Varnagel

ett namn med stil?

Varnagel, ett namn som berör!

I alla fall berör gruppen mig så pass så att jag skickade dem en intervju och innan mars blev april år 2004 svarade denna trallpunkgrupp på mina 27 frågor.

 

Varför började ni att spela?

- Från allra första början bildades bandet Frank Evert Lipar (runt 93-94) som i traditionell punkanda, startade utan att alls kunna sina instrument,

utan snarare sin punk. När bandet efter sex år lade ner verksamheten, vill

Tobbe och Henrik (från F.E.L) fortsätta att spela svensk trallpunk. Ungefär

samtidigt på andra sidan bron, hade Danne och Erik bildat punkbandet Tarmludd (`95), och därefter sk8-bandet Mindless. Efter att Tobbe och Henrik själva hade spelat in Varnagels första demo "En ny tid", anslöt sig Erik och Danne som de två saknade kuggarna i trallmaskineriet. Varnagel började helt enkelt spela för att fyra snubbar ville spela trallpunk. Efter uppfostran i den svenska punkskolan, med band som Asta Kask, Strebers, Köttgrottorna, Radioaktiva Räker, Orup, Coca Carola m fl, så var bandet en naturlig väg att gå.

 

Berätta lite om varje medlem, ålder, familj, jobb, intressen och något

hemskt om varje person?

- Bandet består dels av Erik och Danne, båda 22 år och medlemmar i storfamiljen "Bastuklubben", ett kollektiv i Hägerstensåsen (Sthlm). Danne pluggar musik på en folkhögskola, och Erik har utbildat sig till professionell arbetssökande, dock utan vidare resultat. På intressefronten handlar det mest om musik.

Hemskt om Danne, är att ett av hans band blev erbjudna en plats i

Melodifestivalen (att bandet sedan tackade nej är bara en förmildrande omständighet). Erik har skakat hand med Bert Karlsson. Henrik och Tobbe är 23 jordsnurr och söker brevkompisar mellan 20 och 25. Deras intressen är skogspromenader, kompisar och mysiga hemmakvällar. Foto är inte ett måste men ett plus. C ya! Intresset för metal-musik förenar de två och de har tidigare spelat med varandra i black metal-bandet Furia, och spelar numera

i dödsmetalbandet Blind By Sight. Henrik jobbar som bartender och Tobbe som

lagergubbe. Tobbe är med och driver nystartade Studio Oliv, och spelar även trummor i diverse hc/käng- och metalband, bl. a Moria. På hemskfronten för dessa kan vi härmed avslöja att Tobbe är arbets-"kamrat" med Ultima Thules förste sångare, tillika grundare av bandet. (Numera driver mannen i fråga (inte Tobbe alltså,höhö) det blågulbruna projektet "Karolinerna" med hittar som "Karl X Gustav". Bör inte kollas upp. Luktar illa). Henrik har ätit rå kohjärna när han var i Laos.

 

Varnagel, varför namnet? Är det många som reagerar?

- Varnagel är en term som ofta används politiskt. Ordet betyder ung.

"avskräckande exempel" och har använts vid bestraffning av upprorsmakare.

Ordet i dess ursprungliga betydelse har använts sedan 1700-talet och används faktiskt flitigt än idag. Åhörares första möte med ordet tycker antingen att det låter äckligt eller bara "allmänt punkigt". Varnagel låter bra som bandnamn, och dubbeltydigheten är ett klart plus!

 

Vad skall vi göra åt att det inte finns så många svensksjungande band

som ni?

-Vi kan inget annat göra än att föregå med ett gott (och avskräckande)

exempel. Fanzines som Skrutt bidrar ju även till att uppmuntra scenen. Det vi kan göra är helt enkelt att fortsätta med det vi håller på med, och

försöka att göra det så bra som möjligt. Sen är det ju även så att det går trender även i undergroundmusik, och just nu och för tillfället är det ju inte direkt hett att lira svensk trallpunk. Vi tvivlar dock inte på att det kommer att vända och komma tillbaka.

Hur har recensionerna varit på skivan?

- I skrivande stund har vi fått in en hel del recensioner på vår av oss efterlängtade fullängdare "Offentligt Häckleri" Denna gång har vi inte själva skött utskicket helt och hållet, utan fått hjälp av Kamel Records.

Resultatet har blivit att fler rec-ex har skickats ut än någonsin tidigare, och fler recensioner har även landat än på något tidigare släpp, även fast vi väntar på ett flertal. Mycket roligt förstås! De recensioner som vi har mottagit kan delas upp i två kategorier. Den första består av de som är intresserade av den musik vi spelar och/eller är intresserade av att göra en bedömning av den platta de fått att recensera. Glädjande nog har det som skrivits varit fett positivt.

