Tyska Death by Dissonance kallar sig för ett
modernt metalband. Jag kan hålla med men jag hör
också mycket gamla deathmetalinfluenser här.
Intervjun gjordes i juni 2020.
Berätta
lite historien om gruppen?
-Death by Dissonance bildades 2013, vid den
tiden med en något annan sättning. Vi har redan
skapat musik i olika konstellationer tidigare
men med Death by Dissonance ville vi att allt
skulle vara "mer allvarligt" den här gången. Vi
bildade en lineup och uppnådde snabbt en viss
popularitet på den lokala scenen med våra första
spelningar. Från början ville vi ha ett band med
två frontsångare. Med lanseringen av
Antisyndrome EP 2017 släppte vi våra första
inspelningar. DbD är också nära kopplat till
besättningen runt bandet och delar spelningar,
och musikalisk kreativitet med dem. Efter ett
riktigt bakslag, gitarristens Nicos död, släppte
vi vårt första album Epitaph i slutet av 2019.
Vi är tillbaka på scenen med vår nya
familjemedlem Robin
nu och är mycket hungriga på repetitioner,
spelningar och låtskrivning.
Berätta lite om varje medlem i gruppen just nu,
ålder, familj, arbete, intressen och något
dåligt om alla? Tidigare band? Andra band vid
sidan? Vad hände med Nicolai?
-Jona: 26, studerar audiovisuella medier och
håller på med sitt examensarbete om ljud,
akustik och artificiell intelligens. Älskar att
lyssna på musik och att själv skapa musik, han
är också producent av elektronisk musik som "Jona
Davis". Som han säger kan hans handlingskraft
ibland vara irriterande såväl som hans och Deans
dumma idéer när de blir berusade.
Johannes: Ålder 24, musikproducent/mixare.
Intressen utanför musiken: schack, Red dead
redemption 2, skateboardar som en gud.
Dean: 25, Snickare, gillar att campa med sin
flickvän och VW Beetle, naturmannen, kan
ignorera allt omkring sig och kan inte
tillbringa en kväll med Jona utan att bli full i
slutändan.
Max: 27, lärare och intresserad av att vandra
eller att vara utomhus i allmänhet, Tavla, äta
god mat, Krav Maga och naturligtvis öl. Han
påstår sig irritera alla andra med sin
opålitlighet, ibland är han en lat jävel! Innan
DBD sjöng han för ett annat band med några
killar från min skola som hettt Naturtrüb. Det
var deras första musikaliska försök, ”vi hade
lite idéer, men ville verkligen spela metal”!
Robin: 30, är en mediedesigner av
överlevnadsskäl och en passionerad bartender.
Annars älskar han att dricka, musik och dricka
lite mer. Innan han blev en del av Death av
Dissonance, brukade han delta i olika band och
projekt. Jan: 27, studerar klassisk musik och sånger i olika körer och spelar i orkestrar. Nästan hela hans liv handlar om musik, även om han är politiskt aktiv, tycker om att dricka lika mycket som alla andra och älskar att vara ute i naturen, om det finns någon tid kvar. Kallas också "Bandhitler" på grund av hans mycket strikta idéer, hur något och särskilt DbD ska låta.
Nicolai led alltmer
av depression och påverkan från den materiella
världen. DbD har alltid varit en perfekt plats
att stänga av det. Tyvärr beslutade Nico att
inte fortsätta livet. Det träffade oss alla
mycket hårt.
Jag kan höra mycket
olika influenser men mest gammal death
metal-musik? Favoriter från förr? Ni kallar det
modern death metal?
-Det är faktiskt
några få konkreta influenser från death
school-metal som ingår i låtskrivandet.
Åtminstone finns det en viss råhet som är typisk
för ljudet från DbD som också är en del av många
old school death metal-sound. Eftersom det också
finns element över från andra genrer,
transporterar vi traditionell death metal till
något nytt.
Death by Dissonance
är ni nöjda med namnet? Hur kom det upp?
-Vi gillar
verkligen bandnamnet. Jag tror att Jan kom på
idén och vi tyckte att namnet var ganska coolt
direkt. Det är faktiskt ganska chockerande hur
bra namnet passar, med tanke på vad som hände
med Nicolai.
Vad är det bästa med att spela live?
-Under spelningen finns det en galen energi i
arenan, mellan oss och publiken. Varje show är
unik och därför är det en fantastisk upplevelse
varje gång. Vi är kära i alla människor på våra
konserter, så det är fantastiskt att träffa nya
människor och träffa vänner.
Och var är bäst att spela? Och det värsta
stället?
