Jag fick Automatics nya singel från bolaget och gruppen har spelat ett tag. David Philp var så snäll när han svarade på många frågor från mig i början av februari 2021.

 

Snälla berätta lite om gruppens historia? Har ni spelat hela tiden eller har ni hållit upp? Om ni inte spelade tillsammans spelade ni i andra grupper då?

-Jag gjorde en snabb runda med The Boys med pojkarna precis som de gick från att vara Hollywood Brats. Vi spelade in fyra av mina låtar i deras lilla studio i Mornington Crescent. I slutändan passade det inte bra och jag tycker att det är rättvist att säga att de var lite längre ner på den musikaliska vägen än jag var. Men de presenterade mig för två unga te-pojkar på Phonogram-studios. En av dem var Steve Lillywhite som blev min rumskompis och vi delade lägenhet nära puben Nashville de närmaste åren, där det var en stor explosion av band och idéer i London. Jag började sätta ihop Automaticsrepningarna  på den gamla viktorianska lagret runt hörnet. det var bredvid en baconförpackare som luktade illa på sommaren. När vi började spela på pubarna gick det ganska snabbt för oss och vi fick ett spela på Marquee Club på lördagskvällen.

 

Snälla berätta lite om varje medlem i gruppen just nu, ålder, familj, arbete, intressen och något dåligt om alla? Tidigare band? Andra band på sidan?

-Det började med Ricky “Rocket” Goldstein på trummor som spelade med Stiv Bators och Sham 69 och senare med Bootleg Beatles! Walter Hacon spelade gitarr. Han fortsatte med att spela med Wreckless Eric. Bobby Collins spelade bas. Han fortsatte till Holly and the Italians.  Rick och Walter och jag är fortfarande nära men inte geografiskt. Wally finns i NZ, Rick i London och Bobby är i MIA.

Nu är bandet mer flytande. Jag har spelat mycket med Paul Crowder på trummor - han producerar dokumentärer - han gjorde 8 days a week med Ron Howard och den nya Pavarotti-dokumentären . En stor del av bandet under de senaste 20 åren har varit Jim Wirt. Han producerar, spelar bas och gör bakgrundssång. Han har också producerat Incubus, Fiona Apple, Hoobastank och Jacks Mannequin. Det finns en anknytning till Springfield Missouri där - Jim och någon  Brian Coffman spelade i ett band som heter Fools Face medan han var i Springfield och Paul gifte sig med en tjej de var skolvänner med. Mest spelar jag med vad som helst. Eftersom Jim driver en studio i Cleveland nu kommer han att lägga till en som finns där. Det finns ett ny ung kille som heter Aidan på de nya sakerna, men jag har aldrig träffat honom. Jag hade Patrick Warren med från Dylans band på Irish Blessing och Steve Ferrone från Eric Clapton och Tom Pettys band ... ... och vem som helst som intresserar mig just då.

 

Jag kan höra mycket olika influenser men mestadels bra gammal punkrock och på Irish blessing lite folkmusikstylad musik? Tidigare favoriter?

-På 70-talet hade vi inte alla kategorier de har nu. Det var bara musik du gillade och musik som du inte gillade. Och på radion kunde du höra Slade och Bowie bredvid Johnny Cash och Tom Jones, Clash, Petula Clark. Allt är så stelt nu men då var Wild Willy Barret, Elvis Costello, Tom Petty tillsammans med Jam och Flaming Groovies och Johnny Thunders. Det finns tillfällen när du absorberar influenser mestadels när du börjar och gånger du stöter bort dem - jag vill inte lyssna på andra folks musik när jag gör vad jag gör. Det förvirrar mig bara. Under den perioden när jag absorberade inflytande lyssnade jag på alla vanliga saker som Beatles, Bowie, Stones, Dylan men också engelska folkrockband som Fairport Convention och Lindisfarne. Så Irish Bless är Fairport och Lindisfarne som kommer ut 40 udda år senare genom filtret som är jag.

 

Automatics är ni nöjda med namnet? Hur kom det upp? Du var inte rädd för att något annat band skulle heta så här? Vilket är det bästa bandnamnet du vet?

-Jag kom upp med namnet. Sedan visade det sig att det fanns ett band i Coventry som hade namnet men Island-skivorna fick dem att förändras. De blev Specials och resten är historia !!

Andra band knycker regelbundet namn men om din första handling som är en förmodligen kreativ outfit är att stjäla någon annans namn, ja ... det är inte ett så uppmuntrande tecken, eller hur? Det sista bandet som stal namnet försvarade sin grej genom att säga att de hette Automatic utan "s" så att ingen möjligen kunde blanda ihop oss två. De hade en hit med en låt som heter "Monster" så jag släppte en låt som heter Monsters med ett "s" ... så ingen kunde blanda ihop de två! Min låt berättade historien om hur de pratade med mig och ignorerade varningarna och fick gå ifrån bolaget och jag tror den  är den första riktiga konceptuella låten. Punkandan lever vidare. Profetian i låten blev verklighet och strax efter det släppte bolaget dem.

