Jag fick Automatics nya singel från bolaget och
gruppen har spelat ett tag. David Philp var så
snäll när han svarade på många frågor från mig i
början av februari 2021.
Snälla berätta lite om gruppens historia? Har ni
spelat hela tiden eller har ni hållit upp? Om ni
inte spelade tillsammans spelade ni i andra
grupper då?
-Jag gjorde en snabb runda med The Boys med
pojkarna precis som de gick från att vara
Hollywood Brats. Vi spelade in fyra av mina
låtar i deras lilla studio i Mornington
Crescent. I slutändan passade det inte bra och
jag tycker att det är rättvist att säga att de
var lite längre ner på den musikaliska vägen än
jag var. Men de presenterade mig för två unga
te-pojkar på Phonogram-studios. En av dem var
Steve Lillywhite som blev min rumskompis och vi
delade lägenhet nära puben Nashville de närmaste
åren, där det var en stor explosion av band och
idéer i London. Jag började sätta ihop
Automaticsrepningarna
på den gamla viktorianska lagret runt
hörnet. det var bredvid en baconförpackare som
luktade illa på sommaren. När vi började spela
på pubarna gick det ganska snabbt för oss och vi
fick ett spela på Marquee Club på
lördagskvällen.
Snälla berätta lite om varje medlem i gruppen
just nu, ålder, familj, arbete, intressen och
något dåligt om alla? Tidigare band? Andra band
på sidan?
-Det började med Ricky “Rocket” Goldstein på
trummor som spelade med Stiv Bators och Sham 69
och senare med Bootleg Beatles! Walter Hacon
spelade gitarr. Han fortsatte med att spela med
Wreckless Eric. Bobby Collins spelade bas. Han
fortsatte till Holly and the Italians.
Rick och Walter och jag är fortfarande
nära men inte geografiskt. Wally finns i NZ,
Rick i London och Bobby är i MIA.
Nu är bandet mer flytande. Jag har spelat mycket
med Paul Crowder på trummor - han producerar
dokumentärer - han gjorde 8 days a week med Ron
Howard och den nya Pavarotti-dokumentären . En
stor del av bandet under de senaste 20 åren har
varit Jim Wirt. Han producerar, spelar bas och
gör bakgrundssång. Han har också producerat
Incubus, Fiona Apple, Hoobastank och Jacks
Mannequin. Det finns en anknytning till
Springfield Missouri där - Jim och någon
Brian Coffman spelade i ett band som
heter Fools Face medan han var i Springfield och
Paul gifte sig med en tjej de var skolvänner
med. Mest spelar jag med vad som helst. Eftersom
Jim driver en studio i Cleveland nu kommer han
att lägga till en som finns där. Det finns ett
ny ung kille som heter Aidan på de nya sakerna,
men jag har aldrig träffat honom. Jag hade
Patrick Warren med från Dylans band på Irish
Blessing och Steve Ferrone från Eric Clapton och
Tom Pettys band ... ... och vem som helst som
intresserar mig just då.
Jag kan höra mycket olika influenser men
mestadels bra gammal punkrock och på Irish
blessing lite folkmusikstylad musik? Tidigare
favoriter?
-På 70-talet hade vi inte alla kategorier de har
nu. Det var bara musik du gillade och musik som
du inte gillade. Och på radion kunde du höra
Slade och Bowie bredvid Johnny Cash och Tom
Jones, Clash, Petula Clark. Allt är så stelt nu
men då var Wild Willy Barret, Elvis Costello,
Tom Petty tillsammans med Jam och Flaming
Groovies och Johnny Thunders. Det finns
tillfällen när du absorberar influenser
mestadels när du börjar och gånger du stöter
bort dem - jag vill inte lyssna på andra folks
musik när jag gör vad jag gör. Det förvirrar mig
bara. Under den perioden när jag absorberade
inflytande lyssnade jag på alla vanliga saker
som Beatles, Bowie, Stones, Dylan men också
engelska folkrockband som Fairport Convention
och Lindisfarne. Så Irish Bless är Fairport och
Lindisfarne som kommer ut 40 udda år senare
genom filtret som är jag.
Automatics är ni nöjda med namnet? Hur kom det
upp? Du var inte rädd för att något annat band
skulle heta så här? Vilket är det bästa
bandnamnet du vet?
-Jag kom upp med namnet. Sedan visade det sig
att det fanns ett band i Coventry som hade
namnet men Island-skivorna fick dem att
förändras. De blev Specials och resten är
historia !!
Andra band knycker regelbundet namn men om din
första handling som är en förmodligen kreativ
outfit är att stjäla någon annans namn, ja ...
det är inte ett så uppmuntrande tecken, eller
hur? Det sista bandet som stal namnet försvarade
sin grej genom att säga att de hette Automatic
utan "s" så att ingen möjligen kunde blanda ihop
oss två. De hade en hit med en låt som heter
"Monster" så jag släppte en låt som heter
Monsters med ett "s" ... så ingen kunde blanda
ihop de två! Min låt berättade historien om hur
de pratade med mig och ignorerade varningarna
och fick gå ifrån bolaget och jag tror den
är den första riktiga konceptuella låten.
