The Most lyckas verkligen få till ett gediget
60-talssound i en modern tappning. De var så
snälla att de svarade på en massa frågor från
mig till en intervju och detta skedd I mitten av
jui 2021
Berätta historien om The Most?
-Mats: Ett gäng likasinnade sällar hade turen
dras till varann genom intresset för
60-talsmusik och fann att vi kunde skapa
tongångar i samma anda.
Frans: Vi började spela ihop i slutet av
1900-talet. Magnus och jag satte ihop ett band
och vi började skriva helt otvungen musik. Då vi
hade liknande musikalisk bakgrund råkade det
låta som ett rivigare 60-tal. Jag skulle inte
kalla oss ett retroband - vi tycker att det
låter nytt och fräscht. Trummisen Mats var
gjuten för att få till soundet vi ville ha.
Nuvarande medlemmar och vad gör ni när ni inte
spelar med The Most. Andra band? Jobbar med vad
då? Tidigare medlemmar?
-Mats: Jag trummade med Caligulas Barn som i
begynnelsen någon bedömde som det sämsta den
nånsin hört. Jag är mäkta stolt över det och om
jag kunde spåra denne skulle jag gladeligen ge
en tårta, för konsumtion – inte i fejjan, haha!
Senare har jag bl a lirat med garage/rock’n’rollarna
The Chronics.
Frans: Magnus Kollberg, Mats 'Slim' Westin,
Martin Claesson och jag själv. Vi har varit
lyckligt lottade med tre fantastiska basister
genom åren: Marcus Holmberg från Komeda, Inge
Johansson, senast Gatuplan och numera Martin
Claesson. Vad jag vet jobbar alla hårt på
dagarna.
Jag kollar igenom era kort på Facebook och ser
att ni sitter på en avbytarbänk på någon arena.
Var är det taget och är fotboll något ni gillar,
favoritlag isåfall?
-Mats: Nja, kan slötitta på TV-fotboll ibland
men är tyvärr ingen större sports buff. Frans:
Gammliavallen i Umeå. Magnus gillar Djurgården
tror jag. Vi andra gillar mest bara musik
Ni var ju med på Umea Vråljazzgiganter med den
svensksjungna låten Du är punk, hur kom det sig
att ni kom med där bland alla punkband och hur
kommer det sig att ni sjöng på svenska där?
-Mats: Svenska passade kontexten och det kändes
jäkligt bra att få häva ur sig den, en genuin
punkrökare vars engelska original då inte passat
på skiva. Känner man till oss vet man nog om
våra punk- och new wave-rötter men som även då
alltid bleadades med smak för 60-talspop. Även i
tidigare band.
Frans: Jag hade ett punkband på högstadiet som
hette Kloakråttorna (Sewer Rats) naturlig följd
av att ha växt upp med Sex Pistols, Clash, Stiff
Little Fingers, Damned, Stranglers, Ramones etc.
Du är Punk är egentligen en outgiven låt på
engelska men det var lite kul att sjunga på
svenska...kanske just då inspirerad av min
kompis Dennis Lyxzén. Engelsk 60-tals Mod är
ofta ganska punkig i sitt uttryck och jag ser
ingen större skillnad.
Ni sjunger väl aldrig på svenska annars eller?
-Mats: Njet. Engelska är popspråket.
Frans: No!
När vi ändå pratar om punk, hur ser ni på punk?
Är det bara en musikstil eller en livsstil? Vad
är era kopplingar till punk?
-Mats: Mja, musiken är ju tillgänglig för alla,
men jag kan beundra den som tar punkens
konsekvenser ett steg längre, ”a way o life”,
imagemässigt, grafiskt etc. Själv har jag mest ”på
insidan burit punken inom mig” ända sen jag hade
turen finna den via John Peel på BBC Radio 1
1976/77 i ett så tidigt skede då han såvitt jag
minns bara kallade det ”this new music”.
Generation X och Damned m fl trollband, delvis
var det radiosessioner innan skivorna utkom.
Gruppen som fastnade mest för livet var
Stranglers, men de hörde man nästan mer på Radio
Luxembourg.
