KAI MARTIN & STICK är tillbaka och det med en riktigt bra skiva |
Kai Martin & Stick var ett av mina absoluta
favoritband i punk/new wave stilen i början av
80-talet. Kais fräcka röst blandat med saxofonen
från Gomer gjorde de inte bara till ett
annorlunda band utan ett jävligt bra band. Nu är
de tillbaka och Kai Martin har varit så snäll
att fråga på ett gäng frågor från mig i augusti
2016.
Hur kom det sig att ni gjorde en reunion för
några år sedan?
-När vi slutade 10 augusti 1985 var det för att
aldrig återförenas. Alldeles för många band hade
gjort det med alldeles för mediokert resultat.
Några av oss spelade Kai Martin & Stick!-låtar
med husband (svensk punk 25 2003 och
Schlagerjubiléet 2005). Men det var allt. Så
träffade jag Charlie Burchill, gitarrist i
Simple Minds, som inte förstod resonemanget
alls. Tvärt om uppmanade han oss att börja spela
igen. Uppmuntrad av det skissade vi på en
återförening till den 1 april 2008, det vill
säga 30 år efter bandets tillblivelse. Det blev
inte av då, av olika anledningar, så vi gjorde
ett nytt försök 2012 för att spela hela ”Röd
plåt”, vårt andra album (1982) med ny
keyobardist, ny saxofonist och dito basist. Det
lät aldrig bra, men när Cremonese (Kai Martin &
Stick!-gitarristen) och jag spelade ”Rör, rör,
rör dig nu” med Augustifamiljen vid
Pusterviksinvigningen i slutet av april samma
år, kände vi att ”ja” här finns ett intresse och
vi lockade och triggade verkligen publiken där.
Basisten och saxofonisten hoppade av på sommaren
och verkligheten för ett återförenande såg mörkt
ut. Men i november kom Alex Gabay med. I
december återvände Gomer Explensch efter en
längre tids utlandsvistelse. Påskhelgen 2013
repade vi inför två spelningar – Grand Central i
Stockholm och Pustervik – helgen efter. Det lät
otroligt bra och spelningarna gick fantastiskt.
Har ni spelat mycket ute sedan dess?
-Det blev fyra spelningar 2013. Två 2014. En
2015 och hittills två i år, 2016. Vi spelar
gärna mer och vi låter bättre än någonsin.
Vad tycker du skillnaden är på att spela nu och
30 år tillbaka?
-Då var vi mitt i en rörelse. Vi satt på toppen
av en våg och surfade med, utnyttjade kraften i
detta, valde våra egna vägar och satte våra egna
av- och intryck. Nu försöker vi förena det från
då med här och nu. Ett spännande försök att
tvinna samma nervtrådar; inte helt lätt, men jag
tycker att vi har lyckats.
Vad drar ni för publik, är det bara de i vår
ålder eller har ni fått några nya fans?
-När vi gjorde comebackspelningarna blev jag
förvånad. Ja, där fanns den äldre publiken som
var unga då. Men också unga människor och
framför allt unga kvinnor. Så det var en bra
mix.
I början var ni inblandade i punkkretsarna.
Kände ni er hemma där eller hur var det?
-Punken var ju startskottet för vår musik. Vi
älskade den energin och uttrycket hos många av
banden. Men rätt snart blev den både uniform och
konform på ett sätt som vi inte uppskattade och
många av punkarna inte Göteborg tyckte vi var
udda fåglar, precis det vi ville vara, och rätt
snart bestämde vi att kalla oss för popband. Det
var ett sätt att retas, men så småningom gick vi
vidare från det och hamnade mer i den musiken vi
är i nu.
Hur ser du på punk idag, tycker du att den lever
och har du några nya punkfavoriter?
-Det är ju en fantastisk rörelse som både verkar
i ett här och nu och som hyllar sina rötter.
