Morgellons är en grupp som har många influenser verkar det som om jag lyssnar på deras skiva ... Här är en intervju med dem gjort i september 2014.

 

Snälla berätta lite historia i gruppen?

-Morgellons Bildades 2011 och efter flera personalbyten, vi slutligen så satte sig den nuvarande line-upen. Mark och Vince är de två Morgellons som är kvar från det ursprungliga bandet. Vi har haft förmånen att arbeta med några riktigt bra människor under de senaste åren, men av olika skäl - främst motstridiga prioriteringar - har det aldrig riktigt fungerat. Att få Mannie och Josh ombord har helt återupplivat bandet, och efter en ganska hektiskt spelschema så tittar vi nu på att skriva nytt material. Kolla in här för att få reda på mer

 

Snälla berätta lite om varje medlem i gruppen just nu, ålder, familj, arbete, intressen och något hemskt om varje person?

-Mannie Zerafa - Trummor: På dagarna är Mannie är en blid trädgårdsmästare med en djup och varaktig kärlek till naturen i all sin strålande glans. Men när han spelar trummor, är det som om en galen genetiker hade skarvat DNA från Keith Moon and John Bonham, för att skapa något som drivs av stora mängder starka alkohol och viljan att slå saker mycket hårt. Mannie är en hög av ren energi och har uppbyggnaden av en oxe på steroider. Ingenting slår honom och han håller tiden som en mänsklig metronom. Ingen dunkar trummor som Mannie. Han är hjärtat som håller Morgellons igång. Mark Geraghty - Bas: Mark är vår idéspruta - hjärnornas hjärna. På varje repetition får han en idé för åtminstone tre nya låtar och ibland är det svårt att hänga med honom! Mark jobbar som signalman på järnvägen, vilket är ett mycket ansvarsfullt arbete. Detta förklarar förmodligen varför han är det närmaste vi har i bandet att vara en vuxen. Han bokar alla våra spelningar, gör allt nätverksarbete och han ordnar allt från repetitionerna till inspelningar - han är arrangören, promotorn och i princip, han är vår manager förutom till namnet. Varje band behöver en Mark, men de kan inte ha honom för att han är en Morgellon och det fins bara en. Josh Pinto - Gitarr: Josh är alkemisten som drar ihop allt och får det att fungera. Han kan ta en grundläggande idé, kör med den, anpassar den och skapar något helt magnifik. Om Mannie är hjärtat och Mark är hjärnan, är Josh andningssystemet - lungorna som andas liv och ger energi för att göra att det flyter. Josh är en originell, mycket intuitivt gitarrist med en gåva för en catchiga riff och en jävel på solo. Han arbetar som tryckare, vilket är praktiskt för publicitet och flygblad, och han är också vår teknikkille. I grund och botten kan Josh n fixa i stort sett allt och han utformade och driver vår hemsida http://morgellonsband.com

Josh är en mycket tillbakalutat, cool kille; vilket är tur, annars skulle han förmodligen vara en superskurk och använda sina krafter för att styra världen. Vince Mahon - Sång: Vince arbetar som tjänsteman, vilket är exakt den typ av tråkiga, meningslösa jobb som tillåter honom utrymme att stå upp för texterna han sjunger för bandet. Vince har ett något bortkopplad sätt att se på världen, och det färgar det han skriver och hur han sjunger. Men han har en talang för att komma på en text och han är en ganska bra frontman, så i princip låter vi honom gå vidare med det

 

Morgellons var kom namnet kom från? The memory of echoes är ett bra namn eftersom dina låtar är inte så nyinfluerad?

- Vince läste en artikel om Morgellons syndrom, som är en sjukdom där den sjuke tror att främmande föremål extruderias från huden. Oavsett om det är verkligt eller inte kan vi inte säga, men det är ett intressant tillstånd. Och, inte bagatellisera vad de som identifierar sig som Morgellons lider går igenom, vi tyckte det var ett bra namn för bandet.

 

Nästan psychobilly i Subterrenean Homesick Beas,t många olika stilar er din cd?

