Antisect är ett av de bästa anarchobanden
(även om Pete inte vill märka dem) från 80-talet
tycker jag och de har släppt nytt material nu
och jag ville verkligen ha en intervju med dem
så här är den.
Februari 2017. Det är Pete som svarar på
frågorna
Hur många av de gamla medlemmarna är
fortfarande kvar i gruppen? Snälla berätta lite
om varje medlem i gruppen idag?
-Ja, Jag är ganska säker på att de flesta
människor som har följt oss vet nu att Antisect
alltid har haft något av ett flytande
medlemskap. Vår nuvarande lineup består av Joe
Burwood på trummor, som har varit med oss
under de senaste 6 åren, John Bryson på bas,
som var med ursprungligen i bandet i mitten av
80-talet och spelade och sjöng på ena sidan av "Out
From the Void" EP, och jag själv.
Har ni spelat hela tiden eller har det
varit ett långt uppehåll?
-Den sista lineupen bröt upp 1987
eftersom de flesta av oss började att gå
skilda vägar. Vi återbildades 2011.
Er nya låt Black verkar vara mycket
tyngre än det mi gjorde förr? Hur kommer det
sig?
-Kanske för dem som har erfarenhet av oss
före 1984 verkar det så men efter den första
LP:n blev vi tyngre allt som tiden gick och det
verkar som det kommer ut helt naturligt. Vi
bestämde oss inte för att vara tyngre. Vi har
utvecklats just på det sättet. Jag tvivlar på
att de flesta personer som har sett eller hört
oss sedan 2011 skulle bli alltför förvånade över
hur "Black" låter. Naturligtvis finns det alltid
kommer att vara de som tycker att vi bör stanna
och låta som vi gjorde för 30 udda år sedan, men
det verkar bara löjligt för oss. Vi går vidare,
och det är rätt att vår produktion reflekterar
det vi är och inte att försöka vara något vi
inte är.
Är ni fortfarande ett punkband? Eftersom
ni var inblandade i anarkopunk "rörelsen" innan?
-Jag föredrar att inte få alltför mycket
samband med någon form av märkning, oavsett om
det är "punk", "anarko", "metall" eller vad som
helst. Problemet jag har med det är att det tar
med alltför många förutfattade meningar om vad
det där är och kan vara. D.v.s. Om du är en
"punk" bandet måste du göra det, om du är ett "anarko"
band måste du vara så här, etc. etc. Jag har
sagt det förut, men i slutändan är det bara ett
jävla skramlig musik är det inte? Du vill det
eller inte? Om än ett rockband med en politisk
hållning och rötter i vad vi kallar en ”punk"
rörelse.
Spelar ni mycket live nu? Var är bäst och
var är sämst?
-Vi spelar inte alltför ofta. Främst på
grund av de yttre åtaganden som vi alla har.
Följaktligen blir många av våra spelningar
begränsade till festivaler och engångshändelser.
Bästa och sämsta? Det spelar egentligen ingen
roll för oss. Vi har haft positiva erfarenheter
överallt där vi har varit.
Har ni varit mycket utomlands och spelat
genom tiderna?
-Inte riktigt säker på vad du menar här,
men vi har alla rest. Särskilt med bandet.
Personligen älskar jag att resa. Jag älskar att
uppleva nya saker och träffa och kommunicera med
nya människor. Att vara på olika platser runt om
i världen har lärt mig en hel del. Inte för att
du måste vara någonstans att förstå hur det är
där, men det hjälper definitivt.
Vad betyder punk för dig, är det bara ett
ord eller är det en livsstil?
-Det är ett ord. Det är bara ett jävla
ord. Och låt oss vara ärliga, ingen av oss
uppfann det, så varför ska vi känna så starkt
att hävda det.
Jag vet att det har en mening för många
människor, och att betydelsen blev en typ av
livsstil, men alltför ofta verkar det som vi
förväntas leva våra liv styrda av parametrarna
som vi ser som "punk". Jag går inte med på det.
Jag väljer vad jag vill göra utifrån mina egna
tankar och känslor, inte någon självpåtagen
livsstilsetikett som kan se ut som det passar.
Jag är skyldig för att ibland använda termen
"punk" för att beskriva vissa saker i sin
vidaste mening, men verkligen min tanke att det
är att det är en term som vi inte bör få alltför
endimensionell eller dyrkan till. Det finns
viktigare saker som skulle kunna uppta våra
sinnen.
Jag läste i dag om några punkmänniskor
som har blivit miljonärer på sin musik, vad sägs
om det, är det rätt eller fel att tjäna så
mycket musik på punk?