 

Vad är det bästa med att spela live? Saknar du det nuförtiden när covid är runt oss?

-Sannolikt Moth Into the Flame. Den är bara så rockande… .den har ett beat som fungerar. Jag saknar att spela för fansen men jag har ingen stor publik i USA där jag bor här i LA så jag är glad att spela in på egen hand. Jag tycker om den kreativa processen.

 

Och var är bäst att spela? Och det värsta stället?

-Det bästa för min del är Japan, det är som på Marquee Club 1978. Men jag spelar inte så mycket ute och kanske finns det andra. Det värsta är förmodligen en pub i Tilbury där det var så konstigt att jag kallade våra agenter Dick James Agency och sekreteraren meddelade mig glatt ”Oh! Nej. Vi menade tänkte ställa in alla spelningar efter att den sista sångaren dödades ”! Vi spelade den snabbaste spelningen någonsin och kom därifrån på 20 minuter.

 

Hur är det att spela den här typen av musik i England just nu? Vilken typ av band spelar ni tillsammans med? Spelar ni ofta på Rebellion?

-Jag tror att förra gången jag spelade i England var med Stiffs 2006. Jag skulle spela Rebellionfest men sedan träffade viav Covid.  När jag reser för att undvika att gå med förlust måste jag spela med lokala band, annars dödar flygbiljetterna och hotellen mig. När jag spelar i Japan spelar jag mest med de lokala killarna som spelar precis som på skivan. Jag är kompis med Philp Hendricks från Stiffs och har precis anslutit till Starjets så vi hoppas att vi alla kan turnera tillsammans någon gång, "The Lap of Honor" road show !!

 

Hur skulle du beskriva er musik i tre ord?

-Nu? Det är annorlunda än när du är ung eftersom du hade all den energin. ”When the Tanks Roll Over Poland Again” går i ett snabbare tempo som du antagligen inte kommer att kunna hålla under en 40-årsperiod. Nu går mina låtar långsammare så att de måste paketeras smart. Jag flyttar in i ett område av Folkpunk men om du lyssnar på det första Automatics-albumet som vi gjorde med Steve Lillywhite finns det redan där - "Wear Your Love Like a Ball and Chain" också "To the Goodtimes" och "Run Forever". Så tre ord som det här är BE AUTHENTIC to what you ARE.. Det är 6 men wtf.

 

Vad betyder punk för dig, är det bara ett ord eller är det en livsstil?

-Om du visar en bild av Sid Vicious för någon runt om i världen säger de "Åh. Punk Rock ”. Fel fel. Punk, innan det handlade om ett ganska värdelöst barn med ett hundhalsband handlade det om så många olika och riktigt intressanta saker - filosofi, mode, musik. Det handlade om att omfamna det kontraintuitiva. Det handlar om göra det svårt för lyssnaren, observatören, tänkaren. Jag tror att jag fortfarande gör det och det faktum att allt som kokades ner till en bild av en kille som inte kunde skriva, inte kunde spela och var typ av en satellitpersonlighet är stötande för mig. Om du bryr dig om Punk borde det vara stötande för dig också. Men det är typiskt för den Pistols-centrerade synen på Londons gatukultur från 1976-79. Det är en promtionalistisk lögn som upprepades så ofta att den blir den accepterade versionen. De skrev tio låtar eller något. Kolla in Jam, the Stranglers eller Clash eller så många andra band som inte var klädda av Vivien Westwood.

 

Vilken låt/album eller grupp var det som tog dig till punk?

-Kanske Lou Reed. Han tog dig  till så många oväntade ställen. Pirates hade ett inflytande på brittisk punk eftersom de väldigt rockiga på ett unikt engelskt sätt tillsammans med Gene Vincent som inte var det. Flaming Groovies föregick punk och var ett stort inflytande. Automatics kom igång på Phonogram Studios på dödtid med Steve Lillywhite och det andra bandet han hade var Tiger Lilly som blev Ultravox. Jag vet inte om John tittade på vad vi gjorde men jag såg verkligen vad han gjorde och jag var bandoperatör på några av spåren på deras första album.

 

Vad ska en ung kille göra idag för att chockera sina föräldrar som vi gjorde när vi var unga? De har redan sett allt ;-)?

-Det fanns denna plötsliga snurr av stilar och mode och musik från 1955-1985 och sedan bara en upprepning på mer polerade sätt. Det finns inget kvar att förolämpa egentligen. Du är en transexuell dvärgknullare med heroinmissbruk? Utmärkt, ja, ta fram en stol så sätter vi på vattenkokaren.

 

Hur är det att bo i England just nu? Politiskt? Fascister? Brexit? Covid?

