Brasilien har fått fram ​​en massa bra band och Excluidos är inte något undantag från detta. Det tog ett tag men till slut här är den här, den långa intervjun med detta brasilianska punkband ... .november-2016

 

Snälla berätta lite historia om gruppen?

-R: (Ronaldo / Caio) Det började 1996 i São Paulo, en av världens största städer. 4 vänner hade det svårt i tonåren, fulla av energi och fulla med rädsla och osäkerhet, de avslutar gymnasiet och skymtade ett sätt att förändra sina liv och uttrycka sig tillsammans genom punkrock. Det som började med en stark identifikation som kom med punkkulturen och slutligen förverkligades det sig med eftertryck med bildandet av ett band 1998.

Det kommer inte som någon överraskning att våra viktigaste influensern alltid har varit de klassiska punkrockbanden från 70-talet och mycket av det vi blev och tror på i vuxenlivet kommer från punkkulturen.

Vid den tiden i São Paulo så var punk och undergroundscenen dominerad musikaliskt av Hardcore och Crust band men vi ville ha något annat, något som lät mer som band som vi gillade men ändå behålla en känsla och en touch av vår verklighet. Då var vi och några ytterligare nya band kallade "The New Generation of Punk Rock" i vårt land, som döptes av Antonio Bivar (författare och journalist med en stark bakgrund inom den brasilianska punkscenen) i sin bok "O Que É punk "? (Vad är punk -? 2001, Brasiliense - förlag). Så snart hade vi samlat en repertoar av några låtar. Vi började spela och redan från början hade fick vi en god acceptans i den lokala scenen. Som tillät oss att spela med viktiga band i den nationella undergrpundscenen som Inocentes, Colera och Ratos de Porão.

Internationella band kom knappt till Brasilien på den tiden, men ändå, under de första åren med bandet, fick vi möjligheten att spela med Stiff Little Fingers. Flera år senare kom Brasilien in i en period med ekonomisk tillväxt och en gynnsam valutakurs som tillät fler band från Europa och USA att komma till São Paulo. Under denna period spelade vi med GBH (2004), Rezillos (2006), The Adicts (2010) och TSOL (2013).

Snälla berätta lite om varje medlem i gruppen just nu, ålder, familj, arbete, intressen och något dåligt om alla? Tidigare band? Andra band på sidan?

-R: Caio (35 år gammal) - basist. Han är gift och har två små tvillingskönheter som är döttrar. Han är ingenjör och är intresserad av punkrock och ljudteknik, trots det arbetar han på en stort och traditionellt multinationellt elektriskt företag för att försörja sig. Han spelade även i ett annat punkband från São Paulo som hette Flicts i början av 2000-talet. Hans värsta fel är att ham har ett hemskt minne, förutom att vara lam, färgblind, dyslektiker, vänsterhänt och basist, HAHAHA!

André (36 år gammal) - gitarrist. Han har en son nästan kommit in i tonårsfas. Han är journalist och har en mycket god musikalitet. Han spelar lika lätt som han andas! Han är också intresserad av idrott och droger. Det verkar lite motsägelsefullt? Nåväl, detta är André. Hans värsta fel är att han alltid vill stänga frågor snabbt, eftersom han håller på att bli berusad och ängsligt grinig.

Raphael (32 år gammal) - trummis. Han är också en ingenjör och absolut metodiskt. Hans intressen är trummor, skateboard och hans samling av hela världens ölburkar (över 4000 objekt just nu). Han dejtar sedan en lång tid med samma flicka och hans familj bor i São Paulo. Vad som talar emot honom är: han har redan dreadlocks!

Ronaldo (37 år gammal) - sångare och gitarrist. Han bor ensam men har en flickvän med två döttrar och har ett litet designföretag tillsammans med en vän. Han är en mycket konstnärlig kille och trogen sin tro. Hans intressen är musik, med företräde för punkrock, men han gillar också att lära sig om andra musikstilar som skotsk musik (under många år spelade han i ett säckpipeband). Ronaldo grundade bandet och på grund av hans karisma och känsla så kommer mycket av stil och personlighet i bandet från honom. Vad kan ibland vara riktigt irriterande med honom, är hans desorganisation och bristande känsla av tid. Under de senaste åren har han också blivit typ av oförskämd ibland, men han är fortfarande den där typen av en "bästa vän en kille kan ha”.

