|
Ragnar från gruppen Crash Nomada skriver att
denna intervju föll mellan stolarna som han
uttrycker det men nu är den här i alla fall.
Mars-2019
Lite historia om gruppen? Varför tog det så lång
tid mellan skivorna?
Sara:Det är ett enormt projekt att göra en så
här ambitiös och genomarbetad platta.
Ragnar::Den här gången ville vi göra en skiva på
traditionellt vis med producent, mycket
förarbete och inspelning live i studion. Och det
har tagit tid, vi har haft över 40 låtar under
fem års tid, varav 10 valts ut till albumet.
John:Själva inspelningen tog bara tre dagar, vi
satte allt live i studion.
Berätta lite om varje medlem, band före och band
bredvid?
Jag heter Sara Edin, spelar fiol, och är
frilansmusiker sen 1990-talet. Spelat med
...många! Just nu är jag fast medlem i ett annat
band, svart kabaret, Lindy & Bon Bon Band.
Jag heter Ragnar och började spela i punkband i
börja av nittiotalet. Har efter det spelat med
olika band och som gatumusiker. Har primärt
spelat med gänget i Crash Nomada sedan 2003.
Jag heter John, jag var med från starten 2003,
då lät det annorlunda, det var kul men vi är
bättre nu.
Jag kan höra mycket folkmusik och gypsypunk etc,
hör jag rätt? Men jag tycker att ni har en hel
del raka punklåtar nu också?
Ragnar: Ja precis. Vi har alltid gillat att
blanda stilar och intensitet, en del låtar blir
mer renodlat folkiga och en del låtar kanske
lite rakare och punkiga men ändå med akustiska
instrument.
Sara: Det är alltid bäst att spela just nu.
“Förr” är bara ett minne och framtiden är en
fantasi.
Crash Nomada, är ni nöjda med namnet? Om inte
det bästa bandnamnet hade varit upptaget, vilket
namn hade ni valt då? Jag menar vilket är det
bästa bandnamnet?
Ragnar: Ja det är vi. Det vi tycker är bra med
vårt bandnamn är att det funkar på många språk
och trots att det egentligen inte betyder något
förhoppningsvis ändå ger en fingervisning om
musiken på något sätt. Crash som något intensivt
och explosivt och Nomada som en blandning av
nomad och armada, något nomadiskt och rörligt
men också lite nautiskt piratigt.
Vad är det bästa med att spela live?
Sara: Att det händer precis där och då, vi är
alla tillsammans, bandet och publiken, och
kopplar ihop våra hjärnvågor i musiken.
Var är bäst att spela, var är sämst?
Sara: Varsomhelst där ljudet är bra och publiken
är med är det bra att spela.
Hur skulle du beskriva er musik med tre ord??
Ragnar: Intensivt, dansant och förhoppningsvis
intressant.
Vad betyder punk för er, är det bara ett ord
eller är det en livsstil?
Sara: En attityd av självständighet, frihet och
energi.
Ragnar: För mig handlar det i grund och botten
om snabb och stökig musik som berör och är
engagerad. Begreppet livsstil orkar jag inte
med.
Hur tycker ni det är att bo i Sverige idag,
politiskt? SD KD M?
Ragnar: Ur ett globalt perspektiv är det toppen
att bo i Sverige politiskt. Vi har demokrati och
yttrandefrihet. Sen är förstås högerpopulismen
oroväckande.
Spelar ni något utanför Sverige?
Ja vi brukar spela en del utomlands, främst i
England men även andra länder i Europa.
Era texter, vad influeras ni av? Aldrig på
annan språk än svenska?
Ragnar: Vi skrev en del på engelska förut och
sjunger även lite på spanska och tyska ibland.
Men på den nya skivan är det svenska som gäller.