Extra roligt är att våra politiska texter denna gång har väckt reaktioner och anstöt hos en del av ovannämnda skribenter. Detta är inget vi är vana med, men som vi gärna ser mer av. Våra politiska texter är bland annat ett försök att väcka diskussion och debatt och vi blir självfallet glada när en recensent tar upp ämnet.

Den andra kategorin av de recensioner vi mottagit är ganska värdelösa att läsa och kan sammanfattas ungefär så här: "Jaha, då var det trallpunk igen. Fan vad jag tycker att all musik med hörbara melodier är töntigt. Men 12-åringarna kanske tycker om det, så om du är 12 år och töntig; Köp!"

 

Bryr ni er om recensioner?

-Givetvis bryr sig ett band om recensioner, det är bara lögn och förbannad dikt att påstå motsatsen. För det första är det kul att någon har lyssnat och tyck till. För det andra är recensioner ett sätt för andra människor att upptäcka vad vi håller på med. Att bry sig om recensioner handlar även om att bry sig om respons efter spelningar, inlägg i gästböcker och åsikter från de s.k. "männen och kvinnorna på gatan". Vi har varit lyckligt lottade att ha fått bättre kritik än vad vi någonsin kunnat drömma om. Om kritiken hade sett annorlunda ut hade vi dessvärre enträget fortsatt att plåga er med Varnagels trallpunk ändå.

 

Vilken är den konstigaste ni har fått?

- Kan inte komma på någon specifik på rak arm. Vi har dock erfarit en

del skumma vinklingar genom åren. Ett exempel var när vi sökte efter Varnagel på Internet och hittade en helt otippad recension på oss i ungmoderaternas (MUF) utåtriktade organ vid namn "Blått". Recensenten, Tove Lifvendahl, som sedermera blev ordförande i Moderata Ungdomsförbundet, hyllade våran andra demo "Ledarskap, karriär och kompetens". Tove lovordade våra texters "positiva entreprenörskap och jävlaranamma" och avslutade med att hävda att "Varnagels självförverkligande texter och kämparglöd visade på ungdomars inre förmåga. Med fler som Varnagel skulle fritidsgårdarna tjäna ut sin omyndigförklarande roll och ungdomen bli starkare aktörer i konkurrensen." Vissa fattar visst inget.

 

Vilka band jämförs ni med?

- Förutom den vanliga trallpunkseliten som alla trallpunkband blir jämförda

med, har vi även blivit liknade vid Cirkus Miramar, Nordman (!) och medeltids-gycklarmusik (!!).

 

Vad betyder punk för er, är det bara ett ord eller är det en lisvsstil?

- Punk är en mentalitet. Utöver det så är det även en musikstil. Även om musiken kan skilja sig väsenskilt från varann så kan man ganska lätt höra

om något är "punkigt" eller ej. För oss så är punk ganska synonymt med D.I.Y-anda. Visst kan hiphop vara punk och vistrubadurer likaså. Frågan som du ställer har nog debatterats i över 25 år, sedan punken föddes.

Mången artikel har skrivits i punkfanzines i alla tider, och något svar på vad punk "är för något" har som synes inte kunnat levereras. Anledningen är nog att begreppet punk innebär så olika för olika människor. I Varnagel är vi dock överens om att punk inte handlar om hur många nitar man har på sin jacka. Punk är inte för oss att supa, svina och leka jävul, utan att ha en kritisk hållning till vad det etablerade samhället försöker pracka på en.

 

Finns det några bra band i Sverige just nu?

- För att sammanfatta bandets åsikter droppar vi dessa:

Henrik: Sex n´Samlevnad, Soilwork

Erik: Mimikry, Ohlson Har Semester Production

Tobbe: Skitsystem, The Knife

Danne: Bob Hund, The Hives

Varför blev det Kamel som släppte ut er debutfullängdare? Varför tog

det sådan tid?

- Varnagel har alltid gjort allting själva, men ville denna gång slå på den lite större trumman och få hjälp av ett skivbolag med distributionen. Via bekanta i svängen fick vi höra att Kamel smarrade på oss. Efter vi spelat

in en demo och skickat till Kamel var samarbetet i full gång.

Förseningen orsakades av överbelastning på Kamel. Hemsidor och andra

skivor skulle släppas. Dessutom upplever vi inte att Varnagel har någon högre prioritet i Köpingcentret.

 

Att ha med en fiol i musiken är inte så vanligt för punkband, hur kom ni på idén?

- Svensk trallpunk har i mångt och mycket inspirerats av traditionell folkmusik (alltsedan Strebers) och fiol har använts hyfsat ofta av en

massa band bl. a Tarmgas, Strebers, Dia Psalma och Räserbajs. Folktoner uttrycker sig väl med fiol, och när vi råkar ha en trumslagarpojke som har spelat lite fiol tidigare i livet, tyckte vi det smarrigt att variera plattan lite med detta.