-Jag bor i Los Angeles. Jag är  liberal som var helt upprörd över att mitt adoptivland någonsin lurades in i hela Trump-eran. Eftersom jag inte är bosatt där känner jag inte att jag har rätt till ett yttrande om Brexit men jag måste erkänna att jag är förvirrad över hur det faktiskt ska fungera. Hur ska band turnera i Europa efter Covid? Kommer de alla att kastas till vargarna av regeringen som vi alla har varit redan av dem när det gäller streamingplattformar? Här är dina 6/1000 av en cent.

 

Finns det några bra band från England just nu? Är punkscenen/ hardcorescenen stor? Hur är det i din hemstad?

-Nyligen började jag lyssna på Nations Radio UK och United DJs radiostation och de har en sak som heter Heritage charts. Formatet är äldre band som skapar ny musik och så jag har hört riktigt bra skivor från Starjets, Vapors, Phil Hendricks från The Stiffs, The Chords, John Rossell från Glitter Band. De är fortfarande trogna sitt punk-ursprung men de gör mer invecklade skivor. Så mycket av vad Punk-publiken vill ha är att du spelar samma låtar som du spelade för 40 år sedan. Jag kommer att göra lite av det, men om du fortfarande gör vad du gjorde för 40 år sedan när du lärde dig att spela, kanske du vill fråga dig själv vad fan du har gjort med ditt liv!

 

Vad vet du om Sverige? Har du varit här någon gång?

-Jag har varit i Stockholm och jag har vikingablod. Det finns en bild av min Great Grampa i NE i England och han ser ut som en viking direkt från någo cCasting. Casino från Boys var en vän och han säger att det är en stor rockhuvudstad men jag har aldrig spelat där. Än. Jag gifte mig med en kvinna som är en fjärdedels svensk.

 

Har du hört några bra band från Sverige?

-Ja Abba förstås, men jag är säker på att om du bor i Sverige har du blivit slagen i huvudet med en hammare med den där grejen. Det var intressant för mig eftersom de aldrig skrev lyrik förrän det inspelade spåret var klart. Jag tror att det fick mig att tänka på att spela in som en del av låtskrivningsprocessen. Du måste vara lätt på fötterna. Du kan inte hålla fast vid vad din ursprungliga idé kan ha varit om du vill att historien ska växa med berättelsen.

 

Era texter, vem gör dem och vad påverkar er?

-Mig. Jag tror inte att jag någonsin härrmar låtar förutom mycket sällan. Det är min berättelse och jag berättar den. Jag gör en mörk liten film eller berättar en galen liten historia. Det är inte bara orden och det är inte nödvändigtvis poesi. Ibland är det ordets ljud och rytm. Det är där betoning av ordet landar i berättelsen av melodin.

 

Finns det något ämne som du aldrig kommer att skriva något om?

-Nej inget. Någonsin. Lou Reed lärde oss allt detta. Förutom Hello Kitty. Du får aldrig skriva om det!

 

Politik och musik, går det hand i hand? Vilken är er mest politiska sång? Är det viktigt att få fram dina åsikter i musik?

-Att göra din musik politisk är att överge eller åtminstone skjuta upp låtskrivarnas konst för att höja den som ett medel för vad du vill propagera om. Så jag gör inte det. Med undantag ibland ... ”” Cardboard Kingdom ”handlar om hemlöshet men det observerar mer än det säger dig vilken sida du ska stå på. Jag har en ny låt som heter "Daylight Robbery" som handlar om hur streamingplattformar våldtar artisterna. Det är så nära som jag kommer till politiska låtar.

 

Bästa politiska bandet/artisten?

-Clash gjorde det nog bättre än någon annan. Men det är ett bankrupt ideal att någon som är bra på en sak - i det här fallet att göra skivor - har befogenhet att lägga ut det för alla andra. Jag kanske inte protesterar så mycket i princip men det är väldigt svårt att göra det bra.

 

Ni hade med Johnny Thunders på en låt från 1978 på gitarr,hur kom det sig att han spelade med er?

-När jag bodde hos Lillywhite gick vi för att kolla på Johnny när Heartbreakers först kom till England. De var lysande och de var TIGHTA. Alla engelska band vi kände till var inte lika bra eftersom vi tog det som det kom. Ingen av dem hade turnerat och spelat på samma sätt varje kväll vilket är hur band blir tighta. Men vid tiden när Johnny spelade in "So Alone" hade vi dragit ner honom till vår nivå och han var ledig och gjorde det igen och det var det som gjorde det bra. Vi blev vänner innan Johnny blev oigenkännlig som alla missbrukare blir. Efter att han flyttade ut från Oakley Street fick han en lägenhet i Soho så att han skulle komma ner för att titta på min soundcheck på Marquee och vi gjorde några spelningar tillsammans och han spelade på den första Automatics skivan. FRam till att han gjorde So Alone så länade han min vinyl LP med Shangri Las på Red Bird Records. Han påverkades uppenbarligen av det när han gjorde"Great Big Kiss". Han spelade Downtown av Petula Clark som han tyckte var en hemlig sång om heroin på min gamla Gibson i mitt sovrum och slutade med att han skrev sin egen Downtown som var med på skivan. Han visste att jag var en Bolan-kille så han bad mig sjunga ”He was a wizard” med honom vilket var hans hyllning efter att Marc plötsligt dog. Johnny spelade inte med många andra band så jag blev positivt överraskad när han spelade med oss.

