Kaltfront började att spela i östra Tyskland och då var det nästan farligt att spela punkrock. Jörg är den som har svarat på mina frågor en dag i april 2009 om detta och en massa andra saker.  

 

Historia?

-Dresden’s underground punk band SUIZID och PARANOIA splittrades 1985. Blitz (Ex-Suizid) och jag (Ex-Paranoia) bestämde oss för att starta ett nytt band tillsammans. Tidigt 1986 så var sättningen klar för KALTFRONT. Det förvirrade året 1989, ”förändringens år”, slutade två medlemmar i bandet och åkte till Västtyskland. Resten av bandet spelade en massa spelningar med gästmusiker. Kaltfront splittrades till slut 1990. Men det har alltid funnits ett intresse för gruppen KALTFRONT. Ungar lyssnar fortfarande på musiken och kopierade de gamla kassetterna igen och igen. 2005 var vi redo för ett återbildande.

 

Snälla berätta lite om varje medlem, ålder, familj, intressen, arbete och något hemskt om varje medlem? Har det varit många ändringar i lineupen?

-TOM (39), sångare, gör lite radio och jobbar i ett kulturcenter. BLITZ (43) spelar gitarr och jobbar som ljudingenjör. MICHA (35) spelar trummor. Han jobbar för ett litet bryggeri och spelar i en del andra band. Jag är  JÖRG (45) och spelar bas (sedan 2007 spelar jag i Paranoia ibland). Det finns inget dåligt med någon av oss. Två är rockare, massa tjejer och fest varje kväll. Två av oss är familjefäder. Bra balans!

 

När ni började med att spela punkrock i Östtyskland , hur var det

-På det tidiga 80-talet spelade vi i riktiga undergroundband som Paranoia och Suizid och det var afrligt att vara punk. Ungar kunde bli arresterade om de såg annorlunda ut. Auktoriteter försökte att eliminera all som inte var some de ville. Inte bara punkare- hippies, gothics, metals etc. också. Punkband fick inte spela på publika arenor. Det var bara illegala konserter på private ställen eller i kyrkor (Kyrkor hade tillstånd att jobba ostört mer eller mindre och utan kontroll från regeringen så länge de avstod från politiska aktiviteter). När Kaltfront började 1986 så var det nya politiska vindar. Effekten av glasnost och perestroika hade börjat att visa sig. Det politiska klimatet ändrades sakta. Plötsligt kunde subkulturella aktiviteter tillåtas. Band som kaltfront kunde spela riktiga gigs men det var fortfarande hårt ifall man inte kunde kompromissa.  

 

Det känns som om ni har en punkstil med influenser från förr? Favoriter?

-I Paranoia-eran så älskade vi gammal tysk punkrock som Slime ochU.S. hard core som Bad Brains och Black Flag. Senare började vi lyssna på band som Joy Division, Public Image Ltd. och Reggae och Dub. På 80-talet var influerade av new wave, cow punk, Social Distortion, Hüsker Dü och Clash vid London-Calling- / Sandinista-fasen. Alla fyra lyssnar på ganska mycket olika musik, från 30-talsjazz till grindcore. Det gör oss mer flexibla och varierar oss bättre. Men jag tror att den stora influensen är band som spelar gammal, melodisk punk.

 

Fanns det några bra band i Östtyskland då?

-Det fanns bara några punkband. Alla spelade ganska enkel, rå och så fort de kunde. De hade inte någon utrustning men en massa ilska och energi. Enligt min personliga smak så fanns det inga bra band. De lät oftast skitdåligt. Två av de mest viktiga banden var Wutanfall från Leipzig och Schleimkeim från Erfurt.

 

Er musik verkar politisk, är det så? Ifall folk spelade politisk musik hur reagerade regeringen?

