Inte alls förvirrat när det gäller Rille/Kenny
men här följer en intervju med de som skriver i
Second Class Kids Records fanzine som hittils
har kommit ut med fyra nummer. Välskrivet och
snyggt. Maj 2023
De flesta i Punksverige vet säkert vilka ni är
redan men inte alla är så upplysta. Berätta lite
om er själva? Jobb annars? Ålder, spelar ni i
något band, tidigare fanzines etc etc?
Rille: Jag heter Rille Bengtsson men kallas lika
ofta för Kenny Sörberg. I sommar fyller jag 43
jordsnurr och jag jobbar som lågstadiedemagog på
en grundskola i Bergsjön. Mina intressen är att
lyssna på trallpunk och visor, titta på fotboll
och SHL, skivsamlande och skivmånglande,
Galenskaparna & After Shave och Kalle Sändare,
läsa böcker och fanzines, dricka kaffe och ljus
öl, kolla på Beck-filmer med manus av Rolf
Börjlind, samt stimma och ställa till oreda. Jag
har asociala drag (älskar att vara själv) och
uppskattar ett högt mått av personlig frihet,
men försöker kompensera det genom att alltid
tänka kollektivt rent politiskt. Jag och en god
vän har ett band som heter Jag visade släkten på
kukmiddagen. Vi kör covers, som bandnamnet
antyder. Förutom SCKM så gör jag och kille som
heter André ett fanzine som heter Halvdan
Permanent. Tidigare fanzines: Trall-Metall,
Trall-Medalj, Drömmen Om Min Svågers Radhus, Din
Mun Svarar Nej Men Dina Ögon Svarar Jag, Stå
Upp!, Krig, Slips, Kaffe, Deutschland
Deutschland, Gaycastle, samt Meningsfullt Skryt.
Micke: Som person gillar jag att vara rätt
inkognito, så folk får gärna känna till mig men
inte ägna mig en blick på stan, det går hyfsat
så länge inte min bättre hälft är med. Åldern
har krupit upp mot en fotbollshalvlek, kan väl
köra en till men någon övertid är inte viktigt.
Jag har lirat i diverse band tidigare men nu kör
jag bara olika soloprojekt, bland annat
Sjuttisju som är Bajenrelaterat, Depraverad är
mitt ska/punk-projekt samt Brigade 77 där jag
kör irländskt med fokus på rebellmusik. På
fanzinefronten har jag gjort Skynda Långsamt,
Tragedi Fanzine, Sprit och Schizo Fanzine. Nu
kör jag bara recensioner på
tragedypunk.home.blog utöver Second Class Kids
Magazine dvs. Ja sen skriver jag även mycket om
all sorts musik på
www.efolket.eu
Så med drygt 30 år i punken har det blivit en
del både högt och lågt.
Jag vet att du Micke gillar Hammarby, har du
Rille något favoritlag i fotboll också eller
skiter du i det?
Rille: Ja, för fan. Som många andra svenska
anglofiler som fick med sig Tipsextra med
bröstmjölken följer jag Premier Leauge minutiöst
och favoritlaget är Manchester United.
Förklaringen är enkel: i början av 90-talet föll
jag handlöst för Paul Scholes och Ryan Giggs
(att den sistnämnda sedermera skulle genomföra x
antal samlag med sin brorsas fru och även visa
sig vara kvinnoboxare hade jag kanske inte
föreställt mig där och då), och det som strikt
rationellt borde stannat vid en ungdomlig
hänförelse utvecklades såklart till
svårförklarlig livslång kärlek (och på senare år
även lidande, post-Fergie).
I inhemsk fotboll är det Kalmar FF som gäller
och det av geografiska skäl eftersom jag är född
och uppvuxen på Öland. Dock tog det några år
innan äktenskapet blev ett faktum eftersom
Kalmar FF var den främsta konkurrenten till det
öländska lag (Färjestadens GoIF) som jag i många
år som glad pojkspoling iklädd kortbyxor
representerade. I slutet av gymnasiet började
jag stå i hemmaklacken på Fredriksskans och när
jag några år senare lämnade min hembygd
accentuerades både intresset och kärleken till
laget. Klimax var såklart när våra röda bröder
2008 tog sitt första och enda SM-guld någonsin.
Jag var på plats på guldmatchen i Halmstad och
känslan att få springa in på Örjans Valls
gräsmatta när slutsignalen ljöd bär jag med mig
resten av livet. Jag har fått två söner sedan
dess, men även deras födelser står sig slätt i
jämförelse.