 

Tror du att musik (texter och så vidare) kan förändra någons liv, jag menar människor som lyssnar på musik?

-Musik har makt och författaren är bara den oavsiktliga ledningen för det. Jag har hört från människor som säger att den här låten förändrade mitt liv men det är svårt för mig att föreställa mig hur det skulle kunna göra det. Men jag kommer ihåg att jag sjöng ”Run Forever” i Japan och såg dessa två tjejer längst fram bara gråta. Hur fungerar det? Men jag tycker att en bra låt, en äkta låt kan förändra stämningar, framkalla saker. Jag försöker att inte vara manipulerande.

 

Ditt favoritomslag? Vem gör era skivomslag? Och har ni några bra skivbutiker i din hemstad?

-Vi hade flera bra skivbutiker. De är alla borta nu men det finns sådana som finns på platser som Silverlake. Jeremy Kidd har gjort mina senaste omslag och jag tycker om hans arbete. Han är en konstnär i sig själv. Marnie Weber gjorde Jukebox of Human Sorrow-skivan och Sting gjorde Britannia.

 

Är det viktigt att få ut fysiska skivorr? Varför eller varför inte? Vinyl, CD, kassett, vad föredrar du om du kan välja vad som helst?

-Jag gör det. Det kan vara min ålder men engagemanget för konstnären verkar inte verkligt förrän du har något av deras saker i din hand. West of Wherever finns på vinyl och de flesta andra finns på cd och jag har precis fått exemplar av “A Grand Swandive into the Void” som ni vet är mitt senaste.

 

Snälla berätta nbågot roligt som hänt under din karriär och under någon spelning?

- Under de allra första dagarna brukade vi göra Gerilla-spelningar där vi satte en generator på en lastbil och tog dit våra instrument och utrustning och bara dök upp på platser. Ingen annan gjorde det. Vi spelade nere på Kings Road på Teds v Punks-krigets storhetstid och fastnade i trafiken precis utanför en Teds pub. Det var som att sticka i i fiendens näste och sedan upptäcka att dina fötter fastnat i betong. Det spelades inte mer nu, det var bara slagsmål. Gitarrer svängdes tillsammans med mikrofonstativ och barstolar. Föraren som inte hade någon aning om vad han gett sig in i fick ett hysterianfall  i den främre hytten. Precis som det såg ut som om vi alla skulle bli ihjälslagna av en arg folkmassa kom trafiken igång och vi fick en kunde köra ner till Sloan Square. Jag kommer ihåg att när jag tittade bakom mig drogs alla bilar upp på trottoaren och Teds-pöbeln laddade på mitten av Kings Road. Wally fick ett knäckt finger på vänster hand vilket är dåligt för en gitarrist och den kvällen spelade vi på Marquee så vi sköt upp det med smärtstillande medel och spelade ändå.

Man skulle kunna tro att vi skulle ha lärt oss vår läxa, eller hur? Men bara några veckor senare ... ... det är en berättelse för en annan gång!

 

Hur ser er publik ut? Vilka människor saknar ni på era konserter? Vilket är det största bandet ni någonsin har spelat tillsammans med?

-I Europa är de alla samma killar som var där 40 år tidigare men fetare och med mindre hår men i Japan är det en helt ny generation. Jag tror att det finns unga fans som gillar det vi gjorde då. Vad finns det mer? Rap, hiphop, Trance, elektroniskt? Följ med oss ​​pojkar - det här är mycket roligare. Jam, Clash - de är tillräckligt stora för dig? LOL Vi gjorde Reading Festival 1978 och det var en stor grej. Människor så långt ögat kunde se.

 

Vänligen ranka dina fem favoritkonserter och fem viktigaste sakerna i livet?

-Clash skivan med Spanish Bombs ... .Jam "Setting Sons" ... det är en Waterboysskiva som jag gillar ... ..Pogues "If I Should Fall From Grace with God" ... .för närvarande gillar jag Brian Wilsons "Smile".

Bästa spelningar? Jo den första Johnny Thunders och Heartbreakers konserten var fantastisk. Eddie och Hot Rods var fantastiska på de tidiga spelningarna på Nashville. Jag kommer ihåg att när jag såg Police bli utbuade när de spelade ihop med X-Ray-Spex. Jag brukade åka med Lillywhite till klubbar för att se grupper som han var intresserad av att producera så det fanns så många .... Members, Ultravox, Rockpile.

