REgULATIOnS

Marcus från Regulations..... han verkar vara en kille som gillar den gamla punken och det är ju kul. Det hörs även på musiken tycker jag och här svarar han på en massa frågor angående gruppen i mars 2007.


Historia, var, när och varför?
-Marcus: Vi började lira tillsammans sent hösten 2002, men tanken att blida bandet som blev Regulations väcktes redan under sommaren. Det var jag, Jens och Otto som bildade bandet och jammade tillsammans ett par veckor innan vi frågade Robert, som nyligen flyttat till Umeå, om han ville börja lira med oss. Sedan dess är vi Regulations. Vi började spela tillsammans för att vi älskar att spela hardcore/punk och det är därför vi fortfarande håller på. Vi gör våran grej och vi gör det fullt ut.

Medlemmar då och nu....berätta lite om varje medlem?
-M: Vi har alltid varit samma medlemmar och kommer nog alltid att vara det.
Marcus – gitarr, Otto – sång, Jens – trummor och Robert – bas.

Har ni några andra band bredvid?
-M: Vi spelar alla i band vid sidan om däribland The Vicious, The Vectors, Tristess och Instängd.

Ni låter väldigt mycket gammal punk, hur kommer detta sig?
-M: Vi har skalat bort allt onödigt i musiken och det som blir kvar är kärnan av punk och hardcore. Om det sedan låter gammalt eller ej bryr jag mig inte om. Jag tycker att vi spelar vanlig hc/punk medan de flesta andra band spelar MODERN hc/punk.

Det känns som om det är en ny våg på gång i Norra Sverige.....med gammal punkstil...vad händer där uppe och vad får ni i er i modersmjölken egentligen?
-M: Vi bor i stad där det är mörk och iskallt halva året så det finns inte så mycket mer att göra än att nöta nere i replokalen. Sedan är vi ganska isolerade här upp och det känns som att det är bäst att skriva så bra låtar som möjligt innan man sätter sig och åker bil en hel dag för att spela i närmaste civiliserade stad. Jag håller med om att det är en Ny Våg av punk och hardcore i Umeå nu, men det är ett ganska litet gäng som spelar i alla band. För några år sedan började klubben Ny Våg ordna spelningar i Umeå och anledningen till att det blev ett skivbolag var att de ville släppa vår första LP.

Är det mycket inavel mellan banden?
-M: Ja, vi är många som spelar i flera band.

Finns det några bra band i er hemstad just nu?
-M: Förutom de band vi själva spelar i finns det en hel del bra band, tex The Rats, Knugen Faller, Insurgent Kid, Dick Cheney och The Bombettes för att nämna några.

I Sverige?
-M: Ja det finns några till bra band utanför Umeå, bland annat Henry Fiats Open Sore, Nitad, Witchcraft, Totalitär, Kamikatze och Skit Kids.

Ni har släppt några skivor nu.....har det rönt någon uppmärksamhet tycker du? I Sverige? Från utlandet?
-M: Jag vet inte riktigt vad du menar med uppmärksamhet, men det har gett oss möjligheten att turnera en hel det. De senaste åren har vi turnerat Sverige, Norden, Europa, USA, Kanada och Australien. Vår debut LP var även nominerad till bästa Hårdrock i Manifest Galan 2006.

Var står i mp3 debatten? Ladda ner eller inte ladda ner?
-M: Jag bryr mig inte så mycket om folk laddar ner våran musik eller inte. Vi tjänar inga stora pengar på musiken hur som helst.

Hjälper eller stjälper det de mindre banden?
-M: Jag vet inte…

Finns det inte viktigare saker att länga pengar och resurser på än att jaga fildelare?
-M: Ja, bättre politiker och sjukvården till exempel.

Hur tycker du annars är att det är i Sverige? Politiskt?
-M: just nu ät det inge vidare, sedan borgarna tog makten. Regulations spelar Rock Mot Reinfeldt.

Musik och politik, hör det ihop?
-M: Inte nödvändigtvis. Regulations är inget direkt politiskt band, men många av våra personliga politiska åsikter återspeglas i våra texter och de val vi gjort som band, tex att stanna kvar på små oberoende skivbolag och inte ställa upp på alla intervjuer och andra jippon.

Bästa politiska band?
-M: Shitlickers.

