The Dead and Living har jag intervjuat förr men
de ville ha chansen igen och självklart fick de
det. Oktober 2019
Jag intervjuade er 2013 och nu har ni till och
med hunnit med att dö…berätta om det? Berätta
lite om You Tube-videon etc?
Coroner: Tja! Tack för senast och tack för
möjligheten att vara med här igen.
Du tänker på Youtube-klippet på våra kvarlevor
efter bussbranden 2014? Som tur är så existerar
inte det klippet. Alla hann ut i tid. Men under
andra omständigheter eller några sekunder senare
så kanske vi inte hade haft möjligheten att göra
den här intervjun. Blickarna från brandmännen
och krispsykologerna som Röda Korset skickade
som direkt svar på olyckan vittnade om att vi
hade klarat oss med ganska små marginaler.
Turnébussen fattade eld i en tunnel och en
liknande olycka hade skett nära inpå där de
inblandade inte hade samma tur som oss. Vi är nu
15 pers som har en egen Final
Destination-gemenskap. Vi skriver till varandra
den 25 oktober varje år och minns dagen då allt
man tar för givet kunde ryckts bort på en
sekund. Lyckligtvis klarade vi oss och kan
släppa vårt tredje album samma datum i år.
Varför fortsatte ni ändå att spela?
-Coroner: Vi valde faktiskt att fullfölja
turnén. Förutom två inställda gig i Italien till
följd av olyckan spelade vi i ett tiotal städer
direkt efter. Städerna och händelseförloppen
flyter dock ihop. Jag hade knappt kunnat återge
vilka turnéstopp som var innan eller efter
olyckan. Vi fortsatte i alla fall. Med
rökskadade kläder, utrustning och till och med
snus. Det var först i London vi fick en ny
snusleverans, som inte smakade brandrök. Jag
minns att jag fick böter på ett hotell för att
de trodde att jag hade rökt inne i rummet. Men
det var i själva verket mitt hår som fortfarande
utsöndrade bränd plast till den utsträckningen
att andra gäster klagat och anmälde till
receptionen.
Förra gången jämförde jag er med Rammstein,
Thåström och till och med Depeche Mode men nu
tycker jag man kan lägga till Sisters of
Mercy….är det tröttsamt med alla jämförelser
eller blir man stolt att någon jämför er med
dessa band?
-Coroner: Det är helt ok. Går man tillbaks ännu
mer så kan man ju lägga till Laibach, Nick Cave
och Joy Division. Allt har ett ursprung. Det är
lite som inom forskningen tänker jag. Ingenting
kan komma från ingenstans. Allt behöver härledas
till en källa.
Vad vill ni bli jämförda med om ni måste bli
det?
-Coroner: Jag tycker man får jämföra oss med vad
man vill i princip. Förhoppningsvis hittar man
någon slags autencitet i The Dead And Living,
att det inte är bara för att.
Hur är det med livespelningar nuförtiden, blir
det några och spelar ni mycket i utlandet?
-Coroner: I samband med albumsläppet gör vi
releasegig i Tønsberg i Norge 25/10 och Karlstad
i Sverige 26/10. Efter det blir det ett gig i
Oslo för att sedan sondera terrängen i Europa.
Med sikte på några utlandsgig och
sommarfestivaler 2020.
Sist tyckte ni det var för lite amish-folk på
konserterna….har det förbättrats?
-Coroner: Haha. Det har tyvärr inte blivit något
stopp i Pennsylvania än. Men vi jobbar på det. I
takt med att folk blir mer miljömedvetna så kan
man ju dock hoppas på att det blir någon slags
amish-epidemi, som förhoppningsvis resonerar med
vår musik.
Har ni några nya svenska favoritband som är
värda att nämna…alltid kul att höra lite nya
namn?
-Coroner: Jag är glad att du frågar det. Jag
skulle gärna vilja lyfta det Broder Danielska
som händer i Göteborgs undergroundscen just nu.
Med band som Beverly Kills, Agent Blå, Linn
Koch-Emmery. True Moon är också ett gäng som
faller mig helt i smaken.