 

Första, sista och dyraste skivan som någonsin köpts?

-Den från fyndkorgen som jag aldrig spelade.

 

Är det tråkigt med intervjuer? Är det mycket intervjuer?

-Nej men den här pågår länge. LOL Jag kan lätt prata om musik . Jag har några bra minnen från trevliga tider.

 

Bryr du dig om recensioner? Vilket är det mest märkliga du någonsin haft, med detta band eller något annat band du har varit med i?

-Jag låtsar att jag inte gör det, men sanningen är, hur kan du inte bry dig ?. Jag är alltid glad när någon "förstår det". Jag lärde mig att leva mycket med många dåliga i början eftersom brittiska musikpressen hatade punk. De hatade det! Då insåg jag varför - de var alla Progrock basspelare som inte hade några spelningar längre. Och de var elaka som kattskit bara för det. Läs någon av recensionerna på de flesta punk-skivorna från den tiden och de är alla otroligt avvisande och elaka. Över hela linjen. De är nog nere i spriten nu och berättar för alla sina kompisar hur de på egen hand aktiverat Punkrock !!

 

Visdomsord?

-Lycka till med att översätta allt detta till svenska !!(Det var inte lätt och gå gärna till den engelska versionen för det kan ha blivit några missförstånd)

 

Något att tillägga?

-För ett ögonblick skulle jag vilja ta itu med de nya banden, nästa generation av punkare. Det finns band som kan klara sig på musik men de är få och långt ifrån alla. Lär dig att misstro virtuositet. Det handlar om låten. En bra låt går mer eller mindre som du förväntar dig att den ska gå med några viktiga undantag. Du måste ange undantagen. Du leder dem med men sedan måste du lämna dem. Ta den någonstans som de inte förväntade sig. Belöna dem sedan med det välbekanta. Ställa in. Ställ in hårt. Ta tillbaka intro-riffen över slutet på ett annorlunda sätt. Ha en förkörning mellan versen och kören. Ha alltid en mellersta 8 även om den inte är en 8. Borsta tänderna. Rengör bakom öronen. Gör ersättningar för artisterna till synes oändliga kapacitet för självbedrägeri. Gå djupare in i vad du är tills du en dag vaknar och det är dags att undvika alla andra influenser. Kom ihåg detta framför allt - det är viktigare att vara annorlunda än att vara bra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I got Automatics new single from the label and the group have been playing for a while. David Philp was so kind that he answered a lot of questions from me in the beginning of February 2021.

 

Please tell me a little bit history of the group?  Have you been playing all the time or did you have any time you didn´t play together? If you didn´t play together did you play in any other groups then? 

-I started out doing a brief stint with the Boys just as they were transitioning from being the Hollywood Brats. We recorded 4 of my songs down in their little studio in Mornington Crescent. Ultimately it wasn’t a good fit and I think it fair to say that they were a little further down the musical road than I was. However they did introduce me to 2 young tea boys at Phonogram studios. One of them was Steve Lillywhite who became my room mate and we shared the apartment close to the Nashville pub for the next few years which happened to be a great explosion of bands and ideas in London. I started putting together the Automatics rehearsing players at the old Victorian storage unit around the corner. it was next to a bacon packers which smelt bad in summer. When we started playing the pubs things moved pretty fast for us and we got a residency at the Marquee Club on Saturday night.

 

Please tell me a little about every member in the group right now, age, family, work, interests and something bad about everyone? Earlier bands? Other bands on the side? 

-It started out with Ricky “Rocket” Goldstein on drums who went on to play with Stiv Bators and Sham 69 and later with the Bootleg Beatles! Walter Hacon was on guitar. He went on to play with Wreckless Eric. Bobby Collins was bass. He went on to Holly and the Italians. Rick and Walter and I are still close though not geographically. Wally is in NZ, Rick in London and Bobby is MIA.

Now the band is more fluid. I have played a lot with Paul Crowder on drums- he produces documentaries- he did 8-Days a Week with Ron Howard and that new Pavarotti documentary they did. A big part of the band over the last 20 years is Jim Wirt. He produces, plays bass and does the backing vocals. He also produced Incubus, Fiona Apple, Hoobastank and Jacks Mannequin. Theres a bit Springfield Missouri connection there- Jim and sometime guitarist Brian Coffman played in a band called Fools Face while in Springfield and Paul married a girl they were school pals with. Mostly I play with whatever around. Because Jim runs a studio in Cleveland now he will add a drummer whose there. Theres a new kid called Aidan on the new stuff but I’ve never met him. I had Patrick Warren from Dylans band on Irish Blessing and Steve Ferrone from Eric Clapton and Tom Pettys band …..and whoever interests me at the time.