Frans: Punk för mig är de tidiga engelska banden
kring '77. Även till viss del The Stooges,
Ramones och kanske t.o.m. Motorhead. Kinks och
Pretty Things var väl punkiga på 60-talet?
Gillar egentligen inget som kom senare än första
vågen. Punx '67 som Inge myntade passar oss bäst.
När jag växte upp var punk verkligen en livsstil
och inte så mycket ett mode. Ring i örat,
säkerhetsnål på kavajen och hål på knäna räckte
väldigt långt som statement. När jag var 10 år
åkte jag dock till London och köpte bl.a. Dr
Martens. Sammanfattningsvis var punken en
nihilistisk attityd och livsstil som 12-13 åring
men egentligen otroligt stimulerande och
utforskande i att hitta egna uttryck.
Jag hade en syster som älskade Tages och jag
tycker att ni har lite av deras stil och
självklart många andra influenser? Är det något
ni lyssnar på och vilka andra svenska
60-talsgrupper gillar ni?
-Mats: Tages var bäst och de flesta grupper var
ojämna men kunde ha verkliga guldkorn: Jackpots,
Sleepstones, Ola & the Janglers, Shanes,
Maniacs, Caretakers… Svensk reissueverksamhet av
60-tal är förmodligen världens sämsta,
åtminstone från storbolagen är det en
fullständig kulturskandal. I årtionden har man
recyclat typ samma 20 låtar på alla svenska
samlingar. I UK förlänas väl vart källarband en
CD, men försök hitta ett svenskt
60-talsoriginalalbum på CD! Genom entusiaster
finns tack och lov en del tidig svensk
rock’n’roll och ”taggtrådsmusik” som Spotnicks
tillgängligt, men knappt nåt från Beat-epoken.
Frans: Personligen Tages och Shanes...man måste
se dokumentären om Shanes på SVT...hör till
allmänbildningen. Vi gjorde en cover på Tages
låt Fuzzy Patterns som är med på en väldigt bra
tributskiva, kolla in den!
Hur kommer det sig annars att man spelar den här
typen av musik idag, det var ju ett tag sedan
den började att spelas?
-Mats: För att vi i våra enskilda ständiga
fördjupningar mest kapitulerat för 60-tal och
vårt sound sprang väl ur ett uppdämt behov att
skapa nåt som tog över stafettpinnen och lösa/ofärdiga
trådar från de legendariska banden. Det ska
påpekas att vi frikostigt även anammat lyssning
på än tidigare decennier och från själva
60-talet mycket annat än ren och skär pop och
rock.
Frans: Vi försöker inte passa in och spelar det
som kommer naturligt bara.
Vad för typ av publik drar ni? Finns det några
sorter som ni saknar?
-Mats: Ibland brukar de som hör på oss nämna att
det finns element i vår musik som ganska lätt
skulle ha dragningskraft på en mer samtida
sinnad publik (och att soundet inte skulle vara
i vägen för dem), alltså en som inte är så
insnöad på 60-talet! Men hur ska man nå ut till
dem?
Frans: Mods...ha ha..fantastiska människor,
skulle vilja hänga med dem jämnt. Det är kul att
spela både för unga och gamla. Extra kul om
någon tycker att vi är bra.
Ni har ju fått till ett ganska tidstypiskt sound
på era skivor, gör ni allt själva eller är det
någon producent inblandad?
-Mats: Tack! Alldeles i början lät nog saker
lite tillkämpade, men genom allas musiksmak
sitter det nog, på norrländska ”i hövvet” och i
viss mån i fingrarna, allas naturliga approach
gör att vi trillar in emot 75% ”rätt” redan när
en låt presenteras! Så… vårt sound ”spelar sig
nog själv” även om valen av klassiska instrument
hjälper oss gå i mål. Ibland blir jag så glad
att en låt blir så trevligt serverad med vår
ändå ganska begränsade teknikarsenal och
studiotid.
Frans: Producenten heter "Trial & Error without
budget". Ingen annan att skylla på....ha ha.
Era texter annars, vad handlar de om? Skulle ni
kunna tänka er att blanda in politik i dem?