Sen har vi en hel hög med bra band i Värmland
där vi kommer ifrån. Robert som sjunger i
Incarnit är med och gästar på vår nya platta,
som släpps av Johan Carlsson i Sparzanzas bolag.
Värmland har också Eyes Wide Open, Unfound
Reliance, Damien, Lykantropi, The Generals,
Knogjärn, Skallbank etc etc etc. Jag tror även
några i Mister Misery är härifrån. Dom har en
ganska direkt approach och jag tror man ska
hålla ögonen på dem. Samt Darkest July, som
visserligen är ganska underground, men som
personligen faller mig mycket i smaken. Tyvärr
kan jag såklart inte nämna alla. Men det har
snackats om att det kokar i Värmland ett tag och
jag tror det är nu som det verkligen händer.
Har texterna ändrat inriktning något nu eller är
det fortfarande Poe, Crowley etc som inspirerar?
-Coroner: För min del så finns det nog någon låt
historiskt, som har lite Crowley i sig. Annars
var det antagligen vår före detta gitarrist och
låtskrivare Manny som hämtade mycket Crowley och
Poe.
Jag har fått någon slags relation med rödvin där
vi tillsammans snurrar in oss i olika teman och
formuleringar. För mig är textförfattandet ett
nödvändigt uttryck och jag romantiserar väldigt
mycket både vår historia och vår samtid med The
Dead And Living, som någon slags dekig
punkavkomma i en rätt så dyster värld. Jag
tycker inte längre att vi är en motpol till det
sockersöta i samhället, utan tycker mer och mer
att vår musik blir någon slags rättvis bild av
samhället och mörkrets natur.
Finns det något ni aldrig skulle skriva om? Kan
ni tänka er att skriva nåt politiskt?
-Coroner: Hmm. Jag vet inte. Om det inte finns
något poäng att skriva om något så undviker jag
det. Jag skriver inte heller gärna om för
uppenbara saker. Hellre att man hittar en en
lite skavig tematik, som antingen berör eller
sätter igång tankarna.
Vår musik är totalt opolitisk. I The Dead And
Livings sfär står sakers natur, nihilismen och
människans destruktivitet högre än ismer och
politiska linjer. Vi är väl för nån slags
rättvisa, men i övrigt ganska cyniska.
Finns det några politiska band som ni gillar och
som gör det bra?
-Coroner: Jag brukade fascineras ganska mycket
av punken och band med meterlånga politiska
texter som man var tvungen att läsa böcker för
att fatta vad de handlade om. Medan man älskade
Ramones, som var långt mer okomplicerade och
konservativa. Vi är nog alla ganska öppna för
att folk tycker olika, stora samhällsproblem är
komplexa att lösa och att allt inte är svart
eller vitt. Jag är nog nån blandning mellan
Watains död-åt-alla-retorik, Leonard Cohens
romantiska mörker och Bob Geldofs Save The
World. Jag tror också att vi människor är långt
mer invecklade och ombytbara än vad det
politiska landskapet tillåter.
Jag frågade om man kunde påverkas av musik har
någon kommit fram till er och sagt att de
påverkats på något sätt av er musik någon gång?
-Coroner: Vår norska fanclubpresident har
tatuerat hela ryggen med våra motiv. Han menar
att han på så vis tar med sig The Dead And
Living ner i graven.
Vår finska motsvarighet skrev en gång att vi
representerar allt hon är: Konstig, neurotisk
och lätt alkoholiserad... och att om hon hade
ett hjärta så hade vi stulit det för alltid.
Sådant tar man åt sig av.
Är ni nöjda med nya skivan. The Author’s
Curse…hur kom ni på namnet?
-Coroner: Som med många texter och titlar så var
det något som bara kom till mig. ”The end is the
author’s words. The ending is the author’s curse”.
Jag får skylla på rödvinet igen.
Samtidigt så har det känts lite som en
förbannelse att jobba med den här plattan, som
tog 4-5 år att färdigställa och släppa. Jag
hoppas dock att tiden som gått och arbetet vi
lagt på den kommer att löna sig. Det är ingen
halvdan release bara för att, utan något som vi
lagt ner en del tid och själ i.