Micke: Gillar Hammarby är ett understatement,
när Bajen lirar är enda gången jag lämnar min
fadda och introverta sida. Jag tror att det är
nödvändigt. I det stora hela tror jag att Rille
bryr sig mer om fotboll än jag. Visst, jag
följer ju Hammarby och Celtic men han är ju ett
orakel i ämnet. Däremot har jag jävligt bra koll
på EM 88, minns däremot inte vilka som vann
varken EM eller VM senast.
Hur kom
det sig att ni började att skriva för Second
Class Magazine, betalade Per er så bra?
Rille: Så här: Jag har tackat nej till såväl
privata bjudresor utomlands som yrkesmässiga
karriärtjänster som skulle ge mig en 25 %-ig
löneförhöjning, men när någon ber mig göra något
scen-relaterat har jag oerhört svårt att säga
nej. Jag vet att det betyder så mycket för så
många och jag är väl medveten om hur mycket det
har betytt för mig. Pelle var ju dessutom en
kompis från förr (ni vet, en sån där idiit som
saboterar och förstörr) och det här var ett sätt
att ytterligare stödja hans välgörande
skivutgivning av svensk melodiös punk. Som
grädde på moset hade jag själv börjat fundera på
om det inte var hög tid att i åtminstone någon
form ta upp skrivandet igen.
Micke: Jag har gjort fanzines sedan 1995 men
alla mina projekt låg på is så när tåget kom var
det bara att hoppa på. Vi har skrivit på
personliga kontrakt så ersättning bör vi inte gå
in på men just nu jobbar vi stenhårt för
kollektivavtal, semesterersättning och då vi
(Rille och jag) inte har några kids får vi se
över om det går att vabba på något annat sätt.
Bajenpartiet vill ju införa VABB, Vård Av
Bakfull Bajare, något liknande hade varit
intressant.
I början var det ju egentligen bara SCK-band som
var med i tidningen men nu i nummer fyra har det
utvecklats lite grand, kommer det att fortsätta
vara så eller var det bara en engångsföreteelse?
Rille: Tanken är absolut att det ska fortsätta
vara ett förutsättningslöst intag av band att
centrifugera på djupet, men personligen har jag
väl haft lite svårt att släppa det gamla spåret
eftersom jag intervjuade Björnarna i #4 och ska
intervjua Varnagel i #5.
Micke: Nummer fyra kändes som en rejäl
utveckling och vi kör vidare på samma spår nu.
Vi har nog mer eller mindre redan klart för oss
hur nästa nummer kommer att se ut gällande
innehåll och det kommer att bli grymt.
Micke då.
Ni har ju varit med i punkens underbara värld
länge, när och hur började ni med punken och hur
kom det sig?
Rille: Jag tror att jag var nio år när vi
besökte min farsas ungdomskamrats familj i
Växjö. Sonen i familjen som var fem-sex år äldre
än mig spelade upp Ebba Gröns ”Samlade singlar”
och jag fascinerades såklart av låttitlar som
”Tyst för fan”, men jag tyckte inte att själva
musiken var så värst intressant. Samma år
släppte Magnus Uggla sin monumentalt fantastiska
platta ”35-åringen” där han häcklade precis allt
och alla, svor friskt och diktade om ”dyra
tanter som knullat till sig diamanter”. Jag
älskade musiken och tyckte att texterna kändes
härligt rebelliska. Och lite förbjudna; jag
minns att morsan kom in några gånger på mitt
pojkrum och förmanade att låtarna förvisso var
väldigt musikaliskt välgjorda men att jag
egentligen inte borde lyssna på såna där texter,
haha. Två år senare var jag mogen nog att börja
lyssna på Ebba Grön och även uppskatta själva
musiken. I sexan var det nån som tipsade om KSMB
och sen när jag började högstadiet 1993 så
kryllade det av folk som lyssnade på Asta Kask
och Strebers, och därmed var snöbollen i full
rullning.
Ett minne sticker dock ut. En klasskamrat
spelade en dag upp ett avspelat kassettband som
han hade fått av en av skolans uniformerade
punkare. Det jag fick höra knockade mig
fullständigt. Snabba smattrande trummor,
melodier som omedelbart satte sig, riktiga
allsångsrefränger att skråla med i, texter som
både var smarta och roliga – kryddat med en
lekfullhet som jag aldrig trodde gick att
kombinera med ösig punk. Den där plattan
förändrade mitt liv och jag tycker fortfarande
att det är det bästa som någonsin har gjorts. De
Lyckliga Kompisarnas ”Le som en fotomodell” är
fan ingen skiva, det är mer som en religion.