 

Hur skulle ni beskriva er musik med tre ord?

-2-takt, melodi och politik.

 

Hur tycker ni att det är att leva i Sverige, då menar jag politiskt?

- Till att börja med kan vi lite stolt titta tillbaka på en stark och kämpande arbetarrörelse som (med hjälp av vissa intellektuella liberaler) har arbetat fram en demokrati med fri- och rättigheter som vi skall vara förbannat glada över att ha, och göra allt för att försvara och utöka. Till denna positiva bild av Sverige kan vi dock krasst konstatera att det sedan 70-talet mest har gått neråt. Trots vissa mindre högkonjunkturer har utvecklingen gått mot mindre trygghet. Efter att ha haft ett samhällsklimat där framtidsutsikterna har varit goda och framtiden ljus, har biffen vänts och det som stundar verkar både osäkert och  mörkt. Den offentliga sektorn har sönderprivatiserats (av både socialdemokratiska och borgerliga regeringar), och det som en gång var förvaltat av det gemensamma, är nu ägt privat i allt större utsträckning. Vinnarna i detta karga samhällsklimat är det internationella kapitalet som har flyttat fram sina positioner i Sverige åtskilligt. Förlorarna är de flesta, både de med arbete och de arbetslösa. Ekonomer från Svenskt Näringsliv och strateger från SAP och

LO är överens om att prioritera inflationsbekämpning före full sysselsättning, och det har medvetet skapats en armé av arbetslösa, vars funktion är att hålla lönerna nere och arbetarna maktlösa. Det som behövs i Sverige och i resten av världen är att ta makten från det internationella kapitalet och decentralisera så att de verkliga beslutsfatteriet hamnar där det hör hemma. Hos folket. Sann demokrati betyder folkmakt, inte att kunna ha makt över andras levnadssituation på grund av sin rikedom, som högerkrafterna tycks anse. Läget i Sverige är alltså enligt oss ganska grått.

 

Om ni blev statsminister i en vecka, vad skulle ni ändra på?

­-Hmm, vad skulle man hinna med på en vecka och vad skulle man ha makt att

ändra på egentligen..  Först skulle vi tillgodose opinionen mot USA´s och Israels ageranden, och se till att knäppa dessa maktfullkomliga stater på nosen. Lagstiftning om 6 timmars arbetsdag skulle inte heller sitta fel, inte heller införandet av medborgarlön (eller Motborgarlön som det skulle kallas i vår tappning). Vi skulle genomföra grön skatteväxling, dvs fimpa skatten på allting som är bra och höja skatten för allt som är dåligt. Vad gäller livsmedel skulle all mat som inte uppfyllde KRAV:s kriterier totalförbjudas. Monarkin kommer att ryka, och medlemskapet i EU likaså. I mån av ekonomiska resurser skulle vi även försöka köpa tillbaka det som borgarna (både de röda och de blå) har sålt ut, framförallt det mest samhällsnyttiga, dvs sjukhusen. Det mest samhällsonyttiga, dvs knugafamiljen, Svenskt Näringsliv, Wallenbergarna och annat pack

skulle säljas till ryssen. Stor-REA och mängdrabatt! Om vi skulle få något för det skulle vi även försöka kränga Skåne till Danmark, och sist men inte minst avskaffa oss själva.

Ranka era fem favoritskivor, fem favoritkonserter och fem viktigaste sakerna i livet?

-Listan är ej ordnad efter kvalité och är vår gemensamma:

Skivor: Rage Against The Machine -s/t

DLK - Le som en fotomodell

Räserbajs - Noppriga tights och moonboots

Dan Berglund - En järnarbetares visor

At the gates - Slaughter of the soul

 

Konserter: DLK + Dennis och de blå appelsinerna + Coca Carola.

(Kulturhuset,Sthlm-1995)

Asta Kask (Vågen, Gbg-2003)

Refused (Kafé 44, Sthlm-1997)

Rage against the machine (Hultsfred+Solnahallen -1997)

Cosa Nostra (Kafé 44 Sthlm-96/97?)

 

Saker i livet: Tuttar

Sport

Bilar

Festa

Sporta

 

Första, senaste och dyraste skivan ni köpt?

-Tobbe:

Första: Twisted Sister - Under the Blade

Senaste: Hiroshima - Brända broar

Dyraste: Strebers - Flickan och kråkan

 

Erik:

Första: Just D - Råck n´råll

Senast: OHSP - Ett slag

Dyraste: Incest Brothers - 4 år för sent

 

Danne:

Första: Trazan och Banarne - Sångtajm

Senaste: Oddjobb - Koyo

Dyraste: The Skatalites - Foundation Ska.

