Antisect är ett av de bästa anarchobanden (även om Pete inte vill märka dem) från 80-talet tycker jag och de har släppt nytt material nu och jag ville verkligen ha en intervju med dem så här är den. Februari 2017. Det är Pete som svarar på frågorna

 

Hur många av de gamla medlemmarna är fortfarande kvar i gruppen? Snälla berätta lite om varje medlem i gruppen idag?

-Ja, Jag är ganska säker på att de flesta människor som har följt oss vet nu att Antisect alltid har haft något av ett flytande medlemskap. Vår nuvarande lineup består av Joe Burwood på trummor, som har varit med oss ​​under de senaste 6 åren, John Bryson på bas, som var med ursprungligen i bandet i mitten av 80-talet och spelade och sjöng på ena sidan av "Out From the Void" EP, och jag själv.

 

Har ni spelat hela tiden eller har det varit ett långt uppehåll?

-Den sista lineupen bröt upp 1987 eftersom de flesta av oss började att gå  skilda vägar. Vi återbildades 2011.

 

Er nya låt Black verkar vara mycket tyngre än det mi gjorde förr? Hur kommer det sig?

-Kanske för dem som har erfarenhet av oss före 1984 verkar det så men efter den första LP:n blev vi tyngre allt som tiden gick och det verkar som det kommer ut helt naturligt. Vi bestämde oss inte för att vara tyngre. Vi har utvecklats just på det sättet. Jag tvivlar på att de flesta personer som har sett eller hört oss sedan 2011 skulle bli alltför förvånade över hur "Black" låter. Naturligtvis finns det alltid kommer att vara de som tycker att vi bör stanna och låta som vi gjorde för 30 udda år sedan, men det verkar bara löjligt för oss. Vi går vidare, och det är rätt att vår produktion reflekterar det vi är och inte att försöka vara något vi inte är.

 

Är ni fortfarande ett punkband? Eftersom ni var inblandade i anarkopunk "rörelsen" innan?

-Jag föredrar att inte få alltför mycket samband med någon form av märkning, oavsett om det är "punk", "anarko", "metall" eller vad som helst. Problemet jag har med det är att det tar med alltför många förutfattade meningar om vad det där är och kan vara. D.v.s. Om du är en "punk" bandet måste du göra det, om du är ett "anarko" band måste du vara så här, etc. etc. Jag har sagt det förut, men i slutändan är det bara ett jävla skramlig musik är det inte? Du vill det eller inte? Om än ett rockband med en politisk hållning och rötter i vad vi kallar en ”punk" rörelse.

 

Spelar ni mycket live nu? Var är bäst och var är sämst?

-Vi spelar inte alltför ofta. Främst på grund av de yttre åtaganden som vi alla har. Följaktligen blir många av våra spelningar begränsade till festivaler och engångshändelser. Bästa och sämsta? Det spelar egentligen ingen roll för oss. Vi har haft positiva erfarenheter överallt där vi har varit.

 

Har ni varit mycket utomlands och spelat genom tiderna?

-Inte riktigt säker på vad du menar här, men vi har alla rest. Särskilt med bandet. Personligen älskar jag att resa. Jag älskar att uppleva nya saker och träffa och kommunicera med nya människor. Att vara på olika platser runt om i världen har lärt mig en hel del. Inte för att du måste vara någonstans att förstå hur det är där, men det hjälper definitivt.

 

Vad betyder punk för dig, är det bara ett ord eller är det en livsstil?

-Det är ett ord. Det är bara ett jävla ord. Och låt oss vara ärliga, ingen av oss uppfann det, så varför ska vi känna så starkt att hävda det.  Jag vet att det har en mening för många människor, och att betydelsen blev en typ av livsstil, men alltför ofta verkar det som vi förväntas leva våra liv styrda av parametrarna som vi ser som "punk". Jag går inte med på det. Jag väljer vad jag vill göra utifrån mina egna tankar och känslor, inte någon självpåtagen livsstilsetikett som kan se ut som det passar. Jag är skyldig för att ibland använda termen "punk" för att beskriva vissa saker i sin vidaste mening, men verkligen min tanke att det är att det är en term som vi inte bör få alltför endimensionell eller dyrkan till. Det finns viktigare saker som skulle kunna uppta våra sinnen.

 

Jag läste i dag om några punkmänniskor som har blivit miljonärer på sin musik, vad sägs om det, är det rätt eller fel att tjäna så mycket musik på punk?