Jag kan höra mycket olika influenser, men mestadels punk som Clash Jam men även ett tidigt U2? Favoriter från förr?

R: (Ronaldo) Tja, egentligen, är punkrock vår bas, eftersom det är inställningen på alla fyra bandmedlemmarna. Det var denna typ av musik som väckte vår önskan att spela. Jag är glad att du märkte detta, eftersom Clash och Jam är två band som varit stora influenser för oss! Ett tidigt U2 har aldrig varit bland våra preferenser, men jag kan förstå varför du citerade dem. Jag kommer att citera våra favoriter genom tiderna, eftersom vissa band är fortfarande aktiva.

Ramones, Clash, Pistols, Buzzcocks, The Jam, Undertones, Adicts, Damned, tidiga Misfits med Glenn Danzig, Rezillos, Stiff Little Fingers, Toy Dolls är i vår area av punk rockband, men det finns fortfarande många andra i denna stil som vi älskar. Vi gillar också andra rockstilar också, särskilt The Beatles, tidigt Metallica (tills Black album), Queen, AC / DC, Thin Lizzy och de två första albumen med Guns and Roses, som var en del av vår tonåren.

 

Excluídos är ni nöjda med namnet? Hur kom det kom upp? Vad betyder det? Vilket är det bästa bandnamnet du vet?

R: (Ronaldo) Ja, mycket nöjda, även om detta namn verkar bära en negativ belastning som kommer förmodligen alltid att hålla tillbaka några stora framgångar. Det är en konstig känsla!

Namnet kom upp när jag och en gammal kompis kände oss som utomstående i skolan när jag och Romeu (denna kamrat) bildade bandet. Namnet är inte bara en representation om hur andra killar och tjejer i skolan och stadsdel fått oss att känna, det är också ett sätt att visa att vi känenr utanför samhället pch om saker vi inte håller med om och för oss verkade vara mer som en horror show. Vi var inte överens om hur människor värdesätte mode, med fördomar mot fattiga och med dem som inte får plats på det "normala" sättet att vara, liksom med det repressiva utbildningssystem som vårt samhälle skapat.

Namnet betyder bokstavligen "utslagna" och det betyder att vi har ett sätt att tänka och agera som är i utkanten av samhället. Trots denna ideologi, måste vi erkänna att vi aldrig kunnat verkligen leva våra liv så mycket i linje med vår övertygelse som vissa band gör som vi känner till (t.ex. Crass eller Oi Polloi). Vid den tiden, och än idag har vi aldrig kunnat leva på bandet och ge upp våra jobb. Men vi försöker göra så mycket som vi kan.

Det bästa bandnamnet, jag vet inte. Men jag kan minnas ett häftigt och roligt namn som ett gammal brasilianskt punkband hette: Restos de Nada (resterna av ingenting) och Adam and the Ants.

Vad är det bästa med att spela live?

R: (Ronaldo) Känna energin!

Det finns två huvudsakliga sätt för bandet att uttrycka sig:

- Live, när energin flödar genom publiken.

- Och genom att spela in ett album och försöka att så mycket som möjligt att registrera vår essens.

Båda sätten är bra, och när vi känner att de människor som lyssnar på oss delar våra tankar och fångar denna essens och ansluter dem till deras dagliga liv.

 

Och var är bäst att spela? Och det värsta stället?

R: (Ronaldo / Caio) Det är alltid bra att spela på små överfulla klubbar med en anständig PA och övergripande infrastruktur. Allt som allt, om du har en bra sånganläggning så tenderar allt att flyta.

De värsta ställena att spela på är de de där ingen är riktigt intresserad av dig eller din musikstil och atmosfären är kall. När utrustningen i lokalen är usel, det är också en smärta i röven, eftersom vi inte kan leverera vad vi kan och vill och människor får inte chansen att verkligen förstå vem och vad vi är.


Hur är det att spela den här typen av musik i Brasilien just nu? Vilka typer av band har ni konserter tillsammans med?

R: (Rafael / Ronaldo) Undergroundscenen i Brasilien har varit bättre, men också har varit värre. Vi började att spela gigs på 90-talet och tänkte att vi skulle komma fram i2016 med en mycket större och mer kraftfull scen, men det blev inte så.

