorado, mm) Redan till släppefesten torsdag 14
oktober på Medley i Malmö kommer
Kärleksministeriet ha hunnit göra en rad
medlemsbyten och några som tillkommit är:
*Johannes Antreski: piano, elorgel och dragspel
(soloartist, Månskenskvartetten, Sex Drugs &
Visor, Kalaskapellet, mm) *Johan Fumo Hallberg:
piano, elorgel och dragspel (Malmö Kulturskola,
mm) *Peter Mattsson: mandolin, banjo och
bouzouki (Apa State Mental, Long Chaneys,
Broster Brös, Kalaskapellet, mm)
Jag kan höra mycket singer/songwriter-musik?
Även äldre visa…. Var det bättre förr?
-Det var inte bättre förr, men det ska bli
bättre framöver. Precis som efter spanska sjukan
tror jag att det glada tjugotalet väntar på
andra sidan pandemin. Förra gången utgjordes det
av sociala reformer, demokratisering och jazz.
Det började med kvinnlig rösträtt och slutade i
en blodig militärmassaker som ledde till att
Socialdemokraterna skulle börja svika
arbetarrörelsen fullständigt, men det var även
det som ledde till att Sverige slutade vara en
militärdiktatur. Undrar vad som händer den här
gången, vi slipper ju åtminstone marknadshyror.
Jazzen tror jag inte kommer tillbaks, men
åtminstone det jazzen fyllde för funktion förra
gången. Ut och dansa. Att se folk i ögonen igen.
Rock'n'roll helt enkelt!
Rick Titrö och Kärleksministeriet, är ni nöjda
med namnet? Favoritbandnamn annars?
-Nja, artistnamnet Rick Titrö är en dålig
ordvits som jag hittade på nån gång i högstadiet
när jag var ung och frasradikal. Egentligen
heter jag något annat men det är skönt att inte
vara lika lätt att få fatt i när jag retar upp
nazister. Men det är väl lite som med det mesta
man gjort när man var femton, inget man helt och
hållet kan stå för idag men en viktig del i den
man utvecklats till. Det känns dock som att
namnet lever sitt eget lilla liv och jag blir
nästan stolt när folk uttalar det på andra sätt
än vad jag gör. Kompbandets namn
Kärleksministeriet tycker jag dock är lite
bättre. Den allra första upplagan kallade jag
dock för Rick Titrö & Dom Andra men efter att
jag fått reda på klippanpopbandet Johnny & Dom
Andras existens kände jag mig tvungen att hitta
på något nytt. I den vevan hade jag precis läst
"1984" av George Orwell där Kärleksministeriet
är ett av de absolut obehagligaste beslutande
organen som arbetade under devisen "Krig är
fred". När det var dags att släppa första
singeln inför albumet fick jag dock reda på att
det fanns ett annat band som också kallade sig
för Kärleksministeriet. Jag var visserligen
långt före dem men de har varit mer aktiva. Bra
skit är det också och jag ville inte tvinga dem
till att kalla sig för Tjärleksministeriet
(jämför med namntvisten mellan Perstorps-Noise
och Gustavsbergs-Noice). Av alla bandnamn jag
någonsin hört är nog Instrumentalsjukhuset det
allra bästa. En ordvits som inte bara är plump
utan både sorglig och samhällskommenterande på
en och samma gång. Det var några skolkamrater i
gymnasiet som kallade sig för det under en enda
spelning i aulan när de framförde en
instrumental bob hund-låt. Snacka om slöseri på
bra bandnamn. Det är precis som med en
ungdomskompis som har världens bästa trummisnamn
Dragan Vuckovic och så är den jäveln gitarrist.
Det känns nästan som ett hån mot Werner
Modiggård som var tvungen att själv hitta på
Raga de Gosh.
Vad är det bästa med att spela live? Har ni
börjat spela live efter covid ännu?