-Ja, Jag antar att jag måste hänvisa dig till svaret ovan. Vad är "punk" och vad är "punk folk"? Varför kan de anse sig vara "punk" och vad är det som motiverar dem? Och även frågan skulle då behöva ställas som betyder det att människor som tror på sig själva som "punk" inte ska bli miljonärer? Om så är fallet, vad är då "punk" -regeln här? Och hur mycket ska "punk folk" få tjäna innan de anses ha brutit det? Och under vilken tidsperiod? Anser de att vara "punk folk"? Om inte, vem är det som avgör om de är "punk" eller inte? Finns det en kommitté någonstans? Och skulle det vara ok för dem att vara miljonärer på baksidan av sin musik om de inte var "punk"? Hela scenariot har så många brister och motsägelser så det är ingen idé att försöka undersöka det så. Vad jag vill säga, och detta egentligen inte tillämpas på miljonärer bland oss, är att jag inte tror att det är fel för någon att försöka få så mycket pengar tillbaka från sin musik som vad de har lagt ut i första hand. Köp av instrument, förstärkare, kostnaden för repa deras skit, kostnaden för inspelningssaker, att komma till och från deras spelningar, mängden av strängar och pinnar som de kommer att ha köpt genom åren. Mycket få band, "punk" eller inte kommer inte att få sina pengar tillbaka. Och jag talar i första hand av erfarenhet eftersom jag både har en oberoende musikstudio i London under de senaste 20 åren och är med i ett band själv.

Så jag antar att det korta svaret på din fråga kan vara - Är det rätt eller fel för någon att bli miljonärer på styrkan av vad de gör? Och om vi skulle besluta att döma dem, behöver vi inte kunskap om vad det kostar dem att komma dit för att exakt göra de belopp?

 

Vad är den största skillnaden med att spela idag om man jämför med 80-talet?

-I ärlighetens verkar det inte vara en så stor skillnad . Vi har befunnit oss på en eller två olika typer av spelningar om vi jämförde med dem som vi gjorde innan men som har varit ett intressant sätt att presentera politik från bandet till en annan publik. Förmodligen är den största skillnaden generellt att vi haft en önskan att se till att vi får en ordentlig säng för natten nuförtiden. Dagarna man kunde vakna utvilad efter en natt på ett par madrasser på en squat är ordentligt bakom oss.

 

När ni spelar ute, hur publiken ser ut, åldrar? Punkare? Metalheads?

-Det är fortfarande huvudsakligen en "punk" publik, men som mode och trender har förändrats genom åren är det kanske inte så lätt att räkna ut vad människor är  av hur de ser ut nuförtiden. Det verkar vara ett ganska brett tvärsnitt av människor. Jag har talat med mer än ett fåtal som inte ens var födda när vi var på scenen första gången, vilket är sjukt, för oss båda.

 

Era texter idag, är det något annat ni skriver om i dag om man jämför när ni började att spela?

-De saker jag skriver om är det som starkast upptar mitt sinne. Det har alltid varit så. Det finns naturligtvis en personlig sida bortsett från en mer politisk karaktär för de flesta av det, och en del av detta har funnit sin väg in på nya LPn. Om det finns en skillnad mellan vad jag skriver nu och vad jag skrev då, det är nog att nuförtiden är jag mycket mer medveten om behovet av att anpassa mina argument på ett mindre konfronterande sätt. Visst, jag blir lika arg och förbannad som jag brukade, men nu är värdet av att söka efter sätt att kommunicera med människor som ser saker annorlunda är mig mycket mer i förgrunden av vad jag gör.

 

Hur är det att leva i England idag? Vad är det bästa och vad är det värsta att bo där?

-Ja, som vi alla vet, är England en del av en liten ö i utkanten av Europa. Och på många sätt återspeglar befolkningen dess geografiska läge. Vi har nyligen sett omfattningen av känslan av att en massa av dess folk har för tagit den politiska ledningen som en hel del av övriga Europa har tagit. Och den fula sidan av detta har varit presentationen av en underström av rasism. Det tycks också vara en känsla, särskilt bland den äldre generationen, att landet har förlorat sin identitet och självkänsla. För mig är påverkan av högersidan av medierna ett problem eftersom dess dominans verkar rikta tänkesätt för en sådan allt större massa.

Det regnar också för jävla mycket.

 

Vad tycker du om Trump som president? Säger det allt om USA eller vad säger ni?

-Jag tycker att han är en ljugande, rasistiskt, misogynist, rövhål. Vad Trump är att ha sagt rätt saker och trycker på rätt knappar för en hel grupp av den amerikanska befolkningen som har känt sig alltmer körd över av arbetet i vanlig politik. Saken är, det är attityder och handlingar hos människor som Trump som knullade dem i första hand. Jag har tillbringat en hel del tid i USA och haft turen att träffa några riktigt bra människor där, så jag är inte säker på valet av Trump säger något annat om dem som bor där än de som bor i andra delar av världen. Jag skulle inte vilja beskriva politik som den brittiska regeringen till exempel har att vara särskilt fördelaktigt för att skapa en bättre värld för alla. Det är samma skitsnack världen över. Folk röstar för mindre av den upplevda onda som erbjuds dem. För allt hans skrävlande och stora ord, om han inte redan Trump kommer förr snarare än senare och blir bara en marionett av de människor som verkligen call the shots.