Ganska snabbt kom jag även i kontakt med
fanzines och då började jag köpa kassettdemos i
rask takt. Jag tilltalades både av punkens
uppkäftiga uttryck och undergroundscenens varma
gemenskap. Punken hjälpte mig att förstå hur
samhället fungerar och Do It Yourself-kulturen
hjälpte mig att förstå hur man kan förhålla sig
till det.
Micke: Min första spelning var Mera Hitlåtar i
Handen 1992. Som så många andra kom jag in i det
via min äldre bror, eller ja, det är kanske inte
så många som hittade punken via just min bror,
men jag tror många kan relatera till ett äldre
syskon. Hösten 93 bildade jag och några polare
bandet Pass Out och 95 drog vi igång Skynda
Långsamt Mag sen har det bara rullat på.
Hur tycker ni att punken har ändrats genom åren?
Rille:
Svår fråga. Den mest märkbara skillnaden är
väl att Internet har gjort att det är lättare –
men också tråkigare – att hitta nya band. Kalla
mig gammal stofil, men jag saknar fan chansköpen
som man gjorde på 90-talet. Ni vet,
Kamel-Stephan skrev ihop nån spexig beskrivning
i Birdnest-katalogen av hur bandet lät – och så
beställde man skivan och hoppades på det bästa.
Det här måste vi tillbaka till, men jag har inte
riktigt skissat klart exakt hur vi ska gå till
väga.
Micke: Trallpunken har blivit bättre,
medelåldern högre, hårstråna färre och gråare
(förutom på chefredaktören). Klart att den
digitala utvecklingen gjort mycket på gott och
ont. Band och publik har kommit närmre varandra
vilket är kul.
Detta med att dela upp punken i olika lager med
kängpunk, 77-punk, trallpunk etc etc är ju ett
sätt för oss som skriver om musiken att få folk
fatta ungefär vilken stil det är på det vi
recenserar, ser ni mycket motsättningar när ni
är ute mellan dessa olika stilar?
Rille:
Jag tycker att genreuppdelningen är bra och
utgör en förvisso liten men ack så viktig
komponent för att göra världen lite mer
begriplig. Motsättningarna var nog ganska mycket
en fanzine-grej när det begav sig. Några av
käng-fanzinen skrev föraktfullt om den mesiga
trallpunken som inte var tillräckligt tuff för
att vara värd att få ingå i den hårda
punkfamiljen och vi trallpunkare reagerade
tyvärr känslomässigt istället för att göra den
torra psykologiska analysen att mäskpunkarna
behövde en rosa kudde och lite lösgodis. Samt
släppa ner TV:n, som man sade på den tiden.
Micke: Som du säger, när man recenserar är det
rätt skönt att kunna skriva vad det faktiskt
handlar om. Jag tror inte att de här gamla
motsättningarna trall/käng finns längre, om de
nu någonsin funnits. Det är väl mest ibland som
några trötta typer som var med 77 och som inte
har varit aktiva sedan dess som dyker upp då och
då och ska berätta vad "riktig" punk är. Jag
skulle däremot vilja ha lite mer Bollnäspunken,
lite mer Augustibuller, alltså lite mer
blandning av band. Nu känns det som att de olika
genrerna är på sin egen kant. Fast Fragile
Mountain gör ju något riktigt häftigt måste jag
säga.
Micke nu
Vilken punkstil är din favoritstil?
Rille:
Trallpunk. Jag tackar högre makter för att
Mart Hällgren föddes till den här världen och
att han råkade bli den som han är. Jag gillar
även en del svensk skatepunk från 90-talet
(Adhesive, Satanic Surfers, Venerea, Randy, It´s
No Juice, Fudge Wax och Passage 4) och en
handfull fyrtaktsband (Hyrda Knektar, En Svensk
Tiger, Strindbergs, Ebba Grön och tidiga KSMB).
Micke: När det gäller punk är jag nog bredare än
Rille och kan nog inte välja en särskild stil
som favorit. Jag går igång lika mycket på käng
som på trall, eller skapunk och skatepunk lika
mycket som på Oi och grindcore. Men det som
snurrar mest här hemma är nog trall och
streetpunk samt diverse hardcore.
Vilka band i Sverige tycker ni är som mest
intressanta just nu?
Rille:
1. Katten Skogmans Orkester. Vispop från
Stockholm med skruvade och tänkvärt roliga
texter. Lite som en mer musikalisk Ola Aurell
med färre omedelbara komiska poänger (vill dock
påpeka att jag älskar även Ola Aurell).