Punkandan lever vidare. Profetian i låten blev
verklighet och strax efter det släppte bolaget
dem.
Vad är det bästa med att spela live? Saknar du
det nuförtiden när covid är runt oss?
-Sannolikt Moth Into the Flame. Den är bara så
rockande… .den har ett beat som fungerar. Jag
saknar att spela för fansen men jag har ingen
stor publik i USA där jag bor här i LA så jag är
glad att spela in på egen hand. Jag tycker om
den kreativa processen.
Och var är bäst att spela? Och det värsta
stället?
-Det bästa för min del är Japan, det är som på
Marquee Club 1978. Men jag spelar inte så mycket
ute och kanske finns det andra. Det värsta är
förmodligen en pub i Tilbury där det var så
konstigt att jag kallade våra agenter Dick James
Agency och sekreteraren meddelade mig glatt ”Oh!
Nej. Vi menade tänkte ställa in alla spelningar
efter att den sista sångaren dödades ”! Vi
spelade den snabbaste spelningen någonsin och
kom därifrån på 20 minuter.
Hur är det att spela den här typen av musik i
England just nu? Vilken typ av band spelar ni
tillsammans med? Spelar ni ofta på Rebellion?
-Jag tror att förra gången jag spelade i England
var med Stiffs 2006. Jag skulle spela
Rebellionfest men sedan träffade viav Covid.
När jag reser för att undvika att gå med
förlust måste jag spela med lokala band, annars
dödar flygbiljetterna och hotellen mig. När jag
spelar i Japan spelar jag mest med de lokala
killarna som spelar precis som på skivan. Jag är
kompis med Philp Hendricks från Stiffs och har
precis anslutit till Starjets så vi hoppas att
vi alla kan turnera tillsammans någon gång, "The
Lap of Honor" road show !!
Hur skulle du beskriva er musik i tre ord?
-Nu? Det är annorlunda än när du är ung eftersom
du hade all den energin. ”When the Tanks Roll
Over Poland Again” går i ett snabbare tempo som
du antagligen inte kommer att kunna hålla under
en 40-årsperiod. Nu går mina låtar långsammare
så att de måste paketeras smart. Jag flyttar in
i ett område av Folkpunk men om du lyssnar på
det första Automatics-albumet som vi gjorde med
Steve Lillywhite finns det redan där - "Wear
Your Love Like a Ball and Chain" också "To the
Goodtimes" och "Run Forever". Så tre ord som det
här är BE AUTHENTIC to what you ARE.. Det är 6
men wtf.
Vad betyder punk för dig, är det bara ett ord
eller är det en livsstil?
-Om du visar en bild av Sid Vicious för någon
runt om i världen säger de "Åh. Punk Rock ”. Fel
fel. Punk, innan det handlade om ett ganska
värdelöst barn med ett hundhalsband handlade det
om så många olika och riktigt intressanta saker
- filosofi, mode, musik. Det handlade om att
omfamna det kontraintuitiva. Det handlar om göra
det svårt för lyssnaren, observatören, tänkaren.
Jag tror att jag fortfarande gör det och det
faktum att allt som kokades ner till en bild av
en kille som inte kunde skriva, inte kunde spela
och var typ av en satellitpersonlighet är
stötande för mig. Om du bryr dig om Punk borde
det vara stötande för dig också. Men det är
typiskt för den Pistols-centrerade synen på
Londons gatukultur från 1976-79. Det är en
promtionalistisk lögn som upprepades så ofta att
den blir den accepterade versionen. De skrev tio
låtar eller något. Kolla in Jam, the Stranglers
eller Clash eller så många andra band som inte
var klädda av Vivien Westwood.
Vilken låt/album eller grupp var det som tog dig
till punk?
-Kanske Lou Reed. Han tog dig
till så många oväntade ställen. Pirates
hade ett inflytande på brittisk punk eftersom de
väldigt rockiga på ett unikt engelskt sätt
tillsammans med Gene Vincent som inte var det.
Flaming Groovies föregick punk och var ett stort
inflytande. Automatics kom igång på Phonogram
Studios på dödtid med Steve Lillywhite och det
andra bandet han hade var Tiger Lilly som blev
Ultravox. Jag vet inte om John tittade på vad vi
gjorde men jag såg verkligen vad han gjorde och
jag var bandoperatör på några av spåren på deras
första album.
Vad ska en ung kille göra idag för att chockera
sina föräldrar som vi gjorde när vi var unga? De
har redan sett allt ;-)?
-Det fanns denna plötsliga snurr av stilar och
mode och musik från 1955-1985 och sedan bara en
upprepning på mer polerade sätt. Det finns inget
kvar att förolämpa egentligen. Du är en
transexuell dvärgknullare med heroinmissbruk?
Utmärkt, ja, ta fram en stol så sätter vi på
vattenkokaren.
Hur är det att bo i England just nu? Politiskt?
