Sator har ju varit ”försvunna ett tag men det verkar som om de aldrig kommer att ge sig och det är väl tur det. De släpper sin nya skiva Basement Noise på eget bolag i april och här har Chips tagit sig tid att svara på lite frågor i februari 2006 mellan skivinspelningar och diverse andra saker.

 

Ni har ett nytt album på gång, berätta?

- Det kommer ett nytt album som heter Basement Noise Den släpps

på vårt eget bolag Planet of Noise records men säljs genom Bonnier som

tar hand om distributionen.

Vi började spela in redan i maj 2004. Men det tog lite tid att hitta

mer ledig studiotid som passade alla. Så egentligen spelade vi in rätt

snabbt. Det var bara väldigt lång mellan gångerna. Vi mixade 14 låtar i

höstas varav 13 hamnar på albumet.

 

Är det samma medlemmar ännu?

- Ja, det är samma medlemmar. Vi har bara utökat med Heikki Kiviaho

på bas.

Han har varit med i 3-4 år nu live men det är första Sator albumet för

honom.

 

Hur låter det? Är det punkigt?

- Man skulle kunna säga att det är en blandning av våra första fyra

skivor.

Från Slammer till Barbie-Q-Killers. Inte alls så experimentell som den

senaste plattan Musical Differences.

Vi hade en stenhård regel denna gång att om en låt inte kunde sättas

live så ströks den direkt. Så soundet är nära som vi alltid låtit live.

 

När kommer er andra del av er punksamling där ni gör gamla okända

punklåtar?

- En del är redan inspelat för BBQ 2 och alla låtar är redan valda.

Så det blir nog nästa platta. Först var det meningen att den skulle

komma nu men det kändes roligare med egna låtar eftersom det var så

längesedan vi kom med något nytt.

 

Vad har ni gjort under tiden medan Sator har legat lågt?

- Vi har haft fullt upp ändå. Vi har hela tiden gjort enstaka

spelningar och spelat in rätt många låtar till diverse samlingsplattor.

Vi har säkert spelat in nog med låtar för 2 album till de senaste åren.

Kent hade Speed of Sound Enterprise ett tag och har producerat en del.

Han har även spelat in en del låtar på Svenska (som inte har släppts

ännu) och kör rätt  många gig med sina coverband.

Jag har ju producerat en massa plattor och turnerat med White Flag och

Thåström (vilket även Heikki gjorde) Jag och Heikki har ju också haft

Wild Kings som ett litet hobbyband tillsammans med Robban från The

Hellacopters och Markus från The Republikans.

Micke lirade med RPM 45 ett tag men de lade ner tyvärr.

 

Kommer vi att få se er turnera nu också?

- Ja, nu kommer vi att spela mycket mer. Vi har inte velat lira för

mycket innan vi hade en ny platta ute.

Vi måste ha lite nytt material i setet och man kan inte köra för många

nya låtar som inte folk har hört. Vi har spelat 3-4 nya varje kväll de

senaste 2 åren men där går nog gränsen.

Det blir väl några festivaler i sommar och en klubbturné i höst.

 

Vad hände egentligen mellan första skivan och Slammer, hur kunde er

musik ändra skepnad på det viset som det gjorde?

- För oss var det inte så stor steg som det kanske verkade för

utomstående.

Sator Codex skivan kom egentligen alldeles för sent. Den var en

summering av åren 82-85. De flesta låtarna var rätt gamla. Sångaren

Björn Clarin hade redan bestämt sig för att hoppa av när vi spelade in

skivan. Vi kände oss färdiga med gothrock.

När skivan kom fick vi plötsligt en massa spelningar så vi fortsatte

spela de låtarna i över ett år mycket för att få lite erfarenhet. Sedan

slopade vi alla låtar och började om. Vi hade en vision om att göra

något helt nytt.

 

Varför tog ni bort namnet Codex?

- Det var för att markera nystarten. Igentligen borde vi ha tagit

bort Codex när vi släppte Crusade/Scales to Skin singeln. Den är ju

starten på nya Sator.

Vi var lite fega och vågade inte byta till något helt nytt vilket

verkar lite fånigt med facit i handen. Så långt hade vi ju inte kommit

då.

 

Håller precis på att läsa Freaks om Freddie Wadling, har du läst den?

Var han så vild som det verkar?

- Det mesta är nog sant. Det finns andra historier som inte passar

i bokform också. Det var en intressant tid. Vi flyttade till Göteborg

1986 och de följande 5-6 åren var Göteborg Sveriges bästa stad. Hela

scenen kring Radium records är väl det enda Sverige har haft som

påminner om scenerna på 70-talet i New York eller London.

Staden kryllade av svartklubbar så det fanns hur många ställen som

helst man kunde lira på. När polisen bestämde sig för att krossa

svartklubbarna tog de tyvärr kål på en hel del av kulturlivet också.