I São Paulo i synnerhet i slutet av 90-talet och början av 2000-talet fanns det en stor "boom" av oberoende rockband. På den tiden, fanns det inte så gigställen i São Paulo som gjorde att scenen blev starkare och mer aktiv.

Parallellt 1998, öppnade i São Paulo en mycket viktig plats, Hangar 110. Denna plats hjälpte till att utveckla den underjordiska scenen i São Paulo och indirekt skådeplatsen för Brasilien. Eftersom ägaren av huset hade varit medlem i ett punkband i början av 80 (Anarkólatras), så fick den brasilianska punk och hardcorescenen en ny stor plats för att uttrycka sig.

Men det blev svagare under årens lopp i en förfallsprocess som orsakas av ointresse, alltför komplicerat att förklara här.

Vanligtvis så spelar vi på konserter med punkrock med punkrockband, men vi har också spelat konserter med Hardcore band, Rock'n'Roll, Psychobilly och ett reggaeband en gång.

 

Hur skulle du beskriva er musik med tre ord?

R: (Ronaldo)

Jag ska ge er tre alternativ, alla av dem representerar vår musik.

1 - punk rock äger.

2 - kärleksfull äkta musik.

3 - uttryck, roligt och vänskap.


Vad betyder punk för dig, är det bara ett ord eller är det en livsstil?

R: (Ronaldo) Tja, vi är inte punkare, men den har verkligen förändrat våra liv. På grund av det har vi en mer kritisk syn och utmanar de förmodade goda avsikterna bakom saker. En del av oss har blivit uppväxta baserat på konservativa kristna mönster och vi har hittat ett sätt att störa genom punk. Musik "räddade" våra liv och punk öppnade våra ögon!

 

Hur ser du på nedladdning, mp3 och sånt?

R: (Rafael / André / Ronaldo) Vi ser det här på ett positivt sätt, men det har två ansikten.Internet ger oss nu med bred tillgång till information samt ett viktigt kommunikationsmedel för alla ändamål.

För oberoende artister är detta sätt att sprida fått ännu större vikt eftersom det gör det möjligt att få vårt arbete till platser där det inte skulle vara så lätt att få fram den. Även vi kan göra vår musik för attge dig chansen att höra den. En annan sida, allmänhetens relation med konstnären blev volatil och banal, på grund av detta massiva utbud av material och det gör det svårt att välja och man blir nedsänkt i universum som artist,och gör att allmänhetens relation med artister blir allt mer ytliga.

 

Hur är det att leva i Brasilien nu? Politiskt?

R: (André) Vår politiska och ekonomiska situation är mycket komplicerad. Brasilien har en av världens värsta inkomstfördelningar. Detta innebär att här bor några av de rikaste människorna i världen som styr politik och ekonomi, och några av de fattigaste människorna på jorden som fortfarande lever som på 1800-talets förhållanden, analfabeter, utan el, utan tillgång till hälso- och sjukvård. Samtidigt finns det andra som är ruttet.


Finns det några bra band från Brasilien nu? Är punkscenen/hardcorescene nstor? Hur är det i din hemstad?

R: (Ronaldo / André) Idag har vi inte har en scen exakt men vi ser framväxten av bra band och några bra ställen i São Paulo och en ny stil som engagerar, DJ och organiserar spelningar som SP Paranóia group, förutom Casa Mafalda, är att ett laboratorium för kulturella och sociala praktiker. Så har vi belägg för att denna verklighet kan vända snart i hela landet.

I början av 80 kom den första stora vågen av punk i Brasilien och under detta årtionde, har sitt ursprung flesta av banden inom detta segment. Den andra stora vågen, där vi kom fram var under andra halvan av 90-talet och dessa två moment som kulturella, konstnärliga och politiska rörelser varar genom samma band som Colera, Olho Seco, Garotos Podres, Inocentes, Invasores de Cérebros, DZK och Ratos de Porão från den första vågen och från den andra vågen band som Juventude Maldita, Subviventes, Deserdados, Ação Direta, Calibre 12, Gritando HC, Devotos, Agrotóxico, Flicts och vi spelar alla än idag!