Mitt möte med unga punkare gör mig glad, det
finns ett engagemang och en energi, en vilja att
stå ut och upp för något. Men det har ju också
blivit en konstart, som inte bara har med
musiken att göra, med människor som odlar sina
särdrag med tatueringar och piercingar, förutom
de fantastiska frisyrerna; det är jag glad att
jag slapp då, även om jag fascineras och tjusas
av det nu. I bandväg är jag väldigt förtjust i
Göteborgsbandet Rome Is Not A Town.
Vad lyssnar du på annars idag?
-Redan då var jag en allätare med jazz från
föräldrahemmet blandat med Hasseåtage, Povel
Ramel och svenska och amerikanska standard. Till
det kom popmusiken med Beatles, den tyngre
rocken och symfonirocken, som jag var väldigt
inne på i början på 70-talet. Så 2016…?
Radiohead, bäst ju nu.
Er nya skiva är en riktigt bra skiva fylld med
postpunk(för det är väl så musiken borde
kallas). Den är tung och känns ibland lite mörk.
Vad inspirerade er till denna skiva? Vad
inspirerar till texter överhuvudtaget?
-Det var viktigt att knyta an till det Kai
Martin & Stick! som vi var då vi slutade. Jag
var då 28 år, levde under kalla krigets hot och
en polariserad värld med länder som sällan
vilade på hanen, lättretliga och odlande ett
prestigetänk som gick alldeles för många
generationer tillbaka (läs Mellanöstern). Det
var knepigt, musiken skulle laddas med energi
och texterna skulle andas desperation. De första
låtarna vi gjorde var ”Skriet” och ”Fattar
(ingenting)” (båda spelade på Liseberg och
Henriksberg 2014). ”Skriet” är ju en låt som
ångest kopplad till Edvard Munchs berömda tavlor
på temat och Pär Lagerkvists dikt ”Ångest” från
1916. Resten av texterna tog sin tid att skriva,
men landade väl. Jag har sedan lång tid berörts
av flyktingkatastroferna på Medelhavet och ville
skriva något om det, så kom texten blev
”Strändernas svall” till, låten som inleder
albumet och som det också gjorts en video till.
Det som kanske är mest skrämmande är att de
texter som jag skrev på 80-talet har sin
relevans 30–35 år senare. Så egentligen var det
rent tematiskt inte så märkligt att närma mig
den stämning från då här och nu.
Hur många från förr är med i gruppen idag?
-Ronny Rock Svensson, Gomer Explensch och jag
har varit med på alla inspelningar. Georg
Cremonese har varit med sedan 1983. Markus
Larsson, keyboard, och Alex Gabay sedan 2012.
Berätta lite om varje person, vad de jobbar med
och deras bästa respektive sämsta sidor?
-Georg Cremone, gitarr och låtskrivare. Jobbar i
musikaffären MUG i Göteborg och som producent
och inspelnings- samt livetekniker. Är en
renässansmänniska. Det han inte vet är inte värt
att veta, är vetgirig och en enastående
gitarrist och människa. Drog ett jättelass under
inspelningen och produktionen av albumet. Kan
vilja bestämma för mycket, vilket kan bli
krångligt i ett band där alla vill bestämma
mycket. Alex Gaby, basist och låtskrivare.
Jobbar på Bengans. Är son till skådespelaren
Micha Gabay, som spelade med förre Kai Martin &
Stick!keyboardisten Tony Vibrato (Mats Landahl)
på 60-talet. Alex är en ytterst kompetent
basist, som förstår bandets komplexitet och har
bidragit enormt till vår uppdatering av sound.
Turnerade världen runt med bandet Noxshi fram
till 2010. Kan hemfalla åt negativism när oturen
slår till med full kraft. Men han är pragmatisk
och hittar lösningar. Markus Larsson, keyboard.
Jobbar på Volvo som ingenjör. Är otroligt
nyfiken på att utforska retrosound och har
bjudit upp utmaningen med att återskapa och
nyskapa Kai Martin & Stick!:s musik. Tiden
medgav inte låtskrivning den här gången, men där
finns resurser. Flink i fingrarna och hjärnan.