Efter det flyttade jag till Stockholm för det blev rätt dött i

Göteborg.

En av anledningen att vi flyttade till GBG var att staden var mycket

mer intressant än huvudstaden just då. Det var fler konserter, coolare

band osv. Vi åkte ner nästan varje helg innan vi flyttade. Det var väl

också delvis en anti-grej. Alla andra flyttade till Stockholm så då

gjorde inte vi det.

 

Tai Shanghai var stället man var på, jag var ofta där och ni också,

vad var det bästa med det stället?

- Det var ju inte direkt maten man var där för även om den var OK.

Det var helt enkelt nödvändigt att börja natten där. Man drog ner dit

vid midnatt för att få information om vilka klubbar som gällde just i

natt. Ofta öppnade klubbarna vid 1-2 så man var på ”Taian” tills de

stängde. Sedan ”klubbhoppade” man till 7-8 på morgonen. Det var som sagt

var en rolig tid.

 

Finns det några bra band i Sverige idag? I utlandet?

- Sveriges band blir bara bättre och bättre. Jag tycket att de

Svenska banden är minst lika bra som de Amerikanska och definitivt

bättre än de engelska

Vi har ju The Hives, The Hellacoptera, The Nomads, Sahara Hotnights,

Captain Murphy, Sacred Sailors, Randy, The Republikans, Millencolin,

Billy pilgrims, Villa Nova Junction, Do-its, Sewergrooves, The Bones

osv. Man kan göra listan hur lång som helst.

Det finns väl alltid bra band utomlands också men har inte direkt

hittat några nya favoriter på senaste tiden.

 

Hur tycker du att punken mår idag?

- Svårt att säga. Jag har lite svårt för punkuniformen, när man

liksom köper hela kitet. Skinnjacka, kängor, spikes, Exploited, GBH på

ryggen. Måste vara trist att basera hela sitt liv på något som hände

för 25 år sedan. När vi var punkare tyckte vi att modsen var rätt

patetiska som körde en grej som var 15 år gammal men det var andra

tider då. Det var väldigt vikigt att hitta en egen stil. Det fanns

ingen regelbok hur en punkare skulle se ut. Den kom omkring 81-82.

Jag har väl inte så mycket gemensamt med unga punkare idag mer än

musiken.

 

 

Vad betyder punk för er? är det bara en musikstil eller är det en

livsstil?

- Man kan väl knappast kalla sig punkare när man passerat 40 men

mycket av mina åsikter är de samma som de alltid varit. Även om Sator

inte är ett punkband så är vi för alltid djupt färgade av de första

åren 1977-81.

Vi kände väl inte direkt någon gemenskap med den Svenska punkscenen på

80-talet även om vi gillade och spelade med en hel del av banden som

tex Asta Kask och Strebers.

Vi ville gå vidare iställer. Privat lyssnar jag fortfarande på punk

varje dag.

 

Vilken är den viktigaste svenska punklåten?

- Måste väl vara någon Ebba Grön låt. ”Va ska du bli” kanske? Den

bästa Svenska punklåten någonsin är ?”ag skall aldrig dö” med Dr Zeke

från 1979.

 

Vilket är det största bandet som ni har spelat ihop med , som

förband och som ni har haft som förband?

- Vi var förband till Die Toten Hosen i Tyskland. De spelade på

arenor som tog 10 000 pers. Annars har vi inte varit förband många

gånger över huvudtaget.

Vi var alltid huvudband från början. Sator Codex skulle vara förband

till The Cult i Karlstad en gång men the Cult kom, kollade in stället

tog all sprit och drog.

Vi blev huvudband istället och vi fick alla öl som de lämnade.

Det var första gången vi fick pilsner i logen så vi var nöjda.

Minns inte alla förband som lirat med oss men White Flag, The Zeros,

Winnerbäck, The Souls är några.

 

Hur tycker du det är annars att leva i Sverige idag?

- Det funkar väl. Jag har aldrig bott någon annanstans så det är

svårt att säga något om det. Skulle gärna testa Berlin ett tag.

 

Ni bor i Stockholm idag, gör ni det allihop, varför flyttade ni

först till Göteborg och sedan Stockholm?

- Det är bara jag som bor i Stockholm. Heikki bor i Eskilstuna.

Micke, Hasse och Kent i Götet. Varför jag flyttade från Göteborg har

jag nog svarat på redan.

 

 

Era texter har jag aldrig blivit riktigt klok på, vad inspireras ni

av?

- Texterna är viktiga men det finns ingen regel för vad de måste

handla om.

Det viktiga är att de betyder något för oss. Man pallar inte stå och

sjunga en massa nonsens. Nästan alla texter är baserade på händelser ur

våra egna liv eller på folk vi känner. De behöver inte vara

självupplevda alltid. Vi har väl en ambition också att försöka undvika

de värsta klichéerna. Man släpper inte igenom fire-higher eller

night-fight rim om kan undvika det. Det måste också kännas att texten

hör ihop med låten.