-Att komma ut och kommunicera med folk som
lyssnar på vad man har att säga, och i bästa
fall tillochmed tycker om det. Och jag behöver
åka ut på turné med jämna mellanrum för att
funka som människa, för att få perspektiv på
saker och ting och andas ut. Jo, jag har haft en
hel del spelningar under pandemin. Jag har
visserligen behövt skjuta upp mitt albumsläpp
tills nu när saker börjar lägga sig men med
spelningar har det gått i perioder även om det
inte på långa vägar kommit upp i lika mycket som
det kan göra andra år. De första
pandemimånaderna mars-juli 2020 blev allt jag
hade inplanerat inställt men sen kom det igång
igen fram tills restriktionerna hårdnade
ordentligt i mitten av oktober 2020 men sen de
lättade i juni har det blivit någorlunda tätt
igen. Stundtals har det varit en spelning i
veckan. Plus att jag brukar hänga på den öppna
scenen på Mässingshornet i Malmö.
Var är bäst att spela, var är sämst?
-Regelrätta krogspelningar kan vara rätt svåra.
Där man mest blir ett bakgrundssorl till
fylleriet och där folk förväntar sig att man
bara ska spela låtar som de redan kan till leda.
Samtidigt är det de spelningarna som brukar
finansiera de roliga delarna av turnéerna. Det
allra roligaste tycker jag nog är små festivaler
där man lär hinna bekanta sig med varenda
besökare innan festivalen är slut och samtidigt
få uppleva en hel drös andra artister och band.
Såsom Kortedala Visfestival, Skåpet Bjuder Upp
Till Dans, Hugo Fjäderben, Fröidhafestivalen,
Säljerydfestivalen, mm. Men det finns så många
andra ställen som drivs mer av visioner, ideal
och hjärta än av ekonomisk gångbarhet, de är
alltid bäst!
Hur är det att spela denna sortens musik i
Sverige idag?
-Både visan och punken flyger liksom under
radarn i det allmänna medvetandet men det brukar
vara lätt att få spelningar för mig ändå, det
krävs inte så mycket utrustning när man spelar
ensam och inte heller nån särskild budget när
det inte är så många löner som ska täckas.
Dessutom upplever jag det som att både vis- och
punkscenen har väldigt platta strukturer där om
inte alla så åtminstone hälften känner alla, på
ett helt annat sätt än andra scener. Det tror
jag visscenen har mycket att tacka visskolorna
(på Nordiska Folkhögskolan i Kungälv och den
numera insomnade Visskolan i Västervik på
Gamleby Folkhögskola) för, ett ypperligt sätt
att knyta kontakter med folk är nämligen att bo
med dem. Men jag tror även att ju mer man åker
runt ensam desto mer sugen är man på att lära
känna de andra artisterna, arrangörerna och
publiken. Och punken har alltid haft som mål att
platta ut strukturer, att vara ett långfinger åt
etablissemanget och att välkomna de som aldrig
fått plats nån annanstans.
Hur skulle du beskriva er musik med tre ord?
-Vispunk på skånska
Jag förstår att du kommer från punken… Vad
betyder punk för dig, är det bara ett ord eller
är det en livsstil?
-Jag skulle nog vilja definiera punk som en
inställning och en attityd. DIY och
skit-i-etablissemanget-för-etablissemanget-har-alltid-skitit-i-oss.
Jag blir lite irriterad när folk tror att punken
är en ljudbild, en musikgenre. Det är väl klart
att det är lätt att bli inspirerad av sina
vänner men det är inte där det ligger. Vad är
det som sammanbinder exempelvis Tuk Tuk Rally,
Patti Smith, Torsson, Dia Psalma och
Skitslickers? Det är iallafall varken det
musikaliska eller litterära uttrycket, däremot
vad man vill med det hela. Punken som begrepp
skapades väl som en fortsättning av proggen när
den istället togs över av politrukerna som
tyckte att socialrealism var småborgerligt, att
om man inte citerade Lenin eller Marx i varje
låt var man kontrarevolutionär och att man
absolut inte fick klä dessa texter i rockskrud
eftersom rocken har sina rötter i USA och därför
är fiendens musik. Men som fenomen är det så
mycket äldre än så. Redan Lasse Lucidor och
Carl-Michael Bellman (förutom de rena
beställningsverk han fick av jobbet) var punk.
Jag är också punk, men jag har aldrig varit
punkare.