2. Euskefeurat. Är och förblir ett av landets
bästa och absolut viktigaste band. Glöm aldrig
att ifall det skulle byggas en mur runt tullarna
i Stockholm skulle det finnas betydligt fler
klösmärken på insidan än på utsidan.
3. Björnarna. Brutalt bra trallpunk.
Micke: Kardinal Synd och Norra Hospitalet.
Vilken är det mest udda som du gillar och
lyssnar på och som ingen tror att du lyssnar på?
Rille:
Folk som lärt sig känna mig i vuxen ålder
vet kanske inte att jag fortfarande lyssnar
väldigt mycket på musik som jag älskade när jag
var barn. 1988-1989 tog mitt
musiklyssnarintresse rejäl fart och då släpptes
ett gäng plattor som jag fortfarande tycker är
ruggigt bra:
Freda´ – Tusen eldar
Mauro Scocco – S/T
So What – Face yourself
Orup – 2
Sha-Boom – R.O.C.K.
Ratata – Människor under molnen
Micke: Utanför punken? I så fall får det bli
rysk eurodisco, som Tatu, deras debutalbum när
de sjunger på ryska är fruktansvärt bra. En
annan rysk grupp från tidigt 00-tal är
Propaganda, deras låt Melom är galet bra, lyssna
själva https://youtu.be/vcjYxaX8YgY
Att göra Second Class-tidningen är väl en ynnest
kan jag tänka med tanke på att den är så snyggt
gjord med A4 och färg och liknande. Är det något
ni alltid drömt om att få göra?
Rille:
Nä, själva utformningen lämnar mig kall. Men
det är alltid skitskoj att göra fanzines.
Micke: Jag kan inte säga att det är något jag
gått och drömt om men det är väldigt kul att
blaskan når ut bra, tror jag i alla fall. Mina
senaste pappersfanzines har det väl varit
sisådär med. Hade Second Class Magazine varit
klipp och klistra och uppkopierat i smyg på
någons arbetsplats hade det varit lika
tillfredsställande. Men visst, det är alltid
intressant att göra något helt nytt.
Vilken är drömintervjun att få göra, med vem som
helst och var som helst?
Rille: Jag hade gärna intervjuat Peter Rangmar i
Galenskaparna & After Shave. Han avled tyvärr i
cancer 1997 och var min personliga favorit i
gänget. Den klart mest begåvade skådespelaren av
dem och han hade ett personligt uttryck som gick
hem i alla tänkbara kretsar. Han vilar i frid på
Nya varvets kyrkogård här i Göteborg och är
evigt saknad.
Micke: Det hade ju varit intressant att hänga en
helg med Fat Mike i Nofx och dokumentera det.
Det är helt klart ett favoritband som bara blir
bättre och bättre. Jag tror att det skulle kunna
bli en galen helg, han åldras verkligen med
stil, det vill säga att han inte bryr sig ett
dugg vad andra tycker om honom.
Om ni tänker efter på alla intervjuer ni har
gjort, vilken rankar ni som den bästa?
Rille:
Erik Niva-intervjun i Din Mun Svarar Nej Men
Dina Ögon Svarar Jag #10. Visserligen hade jag
lagt många timmar på att leta fram gamla
handskrivna brev från Erik och lusläsa alla
nummer av Benzine, men det som gjorde den så
lyckad var såklart intervjupersonen himself. Han
är ett unikum och besitter den sällsynta
förmågan att mixa ett genuint intresse för
nörderier med ett entusiastiskt lättsamt tonfall
som gör att man bara vill lyssna eller läsa
vidare. Själva innehållet tas alltid på största
allvar, men självdistansen i utförandet är
ständigt närvarande. Timingen var också den
optimala, inser jag så här i efterhand. Han
mindes tillräckligt mycket om sin punk- och
fanzineperiod, Farmen-grejen var historia och
han var på väg in i det som blivit hans signum
för den breda massan – en etablerad
sportjournalist på Sportbladet (och senare även
Viasat).
Micke: Jag har ganska nyligen gjort min 201:a
intervju, ja jag har faktiskt lyckats få ihop en
lista med alla intervjuer jag gjort. En favorit
var den jag gjorde med Avantgardet för några år
sedan. Det blev mer ett samtal om droger,
psykisk ohälsa och hela det köret. Sen är det
alltid flummigt att snacka med Jahna i Dead By
Horse.
Det finns ju en del svenska skivbolag nu som
SCK, Grönpeppar, Sockiplast etc…finns det några
mer som ni vill framhålla?