 

Vad vet du om Sverige?

R: (Ronaldo) Grundläggande historiska saker om er kultur som den gamla hedendomen, vikingar och interna "familje" krig, det finns små skillnader mellan ert språk och norska, och ni båda förstår inte finska! hehe

Vi vet också att det är ett rikt land med en god livskvalitet speciellt när det gäller hälso- och sjukvårdssystemen, utbildning och grundliga behov. Vädret kan vara brutalt vid vissa tider på året och Zlatan Ibrahimović är alltid grym mot försvaret för många motsatta lag.

Men det är så långt vår kunskap går. Vi har aldrig varit i Sverige och vet lite om dagens livsstil men vi vill gärna besöka och lära känna landet!


Har du hört några bra band från Sverige?

R: (Ronaldo) Ja, konstigt nog, och det är inte Abba, Roxette eller Cardigans! Är några band, men det första som kommer i åtanke är Asta Kask, även om vi inte gillade det, eftersom inte våra preferenser är hardcore stil.

Men de andra pojkarna i vår unga ålder citerade Asta Kask när de gjorde samlingar på kassettband som inkluderade dessa band i old school hardcorestil. Efter att jag träffade på ett samlingsalbum som släpptes i mitten av 80-talet i Brasilien, med banden Anti-Cimex, Crude SS, Fear of War och Rövsvett, hardcore band så var det ens skiva som jag gilalde så mycket eftersom det inte var den stil som lockade mig mest.

Jag har en cd av ett band som hette "The Sinners" som jag fick i början av 2000 "och den första låten" Love you more than this ", har en 90-talssound med ett" countrypopstänk ", och den är alltid en del av vår spellista på resor. Vi känner också till The Hellacopters, ett bra band, och Melody Club som har några mycket bra melodier som "Destiny calling" från "Scream" albumet. Ebba Grön har också några bra saker i vissa specifika stunder av deras diskografi. Jag har också singlar från band som "Vicious Visions", "Urban Släke", "Vacum", "Travolta Kids" men jag vet väldigt lite om dem. Tja, vi vet att det finns en stor scen i Sverige sedan år 60/70 tills nu, men vi vet inte så mycket. Men säkert är att vi vill gärna att köpa några vinyler och titta på några skivor på Pet Sounds Shop i Stockholm.

 

Era texter, vem gör dem och vad som påverkar dig? Är det lättare att göra texter nu eller var det lättare att göra det när ni var yngre? Aldrig på engelska?

R: (Ronaldo) Texterna är en utmaning för oss! De består av fyra händer, nästan alla i bandet bidrar men portugisiska är en något udda språk och ljudet har en nasal stil. Texterna är en av de viktigaste faktorerna som förklarar varför vi tar så lång tid att sammanställa ett nytt album.

Vi gör inte låtar med verser som slutar som "yeah, yeah, yeahhhh", eller helt enkelt "Ooohhh, Ooohhh", eftersom det i Brasilien skulle låter konstigt, i motsats till de länder där engelska talas och där rock and roll har sitt ursprung.

Oftast är texterna en sann historia eller meddelande som beskriver saker, (huruvida viktigt eller inte). Självklart så följer inte vår popmusik som är i mainstream denna "regel". De säger normalt dumma saker men så försvinner de efter 6 månader också.

Vår inspiration kommer från dilemman vi står inför i vårt land, en av dem är de sociala skillnaderna som leder till en djup tomhet, smärta och ilska. Men det är bara ett av många teman i våra texter.

Det kan tyckas motsägelsefullt, men när vi var yngre, var det lättare att skriva texter, eftersom vi hade mindre kännedom om livet. Våra argument var mest uppenbara och direkta, och det var därför lättare att uttrycka vår ilska. Idag är vi fortfarande missnöjda med världen. Ilska och missnöje är fortfarande med oss, men med mer självkontroll, förutom en mer kritisk och därmed annan synvinkel.

Vi har aldrig gjort en låt på engelska och vi kommer förmodligen aldrig att göra det på våra album. Vi har ingen anledning att göra det och det skulle vara ännu svårare. Kanske i något speciellt projekt, vem vet?



Finns det något ämne som ni aldrig kommer att skriva något om?