-Det finns inget dåligt ställe att spela en
show! Vi har redan spelat på många olika platser.
Att spela utomhusshower är väldigt coolt, men
det är också de små klubbspelningar där bandet
och publiken är mycket nära.
Hur är det att spela den här typen av musik i
Tyskland just nu? Vilka typer av band har ni
konserter tillsammans med?
-Vi har en otrolig stor och mångfaldig metalscen
i Tyskland, oavsett vilka preferenser du har så
kommer du alltid hitta ett band som passar din
smak. I vår hemstad Stuttgart finns det en
livlig hardcorescen och förutom oss också ett
gäng andra band som spelar metalcore, death
metal och modern metal.
Hur skulle ni beskriva er musik med tre ord?
-Rasande, dyster och tung. Ibland också
känslomässig.
-Punk har många olika betydelser för människor,
så det är levande individualism. För oss betyder
det att leva som du verkligen är och säga högt
vad du tycker och inte leds av konstruktioner
som stat, kapitalism och materialism. Och ibland
är det kanske bara att sitta i baren hela natten,
ha en bra kväll med vänner och dricka så mycket
öl som möjligt. Och snubblar sedan hem på
morgonen med en stark lukt av alkohol och
solglasögon på.
Vilken låt/album eller grupp var det som tog er
in i musik och att spela musik själv?
-Det är ett stort utbud av band och artister för
var och en av oss. Allt från Green Day, Black
Sabbath, Suicidal Tendencies och KoRn till
Tchaykovski eller Bach.
Vad ska en ung kille göra idag för att chockera
sina föräldrar som vi gjorde när vi var små? De
har redan sett allt ;-)?
-Vara borta i tre dagar och stäng av din
mobiltelefon. När du kommer tillbaka, klättra
full på taket på natten för att du inte hittar
husnyckeln. Vår trummis Vougi säger att han
aldrig kommer att glömma minen i mormors ansikte
när han sa till henne att han skulle bli vegan.
Om du är cool med dina föräldrar, bara ta dem
med för att visa långfingret till världen!
-Livet i Tyskland är ganska bekvämt, men den
politiska förändringen till höger i Europa finns
också i Tyskland. Tyvärr har vi problem med
rasism, antisemitism och sexism här.
Höger-högerrörelsen lyckades flytta hela den
politiska diskursen mer till höger än vad den
borde vara här igen.
Om koronaviruset: Ur politisk synvinkel leder
viruset till många konspirationsteorier, som
ofta är en grogrund för farliga högerrörelser.
Finns det några bra band från Tyskland just nu?
Är punkscenen/metallcenen/hardcorescenen stor?
Hur är det i din hemstad?
-Det finns flera väldigt bra band som spelar
liknande stilar som vår. De mest kända måste
vara Heaven Shall Burn, Caliban eller Neaera.
Men det finns också starka nykomlingar som våra
vänner i Unredd, som just släppte ett riktigt
sjukt bra album. Andra bra band är Der Weg Einer
Freiheit, Deathrite och Downfall of Gaia.
Vi har en ganska stark scen i Tyskland och vi
älskar särskilt scenen på vår hemmabas i
Ludwigsburg och Stuttgart.
Vad vet ni om Sverige? Har ni varit här någon
gång?
-Vi har hört att det är absolut omöjligt att
köpa alkohol utan att ruineradig själv. Bortsett
från detta är Sverige ett vackert land, har en
mycket vänlig och lugn atmosfär. Jona och
Johannes har redan varit i Sverige på semester
och verkligen haft en bra tid.
Har ni hört några bra band från Sverige?
-Vi vet inte var vi ska börja, det finns så
många fantastiska band från Sverige! I Flames,
Meshuggah, Bloodbath, Soilwork, Entombed,
Disfear, Morbid, Dödsrit, Skitsystem, Grave, ...
Era texter, vem gör dem och vad påverkar er? Ni
sjunger på tyska ibland, varför inte alltid
tyska ??
-Jona och Max skriver texterna. Vi bearbetar
livets mörkare sidor, ofta på ett metaforiskt
sätt. Det fungerar som en ventil för all negativ
energi du måste möta i livet. Vi har aldrig haft
diskussionen för att begränsa oss till ett språk.
Vi tror ibland att de engelska orden passar
bättre för ett visst uttryck, och ibland är det
de tyska.
-Det kommer inte att vara "fred, glädje och
pannkakor" -sånger för oss, världen är alldeles
för fucked-up för det. Du kommer inte heller
höra något av den patriotiska skiten från oss.
Politik och musik, går det hand i hand? Vilken
är er mest politiska låt? Är det viktigt att få
fram era åsikter i musik?