Rille:
Hjältarna på Beat Butchers.
Fortfarande billigast priser i branschen och
en personlig approach som andas sann genuinitet.
Vill även lyfta fram Skatt Records som jag
hoppas fortsätter med sin verksamhet. Först
pressade de det underskattade och sorgligt
bortglömda bandet Sten & Stalins båda
fullängdare på vinyl och sedan kom ju Björnarnas
fenomenala ”Det sämsta”. Må de inte sluta med
flaggan i topp.
Micke: . Johan släpper ju egentligen bara
kvalitet på Flyktsoda Records, hans slit i
diy-världen får aldrig varken glömmas bort eller
tas för givet. Förresten, vad gör Bodenmalm
nuförtiden? Jag vill ju ofta och gärna alltid
återkomma till 90-talet, det känns som att det
fanns fler skivbolag då, både stora och små. De
nya generationerna kör sitt nu och verkar nöjda
med att hamna på Spotify och liknande
streamingtjänster. De ska så klart göra som de
vill men jag kan ändå tycka att de borde... äh
jag vettefan.
Vilket
är ert favoritformat när det gäller musik…vinyl,
CD, kassett eller digital, motivera
fördelar/nackdelar med alla format?
Rille:
Jag gillar alla fysiska format, men vurmar
lite extra för kassett och CD.
Vinyl: Fördelar är storleken (mycket att hålla
i, som Kurt Olvars-Martin uttryckte det) och att
det är något visst med att släppa ner nålen.
Nackdelen är storleken (att det är värdelöst att
köpa med sig på spelningar på grund av
skrymmande gods).
CD: Fördelar är att det är smidigt att växla låt
och den effektiva förvaringen i hyllorna. Ser
inga nackdelar.
Kassett: Fördelar är att det är ett format som
alltid associerar till punkdemos med Mental
Härdsmälta och att man kan ha dem i fickan. Ser
inga nackdelar.
Digitalt: Fördelen är att band som inte har råd
att släppa fysiskt kan sprida sin musik.
Nackdelarna är att det är så opersonligt och
lätt glöms bort på grund av alla vinyl- och
CD-skivor och kassetter som man måste lyssna på.
Micke: Jag spelar nog mest vinyl men hänger en
del på Spotify. Det finns säkert både fördelar
och nackdelar med allt, jag orkar inte
dissekera, grejen är att jag sällan hör skillnad
på ljud, jag kan inte utnämna mig till årets
audiofil. De som säger att ljudet är mycket
sämre på Spotify försöker enligt mig bara vara
märkvärdiga. Det finns någon elitism inpetat i
det där också. Det är min åsikt i alla fall.
Micke och Rille
Så som världen ser ut nuförtiden med krig,
inflation, rasism etc etc, vad är det ni gör så
att det kan kännas som en bättre värld…I alla
fall för en stund?
Rille:
För ens egen del eller för de många? För
egen del brukar inte ilskan över en rutten värld
påverka mitt personliga mående i nån större
utsträckning, men musiken är ju den överlägset
bästa katalysatorn för ohejdat raseri. För de
många så har jag aktivt intensifierat mitt
politiska och fackliga engagemang på min
arbetsplats. I övrigt är mitt konkreta politiska
engagemang präglat av intervaller. Ibland känner
jag att jag måste trappa upp det och besöker då
politiska möten och/eller stödjer kamp i
enskilda sakfrågor.
Micke: Katter och snus.
Hur tycker ni annars det är att leva i Sverige
med den nya regeringen?
Rille:
Jag tycker att det var skönt att den förra
katastrofala regeringen försvann. Ministrar som
agerar som värsta sortens Twitter-troll (Morgan
Johansson och Annika Strandhäll). En
statsminister (Magdalena Andersson) som reagerar
som ett tjurigt dagisbarn när riksdagen väcker
missförtroendeförklaring mot en av de sämsta
ministrarna i modern tid.
Jag är dessutom både djupt bekymrad och
heligt förbannad över det växande parallell- och
skuggsamhället som det nu lite yrvaket äntligen
börjar diskuteras i offentligheten.
Systemhotande klanstrukturer som medför både
skräckvälde och tystnadskultur. Jag jobbar i den
kommunala sektorn här i Göteborg och även om
inte jag personligen drabbats än så har
yrkeskollegor hotats och till och med kidnappats
av avskrap från de aktiva aktörerna i
gängkrigen. Det är lätt att rapa ur sig
plattityder om att vi har det tryggare än
någonsin när man själv lever i sin isolerade
lilla bubbla och aldrig behöver konfronteras med
den stundtals brutala verkligheten.