R: (Ronaldo) Överflödiga saker, lyx och apologi för konsumtion. Stöd till reaktionära och konservativa orsaker!

Tja, "Den romantiska kärleken", är ett tema som irriterar mig en hel del, men vi vet aldrig. Vi tror på kärleken i alla dess former.

 

Politik och musik, går det hand i hand? Vilken är er mest politiska låt?

R: (Ronaldo) Det gör det fta för oss! I gångna tider talade vi om inåtvända och känslomässiga problem, men försökte alltid söka efter en relation till vårt dagliga levande och hur ologisk och mediokra rutiner gör oss trötta och vänder våra liv till ännu tråkigare. Vår mest politiska låt är "Pra melhor" (För bättre).

 

We must not submit ourselves

to a false democracy

But be have the right to choose

and we want anarchy

We want to be able to live

without abuse of power

 

We are victims of this society

that's why we are against the government

It takes away our liberty

and there is no half term on that

What's the point of this fucking system

that doesn't grant any chance

to change

For the better

For the better

For the better

Bästa politiska band/artist?

R: (Ronaldo) Förmodligen The Clash, ibland. Det är inte den mest politiska gruppen men de har en bra balans mellan sin konstnärliga sida och en politisk hållning och en mycket raffinerad poesi i sina texter.

 

Tror du att musik (texter och så vidare) kan ändra någons liv, då menar jag människor som lyssnar på musik?

R: (André) Musiken förändrade mitt liv. Varför inte ändra den andra? Om jag aldrig hade hört Ramones så är jag säker på att skulle jag vara en helt annan person. Så jag tror det vänder med musiken. Konst har den kraften


Ert omslag på er CD ser riktigt snyggt ut, är det viktigt att ha ett skivomslag som visar folk vilken typ av musik man spelar? Ditt favoritomslag? Vem gör omslagen? Och har ni några bra skivaffärer i din hemstad?

R: (Caio / Ronaldo) Under inspelning och mixning av detta album så talade vi ofta om hur omslaget ska se ut, men aldrig slutade det med något meningsfullt för alla i bandet. Det kom till en punkt där vi sa bara "låt oss tänka på att när mastern är klar".

Så snart master var färdig så gjorde vi e eller fyra bild sessioner med olika fotografer utan någon särskild planering för omslaget. Vi hbehövde verkligen några anständiga uppdaterade bilder på bandet. På den minst och anspråkslösa sessionen, en vän till oss tog den bilden vi valde för omslaget. Hon tänkte inte på en bild för ett CD-omslag. När vi såg det tyckte vi verkligen att det representerar mycket väl vad vi är, den plats som vi lever på, den typ av musik vi spelar och det ögonblick vi går igenom.

Dessutom, några av de bästa skivomslagen någonsin (enligt vår mening) har bandbilder, som det klassiska Ramones albumet, Undertones och även vissa lokala band som Then Inocentes "Adeus Carne" skivan. Jag tror att detta är fortfarande ett arv från den gamla goda tiden, innan internet blev så populärt, där det var verkligen svårt att få information om band, särskilt bilder. Därför var det alltid coolt när omslaget hade en bild av bandmedlemmarna.

Den fullständiga konst som baseras på den bilden gjordes av Ronaldo, men alla fick ge några råd vilket inte gjorde det enkelt, men i slutändan blev det riktigt bra. På detta album var allt gjort av oss (kompositioner, arrangemang, inspelning, mixning, konst, etc ...) och det är därför det står sig mycket väl vad vi verkligen är konstnärligt.

I Brasilien är det numera lätt att få tag i importerade skivor även om det kan bli dyrt, eftersom regeringen tar höga importskatter på denna typ av material. Om vi ​​ser tillbaka 2 decennier, när vi började att lära oss mer om punkband och bilda vår musikstil, var det mycket svårt att få lyssna på den här typen av musik. Jag kommer ihåg att då, om någon fick en ny importerad skiva blev han genast populär, eftersom alla som ville lyssna eller få en kopia av skivan förlitat sig på den ursprungliga ägaren. Nästan allt jag kände till när jag var tonåring kom från en kassett kopia från "äldre" killar i scenen som hade möjlighet att köpa skivor utomlands. Dessa kopior såldes på punk spelningar i São Paulo. Vissa punkare levde till och med på det.