- The memory of Echoes albumet spelades in i juli 2013 med Mark och Vince, plus Matthew Graham på trummor och Daniel Jervis på gitarr. Det är ett väldigt annorlundasound från hur vi låter nu, men vi spelar fortfarande dessa låtar live eftersom Mannie och Josh har gett dem en välbehövlig vitamininjektion. Vi har alla olika smaker i musik utanför vår gemensamma förälskelse för punk. Varför i hela friden skulle något band vill frivilligt finna sig i att spela bara en musikstil? Vad är det roliga i det? Morgellons kommer att fortsätta att växa och utveckla vårt sound, vartän det tar oss. Vi har en solid line-up och vi vet vad vi vill uppnå. Vi jobbar så bra tillsammans och går på alla cylindrar. Det nya materialet är på väg och vi ser fram emot att spela in igen - förmodligen i början av 2015, kanske tidigare. Vi håller er uppdaterade

 

Vad är det bästa med att spela live?

- Alla band värda sitt salt bör spela live. Det är där du börjar fungera som en enhet, det är där allt faller på plats och du får att nästan psykisk förbindelse med varandra. Vi har spelat ganska mycket hela tiden i nästan ett år och det är börjar verkligen ge resultat. Plus, det finns inget att som kan ta ifrån en känslan av att spela för en publik som uppskattar vad du gör - det är den bästa känlsan av alla.

 

Och var är bäst att spela?

- Vi har spelat så många bra ställen, det skulle vara omöjligt att nämna dem alla, men att ha blivit ombedda att spela på Rebellion var en tydlig markering. Vi älskar också 12 Bar och 100 Club i London, och det kan inte gå fel på Barn i Portsmouth - och Pompey mob är ett schysst gäng. Crawley Punkfest var en fantastisk spelning också. För att vara ärlig, vi har haft tur både med lokaler och med fans som har stöttat oss.

 

Hur är det att spela den här sortens musik i England?

-Trots ansträngningar från de korrupta storföretagen och korrumperade lokala myndigheter som verkar inställda på att schakta ner London till marken för att bygga boende för vapen-hanterande oligarker och internationella penningtvättare, har London fortfarande en bra livemusikscen. Även om, även när jag skriver det här, ser det ut som att 12 Bar Club, en av de bästa små ställena i landet, ska stängas eftersom de förstör ännu en bit av vårt kulturarv. Idioter. Vi älskar att spela utanför London också. Nationellt finns det en stor DIY attityd, där människor hittar utrymmen och organiserar spelningar, vilket ger nya band en chans att spela och mer etablerade band en chans att nå en ny publik. Vi spelar överallt där vi erbjudsoch vi kommer alltid att stödja den oberoende levande musienk. Det är upp till oss alla, band och publik, att skapa vår egen scen och stödja dem som försöker göra något positivt

 

Hur skulle du beskriva er musik med tre ord?

- Det är lite knepigt eftersom vi i allmänhet föredrar att låta folk göra sina egna bedömningarn. Vi har blivit kallad "post-punk", som är rättvist tillräckligt antar jag. Men det är bara två ord. Vad sägs om "Bil Alarm Blues" eller "Monokrom Soul". (Två ord igen). Skit i det, kalla det vad du vill så länge du gillar det, vi bryr oss inte.

 

Vad betyder punk för er, är det bara ett ord eller är det en livsstil?

- Kristus, varför ställer du inte en lätt fråga ? LOL I bästa fall är punk en kraft för energi, kreativitet, möjligheter och spänning. Den har informerat och påverkat så många människor; inte bara musiker utan även konstnärer, författare, filmare och poeter. Det är omöjligt att definiera vad det innebär, eftersom det hela tiden växer och utvecklas. Eller åtminstone borde göra det. Är det en livsstil? Det är lika mycket en livsstil som du vill göra det till, antar jag. Livet är för kort för att oroa sig för vad som är eller vad som inte är "punk". Njut av vad du gillar och undvika vad du inte gillar. Så enkelt är det.

 

Hur ser du på nedladdning, mp3 och sånt?