Fascister? Brexit? Covid?
-Jag bor i Los Angeles. Jag är
liberal som var helt upprörd över att
mitt adoptivland någonsin lurades in i hela
Trump-eran. Eftersom jag inte är bosatt där
känner jag inte att jag har rätt till ett
yttrande om Brexit men jag måste erkänna att jag
är förvirrad över hur det faktiskt ska fungera.
Hur ska band turnera i Europa efter Covid?
Kommer de alla att kastas till vargarna av
regeringen som vi alla har varit redan av dem
när det gäller streamingplattformar? Här är dina
6/1000 av en cent.
Finns det några bra band från England just nu?
Är punkscenen/ hardcorescenen stor? Hur är det i
din hemstad?
-Nyligen började jag lyssna på Nations Radio UK
och United DJs radiostation och de har en sak
som heter Heritage charts. Formatet är äldre
band som skapar ny musik och så jag har hört
riktigt bra skivor från Starjets, Vapors, Phil
Hendricks från The Stiffs, The Chords, John
Rossell från Glitter Band. De är fortfarande
trogna sitt punk-ursprung men de gör mer
invecklade skivor. Så mycket av vad
Punk-publiken vill ha är att du spelar samma
låtar som du spelade för 40 år sedan. Jag kommer
att göra lite av det, men om du fortfarande gör
vad du gjorde för 40 år sedan när du lärde dig
att spela, kanske du vill fråga dig själv vad
fan du har gjort med ditt liv!
Vad vet du om Sverige? Har du varit här någon
gång?
-Jag har varit i Stockholm och jag har
vikingablod. Det finns en bild av min Great
Grampa i NE i England och han ser ut som en
viking direkt från någo cCasting. Casino från
Boys var en vän och han säger att det är en stor
rockhuvudstad men jag har aldrig spelat där. Än.
Jag gifte mig med en kvinna som är en fjärdedels
svensk.
Har du hört några bra band från Sverige?
-Ja Abba förstås, men jag är säker på att om du
bor i Sverige har du blivit slagen i huvudet med
en hammare med den där grejen. Det var
intressant för mig eftersom de aldrig skrev
lyrik förrän det inspelade spåret var klart. Jag
tror att det fick mig att tänka på att spela in
som en del av låtskrivningsprocessen. Du måste
vara lätt på fötterna. Du kan inte hålla fast
vid vad din ursprungliga idé kan ha varit om du
vill att historien ska växa med berättelsen.
Era texter, vem gör dem och vad påverkar er?
-Mig. Jag tror inte att jag någonsin härrmar
låtar förutom mycket sällan. Det är min
berättelse och jag berättar den. Jag gör en mörk
liten film eller berättar en galen liten
historia. Det är inte bara orden och det är inte
nödvändigtvis poesi. Ibland är det ordets ljud
och rytm. Det är där betoning av ordet landar i
berättelsen av melodin.
Finns det något ämne som du aldrig kommer att
skriva något om?
-Nej inget. Någonsin. Lou Reed lärde oss allt
detta. Förutom Hello Kitty. Du får aldrig skriva
om det!
Politik och musik, går det hand i hand? Vilken
är er mest politiska sång? Är det viktigt att få
fram dina åsikter i musik?
-Att göra din musik politisk är att överge eller
åtminstone skjuta upp låtskrivarnas konst för
att höja den som ett medel för vad du vill
propagera om. Så jag gör inte det. Med undantag
ibland ... ”” Cardboard Kingdom ”handlar om
hemlöshet men det observerar mer än det säger
dig vilken sida du ska stå på. Jag har en ny låt
som heter "Daylight Robbery" som handlar om hur
streamingplattformar våldtar artisterna. Det är
så nära som jag kommer till politiska låtar.
Bästa politiska bandet/artisten?
-Clash gjorde det nog bättre än någon annan. Men
det är ett bankrupt ideal att någon som är bra
på en sak - i det här fallet att göra skivor -
har befogenhet att lägga ut det för alla andra.
Jag kanske inte protesterar så mycket i princip
men det är väldigt svårt att göra det bra.
Ni hade med Johnny Thunders på en låt från 1978
på gitarr,hur kom det sig att han spelade med er?
-När jag bodde hos Lillywhite gick vi för att
kolla på Johnny när Heartbreakers först kom till
England. De var lysande och de var TIGHTA. Alla
engelska band vi kände till var inte lika bra
eftersom vi tog det som det kom. Ingen av dem
hade turnerat och spelat på samma sätt varje
kväll vilket är hur band blir tighta. Men vid
tiden när Johnny spelade in "So Alone" hade vi
dragit ner honom till vår nivå och han var ledig
och gjorde det igen och det var det som gjorde
det bra. Vi blev vänner innan Johnny blev
oigenkännlig som alla missbrukare blir. Efter
att han flyttade ut från Oakley Street fick han
en lägenhet i Soho så att han skulle komma ner
för att titta på min soundcheck på Marquee och
vi gjorde några spelningar tillsammans och han
spelade på den första Automatics skivan. FRam
till att han gjorde So Alone så länade han min
vinyl LP med Shangri Las på Red Bird Records.