-Vi skulle inte beskriva vår musik som politisk. I grunden handlade den om tonårsproblem, vara arg på skolan, på andra ungar, föräldrar och hela situationen. Vi försökte inte störta regeringen. Vi ville bara ha roligt och realisera våra idéer. Den politiska aspekten kom senare när vi kände för att bli kriminaliserade. Vi har blivit sedda som fiender till staten. Säkerhetspolisen observerade och inflitrerade punkscenen. Det fanns ingen frihet att snacka. Du kunde bli dömd för att du sjöng kritiska sånger eller bara om du dök upp på fel ställe. Överheten bestämde att punkarna inte fick vara överallt, till exempel i centrum av Dresden. De försökte döma punkare för skitsaker och få in dem i fängelse, eller få in dem i armén(ifall inget annat funkade), bannlysa de från landet.  1985 blev jag arresterad för att jag kommunicerade med folk från Västra Europa. Jag rapporterade om mina band och punk i Östtyskland i en massa fanzines. Jag jobbade emot staten.

 

Var det svårt att höra utländsk punk då?

-Svårt men inte omöjligt. Vi lyssnade på västeuropeiska radiostationer. Folk från Västtyskland sände oss skivor och fanzines. Familjemedlemmar som var tillåtna att resa till Vässtyskland köpte skivor åt oss. Vi kunde köpa punkskivor i Polen och Ungern också. Många bytte och kopierade kassetter.  

 

Finns det några bra band i Tyskland idag?

-Det verkar som om det finns miljontals band idag. Första intrycket är att många later dåligt. Men ju mer man lyssnar så känner jag mig uttråkad. Det finns så många band som annonseras som”den nya sensationen” men när jag hör dem blir jag väldigt besviken. Samma hype på punk som mainstream. Jag gillar fortfarande Hamburgsaker som Oma Hans, Kommando Sonne-Nmilch och vår Dresden kompisar Paparazzi, Venusshells, Eleanor Lance, Creeks, Tangled Lines och de riktigt bizarra Rummelsnuff, där vår gitarrist Blitz spelar ibland.

 

Hur är det med Nazism och rasism på era konserter?

-Här verkar det vara mindre nazistaktiviteter än det tidiga 90-talet. Du ser inte de där speciella nazi-skinheadsen och vi har inte haft några problem med nazister på våra konserter. Men de har bara ändrat sitt sätt att vara aktiva. Du kan bara gå 10 km från Dresden och ut på landet and till de små städerna runtomkring. Där finns en massa NPD väljare. Och attacker på invandrare och antifascistiska folk fortsätter än idag.  

 

Hur ser du på nedladdning , mp3 och liknande?

-Det är en normal utveckling. Skivor och CD´s kommer att försvinna, precis som Edison skivspelare eller andra tidigare skivor. De flesta har en dator idag. Ipods eller vadsomhelst. Vem behöver skivspelare förutom DJ´s. Självklart är inte musiker och skivbolag glada i nedladdning. Men det är tydligen så musikkonsumtionen är idag och vi får hantera det rätt. Detta påminner mig om en kampanj på 80-talet: “home-taping is killing the record industry”. På lång tid har musikindustrin gjort profit på dyra CD´s. Ifall det går dåligt, så anklagar man ungarna får illegal nedladdning. Det är hypokritiskt. Jag fortsätter att använda kassetter, vinyl och CD´s likaväl som mp3 ännu men jag fördömer inte nya media. Jag använder de för rätt syfte.  

 

Vad betyder punk för dig, är det bare ett ord eller är det en livsstil?

-Tyvärr. Jag är så trött på sådana här frågor som denna. Vad är definitionen på ”punk”. Jag tror att alla tycker olika. Jag tycker att punk bara existerade några månader en gång på 70-talet. Som en jordbävning, kaotisk, spontan, oförutsägbar…Självdestruktion var en del av ”planen”. Jag bryr mig inte mycket om klädstilar , livsstilar, attityder eller ideologier. Jag gillar inte att bli styrd av en massa scenregler. Nuförtiden bryr jag mig inte om att lägga tid på meningen med punk. Det finns så många mer viktiga saker. Men punk var min socialisering och kommer alltid att var en del av mitt liv. Du vet, jag är upptagen med den skiten. Spela i punkband och jag jobbade med en utställning 2007 om punk i Östra Tyskland i Dresden.   