 

 I can hear much different influences but mostly good old punkrock and in Irish blessing some folkmusicstyled music? Favorites from the past?   

-Well back in the 70s we didn’t have all the categories they have now. There was only music you liked and music you didn’t. And on the radio you’d hear Slade and Bowie next to Johnny Cash and Tom Jones, the Clash, Petula Clark. Everything so rigid now but back then Wild Willy Barret, Elvis Costello, Tom Petty were in there with the Jam and Flaming Groovies and Johnny Thunders. There are times when you absorb influences mostly when you are starting out and times you repel them- I don’t want to listen to other peoples music when I’m doubling down on what it is that I do. It only confuses me. In that period when I was absorbing influence I was listening to all the usual Beatles, Bowie, Stones, Dylan but also the English folk rock band like Fairport Convention and Lindisfarne. So Irish Bless is Fairport and Lindisfarne working their way out 40 odd years later through the filter that is me. 

 

Automatics  are you satisfied with the name? How did it came up? You weren’t afraid that some other band would be named like this? Which is the best bandname you know?   

-I came up with the name. Then it turned out there was a band in Coventry that had the name but Island records made them change. They became the Specials and the rest is history!! 

Other bands periodically nick the name but if your first act as a supposedly creative outfit is to steal somebody else’s name, well…its not a very encouraging sign, is it? The last band to steal the name defended their case by saying it was Automatic without an “s” so nobody could possibly confuse the two of us. They had a hit with a song called “Monster” so I released a song called Monsters with an “s” …..so nobody could confuse the two of them! My song told the story of how they had spoken with me and ignored the warnings and got the run around from the label and is I think the first real conceptual song. The punk spirit lives on. The prophecy in the song came true and shortly after the label dropped them.

 

What´s the best thing with playing live? Do you miss it nowadays when covid is around us? 

-Probably Moth Into the Flame. Its just so rocking….that beat works. I miss playing to the fans but I don’t have a big following in the US where I live here in LA so I ‘m happy to record on my own. I enjoy the creative process.

 

And where is best to play? And the worst place? 

-The Best for me now is Japan it´s like the Marquee club in 1978. But I don’t play out that much and maybe there are others. The worst was probably a pub in Tilbury where it was so weird I called our agents the Dick James Agency and the secretary cheerfully informed me “Oh! No. We meant to cancel all those gigs after the last singer got killed”! We played the fastest set ever and got out of there in 20 mins.

 

How is to play this sort of music in England right now? Which type of bands do you play together with? Are you often plays on Rebellion? 

-I think the last time I played in England was with the Stiffs in 2006. I was going to play Rebellionfest supposedly but then covid hit. When I travel in order to avoid running at a loss I need to play with local bands otherwise the airfares and hotels kill me.  When I play Japan I mostly play with the local guys who play exactly like the record. I am pals with Philp Hendricks from the Stiffs and have just connected with the Starjets so we hope we can all tour together at some point, “The Lap of Honor” road show!!

 

How would you describe your music in three words?  

-Now? It´s different when you are young because you have all that energy. “When the Tanks Roll Over Poland Again” goes at a clip that you are probably not going to sustain over a 40 year period. Now my songs move slower so they have to box clever. I’m moving into an area of Punk Folk but if you listen to the first Automatics album we did with Steve Lillywhite its there already- “Wear Your Love Like a Ball and Chain” also “To the Goodtimes" and “Run Forever”. So three words that kind of some it up BE AUTHENTIC to what you ARE. Well that’s 6 but wtf.

 

What does punk mean to you, is it only a word or is it a lifestyle?  

-If you show a picture of Sid Vicious to anybody around the world they go “Oh. Punk Rock”. Wrong fuckers. Punk, before it became about some fairly useless kid in a dog collar was about so many different and really interesting things- Philosophy, Fashion, Music. It was about embracing the counterintuitive. Its about left footing the listener, the observer, the thinker. I think I still do that and the fact that all that got boiled down to  an image of a guy who couldn’t write, couldn’t play and was kind of a satellite personality is offensive to me.If you care about Punk it should be offensive to you too. But its typical of that Pistols-centric view of London street culture from 1976-79. Its a promtionalist lie that got repeated so often that its become the accepted version. They wrote ten songs or something. Try the Jam, the Stranglers or the Clash or so many other bands that weren’t dressed by Vivien Westwood.

 

Which song/album or group was it who took you into punk? 

-Maybe Lou Reed. He just took you to so many unexpected neighborhoods. The Pirates were an influence on British punk as they were very rocking in a uniquely English way along with Gene Vincent who wasn’t. Flaming Groovies predated punk and were a big influence. The Automatics got going recording at Phonogram Studios on dead time with Steve Lillywhite and the other band he had was Tiger Lilly who became Ultravox. I don’t know if John was watching what we were doing but I was certainly watching what he was doing and I was tape operator on a few of the tracks on their first album.