-Ja, Jag antar att jag måste hänvisa dig
till svaret ovan. Vad är "punk" och vad är "punk
folk"? Varför kan de anse sig vara "punk" och
vad är det som motiverar dem? Och även frågan
skulle då behöva ställas som betyder det att
människor som tror på sig själva som "punk" inte
ska bli miljonärer? Om så är fallet, vad är då
"punk" -regeln här? Och hur mycket ska "punk
folk" få tjäna innan de anses ha brutit det? Och
under vilken tidsperiod? Anser de att vara "punk
folk"? Om inte, vem är det som avgör om de är
"punk" eller inte? Finns det en kommitté
någonstans? Och skulle det vara ok för dem att
vara miljonärer på baksidan av sin musik om de
inte var "punk"? Hela scenariot har så många
brister och motsägelser så det är ingen idé att
försöka undersöka det så. Vad jag vill säga, och
detta egentligen inte tillämpas på miljonärer
bland oss, är att jag inte tror att det är fel
för någon att försöka få så mycket pengar
tillbaka från sin musik som vad de har lagt ut i
första hand. Köp av instrument, förstärkare,
kostnaden för repa deras skit, kostnaden för
inspelningssaker, att komma till och från deras
spelningar, mängden av strängar och pinnar som
de kommer att ha köpt genom åren. Mycket få
band, "punk" eller inte kommer inte att få sina
pengar tillbaka. Och jag talar i första hand av
erfarenhet eftersom jag både har en oberoende
musikstudio i London under de senaste 20 åren
och är med i ett band själv.
Så jag antar att det korta svaret på din
fråga kan vara - Är det rätt eller fel för någon
att bli miljonärer på styrkan av vad de gör? Och
om vi skulle besluta att döma dem, behöver vi
inte kunskap om vad det kostar dem att komma dit
för att exakt göra de belopp?
Vad är den största skillnaden med att
spela idag om man jämför med 80-talet?
-I ärlighetens verkar det inte vara en så
stor skillnad . Vi har befunnit oss på en eller
två olika typer av spelningar om vi jämförde med
dem som vi gjorde innan men som har varit ett
intressant sätt att presentera politik från
bandet till en annan publik. Förmodligen är den
största skillnaden generellt att vi haft en
önskan att se till att vi får en ordentlig säng
för natten nuförtiden. Dagarna man kunde vakna
utvilad efter en natt på ett par madrasser på en
squat är ordentligt bakom oss.
När ni spelar ute, hur publiken ser ut,
åldrar? Punkare? Metalheads?
-Det är fortfarande huvudsakligen en
"punk" publik, men som mode och trender har
förändrats genom åren är det kanske inte så lätt
att räkna ut vad människor är
av hur de ser ut nuförtiden. Det verkar
vara ett ganska brett tvärsnitt av människor.
Jag har talat med mer än ett fåtal som inte ens
var födda när vi var på scenen första gången,
vilket är sjukt, för oss båda.
Era texter idag, är det något annat ni
skriver om i dag om man jämför när ni började
att spela?
-De saker jag skriver om är det som
starkast upptar mitt sinne. Det har alltid varit
så. Det finns naturligtvis en personlig sida
bortsett från en mer politisk karaktär för de
flesta av det, och en del av detta har funnit
sin väg in på nya LPn. Om det finns en skillnad
mellan vad jag skriver nu och vad jag skrev då,
det är nog att nuförtiden är jag mycket mer
medveten om behovet av att anpassa mina argument
på ett mindre konfronterande sätt. Visst, jag
blir lika arg och förbannad som jag brukade, men
nu är värdet av att söka efter sätt att
kommunicera med människor som ser saker
annorlunda är mig mycket mer i förgrunden av vad
jag gör.
Hur är det att leva i England idag? Vad
är det bästa och vad är det värsta att bo där?
-Ja, som vi alla vet, är England en del
av en liten ö i utkanten av Europa. Och på många
sätt återspeglar befolkningen dess geografiska
läge. Vi har nyligen sett omfattningen av
känslan av att en massa av dess folk har för
tagit den politiska ledningen som en hel del av
övriga Europa har tagit. Och den fula sidan av
detta har varit presentationen av en underström
av rasism. Det tycks också vara en känsla,
särskilt bland den äldre generationen, att
landet har förlorat sin identitet och
självkänsla. För mig är påverkan av högersidan
av medierna ett problem eftersom dess dominans
verkar rikta tänkesätt för en sådan allt större
massa.
Det regnar också för jävla mycket.
Vad tycker du om Trump som president?
Säger det allt om USA eller vad säger ni?
-Jag tycker att han är en ljugande,
rasistiskt, misogynist, rövhål. Vad Trump är att
ha sagt rätt saker och trycker på rätt knappar
för en hel grupp av den amerikanska befolkningen
som har känt sig alltmer körd över av arbetet i
vanlig politik. Saken är, det är attityder och
handlingar hos människor som Trump som knullade
dem i första hand. Jag har tillbringat en hel
del tid i USA och haft turen att träffa några
riktigt bra människor där, så jag är inte säker
på valet av Trump säger något annat om dem som
bor där än de som bor i andra delar av världen.