Vill inte ta så stor plats, vilket man måste
göra i det här bandet. Gomer Explensch, saxofon
och låtskrivare. Konstnär. Det finns ingen som
spelar sax som han och han är bäst. Dessutom en
scenpersonlighet av rang. Utan honom inget Kai
Martin & Stick!, det är helt klart. Lider av
studionervositet och strulighet, men väger upp
det med en fantastisk personlighet och
älskvärdhet. Jag har spelat med honom sedan
gymnasietiden. Ronny Rock Svensson, trummor.
Filmskribent och -recensent. Kan allt om film
och musik, kan tala i timmar om detta.
Fascinerande. Är en stadig batterist, som gjorde
storverk i studion. Är en samlare av rang,
vilket kan bli lite för mycket. Kai Martin,
sångare, textförfattare och låtskrivare.
Journalist, men arbetslös för tillfället. Har en
säregen röst, som adderar ytterligare profil
till bandets musik. tycker om att stå på scen,
men är helt värdelös på att komma ihåg texter.
Ni har ju varit med om en hel del i er karriär?
En gång var ni idolband i Starlet, hur gick
detta till? Ni är väl inte bandet som var så
känt egentligen?
-Just den bilden togs av en frilansfotograf
efter en spelning på Studion i Stockholm under
”Röd plåt”-turnén. Men hur den hamnade som
idolbild i flicktidningen Starlet är en gåta.
Vilken är den roligaste spelningen ni har gjort,
förr i tiden och nu?
-Vi var bokade på en festival i Uppsala under
”Röd plåt”-turnén med Siouxsie & the Banshees
som huvudakt. Precis innan vår spelning kommer
arrangörerna med panik i ögonen och förklarar
att Siouxsie ställer in. Arrangörerna ville
berätta detta pronto, men vi sa ”gör det efter
vår spelning”. Vi går in och gör ett
triumfatoriskt gig inför 3000 personer,
arrangörerna berättar efteråt att de som vill
kan får tillbaka pengarna. Endast en handfull
gjorde så och vi fick beröm för att ha räddat
festivalen. 2015 spelade vi på Gröna Lund, hade
Charles Trenets klassiska schlager ”La mer” som
intro till ”Strändernas svall” och gjorde sedan
vår förmodligen bästa spelning någonsin. Det var
kraft och eufori, energi och närvaro med ett
ljuvligt publikgensvar.
Om du kunde välja fem band, levande och döda att
ha en konsert tillsammans med Kai Martin &
Stick, vilka fem skulle du välja?
-Haha, vilken möjlighet. Vi fick aldrig öppna
för Simple Minds, det vore på sin plats. Jag har
en dröm om att få spela med Makthaverskan. Att
spela med Magazine vore heller inte dumt. För
att reta Ronny skulle det naturligtvis vara
toppen att lira med Håkan Hellström. Public
Image är ju ett enastående vitalt band, som inte
heller skulle vara fel att spela med.
Är det aldrig någon som retat sig på att bara
ditt namn syns i bandnamnet?
-Det är det säkert.
Hur kom detta bandnamn till egentligen, finns
det någon rolig historia bakom det?
-Vi började som Stick!, för att det lät punkigt
och bra. Men, som jag svarade ovan, blev
punkkostymen för trång. Vi ville mer. Så
inspirerade av Elvis Costello & the Attractions,
Graham Parker & the Rumours, Siouxsie & the
Banshees, Ian Dury & the Blockheads bestämde vi
oss för Kai Martin & Stick!…
När vi träffades sade du att du hade en massa
skivor som du borde rensa bort hemifrån, varför?
Hur ser du på ”moderna ” saker som nedladdning ,
Spotify etc?
-Anledningen till att jag vill rensa är att jag
fastnar i prylar som tar plats. Egentligen när
jag en minimalistisk dröm om att bara ha det
väsentliga. Inte bara jag lever i ett överflöd
och det är tankar jag brottas med varje dag, men
allt har fastnat i ett slags limbo. Jag säljer
precis min Märklinjärnväg, som legat i källaren
i årtionde. Ändå smärtar det. Det är ju inte
riktigt riktigt. Alldeles för många skivor har
jag av sentimentala skäl och lyssnar aldrig på.