 

What shall a young guy do today to shock their parents as the way we did when we were young? They have already seen everything ;-)?  

-There was this sudden spin of styles and fashion and music from 1955-1985 and then just kind of a repeat and rinse in more polished ways. Theres nothing left to offend really. You’re a transexual dwarf fucker with a heroine addiction? Excellent, well just pull up a chair and we’ll put the kettle on.

 

How is it to live in England right now? Politically?   Fascists?  Brexit? Covid? 

-I live in Los Angeles. I’m a liberal who was completely offended that my adoptive country ever got swindled into the whole Trump era. Because I’m not a resident I don’t feel I have a right to an opinion on Brexit but I must confess to being confused as to how it could actually work. How are bands going to tour in Europe post Covid? Are they all going to be thrown to the wolves by the government as we all have been by them as regards the streaming platforms? Heres your 6/1000 of a cent.

 

Is there any good bands from England right now?  Is the punkscene/hardcorescene big? How is it in your hometown? 

-Recently I started listening to Nations Radio UK and United DJs radio station and they have a thing called the Heritage charts. The format is older bands who make new music and so I’ve heard really good records from the Starjets, the Vapors, Phil Hendricks from The Stiffs, The Chords, John Rossell from the Glitter Band. They are still true to their punk origins but they are making more accomplished records. So much of what the Punk audience want is for you to play the same set you played 40 years ago. I’ll do a bit of that but if you are still doing what you did 40 years ago when you were learning, you might want to ask yourself what the fuck you’ve done with your life!

 

What do you know about Sweden?  Have you been here sometime? 

-I have been to Stockholm and I have Viking blood. Theres a pic of my Great Grampa in the NE of England and he looks like a Viking straight out of Central Casting. Casino from the Boys was a pal and he tells me it is a major rock capital though I have never played there. Yet. I married a woman who is a quarter Swedish.

 

Have you heard any good bands from Sweden? 

-Well Abba of course but I’m sure if you are living in Sweden you have been hit over your head with a hammer with that stuff. It was interesting to me because they never wrote lyric until the recorded track was finished.  I think that got me thinking of recording as part of the songwriting process. You have to be light on your feet. You can’t stay stuck on what your initial idea might have been if you want the story to grow with the telling.


Your lyrics, who does them and what influences you?  

-Me. I don’t think I ever cover songs except very rarely. It’s my tale and I’m telling it. I’m making a dark little movie or telling a twisted little story. It’s not just the words and its not necessarily poetry. Sometimes it’s the sound and the rhythm of the words. Its where the emphasis of the word lands in the narrative of the melody.

 

Is there any subject that you never will write anything about? 

-No nothing. Ever. Lou Reed taught us all that. Except for Hello Kitty. You must never write about that!

 

Politic and music, does it goes hand in hand?  Which is your most political song?  Is it important to get out your opinions in music? 

-To make your music political is to abandon or at least postpone the songwriters art in order to highjack it as a vehicle for whatever you want to proselytize about. So I don’t do that. Except for sometimes…..”Cardboard Kingdom” is about homelessness but it observes more than it tells you which side you should be standing on. I have a new one called “Daylight Robbery” that’s about how streaming platforms rape the artists. That´s as close as I get on political songs.

 

Best political band/artist? 

-Clash did it probably better than anyone. But it´s a bankrupt ideal that somebody who is good at one thing- in this case making records- has authority to lay it out for everybody else. Maybe I don’t object so much on principle but it is very hard to do well.

 

You had Johnny Thunders on a song from 1978 on guitar, howcome he played with you? 

-When I was living with Lillywhite we went to go see Johnny when the Heartbreakers first came to England. They were brilliant and they were TIGHT. All the English bands we knew were loose goose because we were making it up as they went along. None of them had toured playing the same thing the same way every night which is how bands get tight. By the time Johnny got to record “So Alone” we had dragged him down to our level and he was loose and making it up again and that’s what made it great. We became friends in the days before Johnny became unknowable as all junkies inevitably must. After he moved out of Oakley Street he got a flat in Soho so he’d come down to watch me soundcheck at the Marquee and we did a few gigs together and he played on the first Automatics record. Leading up to “So Alone he borrowed my vinyl LP of the Shangri Las on Red Bird Records. He was obviously influenced by that as he covered “Great Big Kiss”. He played Downtown by Petula Clark which he thought was a secret song about heroine on my old Gibson in my bedroom and ended up writing his own Downtown that was on the record. He knew I was a Bolan guy so he asked me to sing “He Was a Wizzard” with him which was his tribute after Marc died suddenly.  Johnny didn’t play with many other bands so I was pleasantly surprised when he played with us.

 

Do you think that music(lyrics and so on) can change anyones life, I mean people who listens to music? 