 

Politik och musik, går det hand i hand?

-Det kan göra det. Jag kan inte se något fel med att bara göra musik heller. Inte allt måste vara politiskt. Det finns gott om tillfällen då jag vill bara att ryckas bort av något jag älskar ljudet av. Och som inte alltid, i själva verket sällan, har en öppen politisk innebörd. Det finns också ett argument som säger all musik eller konst är politisk i någon mening. Inte säker på att vi behöver komma in på det här men ...

 

Bästa politiska band?

-Hmm! Jag vet inte. Återigen, jag antar att det beror på vad du kallar "politiskt". Och det beror också vad du menar med "bäst". När allt kommer omkring är det inte egentligen en tävling, är det? För mig, och så långt det är direkt politiska band går och även om jag sällan lyssna på dem idag, Crass hade onekligen det största inflytandet. Jag vet att de har haft sina meningsskiljaktigheter, eftersom de splittrades men när de var tillsammans känslan av "fuck yeah, vi kan göra det" och det de erbjöd mig har inte åtföljts av någon sedan.

 

Vilken är låten som publiken vill att ni ska spela?

-Med vårt sätt att spela vår uppsättning så är jag är inte säker på att vi verkligen ger publiken en chans att be om några låtar i synnerhet. När vi börjar det är ganska rakt på. Vi brukar inte sluta förrän vi är klara.

 

Vilken är din personliga favorit att spela?

-Jag går igenom faser med saker. Vanligtvis tenderar nyare saker att vara den mest spännande att spela, men det finns också något med den brutala enkelheten hos en låt som "Tortured and Abused" som jag verkligen gillar.

 

Gör ni några covers live? Varför eller varför inte?

-Vi repeterade in ett par för ett tag sedan  men för att vara ärlig så rymmer inte det vi gör en sådan sak. Aldrig säga aldrig men ...

 

Vad vet du om Sverige? Vad är typiskt svenskt?

-Ja, vi har spelat i Sverige två gånger nu, plus den avbrutna spelningen på Hygget där jag hamnade på sjukhus. Jag gillar det och har träffat några mycket coola människor där, men det är mycket svårt att få någon riktig känsla för ett land som helhet när du är bara där för ett par dagar åt gången. Typiskt svenskt? Jag vet inte. Absolut Vodka? Den svenske kocken från Mupparna?

 

Har du hört några bra svenska band?

-Abba

Wolf Brigade

 

Ni säger att ni kommer att släppa nytt album bara på You Tube, har jag rätt? Varför inte fysiskt?

-Nej. Vi har inte sagt det. Det kommer att finnas tillgänglig på vinyl och cd.

 

Många band känner att de inte har gjort en skiva på riktigt om de inte ger ut den fysiskt, vad känner du för det?

-Jag antar att frågor för vissa människor är det så. Även om jag skulle behöva fråga vad är en "riktig" skiva och vad som är orsaken till att spela in något i första hand? Om ett band vill få ut sin musik där ute då tycks det för mig som en online-utgåva är det enklaste sättet att göra det. Bortsett från inspelningskostnaderna, behöver det bara finnas en liten eller inga utgifter för att göra det på det sättet. Jag antar att vissa människor kan känna att ha ett fysiskt släpp på något sätt bekräftar bandet men för mig eller någon har satsat resurser för att göra det på det sättet. Naturligtvis vill människor ha något fysiskt i sina händer och alla har inte tillgång till internet, så jag förstår att det finns andra skäl till en fysisk release, men jag tror inte att det är viktigt och jag tror inte att en online release är på något sätt mindre "riktig". Vad som är verkligt är musiken, inte det medium som används för att förmedla den.

 

 

Framtidsplaner för bandet?

-Ja, det viktigaste just nu är att få denna LP klar och ge ut den. Det har tagit lång tid, vi vet, och det har varit massor av olika omständighetern kring varför men det är nästan färdigt nu och det ska bli skönt att äntligen komma dit med det. När det gäller allt annat, som vi sade när vi först reformeras, utanföransvar som vi har idag och ibland avgöra vad vi kan och inte kan göra, så vi tar det det bit för bit och listar ut saker under tiden.

 

För dig själv?

-För att hitta tid att äntligen komma runt att omkoppla min motorcykel.

 

Visdomsord?

-Mer en fras än ett ord, men "Tro på dig själv och varandra".

 

Nåt att tillägga?

-Vad som helst är möjligt

 

 

https://youtu.be/QNoBclC04BU

 

There Can Be No Democracy When Corporations Are More Powerful Than Governments

 

MOTIVATE*AGITATE*INNOVATE*DEVIATE