Det är ingen hemlighet att jag länge
varit rejält kritisk mot stora delar av den
svenska vänstern. De två mest uttalade
feministiska partierna – Vänsterpartiet och
Feministiskt Initiativ – förnekade länge att
hederskultur överhuvudtaget existerar och båda
partierna får fortfarande rännsketa av att
tvingas uttala sig i frågan. Istället har man
helhjärtat bedrivit en inhemsk – och hemsk –
variant av amerikansk identitetspolitik där
sakfrågor är underordnat medfödda attribut och
ytliga egenskaper. Jag kommer att vara socialist
fram till den dag jag kremeras och min aska
sprids ut över nån lämplig geografisk
trallpunkreferens – men den etablerade svenska
vänstern är så klappusel att jag får kramp bara
jag tänker på det.
Men med det sagt, så inbillar jag mig inte för
en mikrosekund att vår nuvarande regering kommer
vara mindre undermålig. Snarare är det
bergsäkert att de ekonomiska klyftorna kommer
öka ytterligare, inte minst genom
skattelättnader och andra förmåner för den rika
eliten – en grupp vars ändalykt borgerligheten
alltid ser till är renslickad intill den sista
kvadratmillimetern. De är även en garant för att
vårt skolsystem fortsätter vara världens mest
avvikande och ojämlika. Mitt enda hopp står till
att de kan göra enstaka viktiga punktinsatser
inom rättspolitiken.
Annars är det ju just nu mycket fokus på
kulturpolitiken och migrationspolitiken. När det
gäller kulturpolitiken så vill jag självklart
att kulturen ska stå fri och oberoende. Dock
måste jag faktiskt ge vissa högerdebattörer rätt
i att det ligger ett mått av hyckleri i
kritiken. Självklart har kulturbidragens
utbetalningar präglats av viss politisk styrning
även innan Tidö-avtalet kom till. Med rätt typ
av värdeladdade begrepp inbakade i din ansökan
så var saken biff, haha.
När det gäller migrationspolitiken så
gillar jag inte att de vill minska antalet
kvotflyktingar, människor med störst skyddsbehov
ska vi för alltid fortsätta att hjälpa och ta
emot, men jag tycker det är bra att de vill
begränsa migrationen i stort. Det sistnämnda är
ju en fråga där vänstern intagit en ny hållning
de senaste åren. Troligen för att inte liera sig
med fienden (SD och brunskjortor). Men vad de
inte verkar förstå är att de istället krokar arm
med en annan fiende (nyliberaler). Vänstern har
ju historiskt alltid stått för en strikt
reglerad migrationspolitik och jag förstår inte
varför man har omfamnat den liberala idén att ha
en nära nog obegränsad migration. Hur mycket
trygghetssystem-massakreraren Fredrik Reinfeldt
än bad oss att ’öppna våra hjärtan’ och Margaret
Thatcher-kopian Annie Lööf mässade om
’medmänsklighet’, så vet vi alla att det inte
handlar om nåt genuint vurmande för människor i
nöd utan om att importera billig arbetskraft och
sänka reallönenivåer. Att stora delar av
vänstern spelar med i detta genomskinliga och
dilettantaktigt regisserade skådespel är bara
tragiskt. Jag har jobbat i Bergsjön i sjutton år
och även om jag mött tusentals underbara barn
och vuxna genom åren och älskar att jobba där,
så måste man vara oerhört ideologiskt enögd för
att tycka att det är ett optimalt samhällsbygge.
Segregationen är både ekonomisk, bostadsmässig
och etnisk, och det finns tusen och en saker som
borde ha gjorts annorlunda.
Micke: Personligen har jag inte märkt av något
än, men jag är rädd för dagen då de börjar peta
i sjukförsäkringen. Sist gjorde Alliansen livet
till ett helvete, det tog drygt ett år att komma
tillbaka ekonomiskt. Men om jag ser till det
stora hela känns det ganska otäckt likt
30-talets Tyskland. Det snackas om kulturkrig,
det snackas om angiverisystem av lärare och
läkare samtidigt som många här sväljer allt som
Trump och hans supportrar gormar om. Folk
hjärntvättas och hatretoriken blir till norm,
vanliga Svenssons blir mer extrema och får
ryggdunkar av likasinnade och rör sig bara
längre och längre ut på hatskalan.
Det enda positiva är väl att det kommer mer
punkgrupper känns det som när det är en
högerregeing, är det något som ni märker av?