Hur ser ni på nedladdning, mp3, Spotify och
liknande? Gagnar det mindre band?
-För egen del är jag så dålig på att lyssna
digitalt. Hemma lyssnar jag på vinyl, på stan
lyssnar jag på CD. Men det är jag det. Till
vardags jobbar jag som vikarie i skolan och jag
märker klart och tydligt att dagens ungdom har
så mycket större och bredare kulturellt kapital
än vad min generation hade som i stort sett bara
hade koll på det som råkade spelas på radio för
närvarande. Det jag stör mig på när det gäller
sådant är väl när Daniel Ek och de andra i
bolagstoppen för Spotify allihopa tillhör topp
fem i den internationella inkomsttoppen medan de
bara delar ut två öre per lyssning att dela på
för de som skapat musiken. Då stödjer jag hellre
artisterna och de lokala skivaffärerna med att
köpa skivor för några tusenlappar i månaden än
att betala under hundralappen för att utöka
Daniel Eks miljarder.
Hur tycker ni det är att bo i Sverige idag,
politiskt?
-Visionslöst skulle man väl kunna säga om man
vill göra det lätt för sig. Socialdemokraterna
har väl ända sedan Saltsjöbadsavtalet 1938
främjat sig allt längre och längre bort från
arbetarrörelsen och slutat föra sin egen
politik, de senaste åren har de mest fört
Stureplanscenterns politik. Jag hade hoppats att
Centern skulle tvingats tillbaka till
socialliberalismen när de bildade regering med S
och MP men det var alltför optimistiskt,
istället har de lyckats införa mer nyliberalism
än vad Alliansen nånsin fick igenom. I namn av
att hålla fascismen borta, när jag i själva
verket tror att det är just sådant som skapar en
grogrund för den. Det och tendensen att folk mer
bryr sig om vokabulär än vad man vill få sagt.
Somliga kallar det PK, jag kallar det hellre
clickbaitmentalitet. Att läsa rubrikerna men
inte artiklarna. Sedan JÖKen revs i somras känns
det dock som att folk börjat prata ideologi
igen. Och det finns som vanligt hopp om ungdomen
som är allmänt medveten om rasismen och
könsmaktsordningen och som tillochmed
skolstrejkat en hel del för miljön. Jag sätter
helt enkelt mitt hopp till det glada tjugotalet.
Precis som efter spanska sjukan. Sociala
reformer, demokratisering och jazz!
Finns det några band I Sverige idag? I er
hemstad?
-Åh, hur många som helst. Både band och
soloartister. Och hade jag tillåtit mig hade jag
kunnat hålla på hela dagen med att namedroppa,
men du har ju andra frågor också så jag försöker
begränsa det litegrann. Några favoriter från min
hemstad Malmö är Skav, Babian, Hanutten,
Apolonia, Under Tiden, Parker Lewis, Snubblar
In, Jakob Sundberg, Johannes Antreski, Sista
Bossen, Nova Blast, Local Loco & the Idiots
(nåja, de la ner precis), Dalaplan, Dödskällan,
Vet Hut, Vånna Inget, Ida S Vollmer & Svarta
Fåret, Palle Bull & Förlorarna, Caballo Con
Leche, Slöa Knivar, Knægt, Svart Städhjälp,
Skenet Bedrar, Åsa Bällsten, Björns Vänner, mfl,
mfl Några favoriter runtom i landet är Loke
Nyberg, Lastkaj 14, Elona Planman, Det Är
Kärlek, Euskefeurat, Ronny Eriksson, Lilla
Krogen Band, Roger Karlsson, Simon Swahnström,
Odengatan 1B, Johan Airijoki, Matilda Magnusson,
Torbjörnius Arro Förberger, Tigerbukten,
Mohlavyr, Planet Trash, Ossler, David Ritschard
(och Spinning Jennies), Lillebror (nåja, de la
ner precis), Björnarna, Hyrda Knektar, Mange
Hellberg, Katten Skogmans Orkester, Nippe
Svensk, Philip Fritz, Mika Olavi och ytterligare
en hel drös.
Spelar ni något utanför Sverige?