-I vår musik uttrycker vi vad som berör oss:
Känslor, ilska men också sociala eller politiska
frågor. Vi har några låtar som tematiserar
politiska frågor, svårt att säga vilket är den "mest
politiska" låten. Det finns till exempel "We Are
The Rats", som handlar om ämnet gentrifiering,
"Spit on you", en sång om polisbrutalitet eller
"Slaughterhouse", som handlar om djurens
rättigheter.
Bästa politiska band/artist?
-Det finns många fantastiska band, några
internationella kända, några från Tyskland i
mycket olika genrer: Ton Steine Scherben, Rio,
Waving the Guns, NoFX, Hanns Eisler, Rise
Against.
-Säkert! Musik kan fungera som en förstärkare
för alla känslor du känner eller ibland ändra
ditt humör helt. Om det kan ändra hur du känner
dig, finns det ingen tvekan om att det kommer
att påverka vad du går igenom i livet! Särskilt
i kombination med starka texter!
Din favoritplatteomslag alltime? Vem gör
erskivomslag? Och har ni några bra skivbutiker i
er hemstad?
-Deep Blue av Parkway Drive, The Dusk in us av
Converge eller Meta av Car Bomb är fantastiska
konstverk.
Vår gitarrist Robin gjorde omslaget för vårt
album! Han är en grafisk formgivare så det är
inte så förvånande. Han tog några coola bilder
av Regina (vår skyltdocka) och vi gillade
verkligen hur fotona såg ut så vi satte dem på
omslaget. Vi tycker att det är en bra visuell
passform. Och det är vettigt metaforiskt,
eftersom vi tillägnade skivan till Nicolai, som
också var den som gav oss skyltdockan och
stylade den.
Det finns två stora skivbutiker i Stuttgart,
Cheap Trash Records och Second Hand Records.
-Ja, det är absolut viktigt för oss att erbjuda
fysiska inspelningar. Förutom alla
streamingtjänster känns det också bra att hålla
en CD i handen eller bläddra igenom en booklet.
Efter att ha producerat ett album är det en
fantastisk känsla att ha slutprodukten som något
haptiskt. Vår sångare Max gillar kassetter, men
det finns förmodligen inte tillräckligt många
människor som är intresserade av kassetter eller
skivor att det skulle vara vettigt för oss att
producera dem.
Berätta en rolig sak som har hänt under er
karriär och under någon spelning?
-En gång hyrde vi en skåpbil för att köra till
Weimar för att spela en spelning. Efter timmar
med kul och körning kom vi äntligen fram men
fick inte komma in på platsen av någon konstig
anledning. Så vi gick för att äta och dricka,
tog en rundtur genom staden. När vi återvände,
startade vi och började spela. Rummet var ganska
litet och packat med människor. Efter några
låtar var det den mest galna moshpiten jag
någonsin har sett i mitt liv, en pool av blod,
tavlor som föll från väggarna, en kille som
kastades in i mitt trumset, det var rent våld.
Och då gick strömmen. Vi fick på något sätt
tillbaka den och fortsatte. Sedan slogs strömmen
av igen, och ingen där försökte
hjälpa oss att fixa den. Sedan var det
någon allvarlig spänning mellan en av oss och
killen i baren, som slutade med några elaka ord,
spottande och att vi kastades ut. Det slutade
med att vi fick köra hela vägen tillbaka till
Ludwigsburg samma natt. Jag är inte säker på om
det räknas som en rolig sak, men det var en
ovanlig konsertupplevelse säkert! Jag har
fortfarande en cymbal med några killars blod på
från den natten.
En annan gång spelade vi på en bandtävling under
våra tidiga år och blev diskvalificerade, för
Nicolai ville spela helt naken, vilket var hans
form för konstnärligt uttryck den kvällen. Alla
i publiken älskade det, förutom domarna.
Hur ser er publik ut? Vilka människor saknar ni
på era konserter? Vilket är det största bandet
ni någonsin har spelat tillsammans med?
-Vi har en väldigt varierad publik: Metalheads,
punks, Hardcore- och Slam-Dudes, varje ålder,
alla kön. Och vi gillar det. På några
spelningarhar vi träffat mammo också som frågade
oss om merch för babys, det är fantastiskt!
Vänligen ranka dina fem favoritskivor, fem
favoritkonserter och fem viktigaste sakerna i
livet?