Men numera har vi några butiker vi köper skivor och besöker, som "The Records", där vi finner stort material av punk och hardcore på vinyl, förutom det "So What CD Shop", i Gallery of Rock, som har funnit i många år.

Vi saknar de gamla butiker som historiska "Punk Rock Discos" som sångare i Olho Seco (Fábio) hade som senare blev "Decontrol Discos". Alla finns i centrum av São Paulo.

Vi köper också tillräckligt med nationella saker på internet, särskilt i butiken www.redstar77.com som görs av "Red Star Recordings".

Är det viktigt att få ut fysiska skivor med era saker? Varför eller varför inte? Vinyl, CD, kassett, vad föredrar du om du kunde välja vilket som?

R: (Caio) Tja, jag är inte säker längre om det är så viktigt att få ut en CD eller vinyl idag. Det hjälper i vissa avseenden, men utgör också en hel del ansträngning och kostnader. Denna CD har aktiverat några möjligheter för oss som att få kontakter utomlands (vi skulle förmodligen aldrig haft möjlighet att svara på den här intervjun utan den). Det hjälper oss också att främja bandet lokalt. Vad behöver sägas är att vi egentligen tjänar nästan inga pengar på den, inte ens nära att täcka alla kostnader som vi hade för att producera den.

Förutom att denna CD har andra viktiga betydelser för bandet. År 2014, när vi avslutat "Meus Dilemas" album, var bandet redan cirka 15 år gammal och hade aldrig lanserat en fullängdare (fram till den tidpunkt hade vi endast varit på samlingar, split EPs, split album, etc. ...) därför vi alltid haft denna udda känsla av att vi inte skulle vara ett riktigt band tills vi gjorde det.

Vi vill också gärna ha det på vinyl men vi kunde ändå inte konkretisera det. Roliga är att vi under masteringsessioner ens tänkt på den maximala längden som albumet skulle kunna ha för att göra detta möjligt. I Brasilien har vi inte många vinylfabriker och befintliga överbelastas och är dyra. Många lokala band har på något sätt lyckas att lansera sina album på vinyl genom att tillverka dem utanför Brasilien, men de har normalt goda internationella kontakter till andra oberoende skivbolag och band. Tyvärr har vi aldrig varit bra på att skaffa dessa nät.


Snälla berätta en rolig sak som har hänt under er karriär och under någon spelning?

R: (Rafael) Det var tre år sedan, på en lördag, en solig lördag (35º C), och vi skulle spela i en stad nära São Paulo. Vi kom strax efter lunch, vi gjorde ett snabbt test för att gå igenom vår setlist, ta några öl för att uppdatera och sent på eftermiddagen gick vi till platsen för att se platsen och se om dent var okej för showen. Det var ett ställe som inte var nytt, men det hade en väldigt cool vibe och redan hade en del människor samlats vid dörren och väntar på att det ska öppna.

Medan vi pratar, "Idag är ett bra väder för människor att lämna hemmet och gå och ta en öl och att njuta av en punk rock show".

Efter vi kollat in platsen, har vi beslutat att ställa in ljudet och få allt rätt inför showtime. Vid montering av scenen hörde vi ett högt ljud som kom från utsidan och som åska, men kasserade denna hypotes eftersom dagen hade varit soligt. Efter några minuter ett annat ljud i samma intensitet ... då kom någon för att berätta att det börjar regna på lagret. Plötsligt flög taket av, ljuset försvann och det började regna på scenen. Vi började avveckla snabbt för att undvika skador på utrustningen. Efter några minuter, så var det praktiskt taget ett vattenfall på bardisken ... Efter att vi fått all utrustning på hög och på en säker plats, och då gick vi till dörren och vi märkte att gatan såg ut som en flod ... bilen hade dragits ca 5 meter ner med strömmen, en trädstam låg på gatan ... krigsscenario. Människor som passerar på gatan började att överge sina bilar och springa in i baren.

Efter 40 minuter började regnet att avta tills det slutade helt. Det fanns ingen infrastruktur på plats för att förverkliga vår show, publiken skulle inte komma och de som var där började åtgärda skadan.