 

Vad vet du om Sverige?

-Har hört om svenska dagsturister som kommer över med färjan för billig sprit, dricker hela dagen och spyr I Baltiska Sjön på vägen hem, jag vet bara stereotyper. Men jag har inte varit över dit. Allt jag vet om Sverige är det jag hört och sett på TV. Många stereotyper:: IKEA, H&M, Tre Kronor (Jag tror att Sverige är bättre på hockey än på fotboll!), Malmö FF (stora på 70-talet), Henrik Larsson = bra Ibrahimovic = dålig! Hur är det med Freddie Ljungberg just nu?

 

Har du hört några svenska band som ni gillar?

-ABBA såklart! Bra punkband som Asta Kask, Refused, Kamikatze…

Intressanta “alternative” band som  “Noise Conspiracy, The Vicious, Masshysteri…

Även Millencollin, Entombed (legendarer även om det inte är min favoritmusik), The Go-Getters (spelade med dem för några år sedan när jag spelade ståbas i några rock n roll och rockabillyband) .Tyvärr också när jag tänker på Sverige så tänker jag på en massa Mado Diao-posers. Sorry …

 

Ni gillar fotboll eller?

-Självklart! Tre av oss spelar i ett korplag.

 

Favoritlag?

-Dynamo Dresden – kaotiskt management och fiaskolag. Men ändå våra favoriter. Vi har till och med gjort en låt av dem..

 

Vilken är den bästa politiska artisten/gruppen?

-Jag är uttråkad av de här “smash the state / fuck the police” sakerna. Samma paroller som för 30 år sedan. De kanske fortfarande är relevanta men det är inget som ungarna vet om. Jag gillar inte att bli agiterad.

 

Snälla ranka dina fem favoritskivor, favoritkonserter och fem viktigaste sakerna i livet?

-Jag hatar rankningar. Mina favoriter ändrar sig varje dag. Här är några all-time favoriter.  :

RANCID - …and out come the wolves. Har alltid gillat ska och reggaeinspirerad punk,

DEAD 60S – Dead 60s, och ju mer jag lyssnar till deras andra LP så gilalr jag den mer och mer,

JESUS LIZARD - Head/Pure, som exempel på bluesoväsen (kan ersättas med BIRTHDAY PARTY - Prayers on fire),

En av de 60-tals Ska samlingarna från Trojan Records (Jag hatar den mesta av den moderna Skan),

Och fortfarande SEX PISTOLS - Never Mind The Bollocks (Jag erkänner att jag köpte återutsläppet!).

Det finns inte så många skivor som jag gillar helt, har oftast en eller två favoritlåtar.

Favoritkonserter:

RAMONES at Eissporthalle Berlin-West 1989 (det kanske inte var en jättebra konsert men det var första gången jag fick se mina gamla hjältar).

THE KIDS på Chemiefabrik Dresden

AVAIL eller TVTV$ på riesa efau Dresden (som exempel på konserter som jag har organiserat tillsammans med vänner under namnet Kellercore på 90-talet)

NOMEANSNO på Starclub Dresden

ROCKET FROM THE CRYPT på Starclub Dresden

Den mest viktiga sakerna är folk runtomkring mig, familj och goda vänner. Allting annat är ovidkommande.  

 

Den första, dyraste och senaste skivan du köpte?

-När jag var tonåring så köpte jag en östtyskpressad licenspressning av en Rubettes LP och jag har den kvar fortfarande, Den senaste köpte jag i Kapstaden i Sydafrika: en skiva från ett lokalt rockabilly band som hette  Them Tornadoes. Det var roligt att se de spela samma coverlåtar av rockabillyklassiker så dåligt som jag brukade göra med en massa rockabillyband för många år sedan. Jag är ingen skivsamlare men kanske jag äger några udda skivor som jag inte vet om. Jag betalar aldrig mer än 20 Euro för en skiva.  .

