P-NISSARNA

Vägra raggarna bensin, tedanser, Skyron och Speedfreaks

Tomas Modig pratar ut om alla sina band

TOMAS MODIG JOBBAR SOM KULTURPRODUCENT PÅ FRÖLUNDA KULTURHUS, VAR MED I P-NISSARNA OCH ÄR NUMERA MED I SKYRON OCH SPEEDFREKS. I DENNA INTERVJU LÄGGS MEST KRUT PÅ P-NISSARNA OCH SPEEDFREAKS. DETTA GJORDES I BÖRJAN AV APRIL ELLER RÄTTARE SAGT EMBRYOT TILL INTERVJUN KOM I DECEMBER 2003 MEN SVAREN VAR KLARA I APRIL 2004.

 

Du börjar med att presentera dig, ålder, familj osv?

-Jag heter Tomas Modig och är 39 år och lever ihop med min kvinna Veronica. Jobbar som kulturproducent på Frölunda Kulturhus med inriktning på musikarrangemang. Intressen, musik, film, teater, böcker och att samla på gamla saker.

 

Du började med P-Nissarna när?

-Redan 1975 så spelade jag trummor i band som hette såna ”hårda” namn som Black Star, Shamrocks och Burning Flames. Som man hör på namnen så hade inte punken anlänt än. Vi spelade mestadels Status Quo-låtar. När jag flyttade upp i högstadiet, sjunde klass och bytte skola då  började det hända grejer. Under sommaren hade jag burit ner mina Angel-plattor i källaren, för nu var det Sex Pistols som gällde. I nya skolan träffade jag Per Fender en karismatisk och driven kille som också var inne på punk. Jag kommer ihåg att han hade en packe med Kriminella gitarrers ”Vårdad klädsel” som han sålde ur i sitt skåp i skolans kapprum, jag köpte! 10 spänn! Han ville starta ett punkband, så jag frågade två utav mina gamla boogie-killar? Vill ni spela punk? -Ja visst! Vi började att köra Pistols och Ramonescovers under namn som Anarchy och The Idiots. Men jag och Per började åka in till biblioteket i stan (Falun) som hade blivit punkarnas samlingsplats till bibliotekariernas förtret. Där träffade vi andra ”riktiga” punkare, då bl a Mats ”Määts” Åkesson och Jan ”Calzone” Karlsson som då blev våran nya bassist respektive trummis och jag fick greppa gitarren istället. året år nu 1977 och P-nissarna är födda.

 

Ni gjorde två singlar , nu är en CD på gång, vad blir det på den?

-Det blir tre outgivna studiolåtar som faktiskt spelades in mellan den första och andra singeln och där Per Fender fortfarande var sångare.Dessutom sex stycken låtar från Moraparken-inspelningen samt fyra låtar med gruppen Kanon inspelat i replokalen av bajsmannen. Kanon bildades 1999 och bestod av mig, Fender och H:son och Arild från Troublemakers. Och givetvis båda singlarna.

 

Reagerade många på namnet P-Nissarna?

-Allting var mycket känsligare på den tiden, det var lättare att chocka folk, så det klart att vi fick reaktioner. Fenders bror bodde i Stockholm och där kallas manliga lapplisor för P-nissar, vilket vi inte hade an aning om. Vi tyckte att det var en svensk variant på Sex Pistols.

 

Musiklivet i Falun växte efter att ni började, vilka mer bra band kom fram och hur är det där nu?

-Innan punken så kanske det fanns en 6-7 band i kommunen vad jag visste. Bla Endless Day, Burned Fuze, High Pressure och Ryno Rockers. Efter punkens invasion, runt 1980 gjorde Aftonbladet en undersökning med mittuppslag om det blomstrande musiklivet i Falun, då var det över 100 band. Det var naturligtvis inte bara punkband, men jag tror att alla kände att, -fan nu vågar vi också!

 

Låten Jugend väckte säkert en hel del uppmärksamhet, var det noga med att ta ställning när man skrev texter?

-Telefonväxeln kollapsade när Jugend spelades på Radio Dalarna, folk var upprörda och trodde att vi var nazister pga refrängen. Hela bandet blev akutinkallade till radiostudion för att försvara sig, men det slutade i en ganska kaosartad intervju.