-Jag vill egentligen bara spela för folk som
förstår mina texter. Men jag räknar
skandinaviskan som ett och samma språk, lite
olika dialekter bara. Så lite till och från har
jag även spelat i Danmark, Norge, Åland och
Finland.
Andra bra band från utlandet?
-Magtens Korridorer, Anti-Lam Front,
Mordhundarna, Bob Malmström, Oslo Ess, Laarhöne,
Astmatisk Gapskratt, Gasolin', Elvis Costello,
Billy Bragg, Kinks, Drive-By Truckers, Bad
Religion, Little Steven, Stiff Little Fingers,
David Rovics, Anne Feeney, Savage Rose, Cim
Dahlle, Jam, Southside Johnny, mfl.
Era texter, vad influeras ni av? Inte speciellt
politiska?
-Det tycker jag nog att de kan vara. Om än inte
alla så åtminstone en betydande andel. Däremot
gillar jag inte plakattexter, de blir så platta.
Och det blir lätt att man bara predikar för de
redan frälsta. Jag föredrar helt klart
resonemang framför slagord. På den nya plattan
"Laglös" sjunger jag bland annat om giftig
manlighet, Malmös arbetarhistoria, arbetskritik,
utanförskap och om att döda arbetslinjen. Men
även rena uppväxtskildringar, låtar om psykisk
ohälsa och tillochmed en naturvetenskaplig text.
Skivan som jag håller på att skriva för
tillfället kommer bli nån form av musikal, eller
temaplatta eller vad man ska kalla det. Om att
växa upp, med allt vad det innebär. Rena
uppväxtskildringar men även om farorna i
vuxenlivet, som att glömma sina drömmar,
alienation, utbrändhet och att viga sitt liv åt
att tjäna mervärde åt direktörer.
Finns det något ni aldrig kommer att skriva om?
Eller finns det inget heligt?
-Sånt jag tycker är ointressant. Och texter som
går tvärs emot mina egna värderingar, förutom i
ironiska texter där det är just det som är
meningen.
Politik och musik, hör det alltid ihop? Eller
ska man inte blanda dessa?
-Jag tänker att om folk för en gångs skull
lyssnar på en är det bra ifall man har något att
säga. Vilka ämnen spelar mindre roll egentligen
men utan substans tycker jag mest att det är
slöseri på uppmärksamhet.
Tror du musik kan ändra någons liv, då menar jag
texter etc? Har du något exempel på det?
-Självklart. Det finns så många exempel på hur
låttexter gett nya perspektiv på saker och ting
och tagit människor ur sina depressioner. Hur de
har fått människor att våga följa sina drömmar.
Jag kan för egen del dessutom säga att det var
Nationalteatern (och uppsättningen av "Hair" med
Teatern.nu) som gjorde mig samhällsmedveten och
politiskt intresserad en gång i tiden. Jag tror
helt enkelt att det funkar som vilket samtal som
helst. Man lyssnar, tar in och på ett eller
annat sätt utvecklas man som människa. Vilket i
sin tur även kan göra att hela samhället
förändras. Helt vanlig fjärilseffekt. Eller
dialektik. Eller historiematerialism. Eller vad
man nu vill kalla det.
Ert omslag är riktigt fräckt på er LP/CD, vem
har gjort det. Är det viktigt att ha ett omslag
som man förstår vilken typ av musik man spelar?
Vilken är ert favoritomslag alla tider?…
-Tack! Jag åkte ner till Gdansk i Polen för ett
tag sen för att hälsa på min vän Johan Lindén
som bodde där då för att plugga till läkare. Jag
lärde känna honom när jag gick på Visskolan i
Västervik och han pluggade foto, bägge på
Gamleby Folkhögskola. Han hade även tagit de
flesta bilderna till mitt förra album "Serenader
längs Ensamhetens Boulevard" och när jag ändå
var i Gdansk blev jag sugen på att ta ännu några
bilder. Redan då visste jag att skivan skulle
heta "Laglös", vilket fick mig att associera
till hemlöshet, utanförskap och en romantik över
att på ett eller annat sätt inte riktigt vara en
del av samhället och dess normer. Jag gick helt
sonika runt på gatorna i Gdansk och lekte
nomadisk och rotlös gatumusiker. Jag har aldrig
riktigt förstått mig på genreindelningar så jag
tycker inte att det är särskilt viktigt att det
syns på omslaget vad det är för ljudbild.