-Music has powers and the writer is the just thes unwitting conduit of that. I´ve heard from people who say this song of yours changed my life but its hard for me to imagine how it might. But I remember singing “Run Forever” in Japan and watching these two girls at the front just weeping. How does that work? But I think a good song, a genuine song can change moods, evoke things. I try not to be manipulative.

 

Your favorite recordcover alltime?  Who does your recordcovers?  And do you have any good recordstores in your hometown? 

-We had several good record stores. They’re all gone now but there are ones hanging on in places like Silverlake. Jeremy Kidd has been doing my most recent covers and I enjoy his work. He is an artist in his own right. Marnie Weber did the Jukebox of Human Sorrow artwork and Sting did Britannia.

 

Is it important to get out physical records of your stuff? Why or why not? Vinyl, CD, cassette, what do you prefer if you could choose whatever ? 

-I do. It might be my age but the commitment to the artist doesn’t seem real until you have something of theirs in your hand. West of Wherever is on vinyl most of the others are on cd and I just got copies of “A Grand Swandive into the Void” which as you know is my latest. 

 

Please tell me a funny thing which have happened during your career and under some gig? 

-In the very early days we used to do Guerrilla gigs where we would put a generator on a flatbed truck and load up our instruments and gear and just appear places. Nobody else did that. We played down the Kings Road at the height of the Teds v Punks war and got stuck in traffic right outside the Teds pub. It was like poking a hornets nest and then finding that your feet were stuck in concrete.  There was no more playing now it was just fighting. Guitars were swinging along with mic stands and bar stools. The driver who had no idea what he had been getting himself into was having a hysteria fit in the front cab. Then just as it looked like we were all going to be beaten to death by an angry mob the traffic cleared and we got a clear run down to Sloan Square. I remember that as I looked behind me all the cars were pulled over onto the curb and the mob of Teds were charging down the middle of the Kings road. Wally got a broken finger on the left hand which is bad for a guitarist and that night we were playing the Marquee so we shot it up with pain killer and played anyway.

You’d think we would have learned our lesson, right? Think again because only a few weeks later we……well that’s a story for another day!

 

How does your audience look like? Which people do you miss on your concerts? Which is the biggest band you ever have played together with?  

-In Europe they are all the same guys who were there 40 years before but fatter with less hair but in Japan its a whole new generation. I think there are young fans who are getting into what we did back then. What else is there? Rap, hiphop, Trance, Electronic? Come along with us lads and lassies- this a lot more fun. The Jam, the Clash- they big enough for you? LOL We did Reading Festival in 1978 and that was a big deal. People as far as the eye could see.

 

Please rank your five favoriterecords, five favoriteconcerts and five most important things in life? 

-That Clash one with Spanish Bombs on….Jam “Setting Sons”…theres a Waterboys one I like…..Pogues “If I Should Fall From Grace with God”….more these days I like Brian Wilsons “Smile”.

Greatest shows? Well that first Johnny Thunders and the Heartbreakers was fantastic. Eddy and the Hot Rods were great in the early Nashville gigs. I remember seeing the Police getting booed off supporting X-Ray Spex. I used to go with Lillywhite to clubs to see acts he was interested in producing so there were so many….Members, Ultravox, Rockpile.

 

First, last and most expensive record ever bought? 

-The one from the bargain bin that I never played.

 

Is it boring with interviews? Is it much interviews? 

-No but this one´s going on a bit. LOL I can talk about music easily. I have some great memories from great times. 

 

Do you care about reviews? Which is the most peculiar you ever had, with this band or any other band you have been to? 

-I pretend I don’t but in truth how can you not?. I´m always happy when somebody “gets it". I learned to live with bad ones a lot in the early days because the British music press hated punk. They hated it! Then I realized why- they were all Progrock bass players who didn’t have a gig anymore. And they were mean as cat shit about it. Read any of the reviews of most punk acts from those days and they are all incredibly dismissive and mean spirited. Across the board. They’re probably down the boozer now telling all their mates how they single handedly enabled Punk rock!! 

 

Wisdomword? 

-Good luck with translating all this into Swedish!!

 

Something to add? 

-For a moment I’d like to address the new bands, the next generation of punkers. There are bands who can get by on their musicianship alone but they are few and far between. Learn to distrust virtuosity. Its all about the song. A good song goes more or less how you expect it to go with a few important exceptions. You have to provide the exceptions. You lead them along but then you have to left foot them. Take it somewhere they were not expecting. Then reward them with the familiar. Tune. Tune hard. Bring the intro riff back over the end in a different way. Have a prechorus imbetween the verse and the chorus. Always have a middle 8 even if its not 8. Brush your teeth. Clean behind your ears. Make allowances for the artists seemingly endless capacity for self deception. Delve deeper into what you are until one day you wake up and it´s time to avoid all other influences. Remember this above all- its more important to be different than it is to be good.