När ni gör musik, vad är viktigast, musiken, texterna eller att ha en refräng som folk kan sjunga med i?
-M: Musiken är helt klart viktigast för oss. Vi jobbar mycket med att få musiken precis som vi vill, det är ofta en jobbig process. Det viktiga är att vi själva är nöjda med låtarna, om folk sedan gillar dem eller inte kan inte vi påverka.

Aldrig texter på svenska för Regulations?
-M: Säg inte det!

Snälla ranka dina fem favoritskivor, fem favoritkonserter och fem viktigaste sakerna i livet?
-5 skivor (just nu):
Massmedia – Sista ackordet LP
Totalitär – Vänd dig inte om EP
The Doors – L.A. woman LP
D.I. – Ancient artifacts LP
Garbochock – Ritual LP

Konserter:
No Hope For The Kids – Köpenhamn -03
Pissed Jeans – Toronto -06
Gorilla Angreb – Köpenhamn -03
Hjerte Stop – Köpenhamn -06
AC/DC – Stockholm -91

Saker:
-Jag bryr mig inte så mycket om saker förutom mina instrument och skivor.

Första, senaste och dyraste skivan du köpt?
-M: Första skivan jag köpte minns jag inte, men jag minns att jag fick en Deep Purple 7”EP och en Ebba Grön 7” av min pappa när jag var typ 6 eller 7 år. Senaste skivorna jag köpte är Bruset – Non-stop Stockholm 7”, No Security – Hycklarfolket 7” och Svart Snö – Ren säker billig 7”.
Dyraste är kanske Dicks – Kill from the heart LPn eller någon gammal Bathory LP, men jag är inte säker. Jag köper inte så dyra skivor.

Mest pinsamma skivan i samlingen?
M: Jag vet inte, ingen tror jag.

Den konstigaste recensionen ni har fått på era skivor? Hur löd den?
-M: Det konstigaste var en snubbe som spelar i Gemini Five som tyckte att vi lät som tidiga Pearl Jam. Annars har folk beskrivit oss typ som ”fast thrashy hardcore” och det är ganska kul.

Bryr ni er om recensioner? Eller är det bara ett sätt att visa sin makt när en recensent skriver ner en skiva?
-M: Jag bryr mig inte så mycket, det är inte så viktigt. Samtidigt kanske folk strunta i att kolla upp våra plattor om det står att du suger eller låter som tidiga Pearl Jam, det skulle jag själv göra. De flesta jag träffat som skriver på punk message boards och liknande är ensamma män i 30 års åldern som aldrig själv rört ett instrument i sitt liv. Deras enda intressen är svåra pressar på obskyra japanska punk/hc skivor. Jag vet inte om det är något att bry sig om.

Var är bästa att spela, I Sverige och var är bäst i utlandet?
-M: Det kan vara bra överallt, det beror på vilken stämning det är. Oftast är det bra i stora städer, oavsett vilken sida av atlanten vi spelat på. Några av våra bästa spelningar har varit i Umeå, Köpenhamn, Stockholm, Boston, New York City, Toronto, Vancouver, Portland och LA.

Vad är er styrka live?
-M: Att vi alltid ger allt vi kan, avsett var eller var vi spelar. Det är sjukt kul att spela live med Regulations, det är det vi är bra på.

Framtidsplaner för bandet?
-M: Vi håller på att spela in demos nu inför kommande skivsläpp. Vi har redan ett par låtar inspelade, men vi har inte bestämt vad vi ska göra med materialet. Men inom kort kommer vi att släppa något nytt. Vi ska inte spela så mycket nu under våren, vi har alla liv vid sidan om bandet. Men i sommar kommer vi att turnera lite i alla fall. Troligtvis åker vi tillbaka till USA i slutet av sommaren. Spelningar i England, Polen osv finns också, men ännu på planeringsstadiet.

För dig själv?
-M: Spela mer gitarr, lyssna på obskyr skånsk postpunk och skriva texter.

Visdomsord?
-M: Skate, fred och anarki!

Nåt att tillägga?
-Tack till Dennis & Ny Våg, Felix von Havoc, Kaj & Wasted Sounds samt alla som hjälp oss under de senaste åren. Kom ihåg: Genombrott lönar sig inte!!!