Samtidigt var raggarna uppretade på ”Vägra Raggarna benzin”, varav dom svarade med att spreja ”Spara på energi elda med punkjävlar” på Försäkringskassan i Falun.Vad det gäller innehållet tror jag att dom första åren med Fender var väldigt mycke ”glimten i ögat” och det handlade om raggare, vakter, poliser mm. Sen i andra punkvågen och vi fick en ny sångare i Stefan ”Sloback” Lindau blev tonen mycket allvarligare, förutom vissa undantag.

 

Vad betyder punken för dig idag? Hur har den format dig?

-En gång punkare alltid punkare. Man var så ung när man tog ställning till allt punken stod för, så jag tror att det blev en slags fostran inom punkgänget. En del var flera år äldre och påverkade säkert oss som var yngre mer än vad vi trodde då. Man bröt med alla sina gamla vänner, och valde söka sig sina egna vägar och att våga göra det. Samtidigt handlar det om att vara nyfiken och att inte ruttna ihop inombords som många gör. Jag tycker att jag fortfarande är sån!

 

 

Du var på svensk Punk 25 år, vad gillade du den tillställningen och vad imponerade mest på dig?

-Skitkul att gå runt och snacka med alla man kände. Väldigt bra organiserat, bra stämning.

Jag tycker att Grisen Skriker var outstanding men även Attentat och Perverts var bra. Jag missade tyvärr Slobobans, men fick se dom på Pustervik senare!

 

Skulle P-Nissarna ställa upp på en sådan sak idag?

-Nu är vår förste sångare Per Fender tyvärr bortgången, vilket känns väldigt sorgligt och tungt. Skivan släpps till minne av honom. Samtidigt skulle det vara kul att söka upp Sloback och se vad han pysslar med. Dom andra har jag pratat med tidigare och dom tycker det skulle vara kul. Vi får väl höra om arrangörerna hör av sig inför nästa punkfestival!

 

SKYRON

 

Vilken var din favoritlåt under denna tid med gruppen?

-Vägra raggarna benzin!

 

Hur många spelningar gjorde ni under denna tid?

-Vi spelade på Jarlateatern i Stockholm med bl a GLO, Brända barn och Cellskräck. Medverkade även på Konkurens-galan i Örebro med Attentat, Incest Brothers, TST och Warheads mfl. I övrigt spelade gruppen mest runt om i Dalarna, då mestadels i Falun som är gruppens hemstad.Det blev kanske inte mer än ca 30 spelningar sammanlagt.

Har ni haft några reunionspelningar?

-Nej!

 

Vilka var de andra i gruppen och vad gör de idag?

-Bassisten Määts spelar med Moonboys, ett jävligt bra garagerock band med rötterna i New York-rocken. Trummisen Calzone var, sist jag hörde något med i gruppen B-sides.

 

På den tiden vad tyckte du var skillnaden mellan Skåne, Norrland ,Göteborgs och Stockholmspunken?

-Lyssnade nästan bara på Stockholms och Göteborgsband förutom Kriminella gitarrer, Problem och Massmedia.

Jag tyckte nog att Göteborg var ”jordnära”, Sthlm glammigt och kul, Skåne och Norrland besvärligt.

 

Vilken är den bästa punklåten genom tiderna?

-Vilken jävla omöjlig fråga!! God save the Queen! kanske!

 

Vilken band har betytt mest för punken i Sverige?

-Antagligen Ebba Grön, för mig personligen KSMB.

Vad hände i bandväg efter P-Nissarna? Jag vet att du har varit med i stonerrockgruppen Lotus och att du nu är med Speedfreaks?