-Skivor:
Jona: Suicide Silence
- The Cleansing, Marilyn Manson - Antichrist
Superstar, Slipknot - Vol. 3 (Subliminal
Verses), Chelsea Grin - Desolation of Eden,
Parkway Drive - Deep Blue
Jan: Anaal
Nathrakh - The Whole of the Law, Igorrr - Savage
Sinusoid, Vulfpeck - The Beautiful Game, Flying
Lotus - Cosmogramma,
Johannes: Citizen -
Everybody is going to heaven, Deftones -
Saturday Night Wrist, Bloodbath - the fathomless
Mastery, descendents - Everything Sucks, Emil
Bulls - Phoenix
Dean: Linkin park-
meteora, Green day- American idiot, Bring me the
horizon - suicide season, Architects--lost
forever/lost together, Death by
Dissonance-Epitaph
Max: leeway- Born to
expire, all out war-self titled ep,
adolescents-blue album, ton Steine Scherben-
keine Macht für niemand, motorhead-ace of spades
Jona: As Blood Runs
Black, Neaera, Limp Bizkit, Slipknot, Despised
Icon
Jan: Gustav Mahler,
2nd symphony, Anaal Nathrakh, Thy Art is Murder,
Stravinsky, Symphony of Psalms, Death by
Dissonance
Dean: Metallica,
Green day, 30seconds to mars, Architects,
Marylin manson
Dean: Mat, kärlek,
natur, musik, mat
Första, senaste och dyraste skivan som någonsin
har köpt?
-Dean:
Första: Green Day - American idiot
Senaste: Unredd - Second Self
Max:
Första: Unleashed-Where no life dwells
Senaste: HC Baxxter- Selftitled
Dyrt: Jag vet inte
Jan:
Första: Nightwish: Over the Hills and far away
Senaste: Super Satan - Menetekel (förbeställd)
Är det tråkigt med intervjuer? Är det mycket
intervjuer?
-Det är inte tråkigt, vi gillar att prata med
människor som är intresserade av vår musik.
-Vi gillar inte när kritiker skriver om något de
uppenbarligen inte tycker om att lyssna på, till
att börja med. Varför bry sig? Som sagt, vi
klarat oss ganska bra hittills, vår största och
minst förväntade recension finns i Metal Hammer!
Vi gillar att läsa dem, eftersom du får ett nytt
perspektiv på din egen musik. Om något är
konstruktivt negativt lär du dig alltid något av
det. Det säger att saker som dina vänner
förmodligen är för artiga att säga till dig
direkt!
Vilka band jämför folk er med, är det tråkigt
att folk jämför er med andra band eller är det
förståeligt?
-Det har varit många konstiga jämförelser, i de
flesta fall känner vi oss ärade att bli jämförda
med välkända artister. Ur musikalisk synvinkel
verkar några av dessa jämförelser vara lite
ogrundade, men alla har egna intryck, så det är
okej.
Om du kan välja fem band från tidigare och både
gamla och nya och både döda och levande band att
ha en konsert tillsammans med ert band. Vilka
fem hade du valt?
-Jona: Early Suicide
Silence, Slipknot, KoRn, Neaera, Rage Against
The Machine
Dean: Gamla Bmth,
Gamla Suicide silence, In other climes, Marylin
Manson and Lady gaga
Robin: Korn,
Slipknot, Limp Bizkit, Static X und Sevendust…
2000er New Metal hela vägen!
Jan: Igorrr, Anaal
Nathrakh, Portishead, Lantlôs, Flying Lotus.
Johannes: Metal är en ventil för många
människor, men jag vet inte om det verkligen
korrelerar med att vara trevlig. De flesta metal
fans jag känner är trevliga människor, så
kanske? Jag antar att det beror 100% på vad du
känner och vad du lyssnar på. För mig
intensifierar den bästa musiken alltid vad jag
känner. Att vara i det här bandet, där alla
låtar är resultatet av att någon känner sig
hjälplös, arg, besviken och skadad berättar bara
hur mycket detta är ett sätt att klara livet på.
Vilken är den konstigaste frågan ni någonsin har
fått i en intervju?
-Den här.
Vilken är frågan du vill ha men du aldrig får.
Fråga den och svara på den?
-Fråga: "Kan jag ge dig mitt hus, min studio och
alla mina pengar?"
Svar: "Ja"
-Världsdominans!
För dig själv?
-Världsdominans med DbD.
Visdomsord?
-Johannes "Det är vad det är" (- Future Franz)
Dean: Låt regnet falla
Jan: Kommunismen kommer att vinna.
Något att lägga till?
-Kanske muskotnöten. Detta ger många grönsaker
och grytor en speciell touch. Skämt åsido: Tack för intervjun! Hoppas vi träffas på en konsert i Sverige någon gång. |