Varför då ha kvar dem…? Spotify är helt ok och
en guldgruva för den som vill utforska musik.
Men jag kan, precis som då jag var rädd för
oändligheten i rymden som liten, var skrämd av
gränslösheten i musik. Sedan tycker jag det är
märkligt att de som komponerar musiken får
tillbaka så lite för detta. Spotifygrundaren
Daniel Ek är stormrik för sin idé, men banden
och artisterna som gjort det möjligt sitter inte
riktigt i samma sits. Gratis är gott, men det
hjälper knappast de som skapar musiken eller,
för all del, filmerna.
Du gjorde en soloskiva också för några år sedan,
berätta lite om den, den skiljde sig lite från
bandets skivor?
-Jag skrev inte musik på flera år, för det jag
gjorde efter Kai Martin & Stick! inte blev
tillräckligt bra. Men några låtar smög sig in,
en och annan låt gjorde jag demoinspelningar av.
Först i slutet av 90-talet började det rinna
till, jag träffade Mattias Bylund (arrangör och
producent, som i februari fick en Grammy för
sitt samarbete med Max Martin i produktionen av
bland andra Taylor Swift). Vi började göra demos
ihop och plötsligt så hade han producerat en som
lät så bra att jag sa ”Vi måste göra en skiva!”.
Det blev popmusik för fullvuxna, som jag kallade
det, inspirerad av Svante Thuresson, Bo Kaspers
Orkester, Mauro Scocco, Peter LeMarc med flera
och albumet ”Sol på svenska”, där titeln är en
lek med Jan Johanssons ”Jazz på svenska”, där
jag tog bort o-et i soul för jag är bara i
närheten av verklig soul.
Hur tycker du det är att leva i Sverige idag,
politiskt etc? Black Ingvars spelar inte för SD
och liknande, kan du tänka dig att ert band
skulle kunna ta ställning för något politiskt?
-Vi lever i en märkligt självupptagen tid där få
vill dela med sig, men desto fler vill spegla
sig i sin egen förträfflighet. Det är otäckt och
reflekterar sig i politiken, där vi har en vek
vänster som blundar för mycket av problemen och
en höger som lutar sig mot en förfalskad
historia. Trump och Jimmy Åkesson odlar samma
märkliga brist på kunskap med att prata om att
göra länderna stora igen. Faktum är att vi har
sällan haft det så bra, men vi vill bara inte
dela med oss till de som har det sämst,
samtidigt kan jag tycka att vi är väldigt veka i
vår assimileringspolitik. Ingen människa mår bra
av att inte veta vilka gränser som finns, hur
viktig jämlikheten är i Sverige (den har det
kämpats för i över hundra år och måste
fortfarande kämpas för, märkligt nog, i alla
läger) och varför internera…? Skapa jobb, högt
och lågt. Det fungerade på 60-talet och jag
inbillar mig att det fungerar nu. Sedan har vi
och kommer alltid att ha ett krig mot fördomar,
som måste föras. För att inte prata om hatet,
som odlas även utanför nätet och sociala forum.
Vem vill leva med hat…? Och hur orkar de odla
sin bitterhet? Där finns ju knappast någon
lösning.
Vilken är er mest politiska låt?
-Jag skulle nog säga ”Rör, rör, rör dig nu”, som
skrev i skuggan av kärnvapenupprustningen i
början på 80-talet, som gav väldiga
motdemonstrationer i Västeuropa med final i
Amsterdam med nära en halvmiljoner demonstranter
1981. Något som bland annat fick mig att skriva
låten. Men även ”Ljug för mig” på [utan titel]
är politisk, precis som ”Jeriko” på ”Simmarna”,
om israelernas attack mot ett flyktingläger
söder om Beirut med oerhört många dödsoffer.
Politik och musik, hör det ihop eller är det
bara dumt att blanda ihop dem?