Rille:
Nej, jag hade ljugit om jag hävdat att jag
märkt av en explosion av nystartade
punkorkestrar sedan 11 september 2022. Å andra
sidan var det väl ganska många år sedan som
Sverige hade en vänsterregering, så på det
sättet… Men däremot gläds jag oerhört åt att det
verkar vara en fjärde punkvåg på gång i landet
och att både gamla band från 90-talet och nya
band från det senaste decenniet bidrar till en
större och frejdigare aktivitet än på bra länge.
Det ser ljust ut vad gäller återväxten och vi
vet ju av erfarenhet att tuffa sociala och
ekonomiska tider föder både politiskt engagemang
och rikligt med protestmusik.
Micke: Oj, jag vet inte om det bildas fler band,
men de som bildas och de som redan finns blir
kanske argare?
Fem favoritskivor…svenska….utländska….fem bästa
konserterna ni varit på?
Rille:
Svenska:
De Lyckliga Kompisarna – Le som en fotomodell
Jan Hammarlund – Röda linjen
Magnus Uggla – 35-åringen
Räserbajs – Noppriga tights och moonboots
Carl-Johan Vallgren – Klädpoker med Djävulen
Utländska
Lag Wagon – Hoss
Falling Sickness – Right on time
Sicko – Chef boy ru dumb
The Vandals – Live Fast Diarrhea
Nirvana – Nevermind
Konserter:
Harlequin på Alcatraz i Kalmar 1994
Refused på Bergslagsrocken 1996
Kolportörerna på Grytgöls visfestival 2001
Asta Kask på Svensk Punk 25 år i Göteborg 2003
Euskefeurat på Skulefestivalen 2005
Micke: Jag kan nog inte göra någon topp-5 så jag
väljer bara fem som är jävligt bra. Svenska:
Björnarna - Det sämsta, Planet Trash - 2020,
Socialstyrelsen - I krossade speglars skärvor,
Left Hand Black - Lower Than Satan, Sardo Numspa
- Spöket i maskinen.
Utländska: Propagandhi - How to clean
everything, Cause A Riot - Final Broadcast,
Blanks 77 - Killer Blanks, Beastie Boys -
Licensed To Ill, Shane Macgowan & The Popes -
The Crock Of Gold.
Konserter är fan svårt då mitt minne inte är som
det bör vara, men Millencolin och No Fun At All
på Kafé 44 1994, Pennywise på Hultsfred 1996,
Rancid på Gino 1995, Wild Rover på Hultsfred
1995, Plus Moms på Hunddagis typ 1994. Det är i
alla fall fem spelningar som etsat sig fast.
Rille
Per är
ju intresserad av öl och det är jag med, vad har
ni själva för favoritsort när det gäller öl
eller dricker ni inte?
Rille:
Jag är inte ”intresserad” av öl på det
sättet, men jag älskar att dricka ljus öl och
inmundigar sådana så ofta som det låter sig
göras. Mina favoriter är Red Stripe, Carlsberg
Hof, Heineken, Grön Tuborg, Norrlands Guld och
Corona (utan lime).
Micke: Jag hade ett uppehåll i 8 år då jag hade
fyllt min kvot. Dricker dock inte öl så ofta men
jag gillar Guinness, McEwan's och liknande
prylar.
Fem snabba frågor
Stockholm eller Göteborg?
Rille:
Göteborg. Har bott i stan i arton år och
trivs väldigt bra i de nordöstra delarna
(Kortedala). Men jag skulle absolut kunna tänka
mig att bo i Stockholm. Sommaren 2006 var jag på
anställningsintervju i Sollentuna och var då
mentalt inställd på att bli huvudstadsbo, men
ödet ville annorlunda (läs: en annan tjomme var
mer kvalificerad än yours truly).
Micke: Stockholm
Punk: Livsstil eller musikstil?
Rille:
Både och, men livsstilen förutsätter
musikstilen och inte tvärtom.
Micke: Musiklivsstil
Gå på konsert eller lyssna på musik hemma?
Rille:
Vad fan. Jag behöver obegränsat med båda för
att må bra. Vägrar välja.
Micke: Gå på konsert
NATO eller inte NATO?
Rille:
Jag tycker inte att Sverige ska gå med i
NATO, men jag kan förstå om folk tycker det var
enklare att ta ställning innan Putins
fullskaliga invasion. När kriget kryper närmare
ökar såklart oron för den egna säkerheten och
för många väger den tyngre än politiska
principer och ideologiska ställningstaganden.
Men jag är fortsatt emot.
Micke: Inte Nato
Köpa skivor eller sälja skivor?