I slutet tog vi två akustiska gitarrer, spelade hela natten för "bar överlevande," drack öl och åt en pizza tidigt på morgonen.

Vi kom tillbaka till denna stad efter ett år på en annan plats, så till slut har vi spelat där!



Hur ser er publik ut? Vilka människor saknar ni på era konserter? Vilket är det största bandet ni någonsin har spelat ihop med?

R: (Caio) Vår publik är tonåringar och medelålders människor. Det finns flera punkare bland vår publik men vår musik verkar också locka andra typer av personer som gillar rockmusik, ibland till och med människor som normalt inte skulle gå till en punkrock show. Nu när bandet är nästan 20 år gammalt, s¨ser vi redan olika generationer på våra spelningar. Vi kan identifiera de punk, skins, mods och rockers vi såg på 2000-talet och flera av 2010 generationen. För de yngre är vi redan "old school" som är lite konstig för oss.

Vi har aldrig fått chansen att spela utanför Brasilien, men lyckligtvis har vi spela med några av de internationella band vi älskar när de kom till Brasilien, som GBH, Stiff Little Fingers, Rezillos, The Adicts, TSOL och även på en show med Olga från Toy Dolls.

 

Snälla ranka dina fem favoritskivor, fem favoritkonserter och fem viktigaste sakerna i livet?

R: (Ronaldo) Tyvärr kompis men det är omöjligt. Jag skulle behöva dela upp det i flera kategorier för att inte begå någon orättvisa. Så låt oss se ...

Ramones är det bästa bandet någonsin tycker vi och vi älskar deras album, och här är deras topp 7 i min synvinkel:

1 - Rocket to Russia
2 - Road to Ruin
3 - End of the Century
4 - Mondo Bizarro
5 - Leave Home
6 - Pleasant Dreams
7 – Ramones

Det här tar död på mig. Jag skulle kunna skriva 30 album på denna lista eftersom vi verkligen älskar så många.
So om jag ser på andra band skulle jag ranka dem på detta vis:
1 - London Calling - The Clash
2 - Never Mind the Bollocks - Sex Pistols
3 - Beware - Misfits
4 - The Undertones - Undertones
5 - Can't Stand The Rezillos - The Rezillos
6 - Love Bites - Buzzcocks
7 - Sound Of Music - The Adicts
8 - Absurd-Ditties - Toy Dolls
9 - Frustration Paradise/Fight Amongst Yourselves - The Carpettes
10 - Nobody's Heroes - Stiff Little Fingers
11 - In the City - The Jam
12 - Alternative Chartbusters - The Boys
13 - Shock Troops - Cock Sparrer
14 - Damned Damned Damned - The Damned
15 - Crossing the Red Sea With - The Adverts

Vi älskar Beatles hela diskografi!

Mina fem favoritkonserter är:
The Ramones - Brasil - São Paulo - 1994/1996
Stiff Little Fingers - Brasil - São Paulo - 2000
Rezillos - Brasil - São Paulo - 2006
Buzzcocks - São Paulo - 2007
Cockney Rejects - São Paulo - 2008

Här är fem viktiga saker i våra liv:

Kärlek, vänskap, respekt, kreativitet, musik och en god dos av upproriskhet! Ops, denna summa blev sex.

 

Är det tråkigt med intervjuer? Är det mycket intervjuer ??

R: (Ronaldo) Det beror på. Det är inte tråkigt att svara på bra intervjuer som denna. Vad som stör, är när vi måste svara på frågor av någon som inte är riktigt intresserad av bandet eller av intervjun. I denna typ av intervju, verkar det som en uppsättning fördefinierade standardfrågor har valts ut och skulle kunna ges till vilket annat band i vilken som helst omständighet. Då och då svarar vi på intervjuer, men hittills bara på portugisiska.

 

Om du kunde välja fem band från det förflutna och historia och idag och både döda och levande band att ha en konsert tillsammans med ditt band. Vilka fem hade du valt?

R: (Ronaldo) Beträffande dagens band, skulle vi ha svårt! Mellan död eller levande, får vi de vanliga:

Ramones, The Clash, Misfits (med Glenn Danzig), The Jam och Toy Dolls. Alla av dem som på den gamla tiden på 70-talet/början av 80-talet.


Är musik ett bra sätt att få ut frustration och bli en trevligare person utanför musiken ??