Han påverkades uppenbarligen av det när han
gjorde"Great Big Kiss". Han spelade Downtown av
Petula Clark som han tyckte var en hemlig sång
om heroin på min gamla Gibson i mitt sovrum och
slutade med att han skrev sin egen Downtown som
var med på skivan. Han visste att jag var en
Bolan-kille så han bad mig sjunga ”He was a
wizard” med honom vilket var hans hyllning efter
att Marc plötsligt dog. Johnny spelade inte med
många andra band så jag blev positivt överraskad
när han spelade med oss.
Tror du att musik (texter och så vidare) kan
förändra någons liv, jag menar människor som
lyssnar på musik?
-Musik har makt och författaren är bara den
oavsiktliga ledningen för det. Jag har hört från
människor som säger att den här låten förändrade
mitt liv men det är svårt för mig att föreställa
mig hur det skulle kunna göra det. Men jag
kommer ihåg att jag sjöng ”Run Forever” i Japan
och såg dessa två tjejer längst fram bara gråta.
Hur fungerar det? Men jag tycker att en bra låt,
en äkta låt kan förändra stämningar, framkalla
saker. Jag försöker att inte vara manipulerande.
Ditt favoritomslag? Vem gör era skivomslag? Och
har ni några bra skivbutiker i din hemstad?
-Vi hade flera bra skivbutiker. De är alla borta
nu men det finns sådana som finns på platser som
Silverlake. Jeremy Kidd har gjort mina senaste
omslag och jag tycker om hans arbete. Han är en
konstnär i sig själv. Marnie Weber gjorde
Jukebox of Human Sorrow-skivan och Sting gjorde
Britannia.
Är det viktigt att få ut fysiska skivorr? Varför
eller varför inte? Vinyl, CD, kassett, vad
föredrar du om du kan välja vad som helst?
-Jag gör det. Det kan vara min ålder men
engagemanget för konstnären verkar inte verkligt
förrän du har något av deras saker i din hand.
West of Wherever finns på vinyl och de flesta
andra finns på cd och jag har precis fått
exemplar av “A Grand Swandive into the Void” som
ni vet är mitt senaste.
Snälla berätta nbågot roligt som hänt under din
karriär och under någon spelning?
- Under de allra första dagarna brukade vi göra
Gerilla-spelningar där vi satte en generator på
en lastbil och tog dit våra instrument och
utrustning och bara dök upp på platser. Ingen
annan gjorde det. Vi spelade nere på Kings Road
på Teds v Punks-krigets storhetstid och fastnade
i trafiken precis utanför en Teds pub. Det var
som att sticka i i fiendens näste och sedan
upptäcka att dina fötter fastnat i betong. Det
spelades inte mer nu, det var bara slagsmål.
Gitarrer svängdes tillsammans med mikrofonstativ
och barstolar. Föraren som inte hade någon aning
om vad han gett sig in i fick ett hysterianfall
i den främre hytten. Precis som det såg
ut som om vi alla skulle bli ihjälslagna av en
arg folkmassa kom trafiken igång och vi fick en
kunde köra ner till Sloan Square. Jag kommer
ihåg att när jag tittade bakom mig drogs alla
bilar upp på trottoaren och Teds-pöbeln laddade
på mitten av Kings Road. Wally fick ett knäckt
finger på vänster hand vilket är dåligt för en
gitarrist och den kvällen spelade vi på Marquee
så vi sköt upp det med smärtstillande medel och
spelade ändå.
Man skulle kunna tro att vi skulle ha lärt oss
vår läxa, eller hur? Men bara några veckor
senare ... ... det är en berättelse för en annan
gång!
Hur ser er publik ut? Vilka människor saknar ni
på era konserter? Vilket är det största bandet
ni någonsin har spelat tillsammans med?
-I Europa är de alla samma killar som var där 40
år tidigare men fetare och med mindre hår men i
Japan är det en helt ny generation. Jag tror att
det finns unga fans som gillar det vi gjorde då.
Vad finns det mer? Rap, hiphop, Trance,
elektroniskt? Följ med oss pojkar - det här är
mycket roligare. Jam, Clash - de är tillräckligt
stora för dig? LOL Vi gjorde Reading Festival
1978 och det var en stor grej. Människor så
långt ögat kunde se.
Vänligen ranka dina fem favoritkonserter och fem
viktigaste sakerna i livet?
-Clash skivan med Spanish Bombs ... .Jam
"Setting Sons" ... det är en Waterboysskiva som
jag gillar ... ..Pogues "If I Should Fall From
Grace with God" ... .för närvarande gillar jag
Brian Wilsons "Smile".
Bästa spelningar? Jo den första Johnny Thunders
och Heartbreakers konserten var fantastisk.
Eddie och Hot Rods var fantastiska på de tidiga
spelningarna på Nashville. Jag kommer ihåg att
när jag såg Police bli utbuade när de spelade
ihop med X-Ray-Spex. Jag brukade åka med
Lillywhite till klubbar för att se grupper som
han var intresserad av att producera så det
fanns så många .... Members, Ultravox, Rockpile.