Berätta lite om hur den växte fram, hur ni
jobbar i studion etc. Är alla låtar klara helt
när ni kommer till studion?
-Coroner: Just den här plattan tog rekordlång
tid att färdigställa. Liksom med förra releasen,
singlarna vi släppte i samband med Europaturnén
tillsammans med Deathstars, så började
skrivandet i Stockholm. Vi hade en del skisser
och idéer till låtar som jag jobbade med ihop
med Mikael Cederberg, en vän till oss. Vi satt i
hans studio i Årsta under 2015 med bl.a.
Netherbird som grannar. För mig är det
industriområde, som studion ligger i. en kreativ
miljö som passar perfekt för The Dead And Living.
Gustav Ydenius, som annars satt i Leon Music
Studios, mixade och mastrade skivan på distans.
Vi möttes upp då och då och filade på det sista.
Det var första gången jag jobbat med mix av en
platta i cafémiljö. Man tror knappt det är
möjligt. Gustav satte även en hel del av sin
egen prägel på plattan. Jag minns att jag smsade
vid något tillfälle och frågade vart han hittat
den samplade valsången på ”The Rope”. Gustav
svarade att det inte var valar som sjöng, det
var han som fått feeling och sjungit in grejer
på låten. Jag tror vi möttes i en regelfri
kreativ process som formade projektet även i
mixläge. 10 000 timmar och 200 spår senare var
plattan färdig och den 25 oktober släpper vi
taget om den och lämnar över den till
allmänheten.
Denna gång blir det bara vinyl eller, varför? Är
det viktigt att få ut skivan fysiskt?
-Coroner: Vi ville gärna göra en vinyl denna
gång. Som komplement till streamingtjänsterna.
Den fysiska produkten är absolut viktigt och med
vinylformatet kan man verkligen maxa den fysiska
upplevelsen av plattan.
Just nu är det några som tycker det är synd att
plattan inte finns på CD. Men för oss har fokus
varit vinyl och streaming denna gång. Vill man
ha CD så går det ju att bränna från iTunes. Vi
är inte så jätteupptagna med hur branschen
förändrats under de senaste decennierna. Utan
mer fokuserade på att göra bra musik och spela
live i den utsträckning vi kan. Finns det stor
efterfrågan på t ex CD så släpper vi givetvis en
CD. I perioder kan det dock vara lite besvärligt
att tillfredsställa alla formatönskemål. Om det
inte rör sig om större mängder. Vi har liksom
andra hål att fylla.
Den senaste skivan du köpte själv? Byter ni
mycket med andra band etc?
-Coroner: Jag köper faktiskt ganska mycket musik
fortfarande. Mest på vinyl nu för tiden. Det var
längesen jag köpte något på CD. Sen köper jag en
del digitalt, dels för att kunna DJa utan
Spotify och dels för att supporta.
Senaste inköpet var I’m Your Man av Leonard
Cohen på vinyl och sjutummare med Ebba Grön och
Rymdimperiet. Jag fyller på lite med sådant jag
inbillar mig att jag vill ha framåt pensionen.
Senaste lite lyxigare inköpen var en white label
promo av Sisters of Mercys Floodland samt att
jag köper upp mig på de limiterade utgåvorna av
Thåströms senaste plattor.
Just det. Jag har beställt Deaf Rats nya LP Ban
The Light också. De är grymma! Frankie, deras
sångare har lovat att köpa vår senaste. Så jag
outar honom här för att försäkra mig om bytet.
Hur tycker du Sverige har blivit nu efter förra
valet? Eller bryr ni er inte alls om politik?
-Coroner: Jag vet inte. Bryr oss gör vi nog. Men
vi erbjuder ingen lösning på världens problem.
Vi är mer dokumentära. Skildrar världen och
universumet vi lever i och ser mer till
naturlagarna och det stora mörkret.
Oavsett vilka som vinner nästa val så kommer ju
hela Sverige slukas upp av ett svart hål, som
sedan slukas upp av andra svarta hål, tills
svarta hål i sig vittrar sönder. Tills dess att
ingenting kommer att ske och att det kommer
fortsätta att inte ske i all evighet. Det är
åtminstone vad forskarna tror...och jag känner
plötsligt angelägenhet att dricka rödvin och
skriva musik. Medan man kan.