-Samtidigt som första sättningen av P-nissarna spelade som mest var jag även trummis i ett annat punkband som hette Sloban Sloback (Stefan Lindau var sångare där)och även i ett rockabillyband som hette Rockabilly Teds!!? 1982 går P-nissarna i graven, så jag på trummor och Määts på git & sång startade en rock n roll trio tillsammans med bassisten Lars-Erik Rydén som vi döpte till Likbas,. Vi var inspirerade av Johnny Thunders Heartbreakers och New York Dolls. Spelade faktiskt in en 5-spårs demo i Gävle ljudstudio (samma som P-nissarna). 1983 startade jag ett nytt band som hette Kachina Dance som antagligen måste ha varit ett av dom första band som mixade Sisters of Mercy med Black Sabbath. Vi spelade in två demos. Sen flyttade jag till Göteborg och 1987 startade första bandet här som var Overland Stage Raiders, ett funk-glam-garageband. Vi gjorde tre demos. 1990 startade jag tillsammans med Niklas Börjesson (git, sång) och Hans Bruhn (trummor) Fruitcake och vi hade så skitkul så Overland fick ge vika. Fruitcake spelade enbart i kläder med fruktmotiv och samtliga låtar hade frukttitlar. Musiken var 70-tals groove med funkinslag. Non-stop records släppte tre spårs cd´n ”Freaks” och vi medverkade på tidningen Backstage samlingsplatta. Vi spelade överallt i göteborg och främst på Magasinet. Det blev lite kult!

1997 hoppar Hans Bruhn av och in kommer Hans Eriksson (f.d Plankton) och vi passar på att tona ner fruktimagen och byter namn till Lotus. Lotus var/är inget stonerband även om vi kanske har samma förebilder. Vi inspirerades av Captain Beyond, Sir Lord Baltimore, Highway Robbery, Bloodrock och dom klassiska Zep, Purple, Sabbath. Vi fick skivkontrakt med Record Heaven. Dom släppte tre fullängdare en sju-spårs, en coverplatta mm.

 

 

 

 

På våran andra skivan ”Quartet conspiracy” hade vi med Brian Robertson (Thin Lizzy, Motörhead). Vi skrev all text och musik och han producerade och spelade sologitarr, piano mm Vi turnerade med honom i sverige och Finland. Vi har agerat förband till Thin Lizzy i stockholm, göteborg och malmö och även till Johhny Winter på Lisebergshallen. Vi har spelat två gånger på Sweden Rock Festival.

 1998 springer jag ihop med Per Fender under Falu folkmusikfestival som jag inte har sett på 16 år. Det visar sig att han fortfarande är lika förbannad och upprörd över alla orättvisor i världen som under punktiden. Jag frågar om han har lust att flytta till Göteborg, och att vi kanske kan dra igång någonting här. Sagt och gjort han flyttar hit och vi lyckas övertala H:son (som vi båda känner från punktiden i Dalarna, då han är från Lima, Malung och spelade då i Sune Studs och Grönlandrockarna) från Troublemakers att dra igång nånting med oss. Han frågar även Arild Hansen från Troublemaker soch han är också på!.

Vi blir gruppen Kanon! Gruppen repade 15 gånger, skrev 15 låtar och gjorde en spelning på Röde sten på The sky´s gone out for lunch-festivalen i göteborg. Den rikskände/ökände bajsmannen spelade in fyra låtar med gruppen på rullbandare i replokalen som nu ligger med på cd´n.

 I februari 1999 söker det slamrigt garagebandet The White Negroes en ny sångare. Det har jag aldrig gjort förut! tänkte jag, det måste jag testa. Det gick vägen. Vi gjorde en hel del spelningar och spelade in tre demos och medverkade på Rockulärmusik och fick en del fina recensioner.

 På en fest Nyårsnatten 2001 vill min kvinna dra igång ett band med dom som var där,  Jonas Elgemark (bas) och Anna Glans (orgel) från den insomnade gruppen Evil Knievel och Stefan Örström (Good Morning Sweden) och så åker jag med av bara farten på gitarr igen då!.

Skyron blev namnet på nyårskonstellationen och snabbt som attan skriver vi ett knippe låtar och går in i studion och spelar in en fullängdare direkt.

 Sen jag kom med i Speedfreaks, som satsar 100%, fick jag lov att hoppa av The White Negroes. Jag tror att dom har lagt ner, synd på ett mycket bra band. Och Lotus tar bara ströspelningar på förfrågan och skriver inget nytt material.

 

Varför flyttade du till Göteborg?

-Jag gick Film & Teaterlinjen i Falkenberg där jag träffade en tjej ifrån Göteborg och flyttade med henne.