Första, sista och dyraste skivan som någonsin
köpts?
-Den från fyndkorgen som jag aldrig spelade.
Är det tråkigt med intervjuer? Är det mycket
intervjuer?
-Nej men den här pågår länge. LOL Jag kan lätt
prata om musik . Jag har några bra minnen från
trevliga tider.
Bryr du dig om recensioner? Vilket är det mest
märkliga du någonsin haft, med detta band eller
något annat band du har varit med i?
-Jag låtsar att jag inte gör det, men sanningen
är, hur kan du inte bry dig ?. Jag är alltid
glad när någon "förstår det". Jag lärde mig att
leva mycket med många dåliga i början eftersom
brittiska musikpressen hatade punk. De hatade
det! Då insåg jag varför - de var alla Progrock
basspelare som inte hade några spelningar
längre. Och de var elaka som kattskit bara för
det. Läs någon av recensionerna på de flesta
punk-skivorna från den tiden och de är alla
otroligt avvisande och elaka. Över hela linjen.
De är nog nere i spriten nu och berättar för
alla sina kompisar hur de på egen hand aktiverat
Punkrock !!
Visdomsord?
-Lycka till med att översätta allt detta till
svenska !!(Det var inte lätt och gå gärna till
den engelska versionen för det kan ha blivit
några missförstånd)
Något att tillägga?
-För ett ögonblick skulle jag vilja ta itu med
de nya banden, nästa generation av punkare. Det
finns band som kan klara sig på musik men de är
få och långt ifrån alla. Lär dig att misstro
virtuositet. Det handlar om låten. En bra låt
går mer eller mindre som du förväntar dig att
den ska gå med några viktiga undantag. Du måste
ange undantagen. Du leder dem med men sedan
måste du lämna dem. Ta den någonstans som de
inte förväntade sig. Belöna dem sedan med det
välbekanta. Ställa in. Ställ in hårt. Ta
tillbaka intro-riffen över slutet på ett
annorlunda sätt. Ha en förkörning mellan versen
och kören. Ha alltid en mellersta 8 även om den
inte är en 8. Borsta tänderna. Rengör bakom
öronen. Gör ersättningar för artisterna till
synes oändliga kapacitet för självbedrägeri. Gå
djupare in i vad du är tills du en dag vaknar
och det är dags att undvika alla andra
influenser. Kom ihåg detta framför allt - det är
viktigare att vara annorlunda än att vara bra.
I got Automatics new single from the label and
the group have been playing for a while. David
Philp was so kind that he answered a lot of
questions from me in the beginning of February
2021.
Please tell me a little bit history of the
group? Have you been playing all the time or
did you have any time you didn´t play together?
If you didn´t play together did you play in any
other groups then?
-I started out doing a brief stint with the Boys
just as they were transitioning from being the
Hollywood Brats. We recorded 4 of my songs down
in their little studio in Mornington Crescent.
Ultimately it wasn’t a good fit and I think it
fair to say that they were a little further down
the musical road than I was. However they did
introduce me to 2 young tea boys at Phonogram
studios. One of them was Steve Lillywhite who
became my room mate and we shared the apartment
close to the Nashville pub for the next few
years which happened to be a great explosion of
bands and ideas in London. I started putting
together the Automatics rehearsing players at
the old Victorian storage unit around the
corner. it was next to a bacon packers which
smelt bad in summer. When we started playing the
pubs things moved pretty fast for us and we got
a residency at the Marquee Club on Saturday
night.
Please tell me a little about every member in
the group right now, age, family, work,
interests and something bad about everyone?
Earlier bands? Other bands on the side?
-It started out with Ricky “Rocket” Goldstein on
drums who went on to play with Stiv Bators and
Sham 69 and later with the Bootleg Beatles!
Walter Hacon was on guitar. He went on to play
with Wreckless Eric. Bobby Collins was bass. He
went on to Holly and the Italians. Rick and
Walter and I are still close though not
geographically. Wally is in NZ, Rick in London
and Bobby is MIA.
Now the band is more fluid. I have played a lot
with Paul Crowder on drums- he produces
documentaries- he did 8-Days a Week with Ron
Howard and that new Pavarotti documentary they
did. A big part of the band over the last 20
years is Jim Wirt. He produces, plays bass and
does the backing vocals. He also produced
Incubus, Fiona Apple, Hoobastank and Jacks
Mannequin. Theres a bit Springfield Missouri
connection there- Jim and sometime guitarist
Brian Coffman played in a band called Fools Face
while in Springfield and Paul married a girl
they were school pals with. Mostly I play with
whatever around. Because Jim runs a studio in
Cleveland now he will add a drummer whose there.
Theres a new kid called Aidan on the new stuff
but I’ve never met him. I had Patrick Warren
from Dylans band on Irish Blessing and Steve
Ferrone from Eric Clapton and Tom Pettys band
…..and whoever interests me at the time.