-Mats: Nej inte rakt ut. Det fanns ju faktiskt
en del mer politiska och agiterande
60-talsartister vars agendor var bra men skulle
leda till platt fall att återskapa. Genom att
använda universella och, ja, faktiskt inte så
tidsbundna teman klarar vi nog balansen på hal
lina att texterna ändå ”lever” i 60-talet när
man kopplar dem till musiken vi skriver. Direkta
60-talsreferenser finns givetvis även med. Jag
hoppas folk finner texterna ömsom poetiska,
tänkvärda eller underhållande.
Frans: Politik? Eller Politricks som Rastas
kallar det...nä, inte så kul. Jag har dock ofta
ett underdog/anti-hero perspektiv i mina texter.
Eller minnen från tonårens bekymmer och ibland
känsla av att vara skottsäker...men ändå i
grunden osäker om du förstår vad jag menar?!
Finns det några bra politiska band som ni gillar?
-Mats: Av nån anledning tänker jag på justa
utmanande och konfronterande texter av Clash och
Stranglers från punkåren. Svensk punk kunde ha
lite balla politiska texter, vänstervågen innan
den gick mig nästan helt förbi, jätteungt
popsnöre som man var – där hade väl Hoola
Bandoola en del meningsfulla tankar på sin lyra.
Frans: Äh, inte direkt som jag vet. Var Beatles
politiska? Uttrycksmässigt gillar jag verkligen
Stiff Little Fingers första platta.
Finns det några andra band i samma stil som er i
Sverige som ni kan rekommendera?
-Mats: Oj, jag har tyvärr tappat greppet om det
helt. För 15-20 år sen fanns en del intressanta
band med ett juste retro-tänk.
Frans: Kanske, vet verkligen inte, hoppas det!
Några bra band i Umeå?
-Mats: Det finns många giftiga musiker i Umeå
och jag har förvisso en mängd trevliga vänner
bland dem som dessutom gillar oss. Men de band
jag tillhört har alltid musikaliskt varit så
eljesta katter bland hermelinerna, att jag
aldrig känt att jag tillhört Ume-scenen i nån
större mån.
Frans: Phew! Verkar vara pandemi-stiltje nu
eller?? Vi är nog inte så mentalt ”lokala” för
att ha koll.
Är det viktigt att få ut fysiska skivor tycker
ni? Är det vinyl ni helst släpper? Har ni någon
bra skivaffär kvar i Umeå?
-Mats: Jätteviktigt. Vinyl helst. Det är som en
dubbel mission att belysa och entusiasmera fler
om 60-talsmusik, inte bara predika om våra egna
tongångar! Burmans Musik och Be Bop a Lula Land
håller ställningarna.
Frans: Vinyl, inget slår det svarta guldet! Be
Bop-A-Lula Land och Burmans heter skivbutikerna
i stan.
Köper ni mycket skivor själv, är ni samlare?
Vilken är den dyraste skivan du har?
-Mats: Jag har alltid samlat, ett tag hade jag
en svensk 60-talsvurm. Min dyraste 45:a är
svenska The Best ”Back door man”/”Whatcha gonna
do about it” – 909 kr! B-sidan finns ingen
annanstans, tack kära slöa skivbolag. Sex
Pistols ”Anarchy” – 633 kr! På LP Groundhogs
”Blues Obituary” från -69 610 kr. Soundtracket
till ”Blow-up” i mono är värt ca 800 kr men
hittades på loppis för fem!
Frans: 1000-tals skivor....vet inte dyraste
kanske nån svensk progg 1500-2000kr? Samlar
kanske inte direkt, vill bara ha sånt som jag
vill lyssna på. Jag har några riktigt gamla
amerikanska Gospelskivor som bara finns på vinyl
och de spelar och sjunger stenhårt!
Att bara släppa musik digitalt, det är inget för
er? Skulle det kännas som om ni ens hade släppt
ett album om ni bara släppte det på säg Spotify?
-Mats: Nej, det känns som musiken bara
försvinner i världsrymden. Låtar och albumtänk
som inte borde separeras sprids och tappar
”impact”.
Frans: Digitalt-Nix, skulle kännas som konstigt
bara, typ kondom....ha ha. Skojar bara, kids
använd gummi!!
Hur tycker ni annars det är att leva i Sverige
idag, politiskt med den brunblå röran och
covidstrategi etc?