Däremot att det syns vad det är man vill säga
med det hela. Att även det visuella anspelar på
titeln eller låttexterna eller något annat
tematiskt. Att det blir en helhet. Ett
skivomslag jag verkligen tycker lyckas med det
är "Heller fargerik enn kald" som Lene Aas
gjorde till det norska punkbandet Astmatisk
Gapskratt. Det finns så mycket symbolik i det
omslaget, ända ner till detaljnivå. I bakgrunden
en grå folkmassa som allihopa går åt samma håll
och i förgrunden en liten flicka i rosa kläder
som går åt motsatt håll sparkandes på en
jordglob. Mycket är öppet för tolkning men jag
tolkar det iallafall som att hon sparkar på
jordgloben symboliserar att hon för världen
framåt, hon som fortfarande har visioner och
drömmar och nyfikenhet och inte hunnit bli
förstörd och alienerad av vuxenvärlden med sitt
löneslaveri och sitt duktighetskomplex och sin
likriktning. De hade kunnat göra det lätt för
sig genom att göra den gråa folkmassan till
kostymnissar men det tillför ytterligare en
aspekt att det är helt vanliga vuxna. Ett
väldigt bra omslag helt enkelt. Och jag har
tillochmed använt det i pedagogiska syften.
Är det viktigt att få ut fysiska skivor? Du ger
ut både vinyl och CD, varför? Finns det någon
bra skivaffär i er närhet kvar?
-Jag är så dålig på att lyssna digitalt. Har jag
inte det i min skivsamling går det mig nästan
förbi. Men det är jag det och jag är medveten om
att den stora folkmajoriteten inte fungerar så.
Men det finns ett egenvärde i fysiska utgåvor
som går helt förlorad i de digitala biblioteken.
Bara en sån sak som att som de ser ut nu är det
så lite information som står angivet. Ingenting
om vem som spelar vilket instrument på vilken
låt. Ingenting om vilken tekniker som spelat in,
vem som mixat eller vem som mastrat. Väldigt
sällan kan man följa med i låttexterna och
ibland kan det tillochmed stå fel utgivningsår.
Och själva omslaget består endast av en
framsidesbild som oftast syns väldigt smått. Det
är helt enkelt så mycket av upplevelsen som går
förlorad. Jag har tillochmed gått så långt som
att fylla omslaget med både
förord/programförklaring och låtkommentarer.
Från början var det tänkt att jag bara skulle ge
ut den på vinyl (och digitalt). Och hade inte
alla tänkt precis som jag att de ville släppa nu
i slutskedet av pandemin hade tryckerierna inte
haft lika lång kötid som de har nu. Släppefesten
var redan bokad och jag kände att jag inte
orkade skjuta fram släppet ännu en gång. Först
hade jag tänkt att trycka upp en kassettutgåva
som skulle hinna klart tills släppet men
eftersom tryckerierna fått så lång vinylkö hade
de pausat sin kassettproduktion. Istället blev
det en CD-utgåva. Singlarna före ("Krogvisa för
vit kränkt man", "Hollywood" och "Du behöver nån
som värmer dig inatt") var egentligen tänkta att
bara släppas digitalt men som den diskofil jag
är kunde jag inte låta bli att trycka upp 25
handnumrerade ex på CD-R. Intäkterna från
försäljningen av dem gick sedan oavkortat till
de hemlösas tidning Faktum. Malmö är ett riktigt
skivaffärsparadis. Det finns så många
skivaffärer att jag inte ens har varit inne i
alla. Och då är jag ändå en av stans allra mest
frenetiska skivsamlare. En av mina favoriter är
Rundgång på Möllan som specialiserar sig på
alternativa genrer som punk, synth, goth, indie
och väldigt mycket lokala akter, de släpper
tillochmed skivor själva. En annan favorit är
Skivesset vid Nobeltorget som är stans allra
största skivaffär med två våningar sprängfyllda
med både nyutgivna och begagnade skivor. En av
de mysigaste var den lilla Seriemagasinet vid
Lilla Torg som tyvärr precis lagt ner. Men ett
kvarter därifrån ligger Folk å Rock som är en av
stans äldsta och det var egentligen tänkt att
jag skulle ha släppefest för "Laglös" där när
den var tänkt att släppas i maj 2020 men när
Urban och Johan som jobbade där tidigare skulle
starta sitt egna hak Medley (ihop med Roger och
Emma från Knutkalaset och Aage från
Rock'n'rollkocken) blev det förlagt där
istället.