I can hear much different influences but mostly
good old punkrock and in Irish blessing some
folkmusicstyled music? Favorites from the
past?
-Well back in the 70s we didn’t have all the
categories they have now. There was only music
you liked and music you didn’t. And on the radio
you’d hear Slade and Bowie next to Johnny Cash
and Tom Jones, the Clash, Petula Clark.
Everything so rigid now but back then Wild Willy
Barret, Elvis Costello, Tom Petty were in there
with the Jam and Flaming Groovies and Johnny
Thunders. There are times when you absorb
influences mostly when you are starting out and
times you repel them- I don’t want to listen to
other peoples music when I’m doubling down on
what it is that I do. It only confuses me. In
that period when I was absorbing influence I was
listening to all the usual Beatles, Bowie,
Stones, Dylan but also the English folk rock
band like Fairport Convention and Lindisfarne.
So Irish Bless is Fairport and Lindisfarne
working their way out 40 odd years later through the
filter that is me.
Automatics are you satisfied with the name? How
did it came up? You weren’t afraid that some
other band would be named like this? Which is
the best bandname you know?
-I came up with the name. Then it turned out
there was a band in Coventry that had the name
but Island records made them change. They became
the Specials and the rest is history!!
Other bands periodically nick the name but if
your first act as a supposedly creative outfit
is to steal somebody else’s name, well…its not a
very encouraging sign, is it? The last band to
steal the name defended their case by saying it
was Automatic without an “s” so nobody could
possibly confuse the two of us. They had a hit
with a song called “Monster” so I released a
song called Monsters with an “s” …..so nobody
could confuse the two of them! My song told the
story of how they had spoken with me and ignored
the warnings and got the run around from the
label and is I think the first real conceptual
song. The punk spirit lives on. The prophecy in
the song came true and shortly after the label
dropped them.
What´s the best thing with playing live? Do you
miss it nowadays when covid is around us?
-Probably Moth Into the Flame. Its just so
rocking….that beat works. I miss playing to the
fans but I don’t have a big following in the US
where I live here in LA so I ‘m happy to record
on my own. I enjoy the creative process.
And where is best to play? And the worst place?
-The Best for me now is Japan it´s like the
Marquee club in 1978. But I don’t play out that
much and maybe there are others. The worst was
probably a pub in Tilbury where it was so weird
I called our agents the Dick James Agency and
the secretary cheerfully informed me “Oh! No. We
meant to cancel all those gigs after the last
singer got killed”! We played the fastest set
ever and got out of there in 20 mins.
How is to play this sort of music in England
right now? Which type of bands do you play
together with? Are you often plays on
Rebellion?
-I think the last time I played in England was
with the Stiffs in 2006. I was going to play
Rebellionfest supposedly but then covid hit.
When I travel in order to avoid running at a
loss I need to play with local bands otherwise
the airfares and hotels kill me.
When I
play Japan I mostly play with the local guys who
play exactly like the record. I am pals
with Philp Hendricks from the Stiffs and have
just connected with the Starjets so we hope we
can all tour together at some point, “The Lap of
Honor” road show!!
How would you describe your music in three
words?
-Now? It´s different when you are young because
you have all that energy. “When the Tanks Roll
Over Poland Again” goes at a clip that you are
probably not going to sustain over a 40 year
period. Now my songs move slower so they have to
box clever. I’m moving into an area of Punk Folk
but if you listen to the first Automatics album
we did with Steve Lillywhite its there already-
“Wear Your Love Like a Ball and Chain” also “To
the Goodtimes" and “Run Forever”. So three words
that kind of some it up BE AUTHENTIC to what you
ARE. Well that’s 6 but wtf.
What does punk mean to you, is it only a word or
is it a lifestyle?
-If you show a picture of Sid Vicious to anybody
around the world they go “Oh. Punk Rock”. Wrong
fuckers. Punk, before it became about some
fairly useless kid in a dog collar was about so
many different and really interesting things-
Philosophy, Fashion, Music. It was about
embracing the counterintuitive. Its about left
footing the listener, the observer, the thinker.
I think I still do that and the fact that all
that got boiled down to an image of a guy who
couldn’t write, couldn’t play and was kind of a
satellite personality is offensive to me.If you
care about Punk it should be offensive to you
too. But its typical of that Pistols-centric
view of London street culture from 1976-79. Its
a promtionalist lie that got repeated so often
that its become the accepted version. They wrote
ten songs or something. Try the Jam, the
Stranglers or the Clash or so many other bands
that weren’t dressed by Vivien Westwood.
Which song/album or group was it who took you
into punk?
-Maybe Lou Reed. He just took you to so many
unexpected neighborhoods. The Pirates were an
influence on British punk as they were very
rocking in a uniquely English way along with
Gene Vincent who wasn’t. Flaming Groovies
predated punk and were a big influence. The
Automatics got going recording at Phonogram
Studios on dead time with Steve Lillywhite and
the other band he had was Tiger Lilly who became
Ultravox. I don’t know if John was watching what
we were doing but I was certainly watching what
he was doing and I was tape operator on a few of
the tracks on their first album.