Jag skulle inte vilja beskriva politik som den
brittiska regeringen till exempel har att vara
särskilt fördelaktigt för att skapa en bättre
värld för alla. Det är samma skitsnack världen
över. Folk röstar för mindre av den upplevda
onda som erbjuds dem. För allt hans skrävlande
och stora ord, om han inte redan Trump kommer
förr snarare än senare och blir bara en
marionett av de människor som verkligen call the
shots.
Politik och musik, går det hand i hand?
-Det kan göra det. Jag kan inte se något
fel med att bara göra musik heller. Inte allt
måste vara politiskt. Det finns gott om
tillfällen då jag vill bara att ryckas bort av
något jag älskar ljudet av. Och som inte alltid,
i själva verket sällan, har en öppen politisk
innebörd. Det finns också ett argument som säger
all musik eller konst är politisk i någon
mening. Inte säker på att vi behöver komma in på
det här men ...
Bästa politiska band?
-Hmm! Jag vet inte. Återigen, jag antar
att det beror på vad du kallar "politiskt". Och
det beror också vad du menar med "bäst". När
allt kommer omkring är det inte egentligen en
tävling, är det? För mig, och så långt det är
direkt politiska band går och även om jag sällan
lyssna på dem idag, Crass hade onekligen det
största inflytandet. Jag vet att de har haft
sina meningsskiljaktigheter, eftersom de
splittrades men när de var tillsammans känslan
av "fuck yeah, vi kan göra det" och det de
erbjöd mig har inte åtföljts av någon sedan.
Vilken är låten som publiken vill att ni
ska spela?
-Med vårt sätt att spela vår uppsättning
så är jag är inte säker på att vi verkligen ger
publiken en chans att be om några låtar i
synnerhet. När vi börjar det är ganska rakt på.
Vi brukar inte sluta förrän vi är klara.
Vilken är din personliga favorit att
spela?
-Jag går igenom faser med saker.
Vanligtvis tenderar nyare saker att vara den
mest spännande att spela, men det finns också
något med den brutala enkelheten hos en låt som
"Tortured and Abused" som jag verkligen gillar.
Gör ni några covers live? Varför eller
varför inte?
-Vi repeterade in ett par för ett tag
sedan
men för att vara ärlig så rymmer inte det
vi gör en sådan sak. Aldrig säga aldrig men ...
Vad vet du om Sverige? Vad är typiskt
svenskt?
-Ja, vi har spelat i Sverige två gånger
nu, plus den avbrutna spelningen på Hygget där
jag hamnade på sjukhus. Jag gillar det och har
träffat några mycket coola människor där, men
det är mycket svårt att få någon riktig känsla
för ett land som helhet när du är bara där för
ett par dagar åt gången. Typiskt svenskt? Jag
vet inte. Absolut Vodka? Den svenske kocken från
Mupparna?
Har du hört några bra svenska band?
-Abba
Wolf Brigade
Ni säger att ni kommer att släppa nytt
album bara på You Tube, har jag rätt? Varför
inte fysiskt?
-Nej. Vi har inte sagt det. Det kommer
att finnas tillgänglig på vinyl och cd.
Många band känner att de inte har gjort
en skiva på riktigt om de inte ger ut den
fysiskt, vad känner du för det?
-Jag antar att frågor för vissa människor
är det så. Även om jag skulle behöva fråga vad
är en "riktig" skiva och vad som är orsaken till
att spela in något i första hand? Om ett band
vill få ut sin musik där ute då tycks det för
mig som en online-utgåva är det enklaste sättet
att göra det. Bortsett från
inspelningskostnaderna, behöver det bara finnas
en liten eller inga utgifter för att göra det på
det sättet. Jag antar att vissa människor kan
känna att ha ett fysiskt släpp på något sätt
bekräftar bandet men för mig eller någon har
satsat resurser för att göra det på det sättet.
Naturligtvis vill människor ha något fysiskt i
sina händer och alla har inte tillgång till
internet, så jag förstår att det finns andra
skäl till en fysisk release, men jag tror inte
att det är viktigt och jag tror inte att en
online release är på något sätt mindre "riktig".
Vad som är verkligt är musiken, inte det medium
som används för att förmedla den.
Framtidsplaner för bandet?
-Ja, det viktigaste just nu är att få
denna LP klar och ge ut den. Det har tagit lång
tid, vi vet, och det har varit massor av olika
omständighetern kring varför men det är nästan
färdigt nu och det ska bli skönt att äntligen
komma dit med det. När det gäller allt annat,
som vi sade när vi först reformeras,
utanföransvar som vi har idag och ibland avgöra
vad vi kan och inte kan göra, så vi tar det det
bit för bit och listar ut saker under tiden.
För dig själv?
-För att hitta tid att äntligen komma
runt att omkoppla min motorcykel.
Visdomsord?
-Mer en fras än ett ord, men "Tro på dig
själv och varandra".
Nåt att tillägga?
-Vad som helst är möjligt
https://youtu.be/QNoBclC04BU
There Can Be No Democracy When Corporations Are
More Powerful Than Governments
MOTIVATE*AGITATE*INNOVATE*DEVIATE
|