-Popmusik och kärlek är ju en bra förening. Men
det är klart att budskap i texter måste vara
vidare än så. Så ja, det är självklart att
blanda in politik i musiken.
Bästa
politiska band?
-Gang of Four var/är ett fantastiskt band.
Specials likaså, där fortsättningen med Jerry
Dammers i Specials AKA och låten ”Nelson
Mandela” är ett bra exempel. Nu… nja, jag kan
nog sakna band som är konsekventa och högljudda
i sina åsikter. Men, utan att vara förtjust i
hans musik, är det modigt av Niklas Strömstedt
att göra det ställningstagandet mot SD, som han
gjorde i ”Så mycket bättre” förra året.
Fem favoritskivor ? Fem Favoritkonserter?
-Det svaren varierar nog efter både dag och
humör. Men ok… Beatles: ”White album” –
innehåller allt. Magazine: ”Secondhand daylight”
– smutsig skönhet. The Blue Nile: ”Hats”
–sentimentalt vemod och storslagenhet. Billie
Holiday: ”Lady sings the blues” – sårig smärta,
makalös musik. Björk: ”Debut” – egensinnigt,
smart, skönt. Hunters & Collectors, Hultsfred
1988 – vackert, skevt och ljuvligt. Nick Cave &
the Bad Seeds, Q Club, Göteborg, 1990 – hårt,
tufft och obevekligt. Simple Minds, Kåren,
Göteborg 1981 – omtumlande, kraftfull och
bedårande statiskt. Sinéad O’Connor,
Scandinavium, 1991 – känslomässigt stark,
musikaliskt imponerande. Håkan Hellström,
Rockefeller, Oslo 2002 – extatisk, frentetiskt,
hängivet.
Vilken var den första skivan du köpte? Och den
dyraste?
-Första skivan jag köpte var singeln ”Dream a
little dream of me” i Skiölds skivaffär vid
Skanstorget 1969. Dyraste…? Ingen aning.
Var det viktigt att få ut er skiva i fysiskt
format? Varför bara vinyl?
-Ja, så mycket tradionalister är vi. Tanken var
att också få ut den på cd, men vi hade inte råd.
Berätta något riktigt roligt som hänt under de
år som ni spelat?
-Roligt?! Kai Martin & Stick! är ett allvarligt
band (skratt). Det händer ju alltid saker när
man är på turné och mycket av det blir nog mer
internt kul än vad det funkar offentligt. Men
när vi skulle avsluta ”Röd plåt”-turnén fick vi
problem. Finalen i Oslo var nödvändig för att få
ekonomi på det hela, men basisten Heinrich
Höffgen, fick vattkoppor och hade 40 graders
feber. Han sa ändå ok till att spela, vi åkte
iväg med honom nedbäddad och med
febernedsättande. Soundchecken fick göras utan
honom, som sov på det närliggande hotellet.
Problemet var att han skulle inleda showen och
han såg för jävlig ut med bölder i hela
ansiktet. Intromusiken drog igång, han går upp
på scen, spelar med ryggen vänd mot publiken.
Logen ligger så att vi är tvungna att gå genom
publiken för att nå scenen och när jag ska kliva
på vänder han sig om. Synen är förskräcklig, i
strålkastarljuset ser han ut som en spetälsk,
tungan hänger, pannan badar i svett. Men han
klarade det, även om vi den gången höll giget
kort.
Framtidsplaner för bandet?
-Spela mer, göra nya låtar och se om vi får råd
till fler inspelningar.
För dig själv?
-Jag är arbetssökande efter 35 år på GT, så tips
mottaget med tacksamhet. I övrigt spelar jag
hockey, står i mål som jag alltid har gjort.
Skriver på min blogg kaimartinblog.com…
Visdomsord?
-Våga vara dig själv och lita på den du är.
Nåt att tillägga?
-Tack och glöm inte att lyssna på Kai Martin &
Stick!s nya album [utan titel], det första på 31
år; det är du värd. |