Det är en sorts helhet man är ute efter. Jag kan själv gilla en text

även om man inte begriper allt. Det kan vara att skapa stämningar

också.

När man får allt att funka ihop och säger något på ett nytt sätt då är

man nöjd.

Om man kan förvirra någon och få någon att tänka lite så är det inte så

dumt heller.

 

Vem skriver bäst texter i Sverige?

- Svårt att säga men om man pratar om texter på Svenska så har ju

Thåström, Plura, Stefan Sundström ,Thomas Öberg och Johan Johansson

gjort mycket bra grejor.

 

Politik och musik går det hand i hand?

- Inte alltid så klart men den bästa rockmusiken och även hip hop

måste väl ändå anses vara politisk. Rockmusiken har väl tyvärr blivit

lite mer tandlös de senaste åren.

Vi är väl mer musiker och låtskrivare än politiker men det skadar

aldrig att säga till om man tycker något är fel. Vi har väl en hel del

texter som kan ses som politiska. Vi försöker dock undvika för mycket

pekpinnar. Tänk själv och ifrågasätt allt! Det är vårt budskap.

 

Ni slog igenom med Oh mama för den breda massan, hur kändes det att

ha kämpat med egen musik  och så kommer "genombrottet" med en coverlåt?

- Det kändes inte så från vår synvinkel. Slammer! hade redan sålt

bra och vi var på väg uppåt. ”Oh mama” släpptes lite på skoj. Vi

brukade lyssna på den p å våra fester och tyckte att det var en väldigt

effektiv poplåt. Lite som gamla Chinn och Chapmans hits med Sweet osv.

Vi spelade in den på överbliven studiotid och gjorde ett riktigt

svårsålt omslag. Allt för att krångla till det men det hjälpte inte.

Det blev en hit ändå.

Vi var i USA när den kom ut. När vi kom hem var den redan på topplistan

till vår stora förvåning. Vi spelade den live ett tag men slopade den

när vi tröttnade på skämtet.

 

 

Vad sade egentligen Lili och Sussie om er version?

- De gillade den. De sjöng den till och den med oss på Ritz i

Stockholm en kväll inför en rätt konfunderad publik. Det var kul.

 

Vilka är dina fem favoritplattor idag?

- Just idag. The Byrds-Younger than yesterday, The Ramones-Leave home,

The Posies-Frosting on a beater, The Adverts-Crossing the red sea och

Cabaret Voltaire-The voice of America. Imorgon är det några andra

förutom Leave Home som alltid är med.

 

Första, senaste och dyraste skivan du har köpt?

- Första skivan jag köpte för min egna pengar var Ramones Rocket to

Russia.

Den första skivan jag fick förutom Djungelboken och sånt, var Burken

Live. Vilket var några år tidigare. Jag var inte intresserad av musik

innan punken. Jag skulle bli astronom. Sen hörde jag The Ramones,The

Clash och The Damned och allt gick käpprätt åt skogen!

Det senaste inköpet är ett album med The Sights. Mycket bra powerpop

från USA.

Den dyraste vet jag inte riktigt men jag köpte nyligen ett album från

1980 med Y Trwynau Coch från Wales för 900Kr. Jag har letat efter den I

20 år. Så det kändes bra för en gammal skivnörd. Annars brukar jag inte

betala så mycket. Allt dyker upp förr eller senare ändå om man har lite

is I magen.

 

 

Den mest pinsamma skivan i samlingen?

- Vet inte, jag säljer ju av massor hela tiden så det är inte så

mycket jag skäms över kvar. We Papa girl Rappers singel kanske? Eller

Chipmunk punk LP:n.

 

 

Bästa skivan att ha sex till?

- Det funkar inte att ha sex till musik. Jag kan inte låta bli att

lyssna.

 

Framtidsplanerna för bandet?

- Ny platta 19:e April. Spelningar året ut.

Sen har vi har minst 2 skivor till som måste göras. Efter det får vi se

vad som händer.

Vi brukar inte planera så långsiktigt.

 

För dig själv?

-Förutom Sator är det fler plattor som skall produceras framöver.

Vilka är inte helt klart ännu men jag åker till Island för att prodda

ett album med Brain Police i April.

Just nu gör jag en ny Captain Murphy platta. Så småningom skall jag väl

göra en soloskiva också. När jag får lite tid över, så det kanske

dröjer.

 

Visdomsord?

- Skärp dig!

 

Nåt att tillägga?

- Kom och kolla på oss när vi lirar. Vi kommer att ha krokodiler

och tigrar på scenen, fyrverkerier i mössorna och dela ut presenter

till alla i publiken. Kanske i alla fall.

Vi du vara den som missade det ifall det är sant?