Snälla berätta något riktigt roligt som hänt
under er karriär på scen eller bakom scen etc?
-En av de allra mysigaste och mest intima
festivaler jag vet är Fröidhafestivalen utanför
Ängelholm. Jag har spelat där ett flertal gånger
och varje gång har utmärkt sig på ett eller
annat sätt från något annat jag varit med om. En
gång fick jag spendera natten på Helsingborgs
Sjukhus, en gång skrevs en låt enbart för
kvällen, en gång var det redan nån som låg och
sov i mitt tält när jag kom dit och varje gång
har det arrangerats av Jesper Fröidh som
visserligen varit med i både Paradise Hotel och
Big Brother men som är en helt ok snubbe för det
ändå. 2014 blev nog det allra mest legendariska
året i Fröidhafestivalens historia när det hela
avslutades med ett av de allra värsta ovädren
jag någonsin varit med om. På efterfestnatten
började det ösregna, åska och blåsa så kraftiga
vindar att restaurangtältet, backstagetältet och
det lilla scentältet rasade. Mitt eget tält stod
dock kvar hela natten. Prydligt och ståtligt.
Inte för att det spelade nån roll egentligen när
vi som var kvar (vi var väl en åtta pers vid det
laget) gick in gemensamt i ett partytält och för
att hålla varandra sällskap. Det resulterade i
en väldigt mysig kväll som stod i tydlig
kontrast till vad som försiggick utanför
tältduken.
Hur ser er publik ut? Vad drar ni för folk?
Saknar ni några typer av folk?
-Jag har spelat på krogar, fängelser,
punkfestivaler, visfestivaler, hippiefestivaler,
marknader, visklubbar, rockklubbar,
fritidsgårdar, ålderdomshem, demonstrationer,
kyrkor, ståupp-scener, skivaffärer, bondgårdar,
ålderdomshem, förskolor, gator och torg och allt
däremellan. Ibland med annan repertoar än min
vanliga kan dock tilläggas. Så det är svårt att
beskriva en typisk publik. Men det alla har
gemensamt är att de fokuserar på texterna och
vad jag vill ha sagt med dem snarare än på
ljudbild och genre.
Snälla ranka fem favoritskivor, fem
favoritkonserter? Den mest pinsamma skivan i
samlingen?
-Skivor: 1. Loke Nyberg - 11/11 2. Babian -
Fullproppad, listtoppad, livrädd och uppstoppad
3. Tysta Mari - Sverige Casino 4. Roger Karlsson
- Gubbjävelvärld 5. Åtta Bier Ti Min Far - E6an
söderut
Konserter: 1. Loke Nybergs 40-årskalasfestival,
Göteborg, 2017 2. Beat Butchers 30-årsjubileum,
Stockholm, 2014 3. Beat Butchers 35-årsjubileum,
Stockholm, 2019 4. Cirkus Röd - Tillsammans med
Caj, Malmö, 2009 5. John Lenin & SH!, Stockholm,
2018
Jag har en del skivor jag tycker är tråkiga och
ointressanta men det finns nog ingen jag skäms
över. Varför skulle man göra det? Då tycker jag
att det är roligare att lista sådant som jag
kanske förväntas inte ska tycka om men som jag
gillar ändå. Som exempelvis Sven-Ingvars och
Wisex under Danne Stråhed-perioden. Men den
skivan jag har haft absolut svårast att
acceptera att jag gillar är "Höga Kusten" av
Tomas Ledin. Förutom att ha arrangerat ANC-galan
och Artister mot Nazistergalan Hela Sverige är
nog den skivan det enda bra den mannen någonsin
gjort, men så är den gjord med några av landets
bästa folkmusiker under ledning av Esbjörn
Hazelius och Johan Hedin och tillochmed texter
om Ådalen. Det är väl egentligen bara sångrösten
jag inte riktigt gillar med den.