 

Den mest pinsamma skivan i samlingen?

-Det senaste har jag börjar njuta av “pinsamma” skivor mer än vanliga saker. Till exempel  “Buenos Dias Argentina” som det tyska fotbollslaget och sångaren Udo Jurgens spelade in inför världsmästerskapen 1978. Sååå dålig men ändå ”bra” på något sätt. Väldigt konstigt är också “Die Erde dreht sich links herum” (The earth revolves around the left). En riktigt rolig hyllning till den första östtyska kosmonauten Sigmund Jähn som flog I rymden 1978.  

 

Hur är det att leva i Tyskland, jag menar politiskt?

-Försöker att ignorera så mycket som jag kan. Det spelar ingen roll om kristdemokrater, socialdemokrater, liberala demokrater, kommunister eller de gröna styr, det är samma skit alltihop. Det är bara förvirring. Ibland är jag riktigt frustrerar. Levnadsvillkoren blir bara sämre. Men finns det något paradis på jorden? Jämfört med andra länder så är jag oftast nöjd med att leva här. Det kunde ha varit värre. Jag är ingen patriot eller anarkist(Men å andra sedan är inte anarki något annat än en trevlig fantasi så länge som det finns så mycket själviskhet, gnidenhet, primitiva och våldsamma idioter runtomkring. Fråga mig igen om 500 eller 1000 år…)

 

Att ni bara sjunger på tyska, är det så det kommer att vara eller har ni haft några tankar på engelska någon gång?  

-Hittils har vi bara spelat i Tyskland. Vår public är tysk. Så det känns naturligt att sjunga på tyska. Det är en speciell typ av texter som är karakteristiska för Kaltfront. Svårt att förklara. Vi kan inte skriva så på engelska..

 

Var det bättre eller sämre före Berlinmuren? Vad är den största skillnaden?  

-Jag tror du kan tänka dig hur det är att leva under en kommunistregim, massa saknad av frihet, svårt att få tag i saker, isolering, total mediakontroll etc. De flesta människor var trötta på detta och ville ha en ändring. Men vi fick capitalism väldigt fort. Plötsligt förlorade en massa människor sina jobb. Många saker blev väldigt dyra. Fattigdomen steg men det finns ingen anledning att önska mig tillbaks till den tiden. Jag njuter av att kunna göra vad jag vill, att göra musik utan restriktioner, att kommunicera, att resa var jag vill så länge det finns pengar på kontot…  

 

Vilken typ av folk kommer på era konserter?

-Till den första återföreningskonserten kom mest gamla folk som redan hade sett oss på 80-talet. De var glada att se oss efter så många år. De ville bara lyssna på våra gamla låtar. Men nu kommer mer och mer yngre människor till våra konserter. De vill höra de nya låtarna också.

 

Vilken typ av folk saknar du på konserterna?

-Det finns ingen speciell typ av människor som jag saknar. Jag kan inte tvinga någon att komma på våra konserter. En del folk älskar vår stil och en del folk gör det inte. Vi fortsätter att göra vår speciella sak. Försöker inte att ändra och spela en mer kommersiell punkrock. Hoppas att alla som älskar vår musik inser att vi är tillbaka nu. Många folk tror fortfarande att vi inte finns eller att vi bara spelat en enda gång som reuinion.  

 

Framtidsplaner för bandet?

-Släppa en skiva.

 

Framtidsplaner för dig själv?

-Jag tanker egentligen inte på framtiden. Jag ska resa i Peru, Ecuador och Bolivia i November har jag bestämt. 

 

Visdomsord?

-Nej, jag är inte Konfuzius.

 

Nåt att tillägga?

-Musik, merch, bilder, datum och mer.:

www.myspace.com/kaltfrontdresden

www.myspace.com/paranoiadresdenpunk

www.myspace.com/sonicjrocket

 

 

ace.com/paranoiadresdenpunk

www.myspace.com/sonicjrocket