What shall a young guy do today to shock their
parents as the way we did when we were young?
They have already seen everything ;-)?
-There was this sudden spin of styles and
fashion and music from 1955-1985 and then just
kind of a repeat and rinse in more polished ways.
Theres nothing left to offend really. You’re a
transexual dwarf fucker with a heroine addiction?
Excellent, well just pull up a chair and we’ll
put the kettle on.
How is it to live in England right now?
Politically? Fascists? Brexit? Covid?
-I live in Los Angeles. I’m a liberal who was
completely offended that my adoptive country
ever got swindled into the whole Trump era.
Because I’m not a resident I don’t feel I have a
right to an opinion on Brexit but I must confess
to being confused as to how it could actually
work. How are bands going to tour in Europe post
Covid? Are they all going to be thrown to the
wolves by the government as we all have been by
them as regards the streaming platforms? Heres
your 6/1000 of a cent.
Is there any good bands from England right
now? Is the punkscene/hardcorescene big? How is
it in your hometown?
-Recently I started listening to Nations Radio
UK and United DJs radio station and they have a
thing called the Heritage charts. The format is
older bands who make new music and so I’ve heard
really good records from the Starjets, the
Vapors, Phil Hendricks from The Stiffs, The
Chords, John Rossell from the Glitter Band. They
are still true to their punk origins but they
are making more accomplished records. So much of
what the Punk audience want is for you to play
the same set you played 40 years ago. I’ll do a
bit of that but if you are still doing what you
did 40 years ago when you were learning, you
might want to ask yourself what the fuck you’ve
done with your life!
What do you know about Sweden? Have you been
here sometime?
-I have been to Stockholm and I have Viking
blood. Theres a pic of my Great Grampa in the NE
of England and he looks like a Viking straight
out of Central Casting. Casino from the Boys was
a pal and he tells me it is a major rock capital
though I have never played there. Yet. I married
a woman who is a quarter Swedish.
Have you heard any good bands from Sweden?
-Well Abba of course but I’m sure if you are
living in Sweden you have been hit over your
head with a hammer with that stuff. It was
interesting to me because they never wrote lyric
until the recorded track was finished. I think
that got me thinking of recording as part of the
songwriting process. You have to be light on
your feet. You can’t stay stuck on what your
initial idea might have been if you want the
story to grow with the telling.
-Me. I don’t think I ever cover songs except
very rarely. It’s my tale and I’m telling it.
I’m making a dark little movie or telling a
twisted little story. It’s not just the words
and its not necessarily poetry. Sometimes it’s
the sound and the rhythm of the words. Its where
the emphasis of the word lands in the narrative
of the melody.
Is there any subject that you never will write
anything about?
-No nothing. Ever. Lou Reed taught us all that.
Except for Hello Kitty. You must never write
about that!
Politic and music, does it goes hand in
hand? Which is your most political song? Is it
important to get out your opinions in music?
-To make your music political is to abandon or
at least postpone the songwriters art in order
to highjack it as a vehicle for whatever you
want to proselytize about. So I don’t do that.
Except for sometimes…..”Cardboard Kingdom” is
about homelessness but it observes more than it
tells you which side you should be standing on.
I have a new one called “Daylight Robbery”
that’s about how streaming platforms rape the
artists. That´s as close as I get on political
songs.
Best political band/artist?
-Clash did it probably better than anyone. But
it´s a bankrupt ideal that somebody who is good
at one thing- in this case making records- has
authority to lay it out for everybody else.
Maybe I don’t object so much on principle but it
is very hard to do well.
You had Johnny Thunders on a song from 1978 on
guitar, howcome he played with you?
-When I was living with Lillywhite we went to go
see Johnny when the Heartbreakers first came to
England. They were brilliant and they were
TIGHT. All the English bands we knew were loose
goose because we were making it up as they went
along. None of them had toured playing the same
thing the same way every night which is how
bands get tight. By the time Johnny got to
record “So Alone” we had dragged him down to our
level and he was loose and making it up again
and that’s what made it great. We became friends
in the days before Johnny became unknowable as
all junkies inevitably must. After he moved out
of Oakley Street he got a flat in Soho so he’d
come down to watch me soundcheck at the Marquee
and we did a few gigs together and he played on
the first Automatics record. Leading up to “So
Alone he borrowed my vinyl LP of the Shangri Las
on Red Bird Records. He was obviously influenced
by that as he covered “Great Big Kiss”. He
played Downtown by Petula Clark which he thought
was a secret song about heroine on my old Gibson
in my bedroom and ended up writing his own
Downtown that was on the record. He knew I was a
Bolan guy so he asked me to sing “He Was a
Wizzard” with him which was his tribute after
Marc died suddenly.
Johnny
didn’t play with many other bands so I was
pleasantly surprised when he played with us.
Do you think that music(lyrics and so on) can
change anyones life, I mean people who listens
to music?