 

Du jobbar på Frölunda Kulturhus berätta? Kulturproducent vad är detta?

-Vi är en grupp om sju kulturproducenter som jobbar med olika inriktningar, då bla teater, utställningar, dockteater och musik mm. Musiken är mitt område där jag genom åren arrangerat allt från Jazz och Operetter till Punk, Världsmusik och Hip-hop galor.  Där ingår dom vanliga arrangörsbitarna, bandkontakt, kontraktskriverier, hotellbokningar, teknik, att göra affischer, flyers och pressutskick. Man är så gott som alltid med och bygger scen, riggar ljus, ljud, bär instrument och servar artisterna. Det är inte som på stora arenor där alla har var sin uppgift,  utan här är man med från ax till kaka. Vi har också servicefunktioner som att förbereda inför debatter eller föreläsningar.

 

Tedanser vad är det?

- Det är en klassiker från 50-60 talets danshallar som vi har plockat fram igen. Eftermiddagsdans gärna till Storbandsjazz och redan klockan 15 på dagen. Det är väldigt populärt. Vi har kört det i ca sex år.

 

Du är med i Speedfreaks som sångare nu, hur verkar det bandet vara och hur kom du med där?

-En stark drivkraft med jävligt schysta killar som kan sin rock n roll historia, och som vill komma ut och lira. Jag kända Zvonko lite sen förut och han kom fram till mig på Fuzz-fest på musikens hus och nämnde att dom sökte sångare, jag kan testa!!! Då var jag där igen.

 

Hur skulle du beskriva er musik med tre ord?

-Hård-Energi-Rock n Roll

 

 Vad har ni gjort för något i skivväg? En hel del tributlåtar har ni gjort, berätta? Av vilka band spelar ni låtar?

-Dom har släppt ganska mycket innan jag kom med. Kolla hemsidan  www.speedfreaks.se

Jag har hittills varit med på en splitsingel med Powder Monkeys. En fullängdssplit är på väg, den delar vi med det portogisiska bandet We Were Wolfs. Tributeplattor som vi ska medverka på är till Johnny Thunders, Zodiac Mindwarp, Nazareth och Tank.

 

Berätta lite om de andra medlemmarna, ålder, intressen, familj och något hemskt om varje medlem?

-Zvonko Boogiebastard, bassist,  ålder okänd, samlar på Motörhead.

Edo, gitarrist, ålder okänd,  gillar kampsport och mat

Pelle, batterist, ålder okänd, DVD, musik och ”spel på nätetfreak”.

 

Snälla ranka dina fem favoritskivor, fem favoritlåtar, fem viktigaste sakerna i livet?

-En omöjlig uppgift, så jag väljer att bara välja mina 10 punkfavoriter:

1. Sex Pistols: Never mind the Bollocks

2. Damned: Damned Damned Damned

3. Ramones: Ramones

4. X-Ray Spex. Germ Free Adolscene

5. Dead Kennedys: Fresh Fruit For Rotting Vegetables

6. The Clash: The Clash

7. The Ruts: The Crack

8. Vibrators: Pure Mania

9. Damned: Smash it Up

10. Ramones: Leave home

 

Favvo-låtar, fortsätter med punk....

1. Sham 69: Borstal Breakout

2 The Rings: I Wanna Be Free

3. The Saints: I´m Stranded

4. Dead Boys: Sonic Reducer

5. The Undertones: Teenage Kicks

 

Livet!!

Min kvinna

Min familj

Min hälsa

Mina Band

Mitt jobb

 

Första, senaste och dyraste skivan du köpte?

-Min första egna skiva som jag köpte var Poppa Joe med Sweet. Men jag hade fått I-Feel- I´m-Fixin-To-Die-a-Rag med Country Joe and the Fish och en packe med Elvissinglar innan. Vidare har jag nog  blivit väldigt präglad musikaliskt av mina två första LP-skivor. Min mor skulle köpa en skiva till mig och naturligtvis hittade jag två som jag ville ha. Det var en samling med Ten Years After, I´m going home och New York Dolls, In Too Much Too Soon. Jag kunde inte välja och efter flera lyssningar och hon började väl att tröttna,  så sluta det med att jag fick båda. 