R: (Ronaldo) Vi har inga tvivel om det, det händer för oss! Uppenbarligen inte alla musikstilar som kräver ett intellektuellt djup, konstnärliga och även andligt men oftast är det ett val för levande.

 

Vilken är den mest udda fråga ni någonsin fått i en intervju?

R: (Ronaldo) Är ni ett EMO band?

 

Vilken är frågan du vill ha men aldrig får. Ställ den och besvara den?

R: (Caio) Vad vi vill är att verkligen ha en chans att säga något som är särskilt och personligt om bandet och dess arbete. Många intervjuer ger oss inte möjlighet att göra det och i slutändan, verkar det som om våra svar skulle kunna passa till något annat band utan differentiering.

Så om vi lanserar ett nytt album till exempel, då vill vi prata om hur inspelningen gick, sammansättning, mixningen, partnerskap, förberedelse för första spelningarna och hela konceptet bakom det funkade. Vi gjorde ett helt DIY album, köpte alla inspelningsgrejor och gjorde allt hemma utan att ange något studio, utan formella inspelningslektioner eller extern hjälp. Sådant vill vi prata om.

Om vi ​​går på en turné, vill vi att tala om alla som hjälper oss att konkretisera det, alla roliga historier, och alla intressanta människor vi mött, eftersom allt detta är en del av bandets historia och berättar en hel del om vilka vi är.

Vi vill också ha möjlighet att prata om vad som inspirerar oss, varför vi fortsätter att göra detta, vad vi tror på, osv ... men du redan gett oss alla dessa frågor. Tack för det!

 

Framtidsplaner för bandet?

R: (Caio) Vi vill verkligen spela så mycket som vi kan så att fler människor lär känna oss. Vi är inte bra på att promota bandet och det är därför vi anser att det finns utrymme för att få fler människor att veta mer om oss.

Vi är  arbetar redan med nya låtar till ett andra fullängdsalbum och vi har redan valt ett och ett halvt dussin av idéer för att arbeta med. Ronaldo har timmar av inspelade riff, refränger, baser, melodier, etc ... som måste förfinas för att bygga en komplett låt av det och det är vad vi arbetar med.

Som jag redan nämnt, vill vi också gärna ha en chans att lansera vårt material på Vinyl och få chansen att spela utanför Brasilien.

Det finns många andra idéer som vi arbetar på parallellt men dessa jag nämnde är de viktigaste.

Som ni ser, vi har planer och drömmar men så lite tid att ägna oss åt dem, så vi får gå steg för steg så fort vi kan. Viktiga är att vi alla i bandet inte kan föreställa sig våra liv utan bandet, så vi hålla er det i rörelse på något sätt.


För dig själv?

R: (Ronaldo) Vara med mina vänner, min flickvän och min familj och försöka få så många lyckliga stunder som möjligt. Spela och lyssna på massor av musik, och fortsätta skriva musik som alltid. Kanske detta kommer att hjälpa mig att gå genom livet med lite mer glädje och inre frid, eftersom livet i allmänhet kan vara mycket ledsamt.

(Caio) Flytta bort från São Paulo till en mindre stad i närheten, sluta mitt nuvarande jobb som suger bort all min energi och ägna mig till saker jag gillar mer, som mitt band och min familj, mina ideal.

 

Visdomsord?

R: (Ronaldo) Ifrågasätt allt, svälj inte något och pröva alla dina slutsatser för att inte bli en konservativ idiot.

 

Nåt att tillägga?

R: (Ronaldo) Vi älskar att göra musik och spela i ett band, det är en av de få saker i våra liv där vi verkligen kan göra saker på vårt sätt, vara vem vi vill vara och agera fritt utan att behöva spela med någon annans regler. Vi vill gärna ha mer tid att ägna oss åt detta, men vi gör det bästa vi kan för att förena varje aspekt av våra liv. Vad vi gör är ärligt och betyder mycket för oss. Då och då ser vi någon som ansluter och blir rörd av vår musik. Detta innebär att en liten bit av vad vi tror och gör, också är vettigt och på något sätt påverkar andra människor live och det är mycket glädjande. Hoppas du är en av de som gillar våra grejor och att vi kan träffas i framtiden.