Om du fick chansen att bli statsminister i en
månad, vad var det första du skulle ändra på?
-Coroner: Jag skulle antagligen ändra på den här
frågan och få den att handla om något helt
annat.
Vad är framtidsplanerna för bandet i det
närmaste?
-Coroner: Vi släppte första singeln ”City of the
Light” fredagen den 13 september. Nästa singel
kommer i 18 oktober. Sedan albumet 25 oktober.
Utöver det har vi planer för nytt material och
även återsläpp av tidigare material som vi är
mycket taggade på.
Vilket är bandet som fick dig att börja spela
musik en gång i tiden, då du tänkte att det här
vill jag hålla på med också?
-Coroner: Jag kom nog in via grungen. Nirvana
och Soundgarden var husgudarna i mellanstadiet.
Så jag har säkert plockat lite av avigheten
därifrån. Blandat med DIY-kulturen från punken.
Nu för tiden kan man väl känna att Rammstein är
en ganska bra modell för hur man gör precis
allt. Både konstnärligt och sceniskt.
Berätta lite om dagens medlemmar…tidigare band,
jobb, intressen etc?
-Coroner: Jag, Gravedigger och Janitor drog
igång projektet runt 2007 och vår trummis
Vincent anslöt 2009. Vi hade tröttnat lite på
punkscenen som vi befann oss inom och tyckte att
vi stagnerat lite. The Dead And Living blev en
kreativ plattform för att testa nya idéer
utanför ramen. Janitor är på tjänstledigt från
bandet, men vi hoppas att han kommer tillbaks.
Senaste tillskottet är vår nya gitarrvirtuos
Salem.
Salem lever och andas musik 24/7. Han kör ljud
och ljus för olika produktioner. Pluggar musik
och följer med oss, Children of the Sün och
Nephila.
Vincent är miljövetare i grunden och jobbar med
miljösäkring inom fastighetsbranschen.
Gravedigger är en sån där som sitter med
hörlurar och solglasögon inomhus och knappar kod
till hemsidor åt olika myndigheter. Lite som i
The Matrix föreställer jag mig.
Själv jobbar jag med musikbranschutveckling i
Värmland hos Studiefrämjandet.
Nu är ni 6 år äldre än förra intervjun….har
mycket ändrats i livet på dessa år?
-Coroner: Dagen efter man fyller 30 så pajar ju
typ allting i kroppen. Så den typen av...
förvittring är helt klart igång. Helt plötsligt
är folk även chefer för olika saker och det
börjar komma in barn i bilden. Så allt är inte
riktigt som det var en gång i tiden. Samtidigt
har vi större möjligheter att göra fetare grejer
nu för tiden. Att vi har byggt det här bandet i
mer än 10 år gör faktiskt att precis allt går
lättare.
Vad vill ni hälsa era fans?
-Coroner: The Author’s Curse släpps 25 oktober.
Vi är ett interaktivt band. Skriv till oss. Vi
skriver tillbaks. Snacka med klubbar i er stad.
Vi hoppas få träffa så många som möjligt av er i
samband med den här albumcykeln. Ett särskilt
stort tack till våra fanclubs i Norge, Finland,
England, Frankrike, Belgien, Ungern mm.
Hur vill ni hälsa till de som inte har hört och
borde bli era nya fans?
-Coroner: Kom igen! Det blir kul efteråt.
Visdomsord så här i slutet?
-Coroner: Det är rätt deprimerande tider vi
lever i. Ingenting överlever, inte ens
universum. Så passa på att unna er lite.
Nåt att tillägga?
-Coroner: Senaste turnén hade vi 48 öl på ridern
varje dag. 48 öl x 40 gig = 1920 öl. Vi måste
alltså ha druckit minst 382 öl var, utöver det
vi drack i olika barer i Europa. Vi
behövde en paus. Men nu är vi laddade för att
skåla med er igen. Vart ni än befinner er. The
future is Dead.
|