- Det finns massor av människor som laddar ner saker gratis nuförtiden, men om du är i ett band och kämpar för att klara sig, spelar för bensin pengar och försöker bygga upp ett namn , då är det skit om någon tar det du gjort och inte betalar för det. Om du gillar bandet, stödj dem, så enkelt är det. Det är nästan omöjligt att ignorera MP3 och nedladdning, det har förändrat hur vi köper och lyssnar på musik och det är bra för de stora skivbolagen och deras artister - så ingen förändring där, då.

 

Hur är det att bo i England nu? Politiskt?

- England är bra. Det är avskum som styr / förstör det som behöver redas ut.

 

Finns det några bra band från England?

- Ja, massor. Som AMI, Rage DC, T & The muggar, The Fallen Leaves, Decadent Få, SuperMinx '70, Skurvi, No Lip, The Duel, The Vox Dolomiterna, The Fanzines, och naturligtvis den gamla skolan med  legender som Menace och Chelsea . Det finns massor mer, och ber om ursäkt till dem som vi har missat här.

 

Vad vet du om Sverige?

- Jo enligt The Stranglers, det är det enda land där molnen är intressanta. Allvarligt talat, vi vet inte så mycket om Sverige, (åtminstone, jag vet inte), men efter att ha tittat på nätet, det verkar onekligen ha en livlig och mångsidig levande musikscen och vi skulle mer än gärna spela där .

 

Era texter, vem gör dem och vad påverkar er?

- Vince skriver texterna och de tenderar att vara baserade på en rad olika influenser färgade med lite observation och personliga erfarenheter.

 

Gör ni några covers när ni spelar live, vilka (om ni gör det)?

- Vi gör ett par covers. Vanligtvis Red Scab, en gammal Adam & The Ants låt som är lite av en favorit för oss; plus att vi gör Blank Generation av Richard Hell & The Voidoids. Så vi bär våra klassiska, gamla skolan punk influenser på vårt kollektiv.

 

Politik och musik, går det hand i hand? Bästa politiska band / artist? Tror du att musik (texter och så vidare)kanändra någons liv? (Jag menar folk som lyssnar på musik)?

- Gilla det eller inte och du kan försöka att ignorera det, men politik är en del av vardagen och har en effekt på alla. Det betyder inte nödvändigtvis att politik och musik går hand i hand, som musik kan vara en rent hedonistisk sak; men när de hör ihop, kan det vara en kraft att räkna med. Märk väl, nuförtiden frågas de flesta musiker om politik och det är ungefär lika relevant som att fråga en politiker vad deras favoritalbum är. Den enkla, självklara valet för "bästa politiska band", - eller kanske mest kända i Storbritannien åtminstone, skulle förmodligen vara The Clash eller Crass. Båda var oerhört inflytelserika och fortfarande  relevanta idag. Men politik i musik är inget nytt och det är absolut inte begränsat till punk. Folk gillar Paul Robeson, Billie Holiday och Woody Guthrie och de sjöng om orättvisor och ojämlikhet för flera år sedan, och Johnny Cash och Bob Dylan skrev stora protestsånger. Berättelser, dikter och sånger har alltid använts som en metod för protest och ett sätt att spela in social historia. Oavsett om det har förändrat någon är öppen för debatt, men det är bättre att ha dessa låtar och berättelser än att inte ha dem. Musik kan förändra ditt liv. Men i stort sett allt kan förändra ditt liv om du är mottaglig för det. Ha ett öppet sinne, och livet kan vara en överraskande och härlig sak.

 

Har ni gjort något mer än The memory of echoes ? Om ni har det hur kan jag få det?

- Allt vi har släppt hittills finns på morgellonsband.com Nytt material kommer att finnas tillgänglig inom kort. Vi siktar på att hålla på att spela, spela in och förhoppningsvis nå så många människor som möjligt. Till alla de band som vi har giggat med, de projektansvariga som har tagit en chans med oss och de människor som har kommit till våra spelningar och stöttat oss, tack. Det betyder verkligen mycket och det är det som gör allting värt. ha det bäst Morgellons.