Rille:
Köpa och samla skivor har varit en stor del
av mitt liv sedan jag var en liten parvel. Att
sälja skivor är kul, men det är ju i mångt och
mycket en oundviklig konsekvens av mångårigt
okontrollerat skivköpande…
Micke: Köpa skivor
Rille
Vem är
din favorittextförfattare?
Rille: Jag nödgas väl erkänna att de hittas
alla utanför punken. För mig är Dan Berglund den
allra största. Artikulerat politiskt raseri på
70-talet, skitig socialrealism på 80-talet och
smått poetisk diskbänksrealism på 2000-talet.
Alltid med total sinnesnärvaro och osviklig
skärpa i formuleringarna. Blandar litterära
uttryck med gatans smutsiga språkbruk. Sedan är
jag extremt förtjust i vissa av Jan Hammarlunds
texter. Med rätt ämnesmässigt textinnehåll så
når han löjligt höga höjder. Rent texttekniskt
är Ronny Eriksson makalöst skicklig. Trots
avancerad rimdisposition så får han textens
berättande att flyta på som vore det den
enklaste saken i världen. Ur en strikt lyrisk
aspekt så var Ola Magnell den allra största.
Inom punken så vill jag lyfta fram Per Granberg
och Jeppe Strömqvist. Per Granberg har skrivit
många texter med filosofiska aspekter och hans
direkta tonfall i formuleringarna har gjort att
det känts ärligt och tänkvärt snarare än
teoretiskt och psuedointellektuellt. Jeppe
Strömqvist var sångare i Uppsala-bandet
Klurhuset som härjade på 90-talet. De släppte
tyvärr bara ett par demos och en live-tejp. Mörk
och desillusionerad lyrik med bett i och
uppblandat med svart humor. Dessa rader
förtjänade sannerligen ett bättre öde:
”Jag gillar att dricka rödvin när jag badar
och att lyssna på Uffe Lundell.
Jag gillar smärta som inte skadar
– typ Bruno Wintzell.”
Micke: Stefan Sundström ligger bra till, men
allra bäst är Rasmus i Avantgardet, inte punk
förvisso men det finns väl en del punktematik
där med utanförskap och så. Riktigt starka
texter.
Att spela punk och vara opolitisk , kan man vara
det? Bästa exemplet på band som är opolitiskt?
Rille:Du kan självklart spela punkmusik rent
musikaliskt utan att ens antyda några åsikter
eller ställningstaganden i lyriken. Jag har inga
moraliska småkakor att dela ut angående det,
utan välkomnar alla som vill spela melodisk
punk. Bästa opolitiska punkbanden var
Hydrogenium från Västerås och Kurt-Urban
Karlsson från Katrineholm. Hydrogenium hade
stimmiga texter medan Kurt-Urban körde på det
mer tramsiga pubertala spåret.
Micke: Sardo Numspa är väl kanske inte
superpolitiska de har valt en annan väg som jag
ändå tycker funkar bra till punk. Men opolitisk
punk verkar mer ha blivit synonymt med de som
sitter på staketet med övervikt åt höger.
Ställ en fråga till dig själv som du vill ha men
aldrig får, svara på den också?
Rille:
Har du kvar grästuvan från Örjans Vall som
du fick med dig som souvenir från Kalmar FF:s
SM-guldfirande 2008?
Det hade jag länge, men Bostadsbolaget hotade
med vräkning om jag inte fimpade den eftersom de
ogillade invasionen av bladlöss som den
medförde.
Micke: Fråga: Kan du inte berätta alla snaskiga
detaljer om den där gången ni spelade med Pass
Out i det där huset i Björsared?
Svar: Det som händer i Björsared stannar i
Björsared!
Vilken är den bästa fråga du själv ställt till
något band, en sådan som du känt dig ensam och
känt dig så nöjd med?
Rille:
Helt ärligt tror jag aldrig att jag
entusiasmerats av en egenställd fråga så till
den milda grad att jag frestats att klia min
egen rygg, men jag gillar att ställa smala och
nördiga frågor till mina intervjuobjekt. Jag
lägger mycket tid på research och försöker hitta
initierade och interna ingångar till frågorna.
En optimal reaktion från den utfrågade är: ”Hur
fan känner du till det?”
Tack för intervjun och ha det gött. Stöd scenen,
bekämpa makten och vägra samförstånd. Och så
vill jag väldigt gärna hälsa till Rüdiger Falke.
Micke: Förmodligen någon som kommit spontant
under en liveintervju, jag kan nog inte komma på
någon specifik på rak arm.
|