-Music has powers and the writer is the just
thes unwitting conduit of that. I´ve heard from
people who say this song of yours changed my
life but its hard for me to imagine how it
might. But I remember singing “Run Forever” in
Japan and watching these two girls at the front
just weeping. How does that work? But I think a
good song, a genuine song can change moods,
evoke things. I try
not to be manipulative.
Your favorite recordcover alltime? Who does
your recordcovers? And do you have any good
recordstores in your hometown?
-We had several good record stores. They’re all
gone now but there are ones hanging on in places
like Silverlake. Jeremy Kidd has been doing my
most recent covers and I enjoy his work. He is
an artist in his own right. Marnie Weber did the
Jukebox of Human Sorrow artwork and Sting did
Britannia.
Is it important to get out physical records of
your stuff? Why or why not? Vinyl, CD, cassette,
what do you prefer if you could choose whatever
?
-I do. It might be my age but the commitment to
the artist doesn’t seem real until you have
something of theirs in your hand. West of
Wherever is on vinyl most of the others are on
cd and I just got copies of “A Grand Swandive
into the Void” which as you know is my latest.
Please tell me a funny thing which have happened
during your career and under some gig?
-In the very early days we used to do Guerrilla
gigs where we would put a generator on a flatbed
truck and load up our instruments and gear and
just appear places. Nobody else did that. We
played down the Kings Road at the height of the
Teds v Punks war and got stuck in traffic right
outside the Teds pub. It was like poking a
hornets nest and then finding that your feet
were stuck in concrete. There was no more
playing now it was just fighting. Guitars were
swinging along with mic stands and bar stools.
The driver who had no idea what he had been
getting himself into was having a hysteria fit
in the front cab. Then just as it looked like we
were all going to be beaten to death by an angry
mob the traffic cleared and we got a clear run
down to Sloan Square. I remember that as I
looked behind me all the cars were pulled over
onto the curb and the mob of Teds were charging
down the middle of the Kings road. Wally got a
broken finger on the left hand which is bad for
a guitarist and that night we were playing the
Marquee so we shot it up with pain killer and
played anyway.
You’d think we would have learned our lesson,
right? Think again because only a few weeks
later we……well that’s a story for another day!
How does your audience look like? Which people
do you miss on your concerts? Which is the
biggest band you ever have played together
with?
-In Europe they are all the same guys who were
there 40 years before but fatter with less hair
but in Japan its a whole new generation. I think
there are young fans who are getting into what
we did back then. What else is there? Rap,
hiphop, Trance, Electronic? Come along with us
lads and lassies- this a lot more fun. The Jam,
the Clash- they big enough for you? LOL We did
Reading Festival in 1978 and that was a big
deal. People as far as the eye could see.
Please rank your five favoriterecords, five
favoriteconcerts and five most important things
in life?
-That Clash one with Spanish Bombs on….Jam
“Setting Sons”…theres a Waterboys one I
like…..Pogues “If I Should Fall From Grace with
God”….more these days I like Brian Wilsons
“Smile”.
Greatest shows? Well that first Johnny Thunders
and the Heartbreakers was fantastic. Eddy and
the Hot Rods were great in the early Nashville
gigs. I remember seeing the Police getting booed
off supporting X-Ray Spex. I used to go with
Lillywhite to clubs to see acts he was
interested in producing so there were so
many….Members, Ultravox, Rockpile.
First, last and most expensive record ever
bought?
-The one from the bargain bin that I never
played.
Is it boring with interviews? Is it much
interviews?
-No but this one´s going on a bit. LOL I can
talk about music easily.
I have some great memories from great times.
Do you care about reviews? Which is the most
peculiar you ever had, with this band or any
other band you have been to?
-I pretend I don’t but in truth how can you
not?. I´m always happy when somebody “gets it".
I learned to live with bad ones a lot in the
early days because the British music press hated
punk. They hated it! Then I realized why- they
were all Progrock bass players who didn’t have a
gig anymore. And they were mean as cat shit
about it. Read any of the reviews of most punk
acts from those days and they are all incredibly
dismissive and mean spirited. Across the board.
They’re probably down the boozer now telling all
their mates how they single handedly enabled
Punk rock!!
Wisdomword?
-Good luck with translating all this into
Swedish!!
Something to add?
-For a moment I’d like to address the new bands,
the next generation of punkers. There are bands
who can get by on their musicianship alone but
they are few and far between. Learn to distrust
virtuosity. Its all about the song. A good song
goes more or less how you expect it to go with a
few important exceptions. You have to provide
the exceptions. You lead them along but then you
have to left foot them. Take it somewhere they
were not expecting. Then reward them with the
familiar. Tune. Tune hard. Bring the intro riff
back over the end in a different way. Have a
prechorus imbetween the verse and the chorus.
Always have a middle 8 even if its not 8. Brush
your teeth. Clean behind your ears. Make
allowances for the artists seemingly endless
capacity for self deception. Delve deeper into
what you are until one day you wake up and it´s
time to avoid all other influences. Remember
this above all- its more important to be
different than it is to be good. |