 

Henrik:

Första: Ebba Grön - 78-82

Senaste: Maroon - About Jane

Dyraste: The Haunted - Made Us Do It

 

Hur är en bra konsert med er?

- En spelning med Varnagel kan bli lite hur som helst, men det känns

som vår nivå på live-fronten har höjts den senaste tiden. Ett bra gig med oss står vi och svettas och flåsar på scen (förhoppningsvis) med bistånd från publiken. Brukar försöka hålla 2-taktsfanan högt och lira låtar från alla våra utgåvor. Titt som tätt brukar vi slänga in en och annan cover på någon av våra favoritlåtar.

 

Vad är det för folk som köper era skivor och kommer på era konserter?

- Nitar, tuppkammar och sönderklippta kläder förekommer till viss del.

Utsvängda brallor, palestinasjalar och popfrillor finns det också gott om. De flesta tillhör dock varken "kängpunkträsket" eller popnissarna (tro´t

eller ej) utan är nog mer typiskt trallpunkiga i sin framtoning. De flesta är nog mellan 16-20 och är allmänt politiskt engagerade/intresserade. Glädjande nog är det även ganska jämn fördelning mellan könen. Utöver denna majoritet av vår publik finns det även en klick frekvent återkommande gamla punkrävar, som redan när vi var i 14-årsålder var gamla i gamet.

 

Blir det mycket intervjuer? Är det tråkigt?

-Att bli intervjuade i ett fanzine är otroligt hedrande och självklart blir vi både stolta, glada och lite förvånande när det dyker upp en ny intis i mailboxen. Att bli intervjuade ser vi som ett gyllene möjlighet att tala ur skägget och säga vad vi tycker, vill och står för. Att ha en plattform där vi fritt och osencurerat (hoppas vi Peter;) kan uttala oss kan vi bara tacka och bocka för. Extra kul är det, då vi själva har suttit och dräglat över fanzines i många år och avundats de band som har fått bli intervjuade. Skrutt är ett av de fanzines som vi har växt upp med (i Varnagels ägo är Skrutt #11 som gavs ut i september -92 (1992 alltså) det äldsta i samlingen), och det är fanimig starkt att du håller på än idag, dock utan pappersupplagor, vilket är lite trist. Pappersfanzines regerar.

 

Vilken är frågan du aldrig får men vill ha, ställ den och besvara den?

- Ett exempel: "Vad menar ni egentligen med texten till "Den gamla hunden"?" Svar: -Den beskriver en konservativ generation och dess ovilja till förändring av samhället (t.ex. vår föräldrageneration). Det är helt enkelt skitkul att få frågor om våra texter, som vi trots allt brukar lägga ner en hel del möda på. För oss är texterna minst lika betydande som musiken och frågor på dessa vittnar om att intervjuaren har ett

genuint intresse för det vi gör. Texter generellt tycker vi är avgörande huruvida vi diggar ett punkband eller inte.

 

Surfar du runt mycket på olika punksidor? Någon favorit?

-Den mest aktiva nätnyttjaren är vår webmaster Tobbe. Övriga Var-medlemmar är även de relativt aktiva. De punksidor som besöks ofta är HYLK:s sida, Second Class Kids, Var-sidan, Sex n´ Samlevnads hemsida, Birdnests forum och Beat Butchers gig-guide.

www.surf.to/hylk

www.secondclasskids.com

www.varnagel.com

www.samlevnad.com

www.birdnest.se

www.beatbutchers.com

 

Vad gör Varnagel om tio år?

- Om Varnagel existerar om 10 år så har vi antagligen hunnit med ett

gäng fullängdare och spelningar, såväl i Sverige som andra länder. Sen några år tillbaka driver vi även en egen label där vi förutom att släppa våra egna skivor, även hjälper andra band i punkscenen att få ut sina alster. Kanske driver vi även ett spelställe som undergroundband kan ges möjlighet att spela på. Med tanke på andra band som har hållit på så länge, så kommer vi antagligen att låta ganska annorlunda mot idag, dock med den svenskspråkiga punken som den gemensamma nämnaren.

 

Framtidsplanerna den närmaste tiden?För bandet?För dig själv?

- Då vi precis har genomgått en intensiv skriv- och inspelningsperiod satsar vi nuläget på att komma ut i landet och spela så mycket som

möjligt. Nya låtar komponeras ständigt, så ett nytt Var-släpp kommer antagligen att se dagens ljus i en inte alltför avlägsen framtid, Vilket format denna kommer att ha är inte klart. Den som lever får se!

 

Visdomsord?

- Hellre dö i blod än att leva i skit.

Hellre en varig nagel på handen än 10 nariga vaglar i ögat. (eller röven).

 

Nåt att tillägga?

- Efter denna mastodontintervju. Nej faktiskt inte ett skit, mer än ett stort cred till fanzine-mogulen Peter T-röd!