På den nya skivan har jag velat berätta
berättelser mycket mer än tidigare. Berättelser
som är förankrade i samtiden men ändå kan vara
historiska. Många av texterna handlar om Europa
och världen, men även om historiska personer,
mytologi och religion. Exempelvis i låten
Mälaren sjunger jag om den sjön och platsen och
vad den betyder för mig, men låten handlar också
om resor, migration och vikingar.
Politik och musik, hör det alltid ihop? Vilken
är er mest politiska låt?
Ragnar: Jag brukar undvika ordet politik i
musiksammanhang även om jag förstår att det ofta
används i positiv bemärkelse. Det är ju bara ord
egentligen, men jag föredrar att säga att vi är
socialt engagerade. Konst kan aldrig vara
politik, det politiska borde bli mer
konstnärligt, men inte göra oss konstnärer till
politiker. Då får man ofta slentrianideologiskt
och plakatpolitiskt tråk. Jag har velat berätta
berättelser som är på riktigt, nästan
journalistiskt, på den här plattan, och för mig
säger de berättelserna i sig mycket mer om
samhället och världen än politiska slogans eller
tomma ställningstaganden på sociala nätverk. Vår
mest politiska låt är nog låten
Det här är ditt liv på senaste plattan. Just
för att den är emot den samtida
identitetspolitiska vurmen för att politisera
och applicera ett ideologiskt raster på
tillvaron. Om livet och musiken ska reduceras i
låsta ideologiska förklaringsmodeller tappar vi
magi och kreativitet.
Bästa politiska band/artist?
Sara: Kanske Victor Jara, som mördades av juntan
i Chile 1973.
Ragnar: Ja precis, i den mån begreppet politik i
samband med musik är positivt för mig är det hos
sådana hjältar som kämpat mot exempelvis
förtryckarregimer.
Tror du musik kan ändra någons liv, då menar jag
texter etc?
Ragnar: Absolut. Annars skulle vi inte ägna oss
åt det som art, ur ett strikt evolutionärt och
naturvetenskapligt perspektiv. Rent historiskt,
under större delen av homo sapiens tid på jorden
har musik/sång/dans i rituell form varit totalt
integrerade i vår tillvaro och i hela kosmologin
kring vår överlevnad. Och därmed varit en mäktig
faktor för förändring, utveckling och
meningsskapande.
Ert omslag är riktigt fräckt på er CD, vem har
gjort det? Är det viktigt att ha ett omslag som
man förstår vilken typ av musik man spelar?
Vilken är ert favoritomslag alla tider? Ragnar: Kul att du gillar
omslaget, tack. Det bygger på ett foto av
fotografen Attila Urban, som trummisen i bandet,
Toro, har utgått ifrån och formgivit hela
omslaget kring. Om man tittar noga så hittar man
element och teman från alla låtar på skivan i
symbolerna och grafiken i hela omslaget.
Är det viktigt att få ut fysiska skivor? Vinyl
eller CD eller både och?
Ragnar: Ja absolut, både och. Delvis för att vi
såklart är vinyl och CD-vurmare. Men även om man
inte är det och bara lyssnar över internet så
tycker jag ändå att det behövs en fysisk entitet
för att ett släpp ska kännas på riktigt.
Ni har inga texter med på er CD....varför inte?