-Mats: Jag brukar hålla en låg politisk profil
men är vred över att mörka krafter i landet och
omvärlden så lätt kan locka/mobilisera så mycket
uppenbar latent ondska ur individer som jag
aldrig bedömde möjligt tidigare decennier. Covid?
Det nonchaleras på ett osolidariskt vis av många.
Frans: Jag har bott väldigt mycket utomlands och
tycker att Sverige känns som en liten trygg å
fin ankdamm. Politiska färgsoppor är inget som
intresserar mig. Däremot gillar jag historia ur
alla synvinklar. Humanism kommer längre än de
flesta partiprogram.
Spelar ni mycket ute (jag förstår om ni inte gör
det nu). Utlandet?
-Mats: Mja, vi har börjat bygga opp en liten
fanskara lite här och där så vi har kunnat gigga
i exempelvis Paris och London. Ett galet kul gig
var på La Meca i Paris, responsen drev oss till
oanade höjder.
Frans: Vi gjorde det innan Covid. I Mexico, USAs
väst och östkust, Spanien, England, Tyskland och
Frankrike. Hur kul som helst.
Finns det mycket intresse från utlandet som ni
märkt av?
-Mats: Jo, det tycks blomma opp ett litet
intresse här och där. Musiken sprids ganska lätt.
Vi har visst ett fan på Borneo!
Frans: He he...mer än i Sverige!
Vad är det bästa med att spela live?
-Mats: Det är kanske att känna att låtarna
skärpts i arr och spel och jag tror publiken då
kan finna mycket njutning under oväntade låtar
eller teman om man är van skivorna. Vi borde
göra ett live-album!
Frans: Energin från publiken och att få träffa
trevliga och intressanta människor.
Snälla ranka dina fem favoritskivor, dina fem
favoritkonserter? Den mest pinsamma skivan i din
samling?
-Mats: Goda kandidater för de 5: Yardbirds
”Roger the Engineer” (66), The Who ”Sell out”
(67), Byrds ”Notorious Byrd Brothers” (68),
Beatles ”Abbey Road” (69), Stranglers ”Rattus
Norvegicus” (77). 5 minnesvärda gig: The
Pirates, Paul McCartney, Love, Zombies, NRBQ.
Mest pinsamma: Westins ”Tillsammans” (gammal
födelsedagspresent på pin kiv).
Frans: Spontant, S.F Sorrow - Pretty Things,
Village Green – Kinks, Forever Changes – Love,
Having A Rave Up – Yardbirds och Piper At The
Gates Of Dawn - Pink Floyd Koncerter också
spontant: Yardbirds, The Who, Pretty Things,
Zombies och Love Michael Jackson – Thriller (Ytterst
pinsamt, gåva från min välmenande pappa)
Spelar ni mycket covers live? Isåfall vilka?
-Mats: Nej, verkligt få. En som luftats är Ray
Charles’ svängiga ”What’d I say”.
Frans: Ibland för att det är kul, nått av t.ex.
Ray Charles, Smokie Robinson, Chris Montez,
Cannonball Adderley, Buckinghams eller t.o.m.
Velvet Underground
Blir det mycket intervjuer, är det tråkigt?
-Mats: Inte tråkigt, det är roligt att tillföra
info både till nyfikna presumtiva lyssnare och
de som gjort sig besväret att lyssna in sig.
Även om det är ballast när musiken talar för sig
själv.
Frans: Bara roligt och kanske får en att
reflektera.
Vilken är den vanligaste och tråkigaste frågan?
-Mats: Trist blanda in yrken plus för mycket av
andra intressen/åsikter.
Frans: Vad jobbar ni med? hur gamla är ni? Är
någon opererad?...ha ha..bryter magin.
Framtidpslaner
för bandet?
-Mats: Hm. Försöka göra stimulerande varierade
men alltid så meningsfulla skivor som möjligt
inom 60-talsgebitet.
Frans: Spela tills vi stupar.
För dig själv?
-Mats: Försöka pussla ihop fragment av
musikideer – är dålig skriva hela låtar så är
glad att talangen finns eljest i gruppen.
Frans: Överleva.
Nåt att tillägga?
-Mats: Tack för intresset!
Frans: Stort tack till dig å Magazinet.
|