Senaste köpet var tre st. Iggy (Skullring), Mustasch (Rat safari) och The Strokes (Room on Fire).

Dyraste! Vet inte har ca 6000 vinyl och ca 1500 cd.

 

En bra konsert med Speedfreaks , hur är den?

-Ett jävla röj och att publiken är med.

 

Ett ”fan” till Speedfreaks, hur ser det ut?

-En slags hybrid mellan Punkare och Hårdrockare kanske.

 

Du skulle på Turbonegro idag, är det något du är ofta, inte på Turbonegro men ute och kollar band?

-Jag skriver upp allt som jag går på och förra året var jag på 31 konserter och såg 57 grupper och då var det ovanligt magert för att jag själv var så upptagen.

 

Vad driver dig till att hålla på med musik på detta vis?

-Musik är det enda mediet som direkt kan få dig att leva, skratta, gråta, dansa, minnas, känna, vredgas, njuta, resa i tiden, vara här och nu, skapa själv och i grupp, upplysa, förmedla kärlek/hat ALLT! Jag har ett konstant behov av allt det här.

 

Var står ni/du i mp3 debatten och där det snyftas om att bolagen går i konkurs, vad är det bra respektive det dåliga med mp3:or?

-Skönt att se att dom stora skivbolagsjättarna får lida lite. Det är samma reaktion som när Punken kom, dom fick panik! Vi behöver definitivt inga flera konstruerade pojk-bands konstellationer. Jag har någon slags förhoppning om att flera småband ska kunna synliggöras. Jag personligen har aldrig tankat ner mp3 men däremot bränt av sånt jag är nyfiken på, och som man köper om man gillar det. Det är väl där problemet kan ligga om folk börjar anse att musik inte ska kosta, jag tycker själv att priserna är för höga.  Men  Mp3:or och demos mm ger en större spridning på allas musik och kommer att ge mera publik till konserterna. Så konsertformen är en del av framtiden tror jag. Och jag har aldrig köpt så mycket demos från okända band som nu och naturligtvis nätet med hemsidor bolag, festivaler, likasinnade band och arrangörer kommer att spela en väldigt stor roll i utvecklingen.

 

Vad är problemet med att vara ett sådant här så pass okänt band? Vad är bra med det?

-Vi har precis dragit igång i just den här konstellationen, så för tillfället ser jag mest positivt på att vi kan utveckla våran musik i lugn och ro utan några krav på att man måste låta på ett speciellt sätt. Det som är negativt är väl just det att det man får jobba hårdare i en redan hård värld.

 

Varifrån får ni mest respons, Sverige, eller något annat land?

-Zvonko har ett stort kontaktnät ute i världen och det är väl där han har lagt allt krut.

 

När du var med i Lotus var ni utomlands lite grand efter vad jag förstår, har ni eller skall ni ut något med Speedfreaks? -Speedfreaks åker till Holland, Belgien och Tyskland under våren. Till hösten Italien, Slovenien och Kroatien. Vidare intresse har kommit ifrån U.S.A och Kanada om att komma över under 2004, men vi skjuter på det till 2005. Till stor del för att vi vill ha en ny fullängdare i bagaget.

 

När ni gör musik med Speedfreaks, vad prioriterar ni, är det texterna, melodierna eller är det att ha en bra refräng som folk kommer ihåg?

-För mig är det helheten. Sen är det naturligtvis bra om helheten innehåller ett bra riff, bra text och en slagkraftig refräng. Det är nog svårt att prioritera bort något. Men man ska aldrig konstra till det bara för sakens skull för då kan man rasera även den bästa av låtar.

 

Vad är framtidsplanerna med Speedfreaks?

-Turnera, inspelning till hösten. Snygga till hemsidan. Lite pyssel i form av Merchandise, ciggtändare, badges, T-shirts, nyckelringar. Massa nya feta riff är på G, snickra nya låtar.

 

För dig själv?

-Jag är nöjd med situationen men ska försöka att inte ge mig in i några nya projekt.

 

Visdomsord?

-Live Fast! Die Old!

 

Nåt att tillägga?

-Rösta fram P-Nissarna till Punk-galan i Göteborg hösten 2004!! (Om den blir av!)