Vad handlar låtarna Bomullskrona och
Stenålderssjäl om? Ragnar:
Det är faktiskt något vi ångrar lite. När
vi formgav omslaget så funderade vi på det men
lade ner den idén. Nu när skivan är släppt har
vi märkt att det har varit stor efterfrågan på
att läsa texterna och många har uppskattat dem
vilket är jättekul. Vi har lagt upp dem på
hemsidan i alla fall. Stenålderssjäl är en
civilisationskritisk låt. Det är tveksamt om vår
historia under de senaste tiotusen åren, det som
kallas civilisation, egentligen varit så bra för
oss eller planeten. Övergången från att i
hundratusentals år levt som nomadiska samlare
och jägare till att bli fastboende har i de
flesta avseenden lett till katastrof. Men inte
bara materiellt sett, utan jag tror även att vi
har tappat kopplingen till något fundamentalt
inom oss. Låten Stenålderssjäl handlar om detta
inom ramen för en treminuters rockdänga. Vari
ligger framstegen med all så kallad civilisation
och information om det oftast leder till
förtryck och fake news? Men bortom
ytterligheterna av å ena sidan religiös
fundamentalism och å andra sidan sekulär
konsumtionstomhet tror jag att vi alla kan knyta
an till en uråldrig spirituell medvetenhet som
vi bär med oss. Ordet spirituell är kanske inte
optimalt och inte ordet själ heller, men de
funkar i brist på andra ord. Vi kan skapa något
av ingenting, i vänskapen, i mötet med andra och
i musiken exempelvis. Det behövs inte så mycket
mer. Bomullskrona är en cover på låten Cotton
Crown av bandet Sonic Youth, med svensk
översättning av texten. Den texten är ganska
mystisk och suggestiv. Den kan handla om olika
saker och det är det jag gillar med den, dess
mångbottnade skeva blandning av mysticism,
religion, berusning, kärlek och
undergroundkultur.
Hur ser er publik ut? Vad drar ni för folk?
Saknar ni några typer av folk? Kan tänka mig att
det är ganska blandat? Ragnar: Vår publik är väldigt
bred, vilket vi är otroligt glada för. Man blir
lycklig av att se den blandningen av folk som
kommer på våra gig. Det är folk från
punk/hc/rock-hållet förstås men även
hippie/reggaescenen och såklart alla från folk-
och världsmusikscenen. Och inte att förglömma,
genren vanligt folk som typ gillar att gå ut och
ta en öl och lyssna på bra musik live.
Åldersmässigt är det allt från ungdomar till
pensionärer. Vi saknar kanske urbana hipsters i
publiken, men de kan man väl vara utan.
Snälla ranka fem favoritskivor, fem
favoritkonserter? Jag ska försöka blanda genrer
lite bland allt jag lyssnar på just nu…
favoritplattor för alltid är så svårt…. mina
favoritplattor/artister just nu i början av
2019: Marianne Faithfulls nya, Sleaford Mods
senaste, sen har jag precis kommit över lite
klassiker på vinyl, Why med Discharge, Juju med
Siouxie Sioux, och en fin samlingsplatta med
grekisk rembetikomusik.
Är det tråkigt med intervjuer?
Ragnar: Det är kul, mejlintervjuer tar ju tid
men då hinner man formulera sig hyfsat.
Direktsändning kan vara lite mer stressigt och
bli stolpigt.
Är musik ett bra sätt att få ut frustration och
bli en snällare person? Är ni argare idag än ni
var yngre?
Sara: Ja. Jag är otroligt mycket snällare och
lyckligare idag än när jag var yngre för jag har
spelat flera tusen konserter sen dess.
Ragnar: Ja,musik är ett bra sätt att skapa en
meningsfull tillvaro. Har man det så blir man en
bättre människa. Att vara arg kan också vara bra
och meningsfullt, speciellt om det kanaliseras
musikaliskt. Har för mig att John Lydon sjöng
“anger is an energy…” på nån PIL-platta. Men det
är farligt om ilska blir ett tillstånd snarare
än en energi.
Vilken är den konstigaste frågan ni fått I en
intervju?
Ragnar: Blev intervjuad efter ett gig i Holland
för länge sedan då frågade de om jag rakade
armhålorna. Jag svarade att jag bara rakar den
vänstra.
Sara: Det var med ett annat band, en duo jag
hade med en kompis, i en radiointervju : ”Hur
kommer det sig att ni är tjejer?” Jag svarade :
”Vi är födda såna”
Framtidsplaner för bandet?
Ragnar: Spela lite live, göra nya låtar… Kanske
blir lite dansigare och mindre texter denna gång
vi får se. |