Är det tråkigt med intervjuer?
-Nä, problemet är mest att jag vill utveckla
varje resonemang och antingen finns det aldrig
utrymme till det eller så brer jag ut mig så
mycket att jag är rädd att läsaren/lyssnaren ska
tröttna på mig. Du får väl skära ner texten
tills det blir hanterbart, haha.
Ifall ni kunde välja fem band från historien,
döda och levande att ha en konsert ihop med ert
band, vilka är drömbanden då?
-Kal P Dal, Bruce Springsteen, Billy Bragg,
Nynningen (med Totta Näslund på sång) och Kinks
(perioden 1966-1972)
Är musik ett bra sätt att få ut frustration och
bli en snällare person? Är ni argare idag än ni
var unga punkare?
-Musik (främst texter) är definitivt ett bra
sätt att formulera mina tankar. Både när jag
skriver själv men också genom att andra sätter
ord på tankar jag inte riktigt hunnit formulera
klart för mig själv. Att sen få stå på scen och
skrika ut allt det där jag en gång formulerat
ger en lättnad och en frihet som jag tycker är
svår att skaffa på andra sätt. Visar det sig att
publiken faktiskt tar in det de hör gör ju inte
det heller saken sämre. Men jag skulle inte säga
att musiken gjort mig vare sig snällare eller
argare, snarare modigare, stabilare och
självuppskattande.
Vilken är den konstigaste frågan ni fått i en
intervju? (Förutom denna då)
-En av de vanligaste är nog "Varför spelar du
visor?". Vad svarar man på det egentligen? Det
rimligaste är nog att svara antingen något i
stil med "Jag kan inte låta bli" eller "Vad ska
man annars göra med dem?"
Framtidsplaner för bandet?
-Torsdag 14 oktober släpper vi albumet "Laglös"
digitalt och på CD. Det firas med stor baluns på
den ännu oöppnade klubben Medley i Malmö. Med
den allra största upplagan någonsin av
Kärleksministeriet, en bunt gästartister och som
om inte det vore nog kommer Knyttet Larsson
inleda kvällen. Sen är det bara att invänta att
vinylutgåvan kommer hem från tryckeriet. I
övrigt inga planer för Kärleksministeriet, men
det kan ju hända men förmodligen med en helt
annan uppsättning den gången.
För dig själv?
-Så fort skivan är ute kommer jag vinka farväl
till Kärleksministeriet och ge mig ut på vägarna
på egen hand. I skrivande stund är det många
spelningar som inte är klara och offentliggjorda
än men som det ser ut nu blir det åtminstone
mellan Malmö och Umeå. Blir det som jag önskar
kommer jag avsluta släppeturnén med tanke på
albumtiteln "Laglös" med en renodlad
fängelseturné så jag kan få ynnesten att
titulera mig som kåkfarare. Jag är också i full
gång med att skriva på ytterligare två album.
Det första kommer som nämnt tidigare bli någon
form av musikal om att växa upp med allt vad det
innebär. Den skivan kommer till skillnad från
"Laglös" vara elektrisk och hårdare ("punkigare"
om man så vill). Den andra skivan har jag inte
kommit lika långt med men tanken är att den ska
vara mer kuplettartad, mer åt Karl
Gerhard-hållet liksom och med en mer sparsmakad
instrumentering. Hittills har jag dock bara
hunnit skriva två låtar till den: en historisk
låt om Karl den Tolfte, den gregorianska och den
julianska kalendern och allt som hände kring den
30 februari 1712 samt den progressivt
patriotiske (begrepp myntat av Billy Bragg)
"Alla borde bo i Malmö" som jag redan nu spelat
in en alternativ version av som singelbaksida
till "Hollywood".
Visdomsord?
-Jag är inte död än, det bara luktar så.
Nåt att tillägga?
-För bövelen